SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Jestem ostrożny
Temat dnia: Bezpieczna podróż.
Cel ogólny: Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka. II/6
Cele operacyjne dziecka:
- potrafi zapamiętać prostą śpiewankę,
- potrafi za pomocą słuchu oraz wzroku rozpoznać podstawowe środki lokomocji,
- potrafi zgłosić się do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki i czekać na udzielenie głosu,
- wie jak bezpiecznie podróżować samochodem,
- wie do czego służą pasy bezpieczeństwa i foteliki dla dzieci,
- potrafi wspólnie z nauczycielem śpiewać oraz pokazywać ruchem piosenkę,
- prawidłowo wypowiada zgłoski,
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Zestaw dydaktyczny „Słucham i mówię” (kaseta oraz ilustracje pojazdów), kolorowe ilustracje dzieci w fotelikach, kolorowe krążki,
1. Poranne powitanie - utrwalenie krótkiej śpiewanki „Witam Was”.
2. Zagadki tematyczne dla dzieci:
„Pojazdy” – omawianie wyglądu różnych pojazdów poruszających się po lądzie, wodzie i latających w powietrzu (pomoc zestawu dydaktycznego „Słucham i mówię”).
„Jaki to pojazd”? – odgadywanie nazw pojazdów na podstawie wydawanego dźwięku pomoc zestawu dydaktycznego „Słucham i mówię” - rozmowa na temat różnych środków lokomocji. Omówienie ilustracji różnych pojazdów.
3. Zabawa ruchowo – ortofoniczna na zgłoskach brrr, brum „Pojazdy”. Dzieci dostają krążki (kierownicę samochodu), każde dziecko wymyśla sobie pojazd jakim będzie kierowało. Na sygnał nauczycielki samochody wyruszają w podróż – każdy samochód wydaje różne dźwięki.
Dzieci wyraźnie wymawiają zgłoski „brrr, brum” itp.
4. Zwrócenie uwagi na bezpieczne podróżowanie w fotelikach, zapinanie pasów itp.
Krótka pogadanka oparta na ilustracjach graficznych przygotowanych przez nauczycielkę.
5. Ćwiczenia rytmiczne słuchowo-ruchowe przy piosence „Uliczne sygnały”.
magi83