R20-(100%)(0 pop)-Word.doc

(413 KB) Pobierz
R --20

POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE

DYREKCJA GENERALNA PKP

R-20

INSTRUKCJA OBSŁUGI
PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH

WARZAWA 2000 R.

 

( 0 poprawek )

 

ZARZĄDZENIE              2

A. Wykaz jednostek organizacyjnych PKP otrzymujących instrukcję:              3

B. Wykaz stanowisk pracy, na których pracownicy otrzymują instrukcję do osobistego użytku:              3

Rozdział 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE              3

§ 1. Określenie stanowiska dróżnika              3

§ 2. Nadzór i podległość              4

§ 3. Ogólny zakres obowiązków dróżnika przejazdowego i odpowiedzialności wynikającej z tego tytułu              4

§ 4. Współpraca z pracownikami innych jednostek organizacyjnych PKP              5

§ 5. Współpraca z Policją, Strażą Ochrony Kolei, jednostkami wojskowymi oraz osobami postronnymi              6

§ 6. Znajomość przepisów, instrukcji i zarządzeń              6

§ 7. Znajomość urządzeń              7

§ 8. Pełnienie dyżuru przez dróżnika przejazdowego i jego zastępstwo              7

§ 9. Utrzymanie czystości i porządku w miejscu pracy oraz otoczeniu przejazdu              9

§ 10. Szkolenie              9

Rozdział 2 SZCZEGÓŁOWE OBOWIĄZKI DRÓŻNIKA PRZEJAZDOWEGO              9

§ 11. Obowiązki w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem ruchu na przejazdach kolejowych lub przejściach dla pieszych              9

§ 12. Obowiązki przy zamykaniu i otwieraniu rogatek              10

§ 13. Korzystanie z telefonu, urządzeń telewizji przemysłowej do podglądu rogatek oraz z dodatkowych urządzeń pomocniczych sygnalizujących zbliżanie się pociągu do przejazdu              15

§ 14. Utrzymanie przejazdu              16

§ 15. Utrzymanie sprzętu i inwentarza              17

§ 16. Postępowanie w przypadku znalezienia zwłok ludzkich lub osób rannych              17

§ 17. Postępowanie w przypadku znalezienia na torze obcych przedmiotów              17

§ 18. Postępowanie w razie rozerwania się pociągu na szlaku              18

§ 19. Postępowanie w razie zbiegnięcia wagonu              18

§ 20. Postępowanie w razie zatrzymania się pociągu na szlaku              18

§ 21. Postępowanie w razie utknięcia pojazdu drogowego na przejeździe              19

§ 22. Postępowanie w razie wypadku na przejeździe lub przejściu dla pieszych              19

§ 23. Postępowanie w razie pożaru              19

§ 24. Postępowanie w czasie przejazdu pociągów, pojazdów pomocniczych i pługów odśnieżnych              20

§ 25. Postępowanie w czasie opadów śnieżnych, zamieci, mrozów, odwilży oraz ulewy              20

§ 26. Postępowanie w razie wypadku na szlaku              21

§ 27. Postępowanie w razie uszkodzenia urządzeń sterowania ruchem na przejeździe kolejowym              21

§ 28. Postępowanie w zależności od czasu trwania uszkodzenia urządzeń na przejazdach kat. „A”, „B”, „C”.              25

§ 29. Zasady postępowania w przypadku wykonywania robót w urządzeniach srk na przejeździe kolejowym              26

ZAŁĄCZNIKI              27

Zmiany i uzupełnienia              39

RYSUNKI (Nie ujęte w instrukcji R-20 a pomocne w nauce)              39

ZARZĄDZENIE

Nr 143 ZARZĄDU PKP
z dnia 10 października 2000 r.
w sprawie ustalenia
„Instrukcji obsługi przejazdów kolejowych” R-20

 

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym
„Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 95, poz. 474 z późn. zm.) zarządza się,
co następuje:

§1.              Ustala się „Instrukcję obsługi przejazdów kolejowych” R-20, stanowiącą załącznik do zarządzenia.*

§2.              Traci moc zarządzenie Nr 85 Zarządu PKP z dnia 14 listopada 1996 r. w sprawie zatwierdzenia „Instrukcji dla dróżnika przejazdowego” D-20 (Biuletyn PKP A Nr 28, poz.87).

§3.              Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 16 października 2000 r.

NrIIRlb-7200-2/2000

PREZES ZARZĄDU PKP

DYREKTOR GENERALNY PKP

mgr inż. Krzysztof Celiński

 

* Instrukcję otrzymują niektórzy odbiorcy Biuletynu PKP w/g odrębnego rozdzielnika

A. Wykaz jednostek organizacyjnych PKP
otrzymujących instrukcję:

1.              Zarząd PKP, komórki organizacyjne Dyrekcji Generalnej PKP - wg oddzielnego rozdzielnika,

2.              Jednostki organizacyjne bezpośrednio podległe Zarządowi PKP wg oddzielnego rozdzielnika,

3.              Wykonawcze jednostki organizacyjne wg oddzielnego rozdzielnika,

4.              Inne jednostki (w miarę potrzeb odpłatnie):

a.              Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej

b.              Najwyższa Izba Kontroli - Zespół Transportu i Łączności

c.              Główny Inspektorat Kolejnictwa

d.              Centrum Naukowo - Techniczne Kolejnictwa

e.              Inne nie wymienione wyżej.

B. Wykaz stanowisk pracy,
na których pracownicy otrzymują instrukcję do osobistego użytku:

1.              Starsi kontrolerzy i kontrolerzy w Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej i w zakładach infrastruktury kolejowej,

2.              Starsi instruktorzy (inspektorzy) i instruktorzy w Dyrekcji Infrastruktury i w zakładach infrastruktury kolejowej,

3.              Naczelnicy sekcji eksploatacji i diagnostyki w zakładach infrastruktury kolejowej oraz sekcji
w innych wykonawczych jednostkach organizacyjnych PKP obsługujących lub utrzymujących przejazdy kolejowe,

4.              Technolodzy w sekcjach eksploatacji,

5.              Dróżnicy przejazdowi, dróżnicy obchodowi i toromistrzowie,

6.              Pracownicy, którym powierzono dodatkową czynność obsługi rogatek.

Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.
Określenie stanowiska dróżnika

1.              Pracownicy obsługujący wyłącznie przejazdy i przejścia dla pieszych zwani są dróżnikami przejazdowymi.

2.              Obsługa przejazdów i przejść dla pieszych może być powierzona pracownikom jako czynność dodatkowa przy wykonywaniu przez nich podstawowych zadań. Pracownicy, którym powierzono dodatkowo wykonywanie czynności obsługi przejazdu winni posiadać odpowiednią kategorię zdrowia, słuchu i wzroku, oraz jeden z egzaminów kwalifikacyjnych, uzupełniony egzaminem z zagadnień wymaganych od dróżnika przejazdowego, a nie objętych programem nauczania na stanowisko, które aktualnie posiadają. Pracownicy ci mogą być
w szczególnych przypadkach (jednoosobowa obsługa nastawni, kasa biletowa na stacji lub przystanku o dużym ruchu pasażerskim, znaczna odległość przejazdu od miejsca nastawiania rogatek), zwolnieni z wszystkich lub części obowiązków określonych niniejszą instrukcją
w zakresie związanym z utrzymaniem przejazdu i jego otoczenia i określonym w regulaminie obsługi przejazdu.

Gdy wyznaczony do pełnienia obowiązków dróżnika stwierdzi potrzebę wykonania robót,
z których jest zwolniony, winien powiadomić o konieczności ich wykonania jednostkę wyznaczoną w regulaminie obsługi przejazdu lub przejścia.

3.              Na przejazdach i przejściach, na których nie ma urządzeń sterowania ruchem uruchamianych samoczynnie przez pociąg, w razie potrzeby, dla zachowania bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu drogi kołowej lub przejścia z torami kolejowymi, zarządza się strzeżenie przejazdu lub przejścia przez uprawnionego pracownika.

4.              Postanowienia niniejszej instrukcji obowiązują dróżników przejazdowych, pracowników wykonujących dodatkowo czynności dróżnika przejazdowego i pracowników wyznaczonych do tymczasowego strzeżenia przejazdu na skutek:

1)              uszkodzenia rogatek lub półrogatek,

2)              uszkodzenia lub nie działania samoczynnej sygnalizacji świetlnej,

3)              konieczności zmiany sposobu zabezpieczenia przejazdu ze względu na zmienione warunki ruchu lub warunki miejscowe, przejściowego wzmożenia lub utrudnienia ruchu drogowego lub kolejowego, albo pogorszenia warunków widoczności,

4)              wprowadzenia jazdy jednotorowej po dwutorowej linii lub zmiany kierunku jazdy na łącznicy jednotorowej o normalnie jednokierunkowym ruchu, jeżeli przejazdy bez rogatek i bez sygnalizacji świetlnej lub przejścia bez obsługiwanego urządzenia zabezpieczającego nie odpowiadają wymaganym warunkom widoczności dla jazdy po torze, który nie był przeznaczony dla danego kierunku jazdy,

5)              prac torowych oraz prac pociągów ratunkowych, gospodarczych i roboczych w strefie oddziaływania samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

§ 2.
Nadzór i podległć

1.              Dróżnik przejazdowy podlega naczelnikowi sekcji eksploatacji. Pracownicy wykonujący dodatkowo czynności dróżnika przejazdowego podlegają bezpośrednio swojemu przełożonemu. Niezależnie od tego podczas pełnienia dyżuru, dróżnik podlega dyżurnym ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych, w zakresie dyspozycyjności do wykonywania poleceń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego na danym szlaku.

2.              W razie otrzymania poleceń bezpośrednio od przełożonych wyższego szczebla, dróżnik przejazdowy powinien je wykonać, zawiadamiając o tym bezpośredniego przełożonego, poprzez właściwego dyżurnego ruchu posterunku zapowiadawczego.

3.              Nadzór nad pracą pracowników wyznaczonych do pełnienia czynności dróżników przejazdowych pełnią właściwi personalnie dla nich przełożeni oraz uprawnieni pracownicy
w zakresie obsługi rogatek, urządzeń łączności i utrzymania przejazdu.

§ 3.
Ogólny zakres obowiązków dróżnika przejazdowego
i odpowiedzialności wynikającej z tego tytułu

1.              Do obowiązków dróżnika przejazdowego należy: czuwanie nad bezpieczeństwem ruchu na przejeździe lub przejściu dla pieszych oraz obserwowanie dróg i linii kolejowych do nich prowadzących, obsługiwanie rogatek lub furtek, utrzymywanie przejazdu lub przejścia dla pieszych w porządku i czystości.

2.              Dróżnicy przejazdowi obsługujący przejazdy obowiązani są obserwować przejeżdżające pociągi i zgłaszać dyżurnym ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych
o zauważonych nieprawidłowościach w pociągu, braku sygnału lub o niewłaściwym jego osygnalizowaniu, grzaniu się czopów osi, zestawu kołowego wagonu, silnych rytmicznych uderzeniach kół o szyny, iskrzeniu od zahamowanych lub jadących na poślizgu kół wagonów, opadających częściach wagonowych, przechylonych pudłach wagonowych,
o zauważonych uszkodzeniach sieci trakcyjnej na przejeździe lub w pobliżu przejazdu (np.: połamane odbieraki prądu uderzające o przewody sieci i powodujące silne iskrzenie; kolizje
z pojazdami drogowymi i przekroczonej skrajni, zerwane przewody lub złamane słupy trakcyjne), a także o zauważonych wadach w torze zagrażających bezpieczeństwu ruchu, np. o pękniętych szynach, deformacjach toru itp.

W razie zauważenia nieprawidłowości zagrażających bezpiecznej jeździe pociągów:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin