08 - ROZPOZNANIE I ZAPOBIEGANIE ZJAWISKOM PATOLOGII SPOŁECZNEJ.pdf

(579 KB) Pobierz
Microsoft Word - JM 08.doc
PODRĘCZNIK DLA
SŁUCHACZA
JM 08
ROZPOZNANIE I ZAPOBIEGANIE
ZJAWISKOM PATOLOGII SPOŁECZNEJ
39026268.002.png
SPIS TREŚCI
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R 01
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 3
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 5
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 20
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 21
J E D N O S T K A S Z K O L N A N R 02
Przewodnik dla słuchacza ................................................................................................ 22
Materiały dla słuchacza .................................................................................................... 25
Literatura uzupełniająca ................................................................................................... 40
Sprawdzian postępów ....................................................................................................... 41
2
 
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA
JEDNOSTKA SZKOLNA – JS.01
Nazwa jednostki szkolnej: Rozpoznanie i zapobieganie zjawiskom
patologii społecznej.
Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny. Przeciwdziałanie
zjawiskom kryminogennym – SZP 01.JM 08.
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant/aplikant
Zakres pracy: Przygotowanie do przeciwdziałania zjawiskom
kryminogennym na poziomie podstawowym .
Stron: 2
Opracował: M. Baranowska, A. Urban.
JM08JS01PS01
Wskazówki dla słuchacza:
1. Wymagania wejściowe.
Wymagane są postawy zawodowe i podstawowe umiejętności z zakresu:
etyki zawodowej policjanta
legitymowania,
zatrzymywania osób,
stosowania ŚPB,
nawiązywania kontaktu z dyżurnym jednostki oraz przekazywania drogą radiową danych
do sprawdzenia,
sporządzania notatek i meldunku informacyjnego.
2.Cele szkolenia.
Po zakończeniu jednostki szkolnej będziesz potrafił :
określić podstawowe uwarunkowania zachowań patologicznych,
rozróżnić i scharakteryzować wybrane zjawiska patologii społecznej,
określić wpływ patologii na przestępczość,
sporządzić meldunek informacyjny, notatkę urzędową lub służbową z czynności
rozpoznania w zakresie patologii społecznych,
rozróżnić podstawowe pojęcia z zakresu prewencji kryminalnej,
określić podstawowe założenia community policing.
przeprowadzić analizę stosując metodę trójkąta kryminalnego na potrzeby rozwiązania
problemu kryminalnego.
3.Metody nauczania i uczenia się.
W początkowej fazie zajęć podczas wykładu zostaniesz zapoznany z pojęciami z zakresu
patologii społecznych (patologia społeczna, dewiacja, przestępczość, alkoholizm,
narkomania, prostytucja, subkultura, sekta destrukcyjna). Pracując w grupie określisz katalog
czynników warunkujących zachowania patologiczne. Następnie biorąc udział w pogadance
poznasz charakterystykę zjawiska patologii społecznych oraz ich związek z przestępczością.
Pracując w zespołach na podstawie przygotowanych założeń opracujesz i sporządzisz notatkę
lub meldunek informacyjny dot. opisanego zjawiska patologicznego. Sporządzona
dokumentacja zostanie oceniona pod względem merytorycznym i formalnym. Popełnione
błędy zostaną omówione. Przedstawione ci zostaną podstawowe pojęcia z zakresu prewencji
3
39026268.003.png
kryminalnej oraz podstawy prawne działań profilaktycznych. Zostaniesz zapoznany
z założeniami Community policing. Pracując w grupach na podstawie przedstawionych
założeń dokonasz pisemnej analizy problemu kryminalnego na potrzeby działań
profilaktycznych. Opracowana analiza zostanie oceniona a popełnione błędy omówione.
4. Sposoby oceniania.
Nabywane przez Ciebie wiadomości i umiejętności, sporządzone notatki urzędowe,
meldunek informacyjny oraz analiza problemu kryminalnego, podlegają bieżącej ocenie
według zapisu uogólnionego – zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie jednostki szkolnej musi być poprawiona
na ocenę pozytywną,
Prowadzący zajęcia dokonuje wyboru formy i sposobu zaliczenia jednostki szkolnej
określając czytelne kryteria oceny, o czym zostaniesz poinformowany.
Zaliczenie jednostki szkolnej polega na ocenie testu osiągnięć i stanowi ocenę okresową.
Obszary podlegające ocenie przy zadaniu praktycznym:
Umiejętność komunikowania się.
Umiejętność kreatywnego myślenia.
Obszary podlegające ocenie przy sporządzaniu dokumentacji:
Merytoryczna zawartość dokumentu.
Poprawność dokumentu pod względem formalnym.
Estetyka i przejrzystość dokumentu.
Poprawność językowa.
4
39026268.004.png
MATERIAŁY DLA SŁUCHACZA
JEDNOSTKA SZKOLNA – JS 01.
Nazwa jednostki szkolnej: Rozpoznanie i zapobieganie zjawiskom
patologii społecznej.
Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny. Przeciwdziałanie
zjawiskom kryminogennym – SZP 01.JM 08.
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant/aplikant
Zakres pracy: Przygotowanie do przeciwdziałania zjawiskom
kryminogennym na poziomie podstawowym .
Stron: 11
Opracował: M. Baranowska, A. Urban.
JM08JS01MS01
Kluczowe punkty nauczania
1. Pojęcia z zakresu patologii społecznych.
2. Uwarunkowania zachowań patologicznych.
3. Charakterystyka zjawisk patologii społecznych.
4. Związki zjawisk patologii z przestępczością.
5. Dokumentowanie czynności rozpoznania w zakresie patologii społecznych.
6. Omówienie sporządzonej dokumentacji.
7. Podstawowe pojęcia z zakresu prewencji kryminalnej.
8. Podstawy prawne działań zapobiegawczych.
9. Podstawowe założenia community policing .
10. Analiza problemu kryminalnego.
Kluczowe punkty nauczania 1-4.
1. Pojęcie patologii społecznej.
Patologia, jako zjawisko, występuje w różnych grupach ludzkich i jest ściśle związana
z rozwojem społeczeństw. Początkowo termin patologia ( z gr. pathos – cierpienie, logos
nauka ) był używany w medycynie, a dopiero w końcu XIX wieku zaczęto odnosić
go do zjawisk społecznych. Wykorzystano wówczas ten termin do określenia działań ludzkich
przeciwstawnych ideałom stabilizacji, własności, oszczędności, solidarności rodzinnej
i sąsiedzkiej. Od końca XIX wieku powstało wiele definicji patologii społecznej.
A.Podgórecki uważa, że:
PATOLOGIA SPOŁECZNA - to rodzaj zachowania, ten typ instytucji, ten typ
funkcjonowania jakiegoś systemu społecznego czy ten rodzaj struktury jakiegoś systemu
społecznego, który pozostaje w zasadniczej, nie dającej się pogodzić sprzeczności ze
światopoglądowymi wartościami, które w danej społeczności są akceptowane.
5
39026268.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin