WZ_mag_01_10_wiosna.pdf

(2695 KB) Pobierz
604630530 UNPDF
W numerze
Wspieranie rozwoju dziecka w praktyce
Kim będzie po 60-tce?
Jak postępować, aby zapewnić dziecku
wszechstronny rozwój?
Ponadto:
Planeta ID
Żyrafa Sophie
nr 1/2010 wiosna
604630530.020.png 604630530.021.png 604630530.022.png 604630530.023.png 604630530.001.png 604630530.002.png 604630530.003.png 604630530.004.png 604630530.005.png
 
604630530.006.png 604630530.007.png 604630530.008.png 604630530.009.png 604630530.010.png
 
604630530.011.png 604630530.012.png 604630530.013.png
K a c z o r D o n a l d
Co w nich m ają?
2
M yszk a Mi ki
604630530.014.png
Spis treści
Od redakcji:
Jak postępować, aby zapewnić dziecku wszechstronny rozwój? Co
robić, aby nasze dziecko było szczęśliwe po sześćdziesiątce? Dziwne
pytanie? Dziwne, ale ważne! Świat jest dziwny, a przyszłe losy dziecka
– już jako dorosłego, zależą w dużej mierze od tego, w co wyposażymy
naszego maluszka w dzieciństwie. Dobra zabawa – wspólna z rodzica-
mi, w pełnej uwadze i pełna humoru – to nasza nieustająca propozycja
na budowanie mocnych fundamentów rozwoju dziecka i tworzenie
mocnej więzi dziecka z rodzicami.
Kaczor Donald
str. 2
Od redakcji
str. 3
Zuzanna Taraszkiewicz
Dla rodziców 5-latków
str. 4
Steve Doocy
Tarapaty z życia taty str. 6
Katarzyna Szaranowska
Kim będzie
po 60-tce?
str. 7
Katarzyna Szaranowska
Wspieranie rozwoju
dziecka w praktyce... str. 8
Czy fascynuje cię
świat magii?
str. 8
Colin Rose, Gordon Dryden
Planeta ID
str. 9
Colin Rose, Gordon Dryden
Jak postępować, aby
zapewnić dziecku
wszechstronny rozwój? str. 10
Śpiewanki rodzinne str. 11
Magazyn wydawany przez Transfer Learning Solutions Sp. z o.o.
01-452 Warszawa, ul. Księcia Janusza 64
Budynek Instytutu Geoizyki PAN, II p, p.205
Jak wspierać rozwój
dziecka - Zabawy
fundaMentalne
str. 12
Redaktor naczelna: Małgorzata Taraszkiewicz
tel.: 0 603 937 026
malgorzata.taraszkiewicz@wp.pl
Redakcja i korekta: Zespół
zdjęcia na okładkach: Dominik Czerski
Projekt i skład: Marcin Polański | www.polanski-retouch.pl
Żyraka Sophie
str. 13
Nasz stały konkurs str. 14
Świat Jest Dziwny
str. 15
www. transferlearning .pl
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
3
604630530.015.png 604630530.016.png 604630530.017.png
Dla rodziców 5-latków
uczestniczyć w życiu towarzyskim pięcio-
latka i brać udział w organizowanych
spotkaniach i zabawach. Zdarza się, że
pięciolatek krytykuje lub zawstydza inne
dzieci wytykając im błędy, ale to nie kłóci
się z jego przyjacielską postawą i chęcią
do współpracy.
Bawiący się pięciolatek to skarbiec
różnorodnych pomysłów.
Zuzanna Taraszkiewicz
Wesoła buzia i radośnie, bar-
dzo sprawnie biegająca i pod-
skakująca postać to na pewno
pięciolatek. Idylliczną wspólnie
spożywającej śniadanie rodzi-
nę, będący reklamowym wize-
runkiem niektórych produktów
to najczęściej obraz, na którym
widzimy pięciolatki.
„Mój syn to anioł, moja córka
jest taka dobra” – słyszy się
z ust rodziców pięciolatków
i faktycznie są konkretne powo-
dy, by tak myśleć i czuć. Bowiem
to bardzo miły czas dla samego
dziecka i jego rodziców.
sprecyzowane cele zarówno w zabawie,
jak i wykonywaniu codziennych obo-
wiązków. Kiedy zaczyna bawić się kloc-
kami z reguły ma już pomysł co z nich
zbuduje, np. wieże. Kiedy oczekujemy
by posprzątał pokój, jasno i precyzyjnie
poprośmy go o to. Ponieważ jest chęt-
ny do współpracy i lubi popisywać się
zręcznością i sprytem nawet nie lubiane
czynności, ciekawie zaaranżowane przez
rodziców, będą wykonane szybko i...
chętnie.Pięciolatek potrai wykonywać
wiele precyzyjnych czynności. Posługuje
się nożem i widelcem Jest więc doskona-
łym kompanem, pomocnikiem w pra-
cach kuchennych i sprzątaniu. Wspólnie
pieczenie babeczek, pozwolenie na
wymieszanie ciasta naleśnikowego lub
przygotowanie składników, żeby dziecko
samodzielnie udekorowało np. kanapki
to propozycje, które na pewno zachwycą
naszego małego szkraba.
Wiek pięciu lat to czas spokojnego ko-
rzystania z posiadanych umiejętności.
Zanim dziecko wejdzie w kolejny etap
braku równowagi i kryzysu związanego
ze zdobywaniem nowych doświadczeń
i nowych zdolności – tak około 4-5
miesięcy przed szóstymi urodzinami, do
tego czasu zachwyca swoim układnym
zachowaniem. Choć lubi przebywanie
w domu , ceni też sobie kontakt z dzieć-
mi i dba o zawarte przyjaźnie. Warto
Dziecko jest bardzo sprawne moto-
rycznie, więc możliwe są juz zabawy
polegające na skakaniu na jednej nodze
i bardziej skomplikowane ćwiczenia
gimnastyczne. Gdy pogoda nie dopisuje,
zatrzymany w czterech ścianach pięciola-
tek potrai znaleźć sobie ciekawe zajęcie.
W tym wieku dzieci sprawnie posługują
się nożyczkami (nawet wycinają po
zaznaczonej linii), kolorują obrazki nie
wychodząc za linię, a także rysują postać
człowieka, składającą się z co najmniej
10 elementów. Pięciolatki potraią liczyć
do dziesięciu i rozróżniają podstawowe
kolory, a to może być pretekstem do
wielu zabaw, zgadywanek i tworzenia
teatrzyku. Generalnie z proponowaniem
zabaw nie powinnyśmy mieć proble-
mów, gdyś pięciolatek często sam je
wymyśla – zwłaszcza gdy w poprzednich
latach często bawiliśmy się z dzieckiem.
Teraz właśnie teraz ta inwestycja zaczyna
procentować!
W tym okresie warto się dokład-
niej przyglądać dziecko pod kątem
różnych rodzajów inteligencji, które
może przejawiać.
Przypomnijmy iż angielski naukowiec
Howard Gardner w słynnej Teorii Wielo-
rakiej Inteligencji wymienia 8 rodzajów
inteligencji: językową, matematyczno-lo-
giczną, wizualno-przestrzenną, muzycz-
ną, kinestetyczną (ruchową), przyrodni-
czą, interpersonalną i intrapersonalną.
U każdego człowieka te rodzaje inteli-
gencji układają się w pewien charakte-
rystyczny dla niego proil. Każdy proil
jest dobry! To właśnie daje taką różno-
rodność posiadanych zainteresowań
i talentów u każdego człowieka. Poprzez
różnorodne aktywności warto rozwijać
wszystkie rodzaje inteligencji, choć oczy-
wiście trzeba pielęgnować te, które są
najsilniejszą stroną dziecka. Rozwijajmy
więc zdolności językowe i inteligencję
logiczną. W tym wieku dzieci rozumieją
znaczenie podobieństw i przeciwieństw,
potraią pogrupować przedmioty
według jakieś kategorii np. wielkości
Nasz bezproblemowy pięciolatek bardzo
dużo potrai. Już sam początek dnia
napawa optymizmem, gdyż wiele dzieci
w tym wieku budzi się, samo wstaje,
myje zęby, zakłada ubrania i potrai sa-
modzielnie, spokojnie bawić się w swoim
pokoju nie przeszkadzając rodzicom.
Dziecko w tym wielu lubią dużo ryso-
wać, malować, lepić z gliny lub bawić
się innym materiałami kreatywnie
zmieniając w ...coś. Pięciolatek ma jasno
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
4
604630530.018.png
a także orientują się w następstwie czasu
(dziś, jutro, rano i wieczorem). Niekiedy
potraią napisać cyfry od 1 do 5 i się pod-
pisać. Idealną w tej sytuacji zabawą jest
prowadzenie sklepu, gdzie dziecko jest
sprzedawcą, kasjerem albo kupującym.
Korzystanie w zabawach z naszych co-
dziennych doświadczeń poprawią zarad-
ność dziecka i oswaja z sytuacjami, które
czekają już za rogiem, czyli w szkole.
Choć pięciolatek jest w stanie zweryiko-
wać co jest fantazją, a co rzeczywistością
to nadal lubi opowiadanie historii. Obok
wspólnego czytania książek, zabawa
w opowiadanie wymyślonych historyjek
jest najlepszym i najbezpieczniejszym
sposobem pobudzania wyobraźni
i rozwijania języka dziecka. Ponadto
to doskonały relaks, znacznie lepszy
od oglądania telewizji, tym bardziej że
pewne obejrzane przez dziecko obrazy
mogą zwiększyć częstotliwość pojawia-
nia się nocnych koszmarów i słych snów,
charakterystycznych dla tego wieku.
Ukończenie piątego roku życia rozpo-
czyna ciekawy czas, kiedy to może-
my zacząć na poważnie rozmawiać
z dzieckiem o emocjach. Pięciolatek
choć panuje nad swoim zachowaniem
i jest po prostu grzeczny to wciąż prze-
żywa pełne spektrum emocji, których
sens warto mu przybliżać. Rozmawiajmy
z dzieckiem o tym co czujemy, co wydaje
nam się że czuje ono. Tłumaczmy po co
są trudne, czasem niewygodne emocje
i szukajmy wspólnie sposobów radzenia
sobie z nimi (rozwijamy tym samym jego
inteligencję interpersonalną i interper-
sonalną). Mamy szereg fantastycznych
narzędzi, dzięki którym takie rozmowy
nie będą zbyt trudne i nie będą nudne.
Zabawa w teatr, gdy kukiełki, zabawki
lub my sami odgrywamy wymyślone
scenki, zabawa w rysowanie uczuć oraz
tzw. bajki terapeutyczne to pomoc na
jaką możemy liczyć, gdy mamy trudno-
ści wychowawcze lub przeczuwamy, że
dziecko ma z czymś problem. Przecież
kłopot z kolegą w przedszkolu może
mieć także wiewiórka i gdy tylko przy-
bliżymy sobie historię owej wiewiórki
okazuje się że dziecko samo wpadnie na
gotowe rozwiązania lub uwierzy w sens
rozwiązań proponowanych przez nas (tj,
wiewiórkę).
Cieszmy się tym etapem rozwoju na-
szego dziecka. Być może nie przebie-
ga ona tak idealnie u naszej pociechy
i mamy do czynienia już z symp-
tomami nadchodzącego kryzysu,
jednak trzeba przyznać że jest to czas
względnie łagodny i sympatyczny.
Jednocześnie pamiętajmy, że nasze
dziecko jest specyiczne, jedyne
w swoim rodzaju i na pewno najwspa-
nialsze na świecie!
Gdy w całej „pięciolatkowej krainie
łagodności” zacznie coś szwankować
i nasz skarb zacznie przeistaczać się w
rozdzieranego przez skrajności, hałaśli-
wego sześciolatka - odetchnijmy głębo-
ko mając świadomość, że to kolejny etap
rozwoju naszego dorastającego malca
i wiele problemów wkrótce minie. Nasze
dziecko dorasta i wkrótce pójdzie do
„zerówki”. To, co może stanowić o jego
dobrym starcie do kariery szkolnej, to
właśnie rozwijanie różnych rodzajów in-
teligencji poprzez urozmaicone zabawy,
inwestowanie w jego poczucie własnej
wartości i uczenie dziecka próbowa-
nia, ćwiczenia... przecież jeszcze dwa
lata temu nie umiał tego wszystkiego,
co umie teraz. Trzeba to uświadamiać
dziecku, gdy złości się, że coś mu nie
wychodzi.
Zabawa to podstawowa aktywność
dziecka, to jego nauka o sobie i ota-
czającym go świecie.
Czy dziecko będzie się uczyło z pełną
wiarą we własne możliwości, zaintereso-
waniem i odpornością na niepowodze-
nia – dużo zależy od tego, jak się bawi,
w co się bawi i jakie emocje i komentarze
temu towarzyszą.
Życzymy więc dużo dobrych zabaw,
wspierających wszechstronnie rozwój
dziecka.
Wielka Zabawa – magazyn dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat
5
604630530.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin