PROTOKÓL HOSPITACJI ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH W ODDZIALE
1. Cel: dydaktyczny
2. Nawa szkoły, uczelni, miejscowość: Warszawski Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu, Warszawa
3. Nazwa hospitowanego przedmiotu:
4. Nazwisko osoby prowadzącej zajęcia:
5. Data prowadzenia zajęć:
6. Godzina prowadzenia zajęć:
7. Grupa / rok: I rok pielęgniarstwa
8. Liczba studentów w grupie: 10
9. Miejsce zajęć: Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus, ul. Lindleya 4, Warszawa, oddział transplantologii
10. TEMAT: Przygotowanie pacjenta do transplantacji nerki i opieka po przeszczepie.
11. Cel ogólny: przygotowanie studenta do samodzielnej opieki nad pacjentem przed i po przeszczepie nerki.
12. Cele szczegółowe
Dziedzina poznawcza: student potrafi
- omówić zasady obowiązujące przy przyjęciu pacjenta do oddziału
- wymienić badania jakie należy wykonać u pacjenta
- opisać i uzasadnić dokonanie pomiarów podstawowych parametrów życiowych
- znać zasady kwalifikacji do przeszczepu nerki
Dziedzina psychoruchowa:
- przyjąć pacjenta w oddział
- pobrać krew do badań laboratoryjnych
- dokonać pomiarów podstawowych parametrów życiowych
- przekazać pacjenta na blok operacyjny
- przyjąć chorego w oddział po przeszczepie
- obserwować stan ogólny pacjenta
- kontrolować ranę operacyjną
- obserwować ilość wydzielanego moczu
- prowadzić bilans płynów i DZM
- zapobiegać pooperacyjnemu zapaleniu płuc
- stopniowo uruchamiać pacjenta
Dziedzina afektywna:
- przyjąć odpowiedzialność za przygotowanie pacjenta do przeszczepu i opiekę po zabiegu
- nawiązać kontakt z pacjentem
- współpracować z pacjentem
- wykazać postawę odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo pacjenta
- przeprowadzić edukację pacjenta
13.Metody nauczania: wyjaśnianie, opis, mini wykład informacyjny, pokaz z instruktażem, ćwiczenia, zajęcia praktyczne.
14.Środki dydaktyczne: wyposażenie oddziału, prezentacja multimedialna (seminarium)
15.Typ zajęć: zajęcia praktyczne
16.Organizacja zajęć grupowa,
17. Metody oceniania studentów wstępna, ewaluacja bieżąca (obserwacja pracy studentów), końcowa
18. Nazwisko hospitującego:
-
Czas
Czynności nauczyciela
Czynności uczącego się
Uwagi
INSTRUKTAŻ WSTĘPNY 7.30 – 7.45
.
INSTRUKTAŻ BIEŻĄCY
7.45-13.00
SEMINARIUM 10.30 – 11.00
PRZERWA NA ŚNIADANIE 20 minut podczas dyżuru
INSTRUKTAŻ KOŃCOWY
13.00-13.30
· sprawdzenie listy obecności
· kontrola gotowości do zajęć
· sprawdzenie umundurowania
· przydział sal, obowiązków podczas dyżuru
· ukierunkowanie bieżących zadań studentów
· wyznaczenie studentki do napisania raportu z dyżuru
· stworzenie warunków do realizacji zadań zawodowych
· kontrola wykonywanych czynności pielęgnacyjnych
· kontrola udzielanie wyjaśnień przy wykonywaniu zadań zawodowych
· Pomoc i kontrola przy wykonywanych zabiegach aseptycznych
· Kontrola i pomoc przy stawianiu diagnozy pielęgniarskiej
· kontrola zachowania studenta podczas wykonywania obowiązków zawodowych
Temat: Przygotowanie pacjenta do transplantacji nerki i opieka po przeszczepie.
Wykładowca omawia
- przyjęcie chorego w oddział
- przygotowanie chorego do transplantacji
- przyjęcie pacjenta na oddział po transplantacji w I dobie
- podawanie leków immunosupresyjnych
- styl życia po przeszczepie
( załącznik , foliogramy)
Wykładowca wyznacza studentów do wyjścia na przerwę-
Podsumowanie i ocena pracy studentów wg. kryteriów
· stosunek do pacjenta
· umiejętność nawiązania kontaktu z chorym
· sprawność w wykonywaniu zabiegów pielęgniarskich
· umiejętność organizowania pracy
· umiejętność prowadzenia obserwacji
· przejawianie własnej inicjatywy w pielęgnowaniu pacjenta
· umiejętność pracy w zespole
· postawa wobec pacjenta i personelu medycznego
· przygotowanie teoretyczne do zajęć.
· zadanie pracy domowej-
opracować proces pielęgnowania pacjenta po przeszczepie nerki.
Potwierdzenie obecności
· odczytanie raportu pielęgniarskiego
· przyjęcie obowiązków wynikających z przydzielonych zadań
· wykonanie czynności pielęgnacyjnych
(toaleta pacjenta, zmiana bielizny pościelowej pomoc w przyjmowaniu posiłków, monitowanie parametrów)
· pomoc koleżankom, kolegom podczas wykonywania czynności pielęgniarskich
· udział w obchodzie lekarskim, notowanie zleceń
· wykonanie zabiegów aseptycznych (wykonanie zleceń, iniekcji, zmiana opatrunków)
· prowadzenie rozmowy z podopiecznym, - wykorzystanie różnych metod do zbierania danych o podopiecznym: (wywiad historia choroby, obserwacja, rozmowa z rodziną)
· określenie problemów pielęgnacyjnych u podopiecznego objętego opieką pielęgniarską,
· ustalenie hierarchii problemów, planowanie opieki pielęgniarskiej
· prowadzą edukację pacjentów
...
ester.ka