1. Zajęcia wprowadzające.
Ø Poziom społeczny, grupowy i indywidualny filtrowania informacji
A. społeczna filtracja informacji:
1. szkolnictwo
2. środki masowego przekazu
3. propaganda
4. cenzura
5. osoby wpływowe- może wystapić także na grupowym poziomie filtracji
B. grupowa filtracja informacji:
1. normy grupowe
2. cele grupowe
3. strukturalne właściwości grupy
C. Indywidualna filtracja informacji:
1. osobowość
2. selektywność procesów poznawczych (uwaga, procesy pamięci)
3. selektywność emocjonalna
4. język
Ø Właściwości języka
- wytwór życia społecznego
- odzwierciedlenie społecznego sposobu widzenia rzeczywistości
- słowa są symbolami
- da się wyróżnić dwa znaczenia słów- denotacyjne i konotacyjne
- stanowi zarówno roledostarczyciela kategorii poznawczych, jak i wzorców komunikowania
Ø Funkcje komunikowania się, jakie spełnia potrzeby?
Ø Wewnętrzne i zewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli
Szczerze mówiąc nie wiem gdzie to jest szukałam w literaturze i znalazłam tylko to: L
Definicja kontroli zewnętrznej Rottera :
„Kiedy wzmocnienie jest postrzegane przez podmiot jako następstwo podjętego przez niego działania, lecz jednocześnie nie będące konsekwencją wyłącznie tego działania, wówczas w naszej kulturze jest to na ogół spostrzegane jako rezultat szczęścia, szansy, losu lub jako pozostające pod kontrolą innych, posiadających władzę albo jako nieprzewidywalne z powodu wielkiej złożoności otaczających jednostkę sił”- jest to „wiara w kontrolę zewnętrzną”
kontrola wewnętrzna:
„jeżeli jednostka spostrzega, że zdarzenie jest konsekwencją jej własnego działania lub jej własnych względnie stałych właściwości, określamy to wiarą w kontrolę wewnętrzną”
Ø Syndrom grupowego myślenia (mechanizm, przejawy, zapobieganie)
Mechanizmy:
myślenie grupowe- szybki i łatwy sposób nawiązywania do stylu myślenia, w który angażują się ludzie, kiedy są głęboko włączeni w spójna grupę, gdzie usiłowania członków grupy, by uzyskać jednomyślność, niszczą ich motywację do realistycznych oszacowań alternatywnych możliwości działania
Przejawy:
Zapobieganie: (str. 128 w „Z zagadnień psychologii społecznej”)
Ø Podstawy atrybucji
Atrybucja- w dosłownym znaczeniu oznacza „przypisywanie” czegoś komuś lub czemuś; to jak spostrzegamy innych i siebie, a w konsekwencji, jak funkcjonujemy w relacjach interpersonalnych, jest efektem tego, jakie cechy, właściwości czy stany tym innym, ich szeroko rozumianemu otoczeniu oraz sobie samym przypisujemy.
Freedman, Sears i Carlsmith stwierdzili, że atrybucja jest wnioskowaniem obserwatora o stanie wewnętrznym działającego lub samego siebie na podstawie zewnętrznego zachowania
Spostrzeganie społeczne jest procesem trójstopniowym:
Na tej podstawie głównym zadaniem atrybucji jest sformułowanie reguł, jakimi posługuje się jednostka wnioskując na podstawie zewnętrznych zachowań o stanach wewnętrznych jednostki, oraz reguł strukturalizowania obrazu osób obserwowanych na podstawie zawnioskowanych stanów wewnętrznych;
2. KOMUNIKACJA WERBALNA
1.-czynniki konstytutywne dla aktów mowy i funkcje językowe wg Jacobsona
KONTEKST
KOMUNIKAT
NADAWCA -------------------------------------------------------------ODBIORCA
KONTAKT
KOD
Każdy z tych czynników determinuje inną funkcję języka, a w każdym akcie komunikacji możemy znaleźć pewną hierarchię tych funkcji.
REFERENCYJNA
POETYCZNA
EKSPRESYJNA KONATYWNA
FATYCZNA
METAJĘZYKOWA
§ Referencyjna (poznawcza, oznaczająca, denotatywna) – nastawienie na oznaczanie, orientacja na kontekst, przedstawienie faktów. Jest najważniejsza przy przedmiotowej, faktycznej komunikacji
§ Ekspresyjna (emotywna) – ześrodkowana na adresacie, wskazuje na bezpośrednie wyrażanie postawy mówiącego wobec tego, o czym mówi (ma komunikować emocje, postawy, status itp.)
§ Czysty element emotywny w języku to wykrzykniki
§ Posługując się elementami ekspresywnymi dla wyrażenia gniewu czy ironii, wnosimy tym samym dodatkową, z góry zamierzoną informację do komunikatu
§ Przykład: aktor powtarzający na 40 różnych sposobów zwrot – „Dziś wieczorem” – większość jego przekazów została ściśle i dokładnie „zdekodowana” przez słuchających”
§ Konotatywna – orientacja na odbiorcę, wrażenie jakie wywarł komunikat na adresacie (wydawanie rozkazów, propaganda itp.)
§ Fatyczna – nastawienie na kontakt, ustanowienie, przedłużenie, podtrzymanie komunikacji, wymiana rytualnych formuł. Pierwsza funkcja, którą opanowują dzieci zanim zdolne są nadawać lub odbierać komunikaty zawierające informację.
§ „Cześć, jak się masz?” itp.
§ No tak! – powiedział młody człowiek. – Ano tak! – odpowiedziała ona. – No więc, jesteśmy – powiedział. – Jesteśmy – powtórzyła ona. – Nieprawdaż? – Można nawet powiedzieć, że byliśmy – powiedział. Itd.
§ Metajęzykowa – pomaga w identyfikacji używanego kodu, kiedy nadawca i odbiorca chcą sprawdzić, czy posługują się jednakowym kodem.
§ Przykład s.86
§ Gazeta, paczka papierosów i ramka
§ Każdy proces nauki języka, szczególnie proces przyswajania sobie języka ojczystego przez dzieci, posługuje się na szeroką skalę operacjami metajęzykowymi.
§ Poetycka – nastawienie na sam komunikat, skupienie się na komunikacie dla niego samego (np. rytmiczność, brzmienie, rym itp.– ogólnie atrakcyjność estetyczna)
§ I LIKE IKE – plakietka wyborcza popierająca partię Eisenhowera
2-redundancja i entropia
3-rola kontekstu w interpretacji aktów komunikacyjnych
§ Semantyczny, lingwistyczny, językowy
§ Interpersonalny
§ Instrumentalny (zadaniowy)
§ Kulturowy
§ wspólnota kulturowa nadawcy i odbiorcy wpływają na istnienie podzielanego zespołu przekonań na temat rzeczywistości, który to modyfikuje znaczenie komunikatów
§ wspólnota doświadczeń jest warunkiem koniecznym porozumowania się językowego
4-akty pragmatyczne, aspekty wyrażeń językowych wg Austina
W latach 60. XX w pojawiła się pragmalingwistyka, która bada użycie języka w społeczeństwie, w aktach mowy. Jej twórcą był angielski filozof John Austin. Wydał książkę O aktach mowy. Przedmiotem tej teorii nie są tylko zdania językowe, ale też czynności, które realizujemy artykułując zdania. Austin rozróżnił 3 aspekty wyrażeń językowych: lokucja – samo wypowiedzenie jakiejś treści, samo zdanie, np. Dzień dobry!, illokucja – intencja, zamiar, plan, który realizuje człowiek za pomocą wyrażenia językowego (mówiąc Dzień dobry! realizuję akt przywitania się), perlokucja – zaplanowane następstwo, a więc to, co nadawca zakłada w czynnościach, w zachowaniu odbiorcy.
Akty komunikacyjne których celem jest kształtowanie zachowań partnera nazywamy aktami pragmatycznymi. Zawierają one wyraźny ładunek illokucyjny – nadawca wypowiada własne intencje i przekonuje do własnych racji by skłonić odbiorcę do współdziałania.
Przykład: „Nadaje ci imię Stefan Batory”
Uzależnienie znaczenia tudzież działania od illokucji na przykładzie wymiany zdań:
Klasy zachowań językowych (rozwinięcie tez Austina):
3. Komunikacja perswazyjna:
kontekstowe przetwarzanie informacji (konsument wysoce zaangażowany (przekonani o wysokim prawdopodobieństwie zakupu produktu), skoncentrowany na informacjach dotyczących interesującego go produktu – strategia perswazji centralna, potencjalny klient podejmie intelektualny wysiłek poszukiwania rzetelnych informacji o produkcie...
majaremi