pol_wynik_sp5.doc

(937 KB) Pobierz
Klasa V

27

 

Plan wynikowy nauczania języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej

 

Plany wynikowy zawiera:

1. Zamierzone osiągnięcia ucznia - cele operacyjne, uporządkowane hierarchicznie według taksonomii celów nauczania w edukacji polonistycznej.

Przyjęto następującą taksonomię celów[1]:

Poziom A

Znajomość i rozumienie pojęć (słów), czyli:

   poznawanie przez uczniów odpowiedniej do ich poziomu i przedmiotu terminologii;

   odwoływanie się do poznanych pojęć;

   czytanie i rozpoznawanie słów (sensu i pisowni);

   czytanie tekstów kultury, w tym między innymi: literackich, użytkowych, map, tabel, schematów itp.

Poziom B

Analiza i logiczne myślenie, czyli:

   rozumienie związków i struktur;

   doskonalenie sposobów ich rozumienia (dowodzenie, wnioskowanie, objaśnianie, przekształcanie);

   czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury;

   klasyfikowanie, porządkowanie według określonego kryterium.

Poziom C

Synteza, rozwiązywanie zadań, czyli:

   odtwarzanie poznanych metod, sposobów rozwiązywania zadań w sytuacjach typowych;

   stosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Poziom D

Tworzenie, rozwiązywanie problemów, czyli:

   rozwiązywanie problemów w sposób twórczy w sytuacjach nietypowych.

 

2. Zamierzone osiągnięcia ucznia w realizacji treści ścieżek edukacyjnych:

   Edukacja prozdrowotna

   Edukacja ekologiczna

   Edukacja czytelnicza i medialna

   Wychowanie do życia w społeczeństwie

  Wychowanie do życia w rodzinie

  Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie

  Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

3. Wymagania: podstawowe i ponadpodstawowe w odniesieniu do standardów wymagań.

 

Wyraz „rozumie” w rubryce „Zamierzone osiągnięcia – Edukacja polonistyczna” należy traktować jako pojęciowe zaznajomienie ucznia z danym problemem, wyraz „zna” jako znajomość nazwy pojęcia i jego rozumienia, natomiast wyraz „termin” jako znajomość terminu wraz z umiejętnością jego definiowania.[2]

 

Plan obejmuje całość materiału nauczania z podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Między nami” dla klasy piątej. Nauczyciel powinien określić zakres realizacji w danej klasie materiału zawartego w podręczniku i zeszytach ćwiczeń.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIWNY TEN ŚWIAT

 

Uwagi o realizacji planu

Materiał nauczania

Zamierzone osiągnięcia

Edukacja polonistyczna

Uczeń:

Ścieżki edukacyjne

Uczeń:

 

KSIĄŻKA DLA NAUCZYCIELA

Jostein Gaarder, Świat Zofii (fragm.), s. 66-68

Poziom A

   rozumie pojęcie: filozofia

Edukacja prozdrowotna: wydaje sądy, uzasadnia własne opinie

Poziom B

   określa tematykę tekstu

   posługuje się fragmentami tekstu na poparcie tezy

Poziom C

   redaguje odpowiedzi na pytania otwarte, uzupełniając schemat

Poziom D

   formułuje pytania otwarte

   uzasadnia własną opinię

 

PODRĘCZNIK plansza, s.7-8;

Jan Lechoń, Preludium, s. 8-9

 

Poziom A

   zna pojęcie: podmiot liryczny (osoba mówiąca)

   rozumie pojęcie: preludium

Edukacja ekologiczna: dostrzega zmiany zachodzące w otaczającym środowisku

Poziom B

   odczytuje ilustrację

   określa funkcję znaków interpunkcyjnych w tekście poetyckim

   wyjaśnia związek tytułu z treścią utworu

Poziom D

   charakteryzuje podmiot liryczny

   redaguje opis wydarzenia

 

ZESZYT ĆWICZEŃ Jak opowiedzieć zabawną historię?, s. 29-31

Poziom A

   zna pojęcie: opowiadanie

 

Poziom B

   odczytuje ilustracje

   układa wydarzenia w porządku chronologicznym

Poziom D

   redaguje zakończenie opowiadania

   redaguje opowiadanie z zachowaniem trójdzielnej kompozycji w narracji pierwszo- i trzecioosobowej

 

PODRĘCZNIK

Ziemia we wszechświecie, s.9-12

Poziom A

   rozumie pojęcia: astronom, kosmologia

   zna odkrycia: Kopernika, Galileusza, Eratostenesa

Edukacja ekologiczna: prowadzi obserwację środowiska

Poziom B

   wyróżnia czasowniki wyrażające odczucia związane z określonym tematem

   identyfikuje adresatów pytań

   wyróżnia wypowiedzi zgodne z treścią tekstu

Poziom C

   wykonuje projekt tkaniny dekoracyjnej według instrukcji

Poziom D

   opisuje fotografię z zastosowaniem podanego słownictwa

   formułuje pytania z użyciem różnorodnych zaimków pytających

 

PODRĘCZNIK

Cz. Miłosz, Przypowieść o maku, s.13

Poziom A

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin