marketing.pdf

(5988 KB) Pobierz
Podstawy marketingu
434654750.001.png
Podstawowe pojęcia marketingu
PODSTAWOWE POJĘCIA MARKETINGU
1. Ewolucja koncepcji funkcjonowania firmy na rynku
W ostatnim stuleciu obserwujemy na świecie ewolucję koncepcji gospodarowania i działania na
rynku. W początkach XX wieku, gdy triumfy święciła masowa produkcja rozpropagowana przez
Forda, królowała produkcyjna koncepcja firmy, rozwinięta w tzw. koncepcję produktową . Jej
podstawowe twierdzenie brzmiało: „Dobre technologie, dostęp do surowca, zdolności wytwórcze
dadzą produkt dobrej jakości, pozwolą na skuteczne konkurowanie na rynku”. Za podstawę sukcesu
rynkowego uznawano zatem sprawność produkcyjną (wydajność) i jakość produktu .
Po wielkim kryzysie ekonomicznym z lat 1929–1933 zwrócono uwagę na umiejętności sprzedażowe.
A więc twierdzono: „Nie wystarczy mieć dobry produkt, trzeba umieć go jeszcze sprzedać”. W latach
30. rozpoczęto badania dotyczące psychologii sprzedaży, motywacji nabywcy, nowych technik
sprzedaży. Postawiono też nacisk na aktywność rynkową firmy. Marketing kojarzono z umiejętnością
promowania i sprzedawania wytworzonych produktów. Była to tzw. koncepcja sprzedażowa firmy.
W połowie lat 50. pojawiła się koncepcja marketingowa . Zmieniła ona zdecydowanie pojęcie
marketingu poszerzając jego zakres poza pojęcia sprzedaży i promocji. Tzw. marketing zintegrowany
koordynuje działania produkcyjne, promocyjne i sprzedażowe (w tym politykę cenową) wokół
zaspokajania potrzeb zbadanego wcześniej klienta . Marketing staje się zatem częścią zarządzania
firmą. W praktyce życia gospodarczego funkcjonują do dziś wszystkie trzy koncepcje, ale trwałe sukcesy
na konkurencyjnym rynku odnoszą te firmy, które doceniają wagę i znaczenie marketingu.
2. Istotamarketingu.Definicje
Marketing służy skutecznemu działaniu na rynku konkurencyjnym. Zaleca sposoby zdobywania
przewagi konkurencyjnej. Układają się one w procesy marketingowe, przebiegające w firmie i jej
rynkowym otoczeniu. Dzięki znajomości otoczenia rynkowego, w którym działa firma, dostosowaniu
jej oferty do potrzeb otoczenia oraz wpływaniu na nie następuje wzajemne dostosowanie
zapotrzebowań nabywców i oferty firmy. Im lepsze jest to dostosowanie, tym większą przewagę
konkurencyjną zdobywa firma. Najnowsze koncepcje teorii marketingu nazywają ten proces
tworzeniem wartości dla klienta (zwanej wartością konsumencką) . Wartość ta powstaje zarówno
dzięki parametrom produktu, jak i terminom dostaw, sposobowi obsługi klienta oraz dostępności
oferty. Wartość dla klienta może powstać również dzięki prestiżowi, jaki reprezentuje dla klienta
marka, dzięki krajowi pochodzenia towaru lub gwarancjom obsługi posprzedażnej. Całe pole
działalności produkcyjnej i rynkowej firmy może być polem tworzenia wartości dla klienta. Należy
więc pamiętać: Klient nie kupuje produktu, klient kupuje korzyści!
Przykład Menzal i Fedal
Firma Mezal produkuje meble kuchenne w pewnym mieście w Polsce zachodniej. Zatrudnia
200 osób. Działa od 1994 roku. 90% produkcji jest eksportowane do niemieckiej firmy Fedal.
Średnia cena mebli eksportowanych wynosi 40 euro. Importer niemiecki po uszlachetnieniu
mebli sprzedaje je swoim klientom w Niemczech, Holandii, Belgii i Francji średnio po 200
euro. Polski producent jest dostawcą produktu na zamówienie firmy Fedal. Jednak to firma
niemiecka prowadzi działania marketingowe. To ona bada rynek wymienionych wyżej krajów
i potrzeby nabywców mebli, dostosowuje produkt do potrzeb konkretnych odbiorców. To
1
Podstawowe pojęcia marketingu
importer niemiecki prowadzi promocję firmy i towaru (mebli) na rynkach zbytu. I wreszcie, to
on prowadzi sprzedaż , utrzymuje sieć sklepów meblowych, określa ceny i warunki
sprzedaży. Nabywcy w Niemczech, Holandii, Belgii i Francji znają niemiecką markę , pod
którą sprzedawane są meble. Polska firma znana jest jedynie odbiorcy niemieckiemu. Żaden
mebel nie dociera do użytkownika pod polską marką. Cały proces marketingowy
przeprowadzony jest przez firmę Fedal. Ona też finansuje wszystkie działania marketingowe,
stąd tak duża różnica w cenie. Firma Fedal tworzy konkretną wartość dla klienta mebli, ale
też ona zatrzymuje zdecydowaną większość zysku. Polska firma jest w tradycyjnym pojęciu
tylko producentem i dostawcą produktu. Jest odcięta od rynku konsumentów. Jej działania
marketingowe ograniczają się do dostosowania mebli do potrzeb importera i promocji w
stosunku do niego. Bardzo trudno będzie jej samodzielnie oferować meble ostatecznym
odbiorcom, choć są one produktem bardzo wysokiej jakości.
Uporządkujmy zatem pojęcia i zapytajmy, czym jest marketing? Marketing można rozpatrywać na
trzech współzależnych od siebie poziomach działania firmy:
y
koncepcji rynkowej (swego rodzaju filozofii funkcjonowania firmy)
y
procesu zarządzania firmą
y
elementów i narzędzi marketingowych.
Firma posługująca się określoną koncepcją marketingu jest zarządzana zgodnie z zasadami
marketingu , a do ich realizacji wykorzystuje działania, umownie nazywane elementami marketingu .
2.1. Koncepcja marketingu
Koncepcja marketingu to rynkowy sposób myślenia i podporządkowania wszystkich działań
rynkowych firmy procesom zaspokajania potrzeb nabywcy w celu osiągnięcia zamierzonych przez
firmę celów. Koncepcja marketingu zakłada zatem, że firma przetrwa na rynku tylko wtedy, gdy
zaspokoi potrzeby swoich klientów skuteczniej niż jej konkurenci. Oznacza to, że klient jest
centralnym i wyjściowym punktem każdego przedsięwzięcia.
Trzy kluczowe pytania, które firma musi sobie postawić, brzmią:
y
Kto jest naszym potencjalnym klientem?
y
Jakie ma potrzeby?
y
Czy my potrafimy te potrzeby zaspokoić lepiej niż nasi konkurenci?
Wszystko, co firma robi: zaopatrzenie, produkcja, reklama, opakowanie, sprzedaż itd., powinno
dążyć do maksymalizacji korzyści oczekiwanych przez klienta, a tym samym maksymalizacji zysków
lub innych celów firmy. Kierując się zatem koncepcją marketingu, firma dostarcza klientowi nie tyle
towar (np. meble), ile konkretną wartość (korzyść) przez niego oczekiwaną (np. prestiż społeczny,
dzięki meblom podziwianym przez sąsiadów, wygodę lub poczucie komfortu).
Podstawową kategorią w marketingu jest więc potrzeba . Potrzeba to stan nierównowagi w organizmie,
brak czegoś. Potrzeba stanowi czynnik motywujący do działania w celu powrotu do stanu równowagi.
W zależności od występujących i powtarzalnych potrzeb nabywców dzielimy na segmenty , tj. grupy
homogeniczne o podobnych potrzebach.
Koncepcja marketingu przyjęta przez firmę zaleca aktywne podejście do rynku, tzn. nie tylko
dostosowanie się do wymogów danego segmentu rynku (nabywców), ale również wpływanie nań i
tworzenie nowych potrzeb. Te aktywne działania różnią się między sobą w zależności od specyfiki
segmentu rynku. (Patrz zagadnienie analizy otoczenia rynkowego: segmentacja i pozycjonowanie.)
2
Podstawowe pojęcia marketingu
Marketing rozpoczyna się więc zanim jeszcze gotowy do sprzedaży produkt znajdzie się w
magazynie. Koncepcja marketingu nakazuje wpływanie marketingu na produkcję, zaopatrzenie i
wszystkie inne funkcje w firmie, nim produkt zacznie być produkowany. Podstawowy błąd popełniany
przez firmy w tym aspekcie ilustruje twierdzenie: „Najpierw wyprodukujmy dobry produkt, potem
zróbmy dla niego marketing”.
Koncepcja marketingu narzuca pewne zasady rynkowe , które można ująć w następujące twierdzenia:
y
Produkcja jest procesem zaspokajania potrzeb i tworzenia rynkowych wartości
(korzyści dla klienta) , a nie wytwórstwem produktów.
y
Produkcja winna być dostosowana do potrzeb ściśle określonego nabywcy
(segmentu). Przeciętny nabywca nie istnieje.
y
Na rynku nasyconym nie wystarczy biernie dostosować się do potrzeb, trzeba aktywnie
oddziaływać na rynek, w celu kształtowania go zgodnie z własnymi interesami.
y
Konkurentem jest każdy, nie tylko ten, kto produkuje podobny towar, ale także ten, kto
zaspokaja te same potrzeby , co my, kto walczy o te same pieniądze.
y
Wszystkie działania należy podporządkować długofalowej strategii zdobywania rynku,
opartej na znajomości sytuacji rynkowej i własnej przewagi konkurencyjnej.
Aby lepiej pojąć zadania marketingu, wyjaśnijmy jeszcze pojęcie przewagi konkurencyjnej (ang.
Competetive advantage ) . Przewaga konkurencyjna to specyficzna cecha firmy oraz jej oferty, dająca
jej przewagę rynkową nad konkurentami.
Firma chcąca wygrywać na rynku, musi umieć odpowiedzieć sobie i klientom na następujące pytania:
Dlaczego klienci mają kupować właśnie nasze towary/usługi? , Co wyróżnia nas i naszą ofertę spośród wielu
innych? , Co stanowi nadzwyczajną wartość dla klienta? , W czym przewyższamy naszych konkurentów?
Potencjalne obszary przewagi konkurencyjnej to:
y
pozycja rynkowa (udział w rynku, dynamika wzrostu sprzedaży)
y
produkt (jakość, opakowanie, parametry, zakres oferty, usługi towarzyszące)
y
innowacyjność (nowoczesność produktu, tempo wprowadzania nowości)
y
intensywność promocji
y
znajomość marki i opinia o niej
y
cena i warunki płatności
y
dystrybucja (sieć sprzedaży, jakość obsługi, dostawca)
y
personel (kwalifikacje, kooperatywność)
y
kraj lub region pochodzenia firmy (np. wino francuskie, „żubrówka” białowieska)
y
finanse (koszty, przychód, potencjał finansowy)
y
zarządzanie (jasne strategie, planowość, rynkowy system motywacyjny)
y
organizacja (struktura organizacyjna)
y
klienci (renoma klientów, ich rekomendacje).
3
Podstawowe pojęcia marketingu
2.2.
Marketingowy proces zarządzania firmą
Marketingowy proces zarządzania firmą oznacza podejmowanie wszelkich decyzji w
przedsiębiorstwie w kolejności zapewniającej tej firmie skuteczność rynkową. Kategoriami
wyjściowymi są: po stronie nabywców – potrzeby , a po stronie przedsiębiorcy – zasoby .
Dzięki marketingowemu podejściu można posiadane zasoby ulokować tak, by przyniosły jak
największe korzyści. Aby tak się stało, proces należy zacząć od identyfikacji otoczenia rynkowego
poprzez przeprowadzenie badań marketingowych, nie zaś od wytworzenia produktu.
Przebieg procesu marketingowego powinien zatem przebiegać następująco:
1.
Zrozumienie klientów i rynku, w tym konkurentów.
2.
Segmentacja rynku.
3.
Wypracowanie strategii marketingowej, w tym przewagi konkurencyjnej.
4.
Określenie asortymentu (zakresu) oferty.
5.
Komunikacja marketingowa.
6.
Określenie polityki cenowej.
7.
Określenie polityki dystrybucji.
8.
Tworzenie pozytywnego wizerunku marki i podwyższanie jej wartości.
9.
Aktywne tworzenie potrzeb.
10.
Zaspokajanie potrzeb – dostawy towarów i usług, obsługa klienta.
11.
Obsługa posprzedażna, tworzenie lojalności klienta.
12.
Zarządzanie informacją marketingową, tworzenie baz danych.
13.
Kontrola realizacji strategii i działań marketingowych.
Grupując powyższe działania możemy ująć je w pewien zamknięty cykl zwany cyklem zarządzania
marketingowego .
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin