Temat bloku: Dbamy o swoje zdrowie.Temat dnia: Doskonalę swoje zmysły.Cele ogólne:Poznanie nazw zmysłów za pomocą, których człowiek odbiera otaczający świat oraz ich narządów. Poznanie czynników, które mogą im szkodzić.Kształtowanie rozumienia konieczności dbania o narządy zmysłów.Cele szczegółowe:Uczeń:- nazywa narządy zmysłów,- przyporządkowuje nazwę zmysłu do odpowiedniego narządu,- opisuje ich rolę w poznawaniu świata,- rozumie potrzebę dbania o narządy zmysłów,- wymienia zagrożenia, które szkodzą naszym zmysłom,- uczeń odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanych treści,- wyszukuje w tekście wybrane fragmenty,- dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów (głoskowanie),- różnicuje samogłoski i spółgłoski,- podpisuje ilustracje (krótkie wyrazy), odtwarza kształt liter i ich połączenia,- wypowiada się na temat ilustracji i własnych odczuć,- dodaje i odejmuje w zakresie 9,- rozpoznaje poznane cyfry,- przestrzega zasad obowiązujących podczas wspólnych zabaw.Metody pracy:podające, problemowe, praktyczne, aktywizujące.Formy pracy:zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana.Środki dydaktyczne:podręcznik „Już w szkole” część I, karty pracy, ilustracje-puzzle przedstawiające narządy zmysłów, lizaki matematyczne, kartoniki z nazwami zmysłów, szablony przedstawiające modele głoskowe dla każdego ucznia i do przypięcia na tablicy, przedmioty potrzebne do zabaw (sól, pieprz, cukier, cytryna, czosnek, pomarańcza, instrumenty perkusyjne, kolorowe liczmany, gąbka, kreda).Przebieg zajęć:1. Powitanie gości.2. Wprowadzenie do tematu zajęć. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 9.Rozsypanka liczbowa. Narysowane na tablicy okienka. Uczniowie wykonują 10 działań w zakresie 9. Wybierają kartonik z liczbą, która jest wynikiem działania i układają na kolejne okienka, jest ich 10. Jeśli działania zostały poprawnie wykonane to z drugiej strony kartoników są puzzle, z których powstaną obrazki przedstawiające narządy zmysłów: oko, ucho, nos, język, ręka (skóra). 3. Rozpoznawanie ilustracji, nazywanie, głoskowanie , dobieranie odpowiednich modeli głoskowych, przyklejanie pod ilustracjami, zaznaczanie samogłosek i spółgłosek. Uczniowie wykonują zadania na swoich kartach pracy.4. Wypowiedzi uczniów kierowane pytaniami nauczyciela.- Do czego służą oko, ucho, nos, język, ręka?- Gdzie się znajdują?5. Odczytywanie nazw pięciu głównych zmysłów człowieka ( karteczki z nazwami powieszone na tablicy): wzrok, słuch, węch, dotyk, smak.Objaśnienia nauczyciela.- Łączenie nazwy zmysłu z odpowiednim narządem, przypinanie kartek. 6. Rozmowa kierowana na temat: Jak możemy dbać o nasze narządy zmysłów? Co im szkodzi?7. Przerwa śródlekcyjna.- Zabawa przy „Gimnastycznej piosence” (wyróżnianie poszczególnych części ciała), kreślenie w powietrzu różnych szlaczków, liter oraz leniwych ósemek za palcem nauczyciela.8. Głośne czytanie przez chętnych uczniów tekstu „Tajemnice ciała”.9. Rozmowa na temat tekstu. Wyszukiwanie w tekście fragmentów będących odpowiedziami na pytania.10. Podpisywanie na kartach pracy ilustracji przedstawiających narządy zmysłów: oko, ucho, nos, język, ręka.11. Zabawy dydaktyczne sprawdzające poszczególne zmysły: „Zgadnij jaki to zapach”, „Co słyszysz?”, „Ułóż tak samo”, „Rozpoznaj smak”, „Co się znajduje w worku”. Nazywanie zmysłów i narządów zmysłu, które pozwalały na wykonanie kolejnych zadań.12. Ocena pracy uczniów, nagrodzenie znaczkami z „Klasowego kodeksu”.13. Podziękowanie i pożegnanie gości.
kalka.nz