wykłady ZO.doc

(239 KB) Pobierz

ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE:

WYKŁADY:

W1: Ogólne informacje o nauce o zachowaniach w organizacji. 24.02.2010 rok

Czynniki „miękkie” – kultura, osobowość, wzory, relacje społeczne, wartości.

Czynniki „twarde” – materialne.

Nauka o zachowaniach w organizacji zajmuje się semantycznym badaniem postaw i działań ludzi w ramach organizacji.

S.Robbins

Systematyczne badanie – w oparciu o metody i techniki do zbierania danych.

Działania i postawy ludzi - związane z pracą: wydajność, absencja, fluktuacja.

W ramach organizacji – zbiorowe działania ludzi.

Organizacja – wszelkie formy zbiorowych działań ludzi podejmowane dla realizacji wspólnych celów.

Model Leavite’a:

Ludzie,  cele, technologia, strukturaèotoczenie ogólne(polityczne, społeczne, prawo) i szczegółowe (dostawcy, klienci, instytucje kontrolujące i kontrolowane przez dana organizację)

Organizacja wg Robbinsa:

Jest to struktura formalna o planowej koordynacji obejmująca dwie lub więcej osób, które mają wspólny cel.

Dziedziny, które wchodzą w skład nauki o zachowaniach w organizacji:

·         Psychologia – zajmuje się jednostką, zwierzętami. To nauka o zachowaniach i procesach psychicznych oraz ich zależnościach od fizycznego stanu organizmu, stanu umysłu i środowiska zewnętrznego.

·         Socjologia – nauka zajmująca się systemem społecznym

·         Psychologia społeczna – jednostka w społeczeństwie.

·         Antropologia – zajmuje się kulturą różnych krajów organizacji.

·         Politologia – alokacja władzy, konflikty, manipulacja w organizacji.

Cel nauki o zachowaniach w organizacji:

1.       Wyjaśnianie

2.       Przewidywanie

3.       Kontrolowanie

Czynniki, które odgrywają ważną rolę w nauce o zachowaniach w organizacji:

1.       Starzenie się społeczeństw

2.       Kobiety w organizacjach

3.       Grupy defaworyzowane: niepełnosprawni, homoseksualiści itp.

4.       Globalizacja

5.       Poprawa jakości i wydajności: reingeneering, delegowanie uprawnień

6.       Dostosowanie do tymczasowości

7.       Osłabienie lojalności pracowników

8.       Kształtowanie zachowań etycznych

 

W2: Indywidualne mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. 3.03.2010 rok

 

Wartości – przeświadczenie, że określone postępowanie lub ostateczny cel życia są osobiście albo społecznie bardziej atrakcyjne niż przeciwne czy sprzeczne z nim postępowanie lub ostateczny cel życia.

Wartości instrumentalne (szczegółowe) – np.: zdrowie, nauka.

Wartości autoteliczne (ogólne) – np.: wiara, rodzina, przyjaźń.

 

 

 

 

WYMIARY KULTURY WG GEERTA HOFSTEDE’A:

·         Dystans władzy – stopień akceptacji nierównomiernego podziału władzy w organizacjach w danym kraju.

·         Indywidualizm a kolektywizm (działanie grupowe).

·         Ilościowe i jakościowe podejście do życia – ilościowe podejście określa, w jakim stopniu przeważają wartości tj.: asertywność, zdobywanie pieniędzy i dóbr materialnych, rywalizacja. Zaś jakościowe określa więzi międzyludzkie, wrażliwość, troska o innych.

·         Unikanie niepewności.

·         Orientacja długo- i krótkodystansowa.

Postawa – deklaracje wyrażające ocenę – pozytywną bądź negatywną- pewnych przedmiotów, ludzi lub zdarzeń.

Komponenty postawy:

1.       Emocjonalny

2.       Behawioralny

3.       Wiedza

Dysonans poznawczy – niespójność dwóch lub więcej postaw lub niespójność pomiędzy postawami a zachowaniem. Zależy od: istotności czynników go wywołujących, możliwości ich zmiany, nagrody.

Mechanizmy organizowania informacji:

·         Schematy poznawcze

·         Skrypty poznawcze

·         Heurystyki reprezentatywne

Percepcja – proces, w którym jednostka organizuje i interpretuje swoje doznania zmysłowe, aby nadać sens otoczeniu. Zależy od: podmiotu (postaw, osobowości, motywacji, zainteresowań, doświadczenia i oczekiwania), cech obserwowanego podmiotu, przedmiotu, zjawiska (relacja pomiędzy przedmiotem, a jego tłem oraz tendencja do grupowania przedmiotów podobnych lub bliskich), warunków, w jakich postrzegamy (oświetlenie, temperatura, umiejscowienie).

 

W3: c.d.                                                                                                                              4.03.2010 rok

 

Teoria atrybucji – zgodnie z nią wyjaśniamy zachowania innych i swoje odwołując się do czynników zewnętrznych lub wewnętrznych. Zależy od: dystynktywności, zgodności, konsekwencji w działaniach.

Osobowość i emocje:

Osobowość – kombinacja cech psychicznych, jakimi posługujemy się w klasyfikacji jednostki. [Robbins]

Dojrzała osobowość – to układ trwałych właściwości charakterystycznych dla danej jednostki. Podłożem ich są zadatki anatomiczno – fizjologiczne organizmu warunkujące możliwość takiego a nie innego poznawania świata i tworzenia schematów percepcyjnych, intelektualnych i emocjonalno – społecznych.

Składowe osobowości:

1.       Temperament – zespół najbardziej stałych właściwości psychicznych przejawiających się w reakcjach emocjonalnych i motoryce.

Temperament silny: zrównoważony (sangwinik, flegmatyk); niezrównoważony (choleryk).

Temperament słaby – melancholik.

2.       Zdolności i uzdolnienia; zdolności – właściwości psychiczne, które warunkują pomyślne rezultaty działania, uzdolnienia – zespół zdolności.

3.       Inteligencja

4.       Potrzeby

5.       Zainteresowania

6.       Postawy

7.       Charakter

 

 

 

 

Wskaźnik typów Myersa – Briggsa: (osobowość)

·         Ekstrawertyczna lub introwertyczna

·         Poznawcza lub intuicyjna

·         Myśląca lub uczuciowa

·         Obserwująca lub oceniająca

MODEL WIELKIEJ PIĄTKI:

5:

1.       Ekstrawersja/introwersja

2.       Stabilność emocjonalna

3.       Otwartość na doświadczenia

4.       Sumienność

5.       Ugodowość

Rodzaje osobowości:

·         Autorytarna

·         Demokratyczna

·         Osoby wewnątrz/zewnątrz sterowalne

·         Osobowość makiaweliczna – naginanie norm moralnych na własne potrzeby

Facylitacja społeczna – napięcie wynikające z obecności innych osób i możliwości oceny naszego działania, czego rezultatem jest lepsze wykonanie łatwiejszych zadań lecz gorsze wykonanie zadań trudniejszych.

Próżniactwo społeczne – jest to uspokojenie wywołane przekonaniem, że przebywanie w grupie utrwala ocenę indywidualnego działania. Uspokojenia osłabia wykonanie zadań prostszych lecz ułatwia wykonanie zadań trudnych.

Deindywiduacja – zagubienie w tłumie. Utrata normalnej kontroli nad zachowaniem, prowadzi to do wzrostu impulsywności i patologiczności czynów.

Warunki, aby mówić o grupie społecznej:

·         Cel

·         Bezpośrednie interakcje

·         Struktura grupy

·         Normy

Etapy powstawania grup:

I faza: kształtowanie się grupy – forming,

II faza burzy – sztorm, faza krytyczna dla rozwoju grupy

III faza: wykrystalizowanie się norm – norming. Pozycje osób zaczynają się umacniać

IV faza: dojrzałości grupy, zwykle rozwija się bardzo powoli, koncentruje się na celu

V faza: rozpadu grupy

 

Grupa:

·         Funkcjonalna: stworzone po to, aby osiągnąć kilka celów, jej horyzont czasowy jest nieokreślony.

·         Zadaniowa: ma krótki horyzont czasowy, jest po to, aby wykonać działania – wąsko określony cel.

Grupy formalne:

·         Stałe: nakazowe, komitety

·         Doraźne: zespoły zadaniowe, grupy projektowe

 

Zespół roboczyçcelègrupy robocze

Kolektywne działaniaçsynergizmèneutralny

Indywidualna i wspólnaçodpowiedzialnośćèindywidualna

Komplementarneçumiejętnościèprzypadkowe

FACYLITACJA SPOŁECZNA

PRÓŻNIACTWO SPOŁECZNE

 

 

W4: Myślenie grupowe.                                                                                    31.03.2010 rok

 

Warunki sprzyjające wystąpieniu myślenia grupowego:

·         Duża spójność grupy

·         Izolacja grupy

·         Autorytarny przywódca

·         Silny stres

·         Słabo wypracowane sposoby podejmowania decyzji èsymptomy myślenia grupowego

·         Złudzenie odporności na ataki

·         Przekonanie o moralnych racjach grupy

·         Stereotypowe spostrzeganie przeciwników

·         Autocenzura

·         Konformizm (naciski na członków grupy o odmiennym zdaniu)

·         Złudzenie jednomyślności

·         Strażnicy jednomyślności èpodejmowanie błędnych decyzji

·         Niepełna analiza alternatywnych poglądów

·         Lekceważenie określenia poziomu ryzyka dla preferowanych rozwiązań

·         Opieranie się na niepełnej informacji

·         Brak planu działania na wypadek niepowodzenia

 

KONFLIKTY W ORGANIZACJI:

Konflikt – to każda sytuacja lub proces społeczny, w którym dwie lub więcej zbiorowości są powiązane przez co najmniej jedna formę antagonistycznego stosunku psychologicznego lub co najmniej jedna formę antagonistycznej interakcji.

 

UJĘCIA KONFLIKTU

PODEJŚCIE DO KONFLIKTU:

 

·         TRADYCYJNE:

1.       Konflikt jest zbędny i szkodliwy

2.       Konfliktu można uniknąć

3.       Powstaje na skutek błędów kierownictwa w projektowaniu i kierowaniu organizacji albo pod wpływem osób konfliktotwórczych

4.       Konflikt uniemożliwia osiągnięcie przez organizację optymalnej efektywności

5.       Głównym zadaniem kierownictwa jest eliminowanie konfliktów

6.       Organizacja, aby osiągnąć optymalna efektywność musi zwalczać i likwidować konflikty

·         WSPÓŁCZESNE:

1.       Konflikt jest nieunikniony

2.       Konfliktem można kierować tak, aby minimalizować jego szkodliwe aspekty i maksymalizować pozytywne

3.       Konflikt powstaje z wielu przyczyn w tym ze złej struktury organizacji, różnego postrzegania przez kadrę kierowniczą celów i zadań organizacji

4.       Konflikt w różnym stopniu przyczynia się do efektywności organizacji lub jej szkodzi

5.       Zadaniem kadry kierowniczej jest kierowanie konfliktem i rozwiązywanie ich w sposób prowadzący do optymalnej efektywności organizacji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin