21(24)-Vp.doc

(51 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: BOŻE NARODZENIE

 

Cel dydaktyczny: ukazanie zwyczajów Bożego Narodzenia

Cel wychowawczy: kształtowanie postawy wdzięczności za Narodzenie Jezusa

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Proszę by każda grupa napisała jak najwięcej skojarzeń na temat Bożego Narodzenia. Macie na to 3 min.

 

Analiza pracy.

 

Teraz otrzymujecie różne gazety, nici, papier, flamastry, klej, kolorowy papier, sianko, słoma itp. Waszym zadaniem jest za pomocą tych narzędzi przygotować plakat bożonarodzeniowy. Macie na to ok. 20 min.

 

Analiza pracy.

 

TEMAT: BOŻE NARODZENIE

Kolaż

 

 

 

 

Kartki A3, różne gazety, nici, papier, flamastry, klej, kolorowy papier, sianko, słoma itp.

4.

Wymiar biblijny:

Teraz odczytamy tekst biblijny mówiący o Narodzeniu Pana Jezusa. Ten sam tekst jest czytany podczas uroczystej kolacji wigilijnej. Powstańmy.

 

Łk 2, 1-7.

W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym państwie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Wybierali się więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego, zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna.

Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Porodziła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie.

 

Analiza tekstu biblijnego.

Odczyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka 

Pismo św.

5.

Wymiar eklezjalny:

Jakie znacie zwyczaje związane z Narodzeniem Pana Jezusa?

 

Wieczerza wigilijna: uroczysta kolacja spożywana po zachodzie słońca, z pojawieniem się pierwszej gwiazdy na niebie, rozpoczyna ją tradycyjnie ojciec rodziny składając życzenia i dzieląc się opłatkiem. Składa się ona z 3-12 dań postnych. Podawane są na niej tradycyjne potrawy: ryby, barszcz, kluski z makiem, kapusta, makowiec, gdzieniegdzie kutia, a do barszczu pierożki z grzybami;

 

Dzielenie się opłatkiem: do dziś pozostaje niewyjaśniona geneza tego zwyczaju, być może jest nawiązaniem do Chleba Eucharystycznego – źródła jedności i miłości.

 

Choinka: genezy należy szukać w starożytności. W Grecji gałęzie laurowe (długo zachowują świeżość) obwieszano owocami, pieczywem, naczyńkami z oliwą i winem oraz zanoszono do świątyń i przechowywano w domach. Miały one symbolizować obfitość i urodzaj w nadchodzącym roku. Być może ozdobione gałązki to nawiązanie do rajskiego drzewa i drzewa życia, przypominają nam one o upadku prarodziców Adama i Ewy oraz o odkupieniu ludzi przez narodzonego w tym dniu Zbawiciela;

 

Kolędy: są to pieśni związane tematycznie z Bożym Narodzeniem, pierwsze znane pochodzą z V w. Zaś najstarsze polskie kolędy powstały w XV w. Są nieodłącznie związane z kolędowaniem.

Kolędowanie: czyli chodzenie, niekiedy z gwiazdą lub szopką, kolędników – dzieci lub dorosłych – w różnych przebraniach, połączone z przedstawieniem scenek związanych z narodzeniem Chrystusa, sprawdzeniem znajomości pacierza, nagrodzeniem lub ukaraniem i złożeniem życzeń, a także prośbą o datki.

 

Szopka bożonarodzeniowa: najbardziej czcigodny jest żłóbek w Betlejem. Tradycja żłóbka posiada swoje źródło w średniowiecznych dramatach. Silnym impulsem w rozwoju budowania żłóbka była noc w 1223 r.  w Greccio, gdzie Franciszek z Asyżu polecił swoim braciom zbudować żłób, przyprowadzić woła i osła. Dało to początek przedstawieniom teatralnym zwanym jasełkami.

 

Wolne miejsce przy stole: pozostawianie wolnego miejsca przy stole dla  niespodziewanego gościa sięga, pieczołowicie zachowywane, bardzo dawnego zwyczaju, stale obecnej przy wigilijnym stole pamięci o zmarłych.

 

Święty Mikołaj: był biskupem Miry w obecnej Azji mniejszej, będąc bogatym postanowił rozdać wszystkie swoje majętności ubogim, często pomagał dzieciom, sierotom, kładąc im pieniądze na parapetach okien. Stąd zwyczaj obdarowywania dzieci i wręczania sobie wzajemnie prezentów;

 

Siano i snopy zboża: zgodnie z tradycją pod wigilijny obrus wkładane jest siano lub słoma na pamiątkę narodzin Jezusa w stajni i dla zapewnienia urodzaju. Temu także ma służyć przyozdabianie izby na wsiach snopkiem zboża, a także jabłkami i orzechami.

Pogadanka

 

6.

Wymiar egzystencjalny:

Będziecie pracować w grupach. Na tablicy piszę: Co zrobić by źle przeżyć Boże Narodzenie?

 

Analiza pracy.

 

Po odczytaniu tez piszę na tablicy drugie pytanie: Co przez to tracimy?

 

Analiza pracy.             

Antytemat

 

 

 

 

Pogadanka

 

7.

Wymiar liturgiczny:

Śpiew kolęd. Uczniowie podają jaką kolędę chcą zaśpiewać.

Śpiew

 

8.

Podsumowanie: (pisemnie lub ustnie)

1. Kiedy obchodzimy Boże Narodzenie? (25 grudnia)

2. W jakiej książce możemy przeczytać opis narodzenia Jezusa? (w Ewangeliach)

3. Jak nazywa się Msza św. odprawiana o północy w Boże Narodzenie? (Pasterka)

4. W jakim mieście przyszedł na świat Jezus? ( w Betlejem)

5. Co przynieśli nowonarodzonemu Dzieciątku Trzej Królowie? (złoto, kadzidło i  mirrę).

6. Wymień imiona trzech Mędrców, którzy złożyli hołd Jezusowi? (Kacper,  Melchior, Baltazar)

7. Komu pierwszemu anioł ogłosił wieść o narodzeniu Jezusa? (Pasterzom)

8. Gdzie Maryja położyła swego syna po narodzeniu? (w żłobie)

9. Jak się nazywa dzień poprzedzający Boże Narodzenie? (Wigilia Bożego Narodzenia)

10.             Jaką nazwę posiadają pieśni kościelne śpiewane w okresie Bożego Narodzenia? (kolędy)

11.             Ile krzeseł zgodnie z tradycją należy postawić przy wigilijnym stole? (o jedno więcej)

12.             W którą noc, według dawnych podań, zwierzęta mówią ludzkim głosem? ( w noc Bożego  Narodzenia)

13.             W którym polskim mieście odbywają się co roku sławne konkursy na najpiękniejszą szopkę? (w Krakowie)

14.             Z jakiej kolędy pochodzą słowa: Podnieś rękę Boże Dziecię błogosław Ojczyznę miłą...? (Bóg się rodzi)

15.             Co oznacza imię Jezus? (Zbawiciel)

Dialog

 

9.

Zadanie domowe: Nauczę się jednej kolędy (2 zwrotki).

 

 

10.

Modlitwa końcowa:

 

 

 

 

                           

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin