protokol hospitacji zajec praktycznych w oddziale.doc

(52 KB) Pobierz

 

PROTOKÓL HOSPITACJI ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH W ODDZIALE

 

1.      Cel: dydaktyczny

2.      Nawa szkoły, uczelni, miejscowość: Warszawski Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu, Warszawa

3.      Nazwa hospitowanego przedmiotu:

4.      Nazwisko osoby prowadzącej zajęcia:

5.      Data prowadzenia zajęć:

6.      Godzina prowadzenia zajęć:

7.      Grupa / rok: I rok pielęgniarstwa

8.      Liczba studentów w grupie: 10

9.      Miejsce zajęć: Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus, ul. Lindleya 4, Warszawa, oddział transplantologii

10.  TEMAT: Przygotowanie pacjenta do transplantacji nerki i opieka po przeszczepie.

11.  Cel ogólny: przygotowanie studenta do samodzielnej opieki nad pacjentem przed i po przeszczepie nerki.

12.  Cele szczegółowe

Dziedzina poznawcza: student potrafi

- omówić zasady obowiązujące przy przyjęciu pacjenta do oddziału

- wymienić badania jakie należy wykonać u pacjenta

- opisać i uzasadnić dokonanie pomiarów podstawowych parametrów życiowych

- znać zasady kwalifikacji do przeszczepu nerki

Dziedzina psychoruchowa:

- przyjąć pacjenta w oddział

- pobrać krew do badań laboratoryjnych

- dokonać pomiarów podstawowych parametrów życiowych

- przekazać pacjenta na blok operacyjny

- przyjąć chorego w oddział po przeszczepie

- obserwować stan ogólny pacjenta

- kontrolować ranę operacyjną

- obserwować ilość wydzielanego moczu

- prowadzić bilans płynów i DZM

- zapobiegać pooperacyjnemu zapaleniu płuc

- stopniowo uruchamiać pacjenta

Dziedzina afektywna:

- przyjąć odpowiedzialność za przygotowanie pacjenta do przeszczepu i opiekę po zabiegu

- nawiązać kontakt z pacjentem

- współpracować z pacjentem

- wykazać postawę odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo pacjenta

- przeprowadzić edukację pacjenta

 

13.Metody nauczania: wyjaśnianie, opis, mini wykład informacyjny,  pokaz z instruktażem, ćwiczenia, zajęcia praktyczne.

 

14.Środki dydaktyczne: wyposażenie oddziału, prezentacja multimedialna (seminarium)

 

15.Typ  zajęćzajęcia praktyczne

16.Organizacja zajęć  grupowa,

17. Metody oceniania studentów  wstępna, ewaluacja bieżąca (obserwacja pracy studentów), końcowa

18. Nazwisko hospitującego:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

Czas

 

Czynności nauczyciela

 

Czynności uczącego się

 

Uwagi

 

INSTRUKTAŻ WSTĘPNY         7.30 – 7.45

 

.

 

 

 

 

 

 

INSTRUKTAŻ BIEŻĄCY

7.45-13.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEMINARIUM        10.30 – 11.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZERWA NA ŚNIADANIE   20 minut podczas dyżuru

 

 

 

 

 

 

INSTRUKTAŻ KOŃCOWY

13.00-13.30

·         sprawdzenie listy obecności

·         kontrola gotowości do zajęć

·         sprawdzenie umundurowania

 

·         przydział sal, obowiązków podczas dyżuru

·         ukierunkowanie bieżących zadań studentów

·         wyznaczenie studentki do napisania raportu z dyżuru

 

 

·         stworzenie warunków do realizacji zadań zawodowych

 

·         kontrola wykonywanych czynności pielęgnacyjnych

 

·         kontrola udzielanie wyjaśnień przy wykonywaniu    zadań zawodowych

 

·         Pomoc i kontrola przy wykonywanych zabiegach aseptycznych

 

 

·         Kontrola i  pomoc przy stawianiu diagnozy pielęgniarskiej

 

 

·         kontrola zachowania studenta podczas wykonywania obowiązków zawodowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Przygotowanie pacjenta do transplantacji nerki i opieka po przeszczepie.

Wykładowca omawia

- przyjęcie chorego w oddział

- przygotowanie chorego do transplantacji

-  przyjęcie pacjenta na oddział po transplantacji w I dobie

- podawanie leków immunosupresyjnych

- styl życia po przeszczepie

( załącznik , foliogramy)

 

 

 

 

 

 

Wykładowca wyznacza studentów do wyjścia na przerwę-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie i ocena pracy  studentów wg. kryteriów

·         stosunek do pacjenta

·         umiejętność nawiązania kontaktu z chorym

·         sprawność w wykonywaniu zabiegów pielęgniarskich

·         umiejętność organizowania pracy

·         umiejętność prowadzenia obserwacji

·         przejawianie własnej inicjatywy w pielęgnowaniu pacjenta

·         umiejętność pracy w zespole

·         postawa wobec pacjenta i personelu medycznego

·         przygotowanie teoretyczne do zajęć.

 

·         zadanie pracy domowej-

opracować proces pielęgnowania pacjenta po przeszczepie nerki.

 

 

Potwierdzenie obecności

 

 

 

 

 

·         odczytanie raportu pielęgniarskiego

·         przyjęcie obowiązków wynikających z przydzielonych zadań

 

 

 

 

 

 

·         wykonanie czynności pielęgnacyjnych

(toaleta pacjenta, zmiana bielizny pościelowej pomoc w przyjmowaniu posiłków, monitowanie parametrów)

 

·         pomoc koleżankom, kolegom podczas wykonywania czynności pielęgniarskich

·         udział w obchodzie lekarskim, notowanie zleceń

 

 

 

·         wykonanie zabiegów aseptycznych (wykonanie zleceń, iniekcji, zmiana opatrunków)

 

·         prowadzenie rozmowy z podopiecznym, - wykorzystanie różnych metod do zbierania danych o podopiecznym: (wywiad historia choroby, obserwacja, rozmowa z rodziną)

 

·         określenie problemów pielęgnacyjnych  u podopiecznego objętego opieką pielęgniarską,

 

·         ustalenie hierarchii problemów, planowanie opieki pielęgniarskiej

 

·         prowadzą edukację pacjentów

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin