ANTYK
FILOZOFIA + RELIGIA
LITERATURA
1. Założenia religii antycznej:
- politeizm (wielobóstwo)
- hierarchizm ( uszeregowanie społeczeństwa: bogowie olimpijscy – bogowie ziemscy – herosi – ludzie)
- antropomorfizm (przypisywanie bóstwom wyglądu i cech ludzkich)
- fatalizm ( wiara w przeznaczenie)
- animizm ( wszystkie przedmioty i zjawiska mają duszę)
- fetyszyzm (kult przedmiotów uważanych za wcielenie bóstwa)
- Nemezis (karząca sprawiedliwość)
- Hybris (łączenie, mieszanie)
- Mojra (fatum)
2. Filozofia dzieli się na:
A. ontologię ( naukę o bycie)
- kosmologia (nauka o przyrodzie)
- teologia (nauka o Bogu)
- psychologia (nauka o duszy)
B. epistemologię ( naukę o poznaniu)
- krytyka poznania
- teoria poznania ( poznanie: intuicyjne, empiryczne, racjonalne)
C. aksjologię ( naukę o wartościach)
- etyka
- estetyka
- filozofia społeczna ( dotycząca organizacji życia społ.)
3. Filozofowie (główne założenia)
A. SOKRATES
- „Wiem, że nic nie wiem”
- wiedza jest podstawą cnoty
- DOBRO = SZCZĘŚCIE + CNOTA (szczęście wynika z czynienia dobra; cnota to czynienie dobra)
- położnicza metoda filozofowania (wydobywanie z człowieka wszystkich myśli)
- wolność słowa i myśli
B. PLATON
- dwoistość bytu [ materialny ( rzecz zmienna) i idealny ( rzecz niezmienna)]
- idealizm obiektywny – poznanie nie sięga rzeczywistości, jest tylko odbiciem idei
- triada wartości: piękno, dobro, prawda (miłość jest ich pragnieniem)
- funkcja poety: naśladuje tego, który jest w świecie rzeczywistym; jest pośrednikiem między Bogiem, a ludźmi
C. ARYSTOTELES
- racjonalista
- „złoty środek” aurea mediocritas
- mimesis ( istotą sztuki jest naśladowanie rzeczywistości)
- katharsis ( widz ma oczyścić swoją duszę)
D. STOICY
- beznamiętne poznawanie świata
- apatia ( opanować namiętności)
- DOBRO = SZCZĘŚCIE + NIEZALEŻNOŚĆ
- dobro jednostki = dobro społeczeństwa
E. EPIKUR
- wstrzemięźliwość dawała spokój duszy
- unikanie cierpień
- DOBRO = SZCZĘŚCIE + DOZNAWANIE PRZYJEMNOŚCI DUCHOWYCH
F. HEDONIZM
- DOBRO = SZCZĘŚCIE + DOZNAWANIE PRZYJEMNOŚCI ZMYSŁOWYCH
G. SOFIŚCI
- manipulowanie poglądami
- sprytne udowadnianie fałszywych twierdzeń
- mądrzy obywatele
1. Mity
A. Rodzaje mitów:
- teologiczne
- kosmogeniczne ( NARODZINY ŚWIATA)
- antropogeniczne ( MIT O LABDAKIDACH)
- genealogiczne
B. Cechy mitów:
- wieloznaczność ( zawierają naukę religijną, światopogląd wyznawców, objaśniają rzeczywistość, mówią wiele o człowieku)
- archetypiczność (postawy, zdarzenia, które pojawiają się w następnych epokach, motywy -> topika)
C. Funkcje mitów:
- zaspokojenie potrzeb wiedzy człowieka na temat pochodzenia istnienia
- próba wyjaśnienia nieznanych zjawisk przyrody
- zorganizowanie społeczności ludzkiej ( odrębność etniczna)
- tworzenie symbolicznych historii (archetypy)
- oddzielenie sacrum od profanom
- wzbogacenie literatury o trwałe toposy
D. Toposy w mitach:
- poświęcenia i buntu
- wędrówki
- miłości – matczynej (Niobe i dzieci), braterskiej (Antygona), miłość do ojczyzny (Odyseusz), małżeńska (Odyseusz), erotyczna ( Orfeusz i Eurydyka)
- wierności ( Odyseusz i Penelopa)
- śmierci ( męczeńskiej, bohaterskiej)
- rodziny (Labdakidów)
E. Pojęcia:
- mitologizacja – wykorzystywanie elementów mitologicznych w dziełach; przekształcanie czegoś w mit
- demitologizacja – nadanie rzeczywistości zwyczajnego charakteru ( Spiderman)
2. Literatura antyczna
A. Cechy literatury:
- zasada prawdopodobieństwa zdarzeń, postaw ludzkich (mimesis) realizuje się poprzez naśladownictwo natury i świata realnego. Są trzy typy naśladownictwa – realistyczne, idealizujące, karykaturalne.
- zasada DECORUM (stosowności)
- harmonizacja poszczególnych elementów dzieła
- język odpowiedni do treści utworu
B. Funkcja literatury:
- ma zadowalać gusty estetyczne (delectore)
- ma poruszać umysły i serca, wzruszać (movere)
- winna uczyć (docere)
3. Liryczne gatunki ANTYKU:
- epigramat(krótki utwór poetycki zakończony puentą)
np.: „Wiadomość o śmierci przyjaciela” Kallimach z Cyreny
- sielanka dzieli się na bukoliki, georgiki (poezja ukazująca spokojne i radosne życie pasterzy) np.: „Serenada pasterska III” Teokryt
- liryka tyrtejska (poezja zagrzewająca do walki z wrogiem)
np.: „Wezwanie do walki” Tyrteusz
- elegia (smutny utwór o treści żałobnej, refleksyjnej)
np.: „Odwet” Teognis z Megary
- tren (lamentacyjna pieśń żałobna)
- bajka zwierzęca (Ezop, Fedus) – język ezopowy
- oda (utwór stroficzny, o charakterze pochwalnym, dziękczynnym) np.: „Do Afrodyty” Safona
- oda horacjańska ( charakter prywatny, refleksyjny)
- pieśń ( najstarszy gatunek poezji – jej odmianą są hymny i psalmy) np.: „Aequam memento” Horacy
- anakreontyk (pieśń Anakreonta) „Przynieś nam tu czarę chłopcze”
4. Motywy horacjańskie
- carpe diem (chwytaj dzień)
- exegi monumentum ( pomnik trwalszy niż ze spiżu)
- nil desperandum (nie trać nadziei)
SZTUKA + ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE
TEATR + TRAGEDIA
1. Związki frazeologiczne (przykładowe!!)
- „puszka Pandory” – nieszczęście
- „koń trojański” – podstęp
- „pięta Achillesa” – słaby punkt
- „koszula Dejaniry” – okrutne tortury, męki
2. Sztuka
A. Zadania sztuki:
- stawianie człowieka wobec wyzwań filozoficznych i moralnych
- uspokajanie, dawanie ukojenia
B. Zasady estetyki:
- naśladownictwo
- symetria
- harmonia
- piękno i dobro
- kalos kagatos (dostosowanie do norm etycznych)
C. Sztuka dzieli się na:
- APOLIŃSKĄ (racjonalizm, optymizm, harmonia, umiłowanie piękna, zdrowie, szacunek dla przemyślanych form, statyczność)
- DIONIZYJSKĄ (namiętność, pesymizm, irracjonalizm, poczucie chaosu, instynkt śmierci, dynamizm)
1. Teatr antyczny
Budowa teatru:
- orchestra ( miejsce dla chóru, scena)
- skene ( garderoby aktorów, pierwotnie świątynia)
- ekkylema ( wytocznia, wózek z nieboszczykiem)
- proscenion ( podium dla aktorów)
- parodosy ( wyjścia i wejścia dla chóru)
- theatrou ( widownia)
- deus ex machina ( dźwignia wynosząca aktorów)
2. Tragedia antyczna
Jej celem jest oczyszczenie duszy widza (katharsis)
A. Budowa:
- prologos (wstęp)
- parodos ( wejście chóru)
- epejsodion ( partie dialogowe aktorów)
- stasimon ( komentarze chóru)
- exodos ( końcowa pieśń i wyjście chóru)
B. Zasady:
- brak krwawych scen
- zasada 3 jedności (miejsca, czasu i akcji)
- zasada DECORUM (jedności stylu)
- styl wysoki (patos)
- temat poważny (temat o kontekście moralnym)
- gatunek „poważny” (bohaterowie pochodzenia królewskiego)
C. Tragizm (uwikłanie bohaterów)
- konflikt tragiczny ( między bohaterem, a siłą wyższą {losem})
- zbłądzenie tragiczne ( nieświadome dokonywanie złych wyborów, popełnienie zbrodni)
- ironia tragiczna ( każda decyzja jest zła)
„Antygona” i „Król Edyp” Sofoklesa
- istota tragizmu bohaterów
- klęska bohaterów
- katharsis, kommos, perypetia ( wydarzenia, które je ilustrują)
- katharsis
- ironia tragiczna
- konflikt tragiczny
AbsolutnyAbsolut