Skawina 06.10.2008
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Przyroda jesienią.
Temat dnia: Czy to już jesień?
Cel ogólny: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie. I/13/1
Cele operacyjne dziecka:
- potrafi uważnie wysłuchać tekst czytany przez nauczyciela,
- odpowiada na pytania zadane przez nauczyciela,
- potrafi pokazywać gestem wypowiadane słowa,
- potrafi rozpoznać na ilustracji porę roku – jesień,
- wypowiada się na podstawie ilustracji,
- prawidłowo wypowiada zgłoski,
- wymienia pory roku,
Metody:
- słowna,
- czynna,
-
Formy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
Środki dydaktyczne:
List od Pani Jesieni.
Rekwizyty do segregacji (okulary przeciwsłoneczne, parasol, gumiaki...).
Tablica graficzna „Las jesienią”.
Napis do czytania globalnego LAS.
Kolorowe szarfy.
1. Witające się rączki, wg „Zabaw paluszkowych” K. Sąsiadek.
Kiedy rączki się witają, to się mocno przytulają, odrobinę się głaskają, rozmawiają i całuski sobie przesyłają bo zajęcia zaczynają.
2. Odczytanie listu od Pani Jesieni – własnoręcznie przygotowane opowiadanie nauczycielki do dzieci.
3. Spełnienie próśb Pani Jesieni:
- segregacja i przeliczanie przedmiotów, które przydadzą się dzieciom jesienią, a które latem czy zimą. (z przygotowanych rekwizytów),
- nauka krótkiej śpiewanki „Olaboga, olaboga” Małgorzaty Strzałkowskiej – zaśpiewanie wraz z pokazywaniem dla Pani Jesieni,
Mokre nogi ma stonoga,
Choć z uporem co dzień proszę
Noś kalosze bo ja nosze.
- szukanie oznak jesieni na podstawie tablicy graficznej „Las jesienią”.
- odczytanie globalne napisu LAS i umieszczenie go na gazetce w sali.
4. Krótka pogadanka na temat pór roku. Rozmowa na temat jesieni i pogody jesienią. (ilustracje graficzne).
5. Zabawa ruchowo - ortofoniczna „Słońce i deszcz”. Nauczycielka uderza w rytm tamburynem kiedy mówi „słońce” dzieci naśladują opalanie na plaży... kiedy mówi „deszcz” dzieci cichutko wołają „kapu kapu chlapu chlap” – biegając jednocześnie na paluszkach.
5. Zabawy rytmiczno-słuchowo-ruchowe. Wprowadzenie piosenki „Skaczące kasztany”. Nauka słów oraz krótki układ taneczny w parach.
6. Spacer do parku w poszukiwaniu Pani Jesieni.
magi83