Planowanie reklamy ETAPY FUNKCJONALNE
3 ETAPY
Etap zaistnienia
Etap konkurencji
Etap utrzymania pozycji
Etap zaistnienia to: - nauczenie konsumentów korzystania z nowego produktu
- uświadomienie potrzeb
- wskazanie na produkt który zaspakaja określone potrzeby
Etap konkurencji to: - utrwalenie w powszechnej świadomości wyższości promowanej marki nad innymi (podobnymi)
Etap utrzymania pozycji – użyteczność produktu jest powszechnie znana, a jego wyróżniające go cechy są cenione przez konsumentów
- podtrzymywanie dobrej reputacji
- reklamy podtrzymujące
Po wyczerpaniu Etapu utrzymania pozycji:
a. albo „śmierć naturalna” – zakończenie cyklu rozwoju produktu
b. albo „nowy etap zaistnienia” – tu: problemy z identyfikacją u dotychczasowych klientów
SPIRALA REKLAMY: Polega na powtarzaniu cyklów Etap zaistnienia, Etap konkurencji, Etap utrzymania pozycji //////a następnie nowy etap zaistnienia, nowy etap konkurencji, nowy u.poz.
Etapy tworzenia reklamy wg Kwarciaka
1. Badanie zleceniodawcy i rynku [dane o rynku, popycie, o segmentacji rynku, konkurencji]
2. Pomoc w rozwoju (lub korekta) produktu
3. Strategia komunikacji rynkowej
4. Tworzenie i produkcja reklam
5. ////////xxx „płodozmian” reklamowy – decyzja kiedy zmienić reklamę
Cechy marki przez wzgląd na planowanie reklamy:
MARKA èELEMENTY EMOCJONALNE èELEMENTY RACJONALNE
Wskazać jakie........
Etapy tworzenia:
1. Ocena wartości marki
a. Kontekst rynkowy
b. Wskaźniki wartości marki [np. znajomość marki, udział w rynku, wrażliwość marki na cenę wielkość opakowania..., która marka jest wiodąca na rynku i dlaczego, wizerunek marki w przeszłości, hierarchia atrybutów marki, dystrybucja i polityka cenowa, jakość produktu, LOJALNOŚĆ w stosunku do marki
c. Opis wartości marki [opinie konsumentów: elementy: emocjonalne, racjonalne]
d. Strategie przekazu [np. czy strategia służy wzmocnieniu czy zmianie marki]
2. Opcje strategiczne i plan działania
a. cele komunikacji
b. grupa docelowa + skąd nowi klienci
c. pozycjonowanie marki
d. łączenie strategii promocji
3. Badanie możliwości marki [jak wzmocnić lub zmienić markę, jej wizerunek...itp. w zakresie w jakim marka na to pozwala. Np. jeśli jest zbyt pospolita jakie mamy możliwości na dodanie jej...]
4. Plan kreatywny: strategia, określenie pożądanej wartości marki [lista elementów racjonalnych i emocjonalnych], wskazówki kreatywne
Plan kreatywny [za LINTAS] [1]
Kluczowe obserwacje
[podstawa strategii]
Cele przekazu
Wiedza o kliencie [i jego „czuły punkt” na który przekaz zostanie ukierunkowany]
Obietnica [ustalenie związku klienta z marką]
Wsparcie [powód dla którego klient powinien zwracać uwagę na markę]
Odbiorcy przekazu
Warunki konieczne/uwagi
OCENA WARTOŚCI MARKI i PLAN WYKONAWCZY
Ocena wartości marki
Elementy emocjonalne
Elementy racjonalne
Pożądana wartość marki
Wszystkie środki przekazu
Czynności zalecane
Czynności niezalecane
[1] Reklama wg Ottona.... s.89
mocnyonion