PORADNIK LOGOPEDYCZNY DLA N-LA.doc

(281 KB) Pobierz

 

 

PORADNIK

 

LOGOPEDYCZNY

 

DLA NAUCZYCIELA

 

 

 

wyszukała i opracowała:………

 

 

Rozwój mowy dziecka

Rozwój mowy dziecka przebiega określonymi etapami, które mają swoje charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się .Dotyczy to również rozwoju wymowy. Wymowę poszczególnych głosek dziecko przyswaja sobie stopniowo, od najłatwiejszych do najtrudniejszych pod względem artykulacyjnym. Podaję za Kaczmarkiem kolejność pojawiania się głosek:

do 1 roku życia:                          a, e  niekiedy  i, m ,b, n, t, d, j

od 1 do 2 roku życia:                   i, y, e, a, o ,u, p ,pi, b ,m, n, t, d, ń, ś, k, ki, j

około 3-4 roku życia:                   i, y, e, ę, a, o, ą, u, p, b, m, pi, bi, mi, f, w, fi, wi,                                                               ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ki, gi, h, t, d, n, l, li, ł, j

pod koniec 4 roku życia:              r

między 4 a 5 rokiem życia:           sz, ż, cz, dż

Jak wynika z prawidłowości rozwoju mowy i wymowy o dziecku trzyletnim, które nie wymawia jeszcze w sposób dojrzały głoski r ,s, z ,c, dz   nie powiemy, że mówi wadliwie, pomimo iż ta wymowa odbiega od normy. Jest ona typowa dla tego okresu rozwojowego. Od podanych norm wiekowych często występują odchylenia. Przyjmuje się, że do 5-6 roku życia proces kształtowania się wymowy powinien być zakończony.

 

 

 

 

 

Najczęstsze wady wymowy

Ze względu na nazwę głoski nieprawidłowo artykułowanej wady wymowy dzielimy na:

      Sygmatyzm- (seplenienie) to nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych (s, z, c, dz, sz, ż cz, dż, ś ź ć dź). Jest to najczęstsza wada wymowy u dzieci.

      Rotacyzm- to druga po seplenieniu najczęściej spotykana wada wymowy. Polega ona na nieprawidłowej artykulacji głoski r

      Kappacyzm- to nieprawidłowa realizacja głoski k

      Gammacyzm- to nieprawidłowa realizacja głoski g

      Wymowa bezdźwięczna- to wada wymowy polegająca na zastępowaniu głosek dźwięcznych bezdźwięcznymi, dotyczy to 13 głosek polskich: b-(p);  bi-(pi);  d-(t);  z-(s);  ż-(sz);  ź-(ś),  dz- (c);  dż-(cz);  dź- (ć);  w- (f);  wi- (fi);  g- (k);  gi- (ki).

 Wady wymowy występujące do 5-6 roku życia mogą mieć charakter fizjologiczny, gdyż najczęściej związane są z nieukończonym rozwojem mowy i wymowy. Faktyczna wada wymowy występuje wtedy gdy proces kształtowania mowy jest zakończony

 

 

 

Najczęstsze przyczyny wad wymowy

 1.     Zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego lub jego            uszkodzenie

      nieprawidłowa budowa języka

      nieprawidłowa budowa podniebienia

      wady zgryzu (zgryz otwarty, przodozgryz, tyłozgryz, zgryz głęboki,            zgryz skrzyżowany)

      anomalie zębowe w tym wymiana zębów

      skrzywienie przegrody nosowej

       przerost trzeciego migdałka

 2.    Nieprawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego

      brak pionizacji języka

      niska sprawność języka, warg i żuchwy

      zakłócona praca mięśni napinających i przywodzących struny                   głosowe

3.    Nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu                          (niedosłuch  i   wybiórcze upośledzenie słuchu)

 4.    Nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego

      zaburzenia analizy i syntezy słuchowej

      zaburzenia słuchu mownego

      zaburzenia kinestezji artykulacyjnej (dziecko wie jak brzmi                 określony dźwięk, ale nie ma informacji o ruchach swoich                 narządów mowy co uniemożliwia wykonywanie odpowiednich                 ruchów artykulacyjnych).

5.  Czynniki psychiczne

      brak zainteresowania mową innych

      odczuwanie własnej artykulacji jako czynności męczącej i                sprawiającej trudność

6. Czynniki społeczne

      nieprawidłowe wzorce

      brak stymulacji rozwoju mowy

      nieprawidłowa atmosfera otoczenia, głównie środowiska               rodzinnego.

     Zaburzona artykulacja może być spowodowana też nieprawidłowymi postawami rodziców, Tak samo niekorzystny wpływ mają postawy nadmiernie wymagające jak i nadmiernie opiekuńcze lub obojętne. Do utrwalenia nieprawidłowej wymowy mogą przyczyniać się rodzice, którzy nakazują dziecku niezgodnie z etapami rozwoju mowy poprawnie wymawiać określone głoski. Nadmierna opiekuńczość może ograniczać rozwój mowy (rodzice wyręczają dziecko lub stosują tzw mowę nianiek). Sporadyczne spieszczanie mowy nie grozi utrwaleniem u dziecka wad wymowy, ale stałe stosowanie tego sposobu komunikacji tak.

Wady wymowy, które najczęściej możemy spotkać

u dzieci w szkole i przedszkolu.

 

              Termin wady wymowy stanowi jeden z częściej stosowanych terminów zarówno w teorii, jak i praktyce logopedycznej. W literaturze specjalistycznej trudno jest jednak znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie: co to jest wada wymowy?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin