TEMAT: W RODZINIE JEZUSA PROSIMY O UDZIAŁ W JEGO UCZCIE
por. katechezę 53.
Cel dydaktyczny: Eucharystia jako skarb przekazany przez Jezusa człowiekowi
Cel wychowawczy: Eucharystia to najpiękniejsze spotkanie z Jezusem.
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Czy słyszeliście kiedyś o poszukiwaniu skarbów?
Gdzie można tych skarbów szukać?
Co jest dla ludzi skarbem?
Proszę by każdy napisał na karteczce nazwy czegoś, co dla ludzi jest skarbem.
Potem uczniowie mają umieścić te kartki wokół napisu: SKARB (trzeba ten napis położyć tak, aby można było wokół układać kartki). Jeśli nazwy będą się powtarzały, należy je układać w postaci wydłużających się promieni (metoda słoneczka).
Wymieniliście przeróżne skarby. Wielkim skarbem - większym niż złoto i samochody, są ludzie, którzy nas kochają i których my kochamy. Te wszystkie wypisane skarby można zobaczyć. Ale skarbów od Boga jest dużo, dużo więcej. Są też skarby, których nie widać - to skarby niewidzialne. Inaczej mówimy o nich - skarby duchowe.
Bóg bardzo nas kocha i chce dla nas szczęścia, chce nas obdarowywać swoimi skarbami, szczególnie we Mszy św. Na Mszy możemy te skarby odkrywać i przyjmować do swojego serca. I dziś będziemy odkrywcami tych skarbów.
Pogadanka
Słoneczko
Kartka A4 z napisem SKARB,
małe karteczki dla uczniów
4.
Wymiar egzystencjalny:
Poszukiwanie skarbów nie jest łatwe. Popatrzmy na poszukiwaczy skarbów, które znajdują się np. w ruinach zamków.
Otrzymacie teraz koperty w których na małych kartkach zapisane są różne zachowania i cechy poszukiwaczy skarbów. Naszym zadaniem jest ułożenie ich wg ważności w kształcie piramidy.
1. pragnie odnaleźć skarb;
2. jest przekonany, że mu się uda;
3. ma właściwy sprzęt do pokonywania przeszkód, itp.
4. tak długo szuka, aż znajdzie;
5. słucha, co mówią inni ludzie;
6. jest spostrzegawczy i szuka różnych wskazówek;
7. umie czytać mapę;
8. lubi długo spać i wyrusza na wyprawę po południu;
Poszukiwacz wyrusza po skarb, bo pranie odnaleźć skarb, dalej jest przekonany, że go znajdzie; ma właściwy sprzęt, szuka wytrwale, uważnie słucha wskazówek, rozpoznaje znaki, zastanawia się, jak dalej postępować. On wierzy, że znajdzie swój skarb!
Jeśli chcemy odnaleźć skarby ukryte dla nas we Mszy św., to każdy z nas powinien uważnie słuchać, zastanawiać się nad słowem Bożym. Trzeba pytać różnych osób o skarby i szukać wskazówek. Warto wytrwale szukać, bo Bóg ma dla nas przygotowane wielkie skarby we Mszy św.
Piramida
Koperty z wskazówkami
5.
Wymiar eklezjalny:
Prawdziwy odkrywca jest więc wytrwały; wierzy, że uda mu się odnaleźć skarb. Ale aby dotrzeć do celu i nie iść okrężną drogą, potrzebna jest mu... MAPA! Nam też jest potrzebna taka mapa, aby odkrywać skarby ukryte we Mszy św.
Co będzie dla nas "mapą skarbów"?
Na tablicy przypinam napisy:
ZNAK KRZYŻA; OBRZĘDY WSTĘPNE; LITURGIA SŁOWA; PRZEISTOCZENIE; KOMUNIA ŚWIĘTA; OGŁOSZENIA; BŁOGOSŁAWIEŃSTWO.
Naszym zadaniem jest ułożyć te części Mszy świętej po kolei. W ten sposób powstanie schemat budowy Mszy św. czyli "mapa skarbów".
Popatrzcie, pomyślcie!
We Mszy św. Bóg ukrył skarby. Te skarby są przygotowane dla nas. Pomocą w ich odkrywaniu jest dla nas ta MAPA SKARBÓW. Odkryły się przed nami "krainy", po których będziemy wędrować i szukać niewidzialnych skarbów (można poprosić dzieci o głośne odczytanie nazw tych "krain").
Puzle
Napisy
6.
Wymiar biblijny:
Do poszukiwania tych skarbów zaprasza nas Pan Jezus kiedy mówi: „Szukajcie, a znajdziecie. Każdy, kto szuka, znajduje” (Mt 7,7-8).
Odczyt
Pismo św.
7.
Wymiar liturgiczny:
Módlmy się byśmy zawsze umieli odkrywać czym jest dla nas Msza święta. Zdrowaś Maryjo...
8.
Podsumowanie:
9.
Zadanie domowe: Proszę pokolorować obrazek.
10.
Modlitwa końcowa:
ZNAK KRZYŻA
OBRZĘDY WSTĘPNE
LITURGIA SŁOWA
PRZEISTOCZENIE
KOMUNIA ŚWIĘTA
OGŁOSZENIA
BŁOGOSŁAWIEŃSTWO
1
ezarzecka