Klasa IIIBLOK TEMATYCZNY: Wkrótce Święta Bożego Narodzenia TEMAT DNIA: Poznajemy tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia wkrajach Unii Europejskiej.Cel główny:-Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożeg Narodzenia panujących w krajach Unii EuropejskiejCele operacyjne:Uczeń:-zna formy, przygotowania się ludzi do Świąt Bożego Narodzenia-wie, że należy kultywować zwyczaje świąteczne -jest zainteresowany życiem i zwyczajami innych narodów-potrafi wypowiadać się na temat przeczytanego tekstu-potrafi poprawnie wypowiadać się na określony temat-zna zwyczaje gwiazdkowe panujące w Szwecji-umie porównać polskie zwyczaje świąteczne ze zwyczajami w Szwecji-umie wyróżnić czasownik w zdaniu-wykonuje sprawnie mnożenie i dzielenie z zakresie 100-rozwiązuje zadania tekstowe złożone-zna zasady kolejności wykonywania zadańMetody:-problemowa-praca z tekstem-rozmowa-ekspresja twórczaFormy aktywności:-zbiorowa-indywidualna jednolita-grupowaŚrodki dydaktyczne: karty pracy, lektura pt. „Dzieci z Bullerbyn” A. Lindgern,rozsypanka zdaniowa z nazwami zwyczajów świątecznych, Mapa Europy, płyta zkolędami, tekst wiersza „Kolęda domowa” W. ChotomskiejPRZEBIEG ZAJĘĆ1.Powitanie.2.Rozwiązanie zadań z karty pracy nr 1 i odczytanie hasła (Zwyczajeświąteczne). 3.Głośne czytanie wiersza „Kolęda domowa” z poleceniemwyszukania fragmentów opisujących zwyczaje świąteczne.-Od czego zaczynamy wigilijną kolację?-Jakie potrawy spożywamy najczęściej?-Czego wypatrujemy pod choinką?-Co robimy na zakończenie wspólnej kolacji?Uczniowie wypowiadają się, popierając swe wypowiedzi odpowiednimi fragmentami wiersza-O jakich zwyczajach nie powiedziano w wierszu? ( pierwsza gwiazdka,dodatkowe nakrycie, siano pod obrusem).-Do czego przyczynia się kultywowanie zwyczajów świątecznych? (zwyczaje przyczyniają się do utrzymania ciągłości tradycji w rodzinie)Kolęda domowa Wanda ChotomskaTa kolęda od opłatka się zaczyna,Bo opłatkiem najpierw dzieli się rodzina.Od opłatka i od życzeń naszej mamyOd tych słów nad opłatkiem wyszeptanych.A ty, nasza kolędo domowaSłowa mamy w pamięci zachowaj!I już ryby i już grzyby są na stoleZaraz przyjdzie i na kluski z makiem kolej.My z rybami to jesteśmy ciut na bakierAle bardzo nam smakują kluski z makiem.Za te kluski, kolędo domowa, chcemy babci podziękować!Teraz trzeba wyjąć paczki spod choinkiBo Mikołaj przyniósł do nas upominki.Tata mówił, że z pieniędzmi krucho raczejA Mikołaj przyniósł do nas tyle paczek.Razem z nami kolędo zawołaj,że się udał nam Mikołaj!I zaśpiewaj, zakolęduj nam kolędoŻe najbliżsi zawsze blisko przy nas będą,Że nikogo nie zabraknie przy tym stolePrzy kolędzie najpiękniejszej z wszystkich kolęd!A ty, nasza kolędo domowa,Naszych bliskich w pamięci zachowaj!4.Rozmowa na temat tradycji polskich związanych z Bożym Narodzeniem,które dzieci poznały podczas lekcji w Muzeum Wsi Opolskiej (np. choinka,gwiazdka, składanie życzeń, Wigilia, kolędnicy, rodzinne wizyty, świętowanie,upominki, kolędowanie, wróżby wigilijne,)5.Wspólne porządkowanie kartoników z różnymi tradycjami i zwyczajamiświątecznymi – wybór tylko tych, które pasują do Świąt BożegoNarodzenia – zawieszenie ich na tablicy:-wigilijna kolacja-sianko pod obrusem-baranek-biały obrus-święconka-śpiewanie kolęd-mazurki-12 potraw-wolne miejsce przy stole-pisanki-pierwsza gwiazdka-Pasterka-Śmigus – Dyngus-zwierzęta mówią ludzkim głosem-palma-kolędnicy6.Tradycje świąt w krajach Unii Europejskiej – prezentacjaprzygotowanych przez dzieci materiałów – zadanie domowe ( Austria, Niemcy,Grecja, Hiszpania, Francja, Irlandia, Wielka Brytania, Belgia, Włochy,Finlandia) – odszukanie na mapie Europy poszczególnych krajów. 7.Przerwa8.Karta pracy nr 2 – odczytaj hasło („Dzieci z Bullerbyn– Wigilia)-krótka informacja o książce „Dzieci z Bullerbyn” A.Lindgren, jej bohaterach, miejscu akcji.9.Rozmowa - o jakich zwyczajach świątecznych w Szwecji mówi autorka wczytanej wcześniej lekturze? Omówienie treści przeczytanego tekstu,ukierunkowane pytaniami:-Kiedy zaczyna się Gwiazdka w Bullerbyn?-Jakie konkursy wymyślały dzieci?-Jak przebiegała wyprawa po choinki?-Co działo się rankiem w dzień wigilijny?-Kogo odwiedzały dzieci po południu?-Jak przebiegał wieczór wigilijny?10.Porządkowanie znajdujących się na tablicy nazw (tytułów) zwyczajówświątecznych panujących w Szwecji wg kolejności ich występowania wksiążce.-Głośne czytanie tytułów umieszczonych na tablicy przez wybranedziecko-Układanie pasków papieru z tytułami wg właściwej kolejnościKoszyczki na choinki.Wypiek świątecznych pierniczków.Prezenty od krasnoludków.Wigilijna kolacja z migdałem w kaszy.Gwiazdkowe prezenty i taniec wokół choinki.11.Przepisanie z tablicy do zeszytów tytułów - zwyczajów świątecznychpanujących w Bullerbyn.12.Ustne przekształcenie tytułów zwyczajów przedstawionych w formierównoważników zdań na zadania. Wyróżnianie czasownika w zdaniu.13.Porównywanie polskich zwyczajów wigilijnych ze zwyczajami w Szwecji izapisywanie ich w tabeli.POLSKA wróżby wigilijneMikołajchoinkawigilijna kolacjaSZWECJAkrasnoludek Jultomtechoinka14.Przerwa.15.Rozdanie kart pracy dla każdego ucznia do samodzielnego rozwiązania(karta pracy nr 3 - zadania matematyczne).16.Sprawdzenie wykonanej pracy.17.Wspólne omówienie zajęć...........................................................KARTA PRACY nr 1Rozwiąż działania, wyniki ułóż od największego do najmniejszego inapisz hasło:10 : 10 100 + 1 31 + 20 30 + 40 E Z E CZ 30 - 16 8 • 9 7 • 8 24 : 3CZ Y J N8 • 8 50 – 18 1 + 19 4 • 9A Ą E I10 • 9 7 • 7 5 • 6 5 • 9W Ś T W.................................................................................................................KARTA PRACY nr 2Odczytaj hasło – LLER GI BYN” WI CI BU Z LIA „DZIE .......................................................................................................... KARTA PRACY nr 31. Rozwiąż zadanie, rozwiązanie przedstaw na drzewku.Lasse i Bosse piekli świąteczne pierniki. Lasse upiekł 14 pierników, aBosse 2 razy więcej.Ile pierników upiekli razem Lasse i Bosse?Rozwiązanie:..........................................................................................................Odpowiedź:..............................................................................................................2.Uzupełnij i rozwiąż zadanie.Łańcuch na choinkę zrobiony przez Brittę ma 54 cm długości, ałańcuch zrobiony przez Annę ma 9 cm. Ile razy łańcuch Britty jest ............ od łańcuchaAnny? Ile razy łańcuch Anny jest.......... od łańcucha Britty?Rozwiązanie: 1.................................................................................................2............................................................................................................. Odpowiedź: 1. ..........................................................................................................2...........................................................................................................4. Rozwiąż zadanie - narysuj drzewko.Dzieci robiły na lekcji techniki ozdoby choinkowe 8 dzieci zrobiło po 2wisiorki na choinkę, a 10 dzieci po 3. Ile razem ozdób choinkowych zrobiłydzieci? Rozwiązanie:..........................................................................................................Odpowiedź:..............................................................................................................3.Wykonaj działania i połącz wynik z odpowiednią liczbą.81 : 949 : 7 28 : 745 : 9 36 : 48 : 42 9 4 5 7 1056 : 890 : 9 100 : 1036 : 935 : 7Imię i nazwisko...........................................................................................................................------------------------------------------------------------
gosia_lab1