SZJ w organizacjach otoczenia biznesu.pdf

(264 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1systemy zarzadzaniafinal.doc
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
W
ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU
2005
© PARP
230307419.009.png 230307419.010.png 230307419.011.png 230307419.012.png 230307419.001.png 230307419.002.png 230307419.003.png 230307419.004.png 230307419.005.png 230307419.006.png
SPIS TREŚCI
I. DLACZEGO WARTO WDRAŻAĆ SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU? .................................................................. 3
1.1. JAKOŚĆ W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU JAKOŚĆ W USŁUGACH ........................ 3
1.2. K ORZYŚCI Z WDROŻENIA SZJ W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU ........................... 8
1.3. T RUDNOŚCI ZWIĄZANE Z WDROŻENIEM SZJ W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU ..... 9
II. SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W ORGANIZACJACH OTOCZENIA
BIZNESU WEDŁUG NORM ISO 9000 ................................................................................. 10
2.1. R ODZINA NORM ISO Z SERII PN:EN 9000:2001 ............................................................. 10
2.2. G ŁÓWNE DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z WDROŻENIEM I CERTYFIKACJĄ SZJ ZGODNEGO Z ISO
9001 W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU ..................................................................... 12
2.3. D OKUMENTACJA SZJ W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU ..................................... 13
III. ZARZĄDZANIE PRZEZ JAKOŚĆ TQM – FILOZOFIA CIĄGŁEGO
DOSKONALENIA W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU ................................. 15
3.1. Z ASADY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ TQM W ORGANIZACJACH OTOCZENIA BIZNESU ........ 15
3.2. ISO A TQM .................................................................................................................... 19
3.3. P ODSUMOWANIE ............................................................................................................. 21
BIBLIOGRAFIA...................................................................................................................... 24
© PARP
2
I. Dlaczego warto wdrażać systemy zarządzania jakością w organizacjach otoczenia
biznesu?
1.1. Jakość w organizacjach otoczenia biznesu – jakość w usługach
Aby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego wdrażać Systemy Zarządzania Jakością (SZJ)
w organizacjach otoczenia biznesu i poprawiać jakość świadczonych przez nie usług, należy
przede wszystkim zdefiniować pojęcie organizacji otoczenia biznesu oraz zrozumieć
specyfikę ich działalności.
Według definicji PARP organizacje otoczenia biznesu to organizacja non–profit
działające na terenie Polski, posiadające bazę materialną, techniczną, zasoby ludzkie
i kompetencje niezbędne do świadczenia usług na rzecz sektora MSP.
Specyfika działalności organizacji non-profit polega na możliwości połączenia pracy
z działalnością na rzecz konkretnego celu, w tym przypadku na rzecz sektora MSP.
Organizacje pracują nie dla zysku. Nie oznacza to jednak, że organizacje zawsze świadczą
usługi nieodpłatnie. Istnieje wiele organizacji, które - by realizować założoną misję -
prowadzi częściowo odpłatne usługi lub/i działalność gospodarczą przynoszącą zyski, lecz
przeznacza dochody i ewentualne zyski, na realizację celów statutowych.
Wyróżniamy instytucje otoczenia biznesu non profit oraz sieci tych instytucji. Organizacje
przystępują do sieci głównie w celu wymiany informacji, współpracy, korzystania ze
wspólnych baz danych, opracowywania pakietów usług. Udział w sieci oznacza często
wspólne standardy świadczenia usług, szkolenia personelu i zachowanie kodeksu etycznego
w działaniach.
Przykładem tego rodzaju sieci jest Krajowy System Usług (KSU). Wszystkie ośrodki KSU
muszą, zgodnie z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 27 stycznia 2005 r. w sprawie KSU dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Dz.U. Nr
27, poz. 221), posiadać System Zarządzania Jakością zgodny z wymaganiami normy PN-EN
ISO 9001:2001. Oznacza to, że wdrożenie SZJ dla niektórych organizacji otoczenia biznesu
nie jest wyłącznie sprawą wyboru, ale konieczności z racji przynależności do sieci.
© PARP
3
230307419.007.png
Decyzja zarządu o przystąpieniu do certyfikacji SZJ powinna opierać się na analizie korzyści
i zagrożeń, biorąc pod uwagę wszelkie przesłanki.
Do obecnie obowiązujących wymagań normy ISO mogą dostosować się kilkutysięczne
korporacje, małe i średnie spółki, osoby fizyczne, prowadzące jednoosobową działalność
gospodarczą, duże instytucje czy stowarzyszenia zatrudniające kilka osób. W Polsce
w początkach lat 90-tych o certyfikat ISO ubiegały się duże przedsiębiorstwa produkcyjne,
obecnie tendencja ta zmienia się na korzyść małych i średnich firm oraz instytucji, z których
wiele zajmuje się działalnością o charakterze usługowym.
Rodowód systemów zarządzania jakością wywodzi się z odpowiedzi na potrzebę stabilnego
w określonych okresach czasu uwiarygodnienia przez kooperantów jakości ich dostaw dla
producentów wyrobów finalnych trafiających do ostatecznego odbiorcy. Dlatego też,
certyfikacja systemu zarządzania jakością wydaje się być naturalna w dużych
przedsiębiorstwach, produkujących podzespoły montowane w samochodach, urządzeniach
medycznych, samolotach czy sprzęcie AGD.
W przypadku małych firm czy instytucji potrzeba certyfikacji systemu zarządzania jakością
nie wydaje się być tak oczywista. Ich klientami są głównie osoby fizyczne, które przeważnie
znają swojego lokalnego producenta czy usługodawcę osobiście, znają historię organizacji
i opinię o niej, mogą w każdej chwili wypróbować jakość ich produktów. Lokalna restauracja,
szkoła, stowarzyszenie rozwoju lokalnego uzyskają nieznaczny wzrost zaufania w momencie
nadania certyfikatu. Jeżeli jedną z ważniejszych korzyści z wdrożenia certyfikowanego
systemu zarządzania jakością jest wzrost zaufania klientów do naszej organizacji i pośrednio
jej wyrobów i usług, to należy zastanowić się, kto jest klientem organizacji otoczenia biznesu.
Organizacje otoczenia biznesu obsługują kilka segmentów odbiorców produktów i usług,
których można przypisać do dwóch głównych grup, co ilustrują diagramy 1 i 2:
© PARP
4
Diagram 1: Klienci – „sponsorzy” zamawiający usługi dla beneficjentów ostatecznych
Sponsorzy
Agencje rządowe,
ministerstwa,
administracja państwowa
Organizacje
międzynarodowe
reprezentujące
rządy innych państw
Jednostki samorządu
terytorialnego
Diagram 2: Klienci – ostateczni odbiorcy usług
Klienci – beneficjenci ostateczni
Osoby fizyczne
Przedsiębiorstwa
Instytucje
Dodatkowo sytuację organizacji otoczenia biznesu komplikuje fakt prowadzenia przez nie
działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej (zakwalifikowanej jako działalność pożytku
publicznego lub nie) oraz działalności gospodarczej, prowadzonej jako działalność
pomocnicza w stosunku do działalności statutowej. Przykładowo urząd miasta czy starostwo
powiatowe może być dla danej organizacji otoczenia biznesu klientem - sponsorem
zlecającym zadanie publiczne w zakresie obsługi osób bezrobotnych, jednocześnie klientem
ostatecznym - odbiorcą usług szkoleniowych lub doradczych oraz partnerem –
współwykonawcą usług zamawianych przez instytucję międzynarodową dla regionalnych
małych i średnich firm. W przypadku małej firmy może ona być odbiorcą nieodpłatnych
usług informacyjnych oraz dofinansowanego ze środków publicznych szkolenia jak
i wykonywanej na komercyjnych zasadach usługi doradczej.
© PARP
5
230307419.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin