Ćwiczenia z C++ Buildera.pdf

(5070 KB) Pobierz
MAREK BISZ
MAREK BISZ
MIROSAW CIELECKI
•-.'
WICZENIA
Z
C++BUILDERA
3461930.001.png
Spis treci
Wstp.......................................................................................................................................5
1. Podstawy programowania w Windows i C++ Builderze...............................................6
2. Biblioteka VCL - przegl/d najwa1niejszych komponentów........................................20
3. Programowanie obiektowe w C++ Builderze.................................................................41
4. Operacje wejcia-wyjcia...............................................................................................58
5. Grafika i multimedia w C++ Builderze..........................................................................66
6. Bazy danych w C++ Builderze.......................................................................................75
7. Pliki pomocy Windows, DDE, modu= LZExpand.........................................................101
3461930.002.png
Wstp
Niniejsza ksi/1ka ma za zadanie unaoczni@ czytelnikowi prostot dzisiejszego
programowania w Windows. Narzdziem, które w niej zosta=o omówione jest pakiet
firmy Borland - C++ Builder. W trakcie lektury czytelnik przejdzie kilka etapów -
pocz/wszy od prostej aplikacji, skoAczywszy na zagadnieniach zwi/zanych z dyna-
miczn/ wymian/ danych midzy procesami.
Zgodnie z zasad/, i1 jeden przyk=ad jest wart wicej ni1 1000 s=ów, ka1de z oma-
wianych zagadnieA zrealizowane jest wed=ug schematu: wprowadzenie - kolejne za-
dania — wnioski i podsumowanie. Gotowe projekty zadaA znajdzie czytelnik na dys-
kietce po brzegi wypchanej interesuj/cymi przyk=adami i do=/czonej do ksi/1ki. Pole-
cam dok=adne przeledzenie wszystkich zadaA (w=asnorczne wpisywanie kodu
Eród=owego — cho@ bardziej dowiadczonym wystarczy by@ mo1e sama jego analiza).
Przed jednym chcia=bym przestrzec potencjalnego czytelnika, który by@ mo1e
oczekuje, i1 zostanie poprowadzony od kliknicia do kliknicia - prost/ drog/ stan-
dardowych aplikacji: nie jest to typowa ksi/1ka dla pocz/tkuj/cych. Nie bdziemy
w niej chadza@ utartymi cie1kami. Od pocz/tkuj/cego czytelnika wymaga ona zwik-
szonego wysi=ku. Nie ma tu konkretnych przepisów w rodzaju „jak upiec ciasto mali-
nowe", Za=o1eniem tej ksi/1ki jest wskazanie pewnych dróg jako materia=u do w=a-
snych eksperymentów.
Czytelnikowi nie stawia si 1adnych wymagaA. Przyda=aby si jedynie podstawo-
wa znajomo@ jzyka C(C++), ale i to nie jest konieczne. Staram si poni1ej wyjania@
potrzebne konstrukcje jzyka, wiele mo1na równie1 nauczy@ si z za=/czonych do
ksi/1ki przyk=adów. Przyda si te1 znajomo@ (cho@by podstawowa) jzyka angiel-
skiego, gdy1 dokumentacja „on lin" dla C++ Buildera nie zosta=a na razie spolszczona.
Chcia=bym w tym miejscu zaznaczy@, 1e ksi/1ka ta w 1adnym wypadku nie obej-
muje wszystkich zagadnieA zwi/zanych z programowaniem w C++ Builderze. Ma ona
jedynie za zadanie umo1liwi@ czytelnikowi =atwe i szybkie wejcie w bogaty wiat
programowania w Windows.
1. Podstawy programowania w Windows i C++
Builderze
Ęwiczenie 1.1. Ilustracja sensu uŇywania procedur, inaczej: „niósþ wilk razy kilka, ponieĻli
i wilka..."
Wprowadzenie: wszyscy, którzy zaczynaj/ programowa@, robi/ to w przestarza=ym stylu i
zak=adaj/, 1e wszystko odbywa@ si musi w z góry okrelonym porz/dku.
Program .sekwencyjny sk=ada si z nastpuj/cych po sobie instrukcji wykonywanych w
sztywnej kolejnoci. W poni1szych zadaniach udowodnimy, 1e z odejcia od sekwencyjnego
stylu programowania wyp=ywaj/ pewne wymierne korzyci.
Zadanie 1.1.1: pos=uguj/c si liniami komentarza napisa@ program wywietlaj/cy trzy razy
okienko z napisem „Witaj".
Wykonanie:
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu „Witaj"
// zamknicie okna
// utworzenie okna
// w y wietlenie napisu „Witaj"
// zamk nicie okna
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu „Witaj"
// zamknicie okna
Podsumowanie: ju1 na pierwszy rzut oka wida@, 1e co jest nie tak. Nasz „program" wykona
swoje - wypisze trzy razy na ekranie napis „Witaj", ale brakuje temu wszystkiemu elegancji.
Gdybymy chcieli zmieni@ napis „Witaj" na jaki inny, musielibymy to zrobi@ trzykrotnie!
Poza tym nasz program sk=ada si z trzech identycznych czci. W ka1dej z nich moglibymy
si pomyli@. Wszystkie te wady programowania sekwencyjnego rozwi/zuje u1ycie procedur.
Zadanie 1.1.2: pos=uguj/c si liniami komentarza napisa@ „szkielet" programu wy-
wietlaj/cego trzy razy okienko „Witaj" przy u1yciu procedury wyswietl_okno.
3461930.003.png
Wykonanie:
// procedura wyswietl_okno
// C
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu „Witaj"
// zamknicie okna
// ]
// program g$ówny
// C
// wyswietl__okno (pierwsze wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno (drugie wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno (trzecie wywo$anie procedury)
// )
Podsumowanie: dzisiaj zmiana s=owa „Witaj" na inne wymaga ingerencji tylko w jednym
miejscu programu. Nasz przyk=adowy algorytm jest prosty, ale wyobraEmy sobie, 1e
mielibymy poprawia@ du1y program zawieraj/cy dziesi/tki tysicy linii kodu.... Nastpna
sprawa - gdyby si okaza=o, 1e w naszej procedurze trzeba co zmieni@ (np. dopisa@ pobranie
odpowiedzi od u1ytkownika) - wystarczy do tego jedna zmiana wewn/trz procedury, a nie
trzy kolejne identyczne, jak w przypadku zadania 1.1.1.
Zadanie 1.1.3: napisa@ program wywietlaj/cy kolejno ,,Witaj", „Witaj ponownie", „Witaj raz
jeszcze".
Wykonanie:
// procedura wyswietl_okno ($a(cuch_znaków tekst_do__wyswietlenia)
// C
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu tekst_do_wyswietlenia
// zamknicie okna
// }
// program g$ówny
// t
// wyswietl_okno(,.Witaj") (pierwsze wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno(„Witaj ponownie") (drugie wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno(„Witaj raz jeszcze") (trzecie wywo$anie procedury)
// }
Podsumowanie: jak wida@, to 1e pos=u1ylimy si procedur/, w niczym nie ogranicza
naszych mo1liwoci, Przy odpowiedniej jej modyfikacji (dodalimy parametr
tekst_do_wyswietlenia) mamy w dalszym ci/gu mo1liwo@ wywietlenia za ka1dym razem
innego tekstu. Na uwag zas=uguje fakt, 1e tekst dowyswietlenia jest jedynie identyfikatorem
tekstu przesy=anego do procedury z programu g=ównego. Tak wic
3461930.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin