Co dziecko powinno umieć na koniec 0.docx

(19 KB) Pobierz

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 4, poz. 7 z 2009 r.)

(obowiązuje od 1 września 2009 r.) 

 

 

 OBSZAR EDUKACYJNY 

 WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI – WYMAGANIA

1.     Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;

2.  przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać  w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

3.  w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;

4.  wie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;

5.  umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie komu można podawać takie informacje. 

2.     Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.   umie poprawnie umyć i wytrzeć się oraz umyć zęby;

2.   właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;

3.   samodzielnie  korzysta z toalety;

4.   samodzielnie ubiera i rozbiera się, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;

5.   utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.  

3.     Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

2.  mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;

3.  uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

4.  w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.  

 4.     Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 1.  przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);

2.  grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;  

3.  stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.  

5.     Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 1.  dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

2.  dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że zastrzyki są konieczne;

3.  jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

4.  uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej. 

6.     Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;

2.  orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;

3.  zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;

4.  wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);

5.  próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie. 

7.     Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;

2.  odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).  

8.     Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.   śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

2.   dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je pląsając lub tańcząc;

3.   tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;

4.   w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej. 

9.     Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;

2.  umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; 

3.  wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz). 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;

2.  używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;

3.  interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich. 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę
w szkole podstawowej:  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;

2.  wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości. 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin
i zwierząt.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;

2.  wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);

3.  potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.  

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.  

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1.  liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

2.  wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;

3.  ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;

4.  rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

5....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin