full-version-grzeczne-dziewczynki-nie-negocjuja-podrecznik-negocjacji-dla-kobiet-ktore-wiedza-czego-chca-przy-stole-negocjacyjnym_grzene.pdf

(9000 KB) Pobierz
665993385 UNPDF
Grzeczne dziewczynki nie negocjuj¹.
Podrêcznik negocjacji dla kobiet,
które wiedz¹, czego chc¹ przy stole
negocjacyjnym
Autorzy: Leslie Whitaker, Elizabeth Austin
T³umaczenie: Magdalena Strzelecka, Anna ¯ak
ISBN: 83-246-0722-6
Format: A5, stron: 328
Nieœmia³o czekasz, a¿ inni zauwa¿¹ Twoj¹ ciê¿k¹ pracê? Ukrywasz swoje potrzeby, bo
jesteœ zbyt mi³a i ³agodna? Chodzisz wokó³ innych na paluszkach? Có¿, moja droga, to
nie jest najlepsza taktyka negocjacyjna. Jeœli nie chcesz zarabiaæ mniej ni¿ mê¿czyŸni,
przestañ byæ grzeczn¹ dziewczynk¹.
Pamiêtaj, ¿e my — kobiety — mo¿emy negocjowaæ lepiej ni¿ mê¿czyŸni. Czy¿ nie
jesteœmy wspania³ymi s³uchaczkami, uwa¿nymi obserwatorkami sygna³ów
niewerbalnych
i specjalistkami w stawianiu siê na miejscu innych? Zapanuj nad tymi cechami swojej
osobowoœci, które doprowadzaj¹ m¹dre kobiety do zawierania g³upich transakcji.
Nie poœwiêcaj siê, nie ¿¹daj¹c niczego w zamian. Zawieraj porozumienia zadowalaj¹ce
dla wszystkich, ³¹cznie z Tob¹!
Ksi¹¿ka „Grzeczne dziewczynki nie negocjuj¹. Podrêcznik negocjacji dla kobiet, które
wiedz¹, czego chc¹ przy stole negocjacyjnym” pomo¿e Ci wykorzystaæ Twoje naturalne,
kobiece moce negocjacyjne.
Dowiedz siê, jak:
usun¹æ wewnêtrzne blokady, które ka¿¹ Ci trzymaæ buziê na k³ódkê,
wyceniaæ wyniki swojej pracy po nie zani¿onych stawkach,
nie baæ siê poruszaæ kwestii finansowych,
lepiej s³uchaæ i obserwowaæ ludzi,
przygotowaæ siê do wa¿nych negocjacji,
nie ulegaæ typowo mêskim zagrywkom,
mówiæ „nie” bez wyrzutów sumienia.
665993385.003.png 665993385.004.png 665993385.005.png 665993385.006.png 665993385.001.png 665993385.002.png
S PIS TREŚCI
5
Spis treści
Notka od autorek ....................................................................................7
Podziękowania ........................................................................................9
Wstęp ....................................................................................................... 11
Rozdział 1. Grzeczne dziewczynki to my .........................................15
Życie to wyprzedaż rzeczy używanych ................................................ 36
Rozdział 2. Dotrzeć do siebie ............................................................ 39
Jak powiedzieć „nie” .............................................................................. 43
Mała czerwona kurka już tutaj nie mieszka
— negocjacje w sprawie prac domowych ................................... 46
Wet za wet ................................................................................................ 55
Historie do poduszki — negocjacje w buduarze ............................... 58
Spójrz w stronę domu, grzeczna dziewczynko — zakup domu ...... 68
Rozdział 3. Siła grzecznej dziewczynki ........................................... 79
Weź mój dom, proszę — sprzedaż domu ........................................... 87
Żyła złota — jak dostać wynagrodzenie, na jakie zasługujesz .......... 99
Wskazówki dotyczące negocjacji przez telefon ................................. 116
Drużyna grzecznej dziewczynki .......................................................... 119
Rozdział 4. Przygotowanie ................................................................123
Transakcje na kółkach — zakup samochodu ....................................125
Czek idzie pocztą — negocjowanie z kłamcami ...............................143
 
6
G RZECZNE DZIEWCZYNKI NIE NEGOCJUJĄ
Rozdział 5. Maniery przy stole ........................................................157
Miłość to cud, małżeństwo to kontrakt — intercyza .......................162
Nigdy więcej łez — jak powstrzymać się od płaczu ..........................168
Manewry medyczne — negocjacje z lekarzem ................................. 182
Rozdział 6. Taniec negocjacyjny ......................................................187
Uczciwy podział — negocjacje rozwodowe .......................................195
Zatrudnienie profesjonalisty .............................................................. 212
Rozdział 7. Męskie sztuczki .............................................................231
Ostatnia transakcja — negocjacje w sprawie pogrzebu ................... 246
Zajmujemy fotel kierowcy — leasing samochodu .......................... 260
Rozdział 8. Sprawa nie jest zamknięta,
dopóki nie jest zamknięta
(a nawet wtedy może nie być zamknięta) ................ 265
Przekleństwo zwycięzcy ....................................................................... 271
Jak najlepiej wykorzystać „nie” .......................................................... 275
Kilka słów na temat kontraktów ........................................................ 285
Rozdział 9. Grzeczne dziewczynki — następne pokolenie ...... 293
„Jeśli zrobisz to jeszcze raz, chyba cię zabiję”
— negocjowanie z własnymi dziećmi ....................................... 296
Ćwiczenia dla twardych dziewcząt ..................................................... 305
Bibliografia .......................................................................................... 311
Skorowidz ...........................................................................................315
1
Grzeczne dziewczynki
to my
Projektantka wnętrz Alexa Hampton uczyła się tej pracy od mistrza —
swojego ojca. Kiedy była jeszcze nastolatką, znany projektant Mark Hamp-
ton zaczął przyprowadzać ją do swojej pracowni przy Madison Avenue.
Tam przyglądała się, jak ojciec olśniewał swoją legendarną wręcz elegan-
cją zamożnych klientów, takich jak były prezydent George Bush i teksań-
ska filantropka Anne Bass. Wczesne wprowadzenie w wielki świat pro-
jektowania wnętrz bardzo się Alexie przydało w 1998 roku, kiedy jej ojciec
umarł na raka.
W wieku 27 lat Alexa miała już znakomity gust i styl, jakich wymagało od
niej stanowisko dyrektora generalnego firmy ojca, Mark Hampton Inc.
Kiedy jednak nadszedł czas, aby porozmawiać z klientami o pieniądzach,
młoda projektantka uświadomiła sobie, że odziedziczyła również rodzinną
klątwę — chroniczną powściągliwość ojca w sprawach finansowych.
„Mój ojciec był bardzo układny. Nie lubił mówić o pieniądzach. Uważał
to za kłopotliwe i krępujące. Nigdy nie dyskutowałby z klientem na temat
faktury”.
Alexa zdała sobie sprawę, że jeśli nie znajdzie sposobu, aby poruszyć deli-
katną kwestię zaspokojenia wygórowanych oczekiwań klientów w ramach
proponowanych skromnych budżetów, będzie musiała naciskać na swo-
ich podwykonawców i obniżać własne stawki. Musiała nauczyć się zawie-
rać korzystniejsze umowy — była to winna sobie i swoim pracownikom.
Nauczyła się więc, jak radzić sobie z ludźmi, którzy błyskawicznie zostali
16
G RZECZNE DZIEWCZYNKI NIE NEGOCJUJĄ
milionerami i bez mrugnięcia okiem wydają 40 000 dolarów na piękne,
zabytkowe angielskie biurko, ale zapierają się przed zapłaceniem mistrzom
rzemieślniczym za położenie wykończenia ze sztucznej skóry na ścianach
ich biura. „Mówię jasno, że nie prowadzę zakładu wyzyskującego siłę robo-
czą”, stanowczo stwierdza Alexa. „To próba pogodzenia różnych racji
i udoskonaliłam się w tym”.
Pozbyła się również oporów przed zażądaniem wysokiej ceny za własną
pracę. Zanim złoży propozycję na papierze, dzwoni do swojego klienta,
aby poinformować go, czego może oczekiwać. „Proszę o natychmiastową
odpowiedź”, mówi. „Mogłabym zrobić to drogą pocztową, chroniąc się
przed konfrontacją, ale kiedy nie rozmawiasz z ludźmi bezpośrednio, jest
im łatwiej tobą dyrygować”. Jeśli jej potencjalny klient jest zaszokowany
wysokimi cenami, zawsze jest gotowa zaproponować bardziej ekonomi-
czne rozwiązania w zakresie wyboru mebli i tkanin. Nie obniża jednak
swojej stawki, nawet kiedy klient mówi jej, że żąda za dużo. „Odpowia-
dam, że rozumiem jego stanowisko”, mówi Alexa. A potem wymienia
całą gamę usług projektowych zawartych w tej stawce, usług, których jej
klienci mogli nie wziąć pod uwagę. Jest stanowcza, ale uprzejma. „W tym,
co mówię, nie ma zajadłości. Nie czują się urażeni. Nie jestem pitbullem”.
Trzymając się swego, Alexa kupuje sobie swobodę pozwalającą jej zaofe-
rować klientom stylowe, urządzone z przepychem pomieszczenia, jakie
im się podobają i jakie ona uwielbia tworzyć. „Moją ulubioną chwilą
w pracy jest ta, kiedy wszystko składa się w całość”, mówi. „Stolarka jest
zamontowana, zasłony zawieszone i za moment ma przyjść klient. To jak
wieczór wigilijny”.
Nie każde spotkanie przy stole rozmów przynosi w efekcie starannie zapa-
kowany prezent. Jednak tym z nas, które odczuwają lęk na samą myśl
o negocjacjach (prawdopodobnie dlatego, że spodziewamy się, iż wyj-
dziemy z nich z odpowiednikiem rózgi), szybki sukces Alexy powinien
dodać otuchy. Pokazuje on, że wszystkie możemy — i musimy — nauczyć
się negocjować.
Musisz negocjować, kiedy nie możesz dostać tego, czego chcesz, po pro-
stu prosząc o to ojca lub Świętego Mikołaja. Wszyscy musimy targować
się, zawierać transakcje i osiągać kompromisy każdego dnia przez telefon
i e-mail, na firmowych spotkaniach i przy automacie z wodą, na zjazdach
rodzinnych i przy stole, w salonie wystawowym, a nawet w sypialni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin