trendy 2 z 2011.pdf
(
2466 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - numer_2_2011_pdf_16.doc
Trendy
nr 2/2011
Internetowe Czasopismo Edukacyjne
¤
Internetowe Czasopismo Edukacyjne
¤
nr
2
/2011
Spis treści:
1.
Agnieszka Pietryka, Jakub Osiński
Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – gdzie szukać informacji?
.
..... 2
2.
Gabor Halasz
Uwarunkowania poprawy wyników PISA na Węgrzech – wpływ programów
edukacji finansowanych przez UE
.
............................................................................. 14
3.
Wywiad z Janem Herczyńskim
O polityce oświatowej na poziomie lokalnym
.
.......................................................... 25
4.
Alicja Kapcia, Ryszard Sikora
Od diagnozy do rozwiązań
.
......................................................................................... 31
5.
Joanna Kołodziejczyk
Ewaluacja zewnętrzna w szkole – dialog dla rozwoju
.
.............................................. 37
6.
Iwona Sobka
Nowa podstawa programowa w edukacji wczesnoszkolnej
– założenia i praktyka
.
................................................................................................ 44
7.
Małgorzata Jackowska
Nowa jakość edukacji – dwa lata pracy z nową podstawą programową
w gimnazjum
............................................................................................................... 51
8.
Katarzyna Gęba
Centra rozwoju edukacji – ku czemu zmierzamy
..
..................................................... 58
1
¤
Internetowe Czasopismo Edukacyjne
¤
nr
2
/2011
Agnieszka Pietryka,
Jakub Osiński
Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – gdzie szukać informacji?
Spis treści:
1.
Informacja ważnym elementem wprowadzania zmian w oświacie
2.
Projekty EFS jako obszar działalności Ośrodka Rozwoju Edukacji
3.
Strona internetowa ORE
4.
Newsletter ORE
5.
Strony internetowe projektów
1. Informacja ważnym elementem wprowadzania zmian w oświacie
Źródło: D. Elsner: Kierowanie zmianą w szkole. Warszawa 2005 s.32
2
¤
Internetowe Czasopismo Edukacyjne
¤
nr
2
/2011
Tematem wiodącym tego numeru „Trendów” są projekty EFS, realizowane w Ośrodku
Rozwoju Edukacji, które wspierają nauczycieli we wdrażaniu reformy oświatowej i służą
poprawie jakości edukacji w Polsce. Są zatem formą wprowadzania zmian oświatowych
w naszym kraju. Danuta Elsner, w wydanej kilka lat wcześniej książce pt. „Kierowanie zmianą
w szkole”
1
omówiła poszczególne elementy – począwszy od sformułowania potrzeb, aż do
etapu ewaluacji – całego procesu wprowadzania zmiany. Jednym z nich autorka uczyniła
„przekazywanie informacji o zmianach”, które uważa za ważne zadanie i mówi
„Interesariusze zmiany powinni być od samego początku informowani o przedmiocie zmiany
i procesie jej wdrażania za pośrednictwem istniejących sposobów komunikowania się lub
specjalnie w tym celu ustanowionych sposobów komunikowania”.
Także i w tym przypadku obecnie wdrażanych zmian oświatowych, organizatorzy zmiany
zadbali, zgodnie ze wskazówkami cytowanej już Danuty Elsner, o dostarczanie wiedzy
merytorycznej i organizacyjnej na temat jej zakresu. W podejmowanych działaniach
uwzględniają także bezpośrednie spotkania z adresatami zmian, formy doskonalenia
umożliwiające efektywne wdrażanie proponowanych zmian, a równocześnie prezentują
bogaty serwis informacyjny, zawierający różnorodne materiały.
2. Projekty EFS w działalności Ośrodka Rozwoju Edukacji
Zanim przybliżymy Czytelnikom, gdzie mogą znaleźć informacje, warto krótko przedstawić
realizowane aktualnie w Ośrodku Rozwoju Edukacji projekty EFS:
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny
jakości pracy szkoły etap III (czas realizacji: 01.03.2011 – 1.12.2015).
Projekt systemowy realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Erą
Ewaluacji. Jego celem jest podniesienie jakości systemu oświaty poprzez wdrożenie
zmodernizowanego systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły.
stanowiącego wsparcie w rozwoju szkół i placówek oraz dostarczanie informacji o systemie
oświaty, ułatwiających prowadzenie polityki edukacyjnej w Polsce.
1
Elsner D.: Kierowanie zmianą w szkole: nowy sposób myślenia i działania. Warszawa: CODN,
2005
3
¤
Internetowe Czasopismo Edukacyjne
¤
nr
2
/2011
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym
wspomaganiu szkół (czas realizacji projektu: 01.04.2010 – 1.12.2015).
Celem projektu jest poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli, spójnego z rozwojem
szkół i placówek oświatowych. Zmiany wprowadzone do systemu doskonalenia przyniosą
korzyści przede wszystkim szkołom i placówkom oświatowym, którym zostanie udzielone
wsparcie we wszystkich obszarach działania. Proces doskonalenia zostanie „wprowadzony”
do szkoły i będzie prowadzony zgodnie z jej aktualnymi potrzebami. Projekt służyć też będzie
nauczycielom, którzy otrzymają pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Nowy system
doskonalenia będzie towarzyszył nauczycielom we wdrożeniu w praktyce zawodowej zmian
wprowadzanych w oświacie.
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (czas realizacji:
01.03.2010 – 1.12.2012).
Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia poprzez wdrożenie nowej podstawy
programowej i związanych z nią zmian w organizacji nauczania. Adresatami działań
zaplanowanych w projekcie są dyrektorzy szkół, nauczyciele, pracownicy nadzoru
pedagogicznego, rzeczoznawcy podręczników szkolnych i przedstawiciele organów
prowadzących.
Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnymi lokalnym (czas
realizacji: 01.02.2010 – 31.12.2012).
Projekt realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim. Adresatami są
samorządowcy uczestniczący w realizacji zadań oświatowych jednostek samorządu
terytorialnego (JST), jego celem jest wzmocnienie strategicznej roli JST w obszarze
zarządzania i finansowania oświaty, a w szczególności: opracowanie nowych modeli
i narzędzi planowania, zarządzania, monitorowania i finansowania szkół i placówek
oświatowych, wzmocnienie kompetencji pracowników JST przez system szkoleń i spotkań
informacyjno-konsultacyjnych, dostarczenie fachowych publikacji.
Narodowy System Edukacji Wirtualnej Scholaris (czas realizacji: 01.04.2009 –
31.12.2013)
Celem projektu: jest dostarczenie i wdrożenie narzędzia służącego wspieraniu systemu
edukacji w realizacji jego zadań w powiązaniu z potrzebami gospodarki, rozwoju kraju.
Narzędzie (platforma internetowa) będzie stworzone na bazie dotychczasowego portalu
Scholaris.
4
Plik z chomika:
anmaria53
Inne pliki z tego folderu:
Trendy 3 z 2011.pdf
(1199 KB)
trendy 2 z 2011.pdf
(2466 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aspekty
awangarda w edukacji
Biuletyny
Chowanna
Czlowiek- niep- społ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin