,,Wczesna rehabilitacja kontaktu i wprowadzenie komunikacji alternatywnej w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo,, -Piszczek Maria, CMPP-P MEN
· Komunikacja to nie używanie języka, posługiwanie się językiem następuje po okresie, gdy przyswoiło się język, w formie werbalnej lub niewerbalnej.
· Sygnalizowanie i odbieranie sygnałów to warunek uczestnictwa w komunikacji
· Rozwój zdolności komunikowania zależy od:
1. możliwość odróżniania siebie od innych, przestrzegania odrębności własnej, gdy zaburzone –ja-nie ja, mowa ma charakter echolaliczny,
2. umiejętności spostrzegania innych jako odbiorców, jeśli innych tak nie traktuje, to nie adresuje do nich swoich reakcji
· zaburzeniu w najwcześniejszych etapach rozwoju autystyków decyduje nie wrażliwość na wzmocnienia społeczne, ale zaburzenia percepcji dźwięków mowy i defekt natury poznawczej,
· niewidome od urodzenia-język rąk, dotyk odgrywa główną rolę, zamiast wzroku, uśmiechu, mimiki,
· dzieci z zaburzeniami neurodynamiki od urodzenia mają problemy porozumiewaniem się, sygnalizowaniem potrzeb,
· technika masażu jako początek w nawiązywaniu kontaktu
aby słuchać, należy się samemu wyciszyć,
cisza, kontakt wzrokowy, koncentracja,
gesty konieczne we wzajemnych kontaktach, próba wciągnięcia otoczenia do gestowej rozmowy,
objawy niezrozumienia-ataki wściekłości, jak tupanie, drapanie, gryzienie,
komunikację nie każdy dostrzega, i mało opiekunów ją podejmuje,
w placówkach rzadko stosowana jest komunikacja alternatywna, jak gesty, i piktogramy,
· brakuje opracowanych systemów komunikacji
1. łatwość wykonywania i demonstrowania znaków,
2. ważność znaków dla dziecka
3. czytelność znaku,
4. możliwość tworzenia różnorodnych kombinacji ułatwiających przekazywanie znaczeń,
· systemy znaków powinny być znane najbliższemu otoczeniu
· powszechność stosowania, ktoś musi jeszcze znać ten język,
· metody –piktogramy,
-makaton
-metody proste, szybko dużo nauczycieli i psychologów przeszkolić,
Metody komunikacji alternatywnej-
· poczucie kontroli zdarzeń i bezpieczeństwa,
· możliwość zrozumienia i radzenia sobie z codziennymi, rutynowymi sytuacjami,
· umożliwia zapamiętanie sekwencji zdarzeń,
· umożliwia uogólnianie,
· minimalizuje te zaburzenia zachowania, które występują jako forma porozumiewania się,
Piszczek Maria ,,Wczesna rehabilitacja kontaktu i wprowadzenie komunikacji alternatywnej w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo,, [w] ,,Edukacja Upośledzonych Umysłowo W stopniu głębokim,, Materiały z konferencji szkoleniowej, Konstancin, 12-13.10.1995, red. Maria Piszczek CMPP-P MEN W-wa 1996
alfs28