R04-01.DOC

(345 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

 

Rozdział 4. Proste animacje

Poznawanie zasad animacji rozpoczniemy od ożywienia pojedynczego obiektu. Tworzenie złożonych projektów polega na dodawaniu kolejnych animowanych elementów i uzupełnianiu ich efektami multimedialnymi.

Gwiazda

Ćwiczenie 4.1.

Narysuj obiekt. Zaznacz w dokerze Timeline czas życia obiektu.

Sposób wykonania:

  1. Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia Start / Programy / CorelDRAW 10 / Corel R.A.V.E 1.0.
  2. Po pojawieniu się okna Welcome to Corel R.A.V.E 1.0 kliknij ikonę New Movie.

Rysunek 4.1. Ikona narzędzia Polygon

  1. Wyświetlone zostanie okno programu z pustym arkuszem roboczym. Kliknij widoczną na pasku Toolbox ikonę narzędzia Polygon (rysunek 4.1). Uaktywnione zostało narzędzie służące do rysowania wielokątów.
  2. Wciśnij i przytrzymaj klawisz Ctrl. Rysowanie figury geometrycznej przy wciśniętym klawiszu Ctrl powoduje, że ma ona równe szerokość i wysokość — zamiast elipsy powstaje okrąg, zamiast prostokąta kwadrat itd.

Rysunek 4.2. Rysowanie wielokąta

  1. Umieść kursor w lewym górnym rogu arkusza roboczego.
  2. Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
  3. Przesuń kursor ukośnie w kierunku prawego dolnego rogu arkusza. W trakcie przesuwania kursora wyświetlany będzie zarys figury (rysunek 4.2). Lewy narożnik przytwierdzony jest do miejsca, w którym rozpocząłeś rysowanie. Prawy dolny narożnik przemieszcza się wraz z kursorem.
  4. Zwolnij lewy przycisk myszy.
  5. Zwolnij klawisz Ctrl.

Rysunek 4.3. Zamiana wielokąta w gwiazdę

  1. Kliknij widoczną na pasku Property Bar ikonę Star (rysunek 4.3). Wielokąt zmieni się w gwiazdę.
  2. Kliknij widoczny w palecie kolorów kwadrat oznaczony napisem Black 20%. Wnętrze figury zostanie wypełnione kolorem identycznym z kolorem próbki.

Rysunek 4.4. Zaznaczanie pierwszej klatki, w której widoczny jest obiekt Polygon

  1. W umieść kursor w dokerze Timeline na przecięciu klatki o numerze 1 oraz obiektu Polygon (rysunek 4.4).
  2. Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
  3. Przesuń kursor aż do klatki o numerze 25. Narysowana została linia wyznaczająca czas życia obiektu Polygon.
  4. Zwolnij lewy przycisk myszy.

Najprostszym sposobem tworzenia animacji jest narysowanie obiektu początkowego i różniącego się od niego wyglądem obiektu końcowego. Następnie należy utworzyć kolejne klatki. W każdej z nich obiekt musi coraz bardziej zmieniać pewną cechę.

Aby animacja była płynna, należy utworzyć wiele klatek. Obrazy w sąsiednich klatkach są do siebie bliźniaczo podobne. Dlatego ta metoda animacji określana jest jako tweening.

Ćwiczenie 4.2.

Narysuj obiekt, wstaw ramki kluczowe, obróć obiekt i wyświetl animację.

Sposób wykonania:

  1. Wykonaj ćwiczenie 4.1.

Rysunek 4.5. Wskaźnik umieszczony w ramce o numerze 25

  1. Sprawdź, czy ramka 25 jest zaznaczona (rysunek 4.5).

Rysunek 4.6. Wstawianie ramki kluczowej

  1. Kliknij znajdującą się w dokerze Timeline ikonę Insert Keyframe (rysunek 4.6).
  2. Na końcach linii informującej o czasie życia obiektu pojawiły się kwadraty; w ten sposób zaznacza się ramki kluczowe. Możesz wprowadzić zmianę w wyglądzie obiektu — program wyliczy klatki pośrednie. Kliknij dwukrotnie obiekt. Pojawią się wokół niego strzałki.

Rysunek 4.7. Obracanie obiektu

  1. Umieść kursor na strzałce znajdującej się w prawym górnym rogu obiektu (rysunek 4.7).
  2. Wciśnij lewy przycisk myszy. Obróć obiekt o około trzydzieści stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  3. Zwolnij lewy przycisk myszy.

Rysunek 4.8. Uruchamianie wyświetlania animacji

  1. Kliknij strzałkę uruchamiającą wyświetlanie animacji (rysunek 4.8). Zapoznaj się wyglądem animacji.

Rysunek 4.9. Zatrzymywanie wyświetlania animacji

  1. Kliknij kwadrat, aby zatrzymać wyświetlanie animacji (rysunek 4.9).
Ćwiczenie 4.3.

Narysuj obiekt i zmień jego położenie i kolor. Wyświetl animację.

Sposób wykonania:

  1. Wykonaj ćwiczenie 4.2.
  2. W dokerze Timeline kliknij ramkę o numerze 25.
  3. Kliknij obiekt.

Rysunek 4.10. Zmiana koloru wypełnienia na czarny

  1. W palecie kolorów kliknij kolor Black (rysunek 4.10). W ten sposób zdecydowałeś, że obiekt w klatce o numerze 25 ma być wypełniony kolorem czarnym. Zatem podczas odtwarzania animacji zmianie ulegać będzie nie tylko położenie obiektu, lecz także jego kolor.
  2. Kliknij strzałkę uruchamiającą wyświetlanie animacji (rysunek 4.8). Zapoznaj się z wyglądem animacji.
  3. Kliknij kwadrat (rysunek 4.9), aby zatrzymać wyświetlanie animacji.
Ćwiczenie 4.4.

Narysuj obiekt, obejrzyj animację, narysuj ścieżkę i przesuń obiekt wzdłuż ścieżki.

Sposób wykonania:

  1. Wykonaj ćwiczenie 4.3.

Rysunek 4.11. Ikona narzędzie Freehand

  1. Kliknij znajdujące się na pasku Toolbox narzędzie Freehand (rysunek 4.11).
  2. Posługując się narzędziem Freehand, można narysować linię, wzdłuż której będzie się przesuwał obiekt. Umieść kursor w lewym górnym rogu obszaru roboczego.
  3. Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.

Rysunek 4.12. Rysowanie linii za pomocą narzędzia Freehand

  1. Przesuń kursor łukiem w kierunku prawego górnego rogu arkusza roboczego. Podczas przesuwania kursora na arkuszu będzie pozostawał ślad (rysunek 4.12).
  2. Zwolnij lewy przycisk myszy. Na arkuszu roboczym pozostanie krzywa.
  3. Kliknij znajdujące się na pasku Toolbox narzędzie Pick.
  4. Kliknij w dokerze Timeline obiekt Polygon.
  5. Wybierz polecenia Movie / Attach to path. Kursor zmienił kształt z strzałki prostej na strzałkę zakrzywioną.

Rysunek 4.13. Wskazywanie ścieżki

  1. Kliknij dowolne miejsce ścieżki (rysunek 4.13).

Rysunek 4.14. Wymuszenie wyznaczania kolejnych położeń obiektu wzdłuż ścieżki

 

11.    Na pasku Property Bar kliknij ikonę Sets the Tween to occur along full path (rysunek 4.14).

  1. Uruchom animację. Obiekt będzie się obracał, zmieniał kolor, przesuwał wzdłuż ścieżki.
  2. Zatrzymaj animację.
Ćwiczenie 4.5.

Ukryj ścieżkę, wzdłuż której przesuwa się obiekt.

Sposób wykonania:

  1. Wykonaj ćwiczenie 4.4.
  2. Kliknij znajdujące się na pasku Toolbox narzędzie Pick.

Rysunek 4.15. Wskaźnik umieszczony w ramce o numerze 1

  1. W dokerze Timeline kliknij ramkę o numerze 1 (rysunek 4.15).
  2. Kliknij ścieżkę narysowaną w ćwiczeniu 4.4.
  3. Rozwiń paletę Outline.

Rysunek 4.16. Usuwanie obwiedni

  1. Kliknij ikonę No Outline (rysunek 4.16). Ścieżka pozostanie na arkuszu roboczym. Ponieważ nie będzie miała obwiedni ani wypełnienia, będzie niewidoczna.
  2. Uruchom animację. Obiekt będzie się obracał, zmieniał kolor, przesuwał wzdłuż niewidocznej ścieżki.
  3. Zatrzymaj animację.
Ćwiczenie 4.6.

Zmień kolor tła animacji.

Sposób wykonania:

  1. Wykonaj ćwiczenie 4.5.
  2. Domyślnie kolor arkusza roboczego (a więc i tła animacji) jest biały.
  3. Wybierz polecenia Movie / Movie Setup.

Rysunek 4.17. Wybieranie rodzaju tła

  1. Po wyświetleniu okna Options kliknij kolejno Document / Movie Setup / Background (rysunek 4.17).
  2. Wyświetlone zostanie okno Background.
  3. W górnej części okna widoczne są trzy pola: No Backround — usunięcie tła z animacji, Solid — tło w jednolitym kolorze, Bitmap — użycie pliku bitmapowego w charakterze tła. Kliknij Solid.

Rysunek 4.18. Wybieranie jednolitego koloru tła

  1. Rozwiń paletę próbek kolorów. Wybierz z niej dowolny kolor (rysunek 4.18).
  2. Powtórz kilka razy ćwiczenie 4.6, wybierając różne kolory tła.
Ćwiczenie 4.7.

Dodaj do animacji dodatkowe zniekształcenie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin