Organizacja egzaminów
1. Przed przystąpieniem do egzaminu końcowego obowiązuje zaliczenie:
– śrubkowanie na bączku,
– wiosłowanie i prowadzenie zajęć na szalupie wiosłowej,
– prowadzenie zajęć teoretycznych,
– nauczanie manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku,
– manewrowanie motorówką lub jachtem na silniku,
– przedmioty pedagogiczne: psychologia, pedagogika, dydaktyka (w zakresie programu szkolenia).
2. Decyzję o dopuszczeniu kandydata do egzaminu końcowego podejmuje przewodniczący KE na podstawie uzyskania przez kursanta wszystkich zaliczeń oraz opinii KWŻ–ta kursu
3. Egzamin końcowy
Sprawdzenie wiadomości ze znajomości zasad bezpieczeństwa, znajdujących zastosowanie w organizacji szkolenia żeglarskiego podczas:
– pracy na lądzie (w porcie),
– zajęć na jednostkach wiosłowych, motorowych i żaglowych,
– przeprowadzania sprawdzianu pływackiego,
– przeprowadzania akcji ratownictwa jachtowego,
– rejsów, regat i innych imprez żeglarskich,
– zajęć rekreacyjnych,
umiejętności:
– sformułowania odpowiednich przepisów i zaleceń, określenia akwenu ćwiczebnego pływania pod nadzorem, sygnałów bezpieczeństwa i komunikacji wzrokowej oraz osłony ratowniczej dla wymienionych wyżej sytuacji.
Do uznania KE pozostawia się wybór egzaminu: ustny, pisemny, mieszany.
5. Prowadzone tematy zaliczeń przedmiów pedagogicznych
1. Pytania z pedagogiki
ZESTAW 1
1. Jak rozumiesz rolę instruktora żeglarstwa?
2. Co to jest wychowanie społeczno–moralne?
3. Objaśnij znaczenie kary w procesie wychowania – podaj uwarunkowania i możliwe skutki stosowania.
ZESTAW 2
1. Wymień główne elementy, które winny się składać na osobowość instruktora.
2. Podaj przykład oddziaływania pośredniego w procesie wychowania.
3. Wyjaśnij pojęcie wychowania.
ZESTAW 3
1. Podaj główne zadania (kierunki) wychowania.
2. Wyjaśnij pojęcie autorytetu i jego znaczenie w pracy instruktorskiej.
3. Podaj uwarunkowania jaki powinna spełniać nagroda i jej przypuszczalne skutki w procesie wychowania.
ZESTAW 4
1. Wymień zasady wychowania, omów wybrana jedną z nich.
2. Co rozumiesz pod określeniem “uzdolnienia pedagogiczne” instruktora?
3. Co to jest wychowanie4politechniczne – jego rola w szkoleniu żeglarskim?
ZESTAW 5
1. Jaki jest związek między wychowaniem, a szkoleniem żeglarskim?
2. Omów bliżej zasadę wychowania w zespole.
3. Zajmij stanowisko w kwestii: cechy fizyczne instruktora.
ZESTAW 6
1. Wyjaśnij znaczenie zasady indywidualizacji w procesie wychowania.
2. Wymień atrybuty autorytetu rzeczywistego.
3. Znaczenie wychowania estetycznego w kształtowaniu osobowości żeglarstwa.
ZESTAW 7
1. Co rozumiesz przez pojęcie: wychowanie umysłowe?
2. Wyjaśnij zasadę tworzenia nawyków oraz jej znaczenie w szkoleniu żeglarskim.
3. Podaj jakie cechy osobowości kształtuje wychowanie przez żeglarstwo.
2. Pytania z psychologii
1. Czym zajmuje się psychologia.
2. Wyjaśnij znaczenie znajomości "krzywej zapominania" w procesie szkolenia.
3. Co wpływa na kształtowanie osobowości człowieka?
1. Podaj przykład eksperymentu naturalnego.
2. Co to są wrażenia – podaj ich podział i rodzaje.
3. Wyjaśnij rolę uczuć estetycznych w kształtowaniu postawy żeglarza.
1. Na jakiej drodze następuje poznawanie otaczającego nas świata?
2. Wyjaśnij pojęcie trwałości uwagi i jej znaczenie w procesie uczenia się (wnioski dla instruktora).
3. Co to są uczucia czynne i bierne – wyjaśnij ich wpływ na wyniki szkolenia.
1. Wyjaśnij znaczenie odruchów warunkowych w procesie nauczania.
2. Co to jest podzielność uwagi – jej znaczenie w toku szkolenia.
3. Wymień zalecenia dot. uczenia się odnośnie pamięci.
1. Wyjaśnij znaczenie mowy jako czynnika wyróżniającego człowieka wśród innych żywych istot.
2. Opisz wymagania stawiane przy organizacji zajęć uwzględniające cech uwagi.
3. Podaj przykład kształtowania woli u członka załogi (inspirowane przez ciebie).
1. Podaj związek między postawą instruktora, a postawą załogi.
2. Czemu służy obserwacja (jako metoda psychologii) i jak należy się nią posługiwać?
3. Jaka jest rola uczuć w procesie nauczania?
1. Na czym polega badanie metodą introspekcji?
2. Jaka jest różnica między formalnym, a nieformalnym kierownikiem zespołu?
3. Omów czynniki kształtujące osobowość człowieka.
ZESTAW 8
1. Jakie elementy składają się na autorytet instruktora?
2. Wyjaśnij na czym polega integratywny styl kierowania zespołem?
3. Jak rozumiesz znaczenie motywacji w działalności ludzkiej.
3. Pytania z podstaw dydaktyki
1. Wyjaśnij różnicę między pojęciami dydaktyka i metodyka.
2. Na czym polega utrwalanie materiału – wymień podstawowe elementy tego etapu procesu nauczania.
3. Jak rozumiesz zasadę systematyczności?
1. Wymień elementy systemu nauczania.
2. Wyjaśnij jak należy rozumieć zasadę nauczania: poglądowość oraz jej znaczenie w procesie nauczania.
3. Do czego służy konspekt i jaką powinien mieć strukturę?
1. Omów krótko metody nauczania.
2. Co to jest dydaktyka szczegółowa?
3. Omów sposoby kontroli nauczania i jej rolę w szkoleniu.
1. Na czym polega element procesu nauczania: kształtowania umiejętności i nawyków – wyjaśnij jego znaczenie w szkoleniu żeglarskim.
2. Objaśnij zasadę nauczania – przystępności i stopniowania trudności – podaj przykład.
1. Jakie znaczenie w procesie nauczania ma zasada: świadomość i aktywności słuchacza?
2. Jaka jest zależność odbioru informacji od jej treści?
3. Wyjaśnij powiązanie: emocje – wyniki nauczania.
1. Jak rozumiesz i będziesz realizował zasadę: trwałości wyników nauczania?
2. Na czym polega kierowanie procesem uogólnienia (abstrahowania) w szkoleniu?
3. Jak powinien przebiegać etap: zaznajamianie z nowym materiałem?
1. Wyjaśnij co to są i na czym polegają metody poglądowe w procesie nauczania?
2. Jak rozumiesz zasadę nauczania: wiązania teorii z praktyką?
3. Uzasadnij niesłuszność określenia: metodyka szkolenia żeglarskiego.
1. Podaj metody przeprowadzania egzaminów.
2. Dokonaj oceny przydatności kontroli wiadomości przy pomocy testów.
3. Wyjaśnij znaczenie pomocy dydaktycznych w procesie nauczania.
4. Pytania egzaminacyjne z metod prowadzenia zajęć teoretycznych
1. Podaj najważniejsze cechy, które winna zawierać metoda poglądowa.
2. Omów główne zasady prowadzenia dyskusji.
3. Objaśnij metodę pracy z podręcznikiem.
1. Jak przygotujesz się do zajęć z zastosowaniem filmu dydaktycznego?
2. Daj przykład przygotowania pomocy dydaktycznych do wykładu na wybrany temat i sposób stosowania ich w czasie tych zajęć.
3. Wymień czynniki mające wpływ na zakres operacji u słuchaczy – odnośnie osoby instruktora, które powinny być uwzględnione przez niego w czasie prowadzenia zajęć.
1. Jak wykorzystasz przeźrocza do utrwalania nowego materiału?
2. Objaśnij różnicę między pogadanką a wykładem.
3. Jak powinna wpływać na układ zajęć znajomość pojęcia “falowanie uwagi”?
1. Omów rolę instruktora prowadzącego zajęcia metodą dyskusji.
2. Na czym polega metoda opisowa – kiedy się ją stosuje?
3. Jaka jest zależności odbioru informacji od formy i warunków w których jest przekazywana?
1. Na czym polega deformacja – podaj czynniki mające na nią wpływ.
2. Co rozumiesz pod pojęciem “logiczna struktura wykładu” – omów podstawowe cechy wykładu.
3. Podaj w punktach elementy lekcji (jej budowę).
1. Podaj przykłady jak będziesz kontrolował wiadomości na zajęciach teoretycznych?
2. Na czym polega uaktywnienie słuchaczy w toku zajęć teoretycznych
3. Podaj czynniki utrudniające prowadzenie dyskusji tak ze strony instruktora jak i słuchaczy.
5. Pytania egzaminacyjne z przedmiotu “Metody prowadzenia zajęć praktycznych” (ćwiczeń)
1. Podaj w punktach strukturę organizacji ćwiczeń.
2. Na czym polegają i jak należy organizować ćwiczenia jednotematyczne?
3. Jak będziesz przygotowywał konspekt zajęć praktycznych?
1. Podaj warunki jakie skłonię cię do przeprowadzenia ćwiczeń wielotematycznych oraz objaśnij ich organizację.
2. Dokonaj krótkiego porównania oraz oceny walorów i ujemnych stron obydwóch metod ćwiczeniowych.
3. Zadania instruktora i jego działalność w toku prowadzenia ćwiczeń.
1. Jakie trudności nasuwa prowadzenie ćwiczeń wielotematycznych?
2. Wyjaśnij jak będziesz ustalał czas na przeprowadzenie ćwiczeń?
3. Czym jest uwarunkowany wybór jednej z metod ćwiczeniowych?
Tematy ćwiczeń praktycznych podczas szkolenia
1. Praca załogi na jachcie i w porcie
Lp.
Uwagi i ocena instruktora
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
mikroprocesory