Abstrakcja
Separacja
Dane doświadczenia – punkt wyjścia
Sądy orzecznikowe – stwierdzają przynależność jakiejś cechy do przedmiotu:
S jest P (Jan jest studentem) – „jest” jako spójka wyrażająca zależność między podmiotem a orzecznikiem.
Sądy egzystencjalne bezpośrednie (spostrzeżenie zmysłowe zewnętrzne lub wewnętrzne) – stwierdzają istnienie przedmiotu:
X jest (Jan jest) – „jest” jako wyraz afirmacji istnienia podmiotu.
Etap I: rzeczy działają na zmysły poprzez swoje jakości zmysłowe.
Etap II: umysł ujmuje te treści jako zdeterminowane, czyli istniejące pod jakąś formą.
Rezultat: potoczne pojęcie bytu.
Analiza danych doświadczenia
Wszystkie cechy przedmiotów kwalifikują je do pewnych kategorii, gatunków – należy od tego abstrahować, pominąć je i znaleźć to, na co wskazują.
Byt rzeczy – substancja, bez której rzeczy nie mogą istnieć.
Refleksja intelektualna – zestawianie sądów egzystencjalnych à sądy negatywne.
· Posiadanie przez przedmiot określonej cechy nie jest koniecznym warunkiem jego istnienia, kwalifikuje go jedynie do jakiegoś gatunku.
· Przedmioty te mają określoną treść i istnienie.
· Istota i istnienie nie są ze sobą tożsame. Pominięcie chociaż jednej strony prowadzi do negacji bytu.
· Jeżeli coś jest bytem, to ze względu na istnienie, a nie istotę.
· Istnienie jest proporcjonalne do istoty.
Intuicja intelektualna
Być bytem znaczy:
być formą ujawniającą się w organizacji materii każdego przedmiotu.
Forma rozstrzyga o istocie bytu. Zagadnienie istnienia nie jest poruszane. Forma jest zasadą bytowości.
być konkretną treścią o proporcjonalnym istnieniu.
Zrozumienie poprzez uogólnienie niebędące indukcją. Struktura bytu rozszerza się na wszystkie przedmioty. Pojęcie bytu jest analogiczne.
MonikaGebicka11