Małgorzata Wiśniewska-Koszela - Szkolny start dziecka.pdf

(546 KB) Pobierz
110885077 UNPDF
110885077.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśl i .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 15.01.2008
Tytuł: Szkolny start dziecka (fragment utworu)
Autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Anna Popis-Witkowska, Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
110885077.002.png
SPIS TREŚCI
1.
BĄDŹ OPTYMISTĄ!
.......................................................................
5
2.
PRAWDY I MITY
O WSPÓŁCZESNEJ POLSKIEJ SZKOLE
...........................................
7
Co w szkole zmieniło się na plus?
....................................................................
10
3.
WYBIERZ DOBRĄ SZKOŁĘ
DLA SWOJEGO DZIECKA!
..............................................................
11
Na co warto zwrócić uwagę?
............................................................................
12
a może społeczna lub prywatna?
.....................................................................
13
W KLASACH MŁODSZYCH?
JAK TO JEST Z TYM OCENIANIEM
...........................................................
15
5.
O RYWALIZACJI I SUKCESACH
.................................................
19
6.
NASTAW SIĘ
NA ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW!
..........................................
21
ŻE JEST WSPANIAŁĄ,
NAUCZ DZIECKO,
WARTOŚCIOWĄ OSOBĄ
...........................
25
w razie trudności w nauce?
..............................................................................
27
8.
JESZCZE O INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
............................
31
Jak wdrażać do samokontroli?
........................................................................
38
9.
JAKI JEST SIEDMIOLATEK?
.....................................................
42
10.
DUŻE PROBLEMY MAŁYCH LUDZI,
CZYLI PARĘ SŁÓW O ZŁYM ZACHOWANIU
.................................
45
wcale nie jest beztroskie?
................................................................................
45
JAK NA NIĄ REAGOWAĆ?
PRZEMOC W SZKOLE.
.............................................................
48
i uczyć mądrego na nią reagowania?
...............................................................
51
12.
W JAKI SPOSÓB UCZĄ SIĘ DZIECI
I JAK IM W TYM POMAGAĆ?
.........................................................
58
13.
DLACZEGO ZDARZA SIĘ,
ŻE TRUDNOŚCI W NAUCE
SĄ NIE DO POKONANIA?
...............................................................
60
Co to jest analizator?
.......................................................................................
60
W jaki sposób mogą się przejawiać
trudności w nauce?
..........................................................................................
62
TEŻ JEST WAŻNA?
DLACZEGO LATERALIZACJA
........................................................................
66
15.
KILKA SŁÓW O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
................................
68
16.
KAŻDE DZIECKO JEST UZDOLNIONE,
CZYLI O INTELIGENCJACH WIELORAKICH
................................
70
17.
CO TO SĄ MNEMOTECHNIKI?
..................................................
73
18.
CZEMU SŁUŻY „GIMNASTYKA MÓZGU”?
................................
81
19.
NIE BÓJ SIĘ SZKOŁY!
..............................................................
83
Szkoła publiczna,
4.
7.
Jak pomóc dziecku
Dlaczego życie dziecka
11.
Jak rozmawiać o przemocy
14.
20.
POMAGAJ DZIECKU,
ALE TEŻ UCZ JE SAMODZIELNOŚCI!
...........................................
98
Jak uczyć dziecko samodzielności?
.................................................................
99
21.
NAUCZ DZIECKO UNIKANIA ZAGROŻEŃ!
.............................
101
Jak czynić to w praktyce?
...............................................................................
101
22.
KILKA POZYTYWNYCH MYŚLI
NA POŻEGNANIE
.........................................................................
108
START SZKOLNY BEZ PORAŻEK darmowy fragment - kliknij po więcej
Małgorzata Wiśniewska-Koszela
str. 5
Prawdy i mity
o współczesnej polskiej szkole
O polskiej szkole mogę w zasadzie napisać długą powieść. Jako na-
uczycielka z ponad dwudziestoletnim stażem pracy – znam ją od
kuchni. Jako matka trzech synów o dość dużej rozpiętości wieku –
poznałam także jej różne oblicza. Dla celów praktycznych skupię się
na informacjach i rozważaniach najbardziej aktualnych, dosłownie
z ostatniej chwili.
Szkoła zgodnie ze swymi założeniami jest instytucją, która powinna
uczyć i wychowywać dzieci. Jeżeli jednak sądzisz, że Twoje dziecko
zostanie w niej w jakiś magiczny sposób ulepszone, to głęboko się
mylisz. Znaczące korzyści wychowawcze daje ona jedynie dzieciom,
które do momentu przekroczenia jej progów nie były prawie w ogóle
wychowywane. W dobrze funkcjonującej klasie ulegną one stopnio-
wej socjalizacji.
Dziecko wychowywane normalnie ma w szkole stuprocentową szan-
sę na zetknięcie się z hałasem, tłokiem, przemocą, toksycznymi oso-
bami i złym wpływem tych osób. Na pewno mitem jest, że istnieją
szkoły bez przemocy, chociaż niektóre nawet zdobywają takie certyfi-
katy. Pomimo wysiłków nauczycieli – szkoła nie jest najbezpieczniej-
szym miejscem na Ziemi.
Nie jest przecież odizolowana od przemocy panującej w niektórych
domach, na podwórkach, w społecznościach lokalnych. Przemoc ta
doskonale przenika na jej grunt. Pomijam tu celowo niekorzystny
wpływ środków masowego przekazu, ponieważ zaobserwowałam, że
jest on raczej marginalny.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Małgorzata Wiśniewska-Koszela
2.
2. Prawdy i mity
o współczesnej polskiej szkole
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin