PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE VI DZIECI 6 – LETNICH
NA MIESIĄC – WRZESIEŃ 2003 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Witamy po wakacjach - Poznajemy bohaterów książki.
II TYDZIEŃ - Poznajemy najbliższe otoczenie.
III TYDZIEŃ - Znam zasady zachowania się w grupie.
IV TYDZIEŃ - Uczymy się wspólnie pracować.
Opracowała :
Anna Szeremeta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Witamy po wakacjach - poznajemy bohaterów książki.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Zabawy integracyjne „ Taki jestem”, „Gest powitania”, „Imię i ruch”.
§ Słuchanie fragmentu opowiadania „Mieszkańcy Kwiatowego Miasta”.
§ Zabawa ćwicząca słuch fonematyczny „Moje imię brzmi....”.
§ Zabawa pantomimiczna pt. „Jaka to postać”.
§ Zabawy dramowe : „Ja w lustrzanej sali”, „Ta kartka, to Twój kolega”.
§ Opowieść matematyczna „Co jest wyższe, a co niższe od Nieumiałka”.
· Autoprezentacja, przełamanie onieśmielenia, integracja grupy, umiejętności komunikacyjne.
· Słuchanie ze zrozumieniem nowego opowiadania. Zapoznanie z książkami i postaciami wiodącymi – bohaterami.
· Wyodrębnianie pierwszej głoski z własnego imienia i nazwiska. Wyklaskiwanie swego imienia podzielonego na sylaby – praca z książką cz. I, s.5, ćw.4
· Próby przedstawienia wybranego przez siebie bohatera książki w sposób pantomimiczny, odgadywanie z ruchu.
· Pobudzanie zmysłów poprzez koncentrację uwagi, ruch, komunikację, myślenie twórcze.
· Porównywanie swego wzrostu z innymi kolegami lub koleżankami oraz z karzełkiem. Próby przechodzenia od porównania do twórczego działania .
RUCHOWA
§ Ćwiczenia poranne – zestaw nr 1
§ Zabawy ruchowe :
Ø „Droga do przyjaciół z Kwiatowego Miasta”,
Ø „Hop- bęc” – orient. porząd.
Ø „Podaj dłonie”- zabawa integracyjna.
§ Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
· Kształcenie zwinności i ogólnej sprawności ruchowej.
· Doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
· Doskonalenie szybkiej reakcji i orientacji.
· Wzbudzanie pozytywnych emocji, bliższe poznanie siebie nawzajem.
· Bezpieczne korzystanie ze sprzętu ogrodowego.
ESTETYCZNA
§ Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela pt. „Zabawy pod trzepakiem”.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Jesteśmy razem”.
§ Zgadywanki muzyczne.
§ Zabawa ludowa „Talar”, „Siedmiokroczek”.
§ Zabawa – ćwiczenie „Fale” (MDS) wg M. Bogdanowicz (Piosenki do rysowania).
§ „Wakacyjne wspomnienia” – malowanie farbą akwarelową.
§ „Balon wizytówka” – wykonywanie wizytówki ze zdjęciem.
§ „Mieszkaniec Kwiatowego Miasta” – rysowanie jednym kolorem kredki.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne – karty pracy dziecka, cz.I, ćw.5,6,7
· Określenie charakteru piosenki: wolna, szybka oraz próby określenia metrum. Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
· Wspólna zabawa przy muzyce w celu bliższego, wzajemnego poznania się dzieci.
· Rozpoznawanie melodii znanych piosenek z poprzedniego roku nuconych na sylabie la.
· Poznawanie piosenek i tańców charakterystycznych dla twórczości ludowej własnego regionu.
· Prawidłowe wykonywanie czynności ruchowych we właściwym czasie i przestrzeni, w harmonii z czynnościami poznawczymi, w tym językowymi.
· Dostrzeganie piękna krajobrazu ziemi polskiej – jeziora, góry, morza, las. Prawidłowe rozplanowanie pracy na całej powierzchni.
· Koncentrowanie uwagi na wykonywanej czynności – szybkie przykładanie kartki do bąbelkowej mieszanki kolorowej.
· Rozbudzanie wyobraźni, budzenie wiary we własne siły i możliwości.
· Niwelowanie napięcia mięśniowego – wykonywanie prac w pozycji siedzącej z uniesionym i opartym przedramieniem.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Poznajemy najbliższe otoczenie.
§ Zabawa tematyczna pt. „Wycieczka”.
§ Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej pt. „Drzewa”.
§ Zabawa z wyobraźnią „Jesienny liść”.
§ Wycieczka w okolice przedszkola – oglądanie osiedla, placu zabaw po wakacjach.
§ Moje przedszkole – spotkanie z osobą dorosłą (gościem) przedszkola.
§ Analiza słuchowa prostych wyrazów.
§ Zabawa dydaktyczna „Kasztany i żołędzie”.
§ Zabawy klockami Dienesa lub mozaiką geometryczną. Praca z książką „Mój świat” cz.I, str. 75,ćw.1,2,3
· Rozwijania wyobraźni, umiejętność wyrażania różnych stanów emocjonalnych.
· Próby omówienia treści wiersza ze zwróceniem szczególnej uwagi na piękno jesiennego krajobrazu, różnorodność barw.
· Rozwijania zdolności abstrahowania, tworzenie dialogów na wybrany temat.
· Obserwacja środowiska przyrodniczego późnym latem – przyglądanie się drzewom i krzewom, zbieranie tworzywa przyrodniczego.
· Oprowadzanie dzieci przez zaproszonego gościa po placówce, pokazując im miejsca najmniej znane, dla dzieci tajemnicze.
· Poprawne wymawianie poszczególnych sylab oraz głosek przeznaczonych do analizy.
· Segregowanie i porównywanie liczebności zbiorów. Przeliczanie w zakresie dostępnym dzieciom.
· Klasyfikowanie przedmiotów według jednej lub kilku cech.
§ Ćwiczenia poranne – zestaw nr 2
Ø „Po równiutkiej dróżce” - orient. porząd.
Ø „Koty i myszki” – z elem. czworakowania.
Ø „Czy trafisz” – z elem. toczenia.
§ Spacer do pobliskich ogródków działkowych.
· Szybka reakcja na sygnały dźwiękowe i wzrokowe.
· Słuchanie i rozumienie poleceń.
· Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego w zabawie.
· Uzyskiwanie umiejętności płynnego ruchu.
· Obserwacja pracy ludzi w ogrodzie, nazywanie używanych przez nich narzędzi. Prawidłowe poruszanie się po chodniku.
§ Zabawa muzyczna „Jesienna orkiestra”.
§ Improwizacje muzyczne pt. „Taniec liści” do fragmentu utworu „Jesień” A. Vivaldiego.
§ Nauka I zwrotki piosenki „Zabawy pod trzepakiem”.
§ Wyliczanki – zabawa integracyjna wg pedag. i Anim. Klanzy.
§ Zabawa – ćwiczenie „Trzy kreski” (MDS) – wg M. Bogdanowicz (Piosenki do rysowania).
§ „Jesienne improwizacje” – malowanie na celofanie farbami plakatowymi.
§ „Widok z okna” – wyklejanka z kolorowego papieru i skrawek firan.
...
beata_cw1