Szkolenia pracowników
W procesie rozwoju cywilizacyjnego powstały nowe zjawiska:
· Globalizacja
· Rozwój technologii
· Sposoby i metody zarządzania
Organizacje oparte o wiedzę (organizacje uczące się) – szkolenia lub doskonalenie zawodowe jest tak samo ważne jak zadania, które organizacja ma do osiągnięcia
Szkolenia outdoor – odbywają się poza miejscem pracy pozwalają pracownikom skupić się na szkoleniu, sprzyjają integracji pracowników, umożliwiają uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, wyjaśniają pewne zagadnienia
Szkolenia indoor – odbywają się w miejscu pracy
Szkolenie – odnosi się do pracowników wykonawczych, pełniących pewne zadania
Doskonalenie – odnosi się do kierowników i obejmuje zagadnienia związane z umiejętnościami które mogą być wykorzystywane na innych stanowiskach
Szkolenie:
· Przygotowanie do zawodu – szkoły, uczelnie, kursy, studia podyplomowe
· Wykonywanie zawodu – szkolenia doszkalające (przyszłe zadania)
· Zmiana zawodu
Cele szkolenia – ciągły rozwój potencjału pracy pojedynczych pracowników oraz grup pracowników zmierzający do przystosowania pracowników do zmian w organizacji i jej otoczenia (przyszłych zmian i obecnych zadań)
· Dostosowanie kwalifikacji pracowników do opisu stanowiska pracy
· Rozszerzenie kwalifikacji
· Podnoszenie elastyczności
· Rozwijanie pracy w różnych formach czasu pracy
· Integracja pracowników z organizacją
· Usprawnienie komunikowania się w organizacji
· Tworzenie i kształtowanie postaw wobec pracy (pracowników i klientów)
Cele pracownika:
· Rozwijanie umiejętności samokontroli i samooceny
· Lepsze opanowanie zawodu
· Przygotowanie się do zmian zawodowych
· Kształtowanie właściwego współdziałania w organizacji
· Tworzenie atmosfery pracy
· Tworzenie kreatywnych rozwiązań
Proces szkolenia:
· Określenie potrzeb szkoleniowych
· Plany i programy szkolenia
· Wdrożenie i przeprowadzenie szkolenia
· Ocena szkoleń – pod względem celów i zdobytych przez pracowników umiejętności
Program szkolenia:
· Cel ogólny
· Cele szczegółowe
· Czas trwania szkolenia
· Miejsce
· Zakres (przedmiotowy i podmiotowy)
· Rodzaj pracowników do przeszkolenia
Identyfikacja potrzeb szkoleniowych
· Informacje niezbędne do tego, aby określić potrzeby
· Ustalanie problemów (metoda opisowa – ulepszająca)
o Konieczność szkoleń
o Bez konieczności szkolenia
· Cele
· Zaplanowanie szkolenia
Stworzenie programu szkolenia:
· Tematy
· Czas poświęcony n realizację
· Uczestnicy – adresaci szkolenia
· Środki przewidziane na szkolenia
Stworzenie planu szkolenia:
· Temat
· Termin
· Czas trwania
· Prowadzący szkolenie
Program jest ogólny, a plan bardziej szczegółowy, zwłaszcza w zakresie określania terminów i dat
Realizacja (metody szkolenia)
· Metody pasywne i aktywne
· Metody indywidualne lub grupowe
· Metody na stanowisku pracy i poza stanowiskiem pracy
Korzyści z prowadzenia szkoleń:
· Przygotowanie pracowników do zadań
· Zwiększenie umiejętności kierowniczych
· W mniejszym zakresie odbywają się zmiany na stanowiskach
· Ułatwia procesy komunikowania się w organizacji
· Identyfikacja pracowników z firmą
· Zmniejsza odporność na zmiany
· Urozmaicenie pracy
· Zwiększenie rozpoznawalności firmy
Cele organizacji uczącej się:
· Indywidualizm nauczania sprzyja realizacji ogólnych celów organizacji
· Zdolność łączenia podsystemów i tworzenie całego systemu – podejście systemowe
· Wspólna wizja
· Prowadzenie badań i eksperymentów uwzględniających występowanie błędów
3 postawy skutecznego działania:
o Skuteczność – osiągamy wtedy, gdy skutkiem działania jest konkretny cel
o Korzystność – wynik użyteczny jest większy od kosztów działania
o Ekonomiczne – stosunek wyniku użytecznego do kosztów działania jest większy od zera
· Każda kariera (awans lub wyższe stanowisko) pracownik osiąga dzięki otrzymanej wiedzy
· Realizacja procesu szkolenia odbywa się z uwzględnieniem wizji, misji i strategii organizacji
o Motyw = bodziec
o Władza:
§ Nagradzanie
§ Wymuszanie
§ Z mocy prawa
§ Ekspercka (kierownik jest ekspertem)
§ Odniesienia (naśladowanie kierownika)
Aspekty poznawczy
Teoria:
o Ogólna
o Szczegółowa
Nauka
Praktyka
Aspekt praktyczny
· Rozwój w trakcie pracy
· Wdrożenie pomiaru efektu szkolenia (qalimetria)
· Dostosowanie się do zmian
Okresowe oceny pracowników
Oceny pracownicze są jednym z elementów funkcji zarządzania – kontroli
Kontrola – porównanie stanu faktycznego ze wzorcem; wzorcem może być akt prawny; poszukiwania przyczyn i źródeł odchyleń w działaniu; stwierdza fakty i nie ma uprawnień władczych; jest elementem nadzoru
Nadzór – Czynność władcza
Działanie – celowe, świadome i dobrowolne realizowanie celów poprzez sprawcę
Rodzaje ocen:
· Bieżące
· Okresowe – sformalizowane
Ocena – wyrażanie w formie ustnej lub pisemnej osądu o pracownikach oraz wartościowanie zachowań, kompetencji i działań pracowników
Istotnym elementem oceny jest zaprojektowanie i przygotowanie systemu okresowej oceny pracy:
· Jakie zadania wykonywane są na danych stanowiskach
· Zagadnienia dotyczące organizacji (wizja, misja, strategia)
· Wielkość organizacji
· Kompetencje oceniających
· Kultura organizacji
Cele systemu okresowego:
· Formułowane przez kierownictwo, właściciela
Każda organizacja zawiera podsystem społeczny składający się z:
Właściciel => Zarząd => Pracownicy
· Formułowane przez pracowników organizacji:
o Funkcja ewaluacyjna (oceniania) – ocena jakości pracy
o Funkcja rozwojowa – ocena możliwości rozwoju
Cele systemu oceny pracowników:
1. Mc Gregor
· Administracyjne – rozmieszczenie pracowników na stanowiskach w strukturze organizacyjnej
· Informacyjne – stosowanie odpowiednich kryteriów przy selekcji i rekrutacji oraz organizacji szkoleń
· Motywacyjne – ocena jest bodźcem dla ocenianego
2. Steinman
· Organizacyjne
· Społeczne – związane z zaspokajaniem potrzeb
Cele szczegółowe oceny pracowników:
· Zwiększenie efektywności zarządzania
· Stworzenie warunków do zwiększenia wydajności pracy
· Poprawa jakości pracy
· Dostarczanie informacji
· Tworzenie systemu wynagrodzeń
· Motywacja
· Planowanie karier
· Stworzenie kryteriów oceny
· Plany szkoleń
· Kształtowanie zachowań pracowników i kierowników
· Kształtowanie relacji między pracownikami
· Kształtowanie kultury organizacji
Kultura organizacji:
· Wartości (aksjologia, kultura wartości)
· Artefakty (wyrażania językowe)
· Gesty
· Ubiór
· Kodeksy etyczne (1832 r. – pierwszy kodeks etyczny kupca w Szwajcarii)
Kryteria oceny:
· Efektywność (rezultatowo, wynikowe)
o Kryteria indywidualne
o Kryteria ogólne (organizacyjne)
o Kryteria zespołowe
· Behawioralne – związane z cechami osobowymi ludzi:
o Systematyczność
o Punktualność
o Dyspozycyjność
o Stosunek do przełożonych
o Sposób postępowania w sytuacjach stresowych
o Organizacja pracy własnej
o Ustalanie celów
o Skuteczny nadzór nad pracownikami
o Organizacja pracy kierowniczej
· Kwalifikacyjne:
o Doświadczenie zawodowe
o Umiejętność obsługi komputera
o Umiejętność negocjacji
· Osobowościowe:
...
niundzia