1
Definicja: Kynoterapia, inaczej zwana dogoterapią, jest jedną z form zooterapii, która wykorzystuje specjalistycznie przeszkolone psy do pracy polegającej na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci, młodzieży i dorosłych, szczególnie osób:
§ z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z zespołem Downa,
§ cierpiące na autyzm, zespół Aspergera,
§ z zaburzeniami pragmatyczno-semantycznymi,
§ z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi,
§ z zaburzeniami w zachowaniu,
§ z niepełnosprawnością ruchową, w tym z MPD,
§ niewidome,
§ niesłyszące,
§ niedostosowane społecznie,
§ cierpiące na padaczkę,
§ chore somatycznie, w tym terminalnie,
§ chore psychicznie,
§ z problemami komunikacyjnymi,
§ z trudnościami w uczeniu się,
§ z problemami logopedycznymi,
§ samotne,
§ zagubione,
§ zestresowane,
§ oraz ludzie starsi, a także inne osoby potrzebujące
Głównym zadaniem dogoterapii jest motywacja do podjęcia walki z chorobą, a co za tym idzie - poprawa stanu psychicznego i fizycznego dziecka.
Cele ogólne
§ 1. Wyzwalanie zainteresowań, aktywności i motywacji do działania w procesie terapeutycznym,
§ 2. Stymulowanie wszechstronnego rozwoju osobowości,
§ 3. Wyrównywanie różnego typu dysharmonii rozwojowych w sferze emocjonalnej i społecznej,
§ 4. Kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań społecznych, przełamywanie lęku,
§ 5. Integracja dzieci z różnymi deficytami z dziećmi sprawnymi na terenie klasy i szkoły,
§ 6. Stwarzanie dobrego klimatu do kreowania pozytywnych emocji,
§ 7. Wzbogacanie wiedzy o budowie i pielęgnacji psa.
Cele szczegółowe
Cele szczegółowe wynikają z problemu jakiego dotyczy terapia, zależą więc od określonej niepełnosprawności. Zostały przedstawione według klucza:
Cele realizowane w terapii dziecka z upośledzeniem umysłowym:
§ - wypracowanie umiejętność komunikowania się, nawiązywania kontaktów,
§ - ośmielanie dzieci, nauka podejmowania decyzji,
§ - wyrażania własnego zdania,
§ - wzbogacanie słownictwa,
§ - zapewnienie społecznej integracji,
§ - doskonalenie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej,
§ - stymulacja rozwoju funkcji poznawczych,
§ - rozwijanie zachowań opiekuńczych,
Cele realizowane w terapii logopedycznej:
§ - mobilizowanie do głośnego i poprawnego wysławiania się,
§ - doskonalenie artykulacji,
§ - naśladowanie czynności wykonywanych przez psa takich jak np.: dyszenie,
sapanie, mlaskanie,
Cele realizowane w rehabilitacji: - rozluźnienie mięśni, - motywacja dziecka do wytrwałych ćwiczeń, - doskonalenie mowy czynnej, - przeprowadzanie zabiegów rehabilitacyjnych w atmosferze relaksu, Cele realizowane w terapii dziecka nadpobudliwego: - wyciszenie emocji, - mobilizacja do wytrwałej pracy, - doskonalenie koncentracji uwagi, - wypracowanie umiejętności postępowania w nowych sytuacjach, Cele realizowane w terapii dziecka nieśmiałego: - przełamanie własnych ograniczeń, - wzmocnienie poczucie własnej wartości, - wypracowanie zdecydowanej, konsekwentnej postawy, - stworzenie sytuacji wyróżniającej ucznia w sposób pozytywny, dający możliwość odniesienia sukcesu,
Cele realizowane w terapii dziecka z autyzmem: - pomoc w nawiązaniu kontaktu, - wzbudzenie zainteresowania otoczeniem, - pomoc w przełamaniu lęku przed nowymi sytuacjami, - wypracowanie umiejętności okazywania emocji, nazywania ich,- zmniejszanie nadwrażliwości,Cele realizowane w terapii dziecka dyslektycznego - wzmocnienie poczucia własnej wartości, - doskonalenie orientacji stronnej, - doskonalenie sprawności manualnej, - doskonalenie percepcji wzrokowej, - doskonalenie percepcji słuchowej, - doskonalenie umiejętności werbalizacji własnych myśli, - rozwijanie umiejętności twórczych, - tworzenie sytuacji dających poczucie odniesionego sukcesu,
Formy prowadzenia zajęć dogoterapeutycznych:
§ Ćwiczenia z psem:
1. Wydawanie różnorodnych poleceń, określanie części ciała psa. Taka zabawa rozwija słownictwo i motywuje dziecko do mówienia. Dziecko odczuwa radość i satysfakcję, gdy widzi, że pies słucha jego poleceń.
2. Karmienie psa suchą karmą. Dziecko bierze do ręki karmę, przywołuje psa i tak utrzymuje rękę, aby pies mógł zjeść pokarm. Ma, to szczególne znaczenie u osób z przykurczami dłoni, zarówno dzieci jak i ludzi starszych. Jeśli występuje problem ze swobodnym rozprostowaniem palców, pies pomaga wyegzekwować ten ruch swoim nosem i pyskiem, stymuluje zakończenia nerwowe dłoni, wyzwala rozluźnienie mięsni, Często również stosuje się rzucanie karmy, które ma na celu rehabilitację ręki i wytrenowanie precyzji ruchu.
3. Pielęgnacja psa. W tym przypadku czesanie sierści psa pozwala na rehabilitację całej ręki, stymuluje ruchy precyzyjne, pozwala na zróżnicowanie stopnia nacisku dłoni.
...
anecia9333