27
Plany wynikowy zawiera:
1. Zamierzone osiągnięcia ucznia - cele operacyjne, uporządkowane hierarchicznie według taksonomii celów nauczania w edukacji polonistycznej.
Przyjęto następującą taksonomię celów[1]:
Poziom A
Znajomość i rozumienie pojęć (słów), czyli:
▪ poznawanie przez uczniów odpowiedniej do ich poziomu i przedmiotu terminologii;
▪ odwoływanie się do poznanych pojęć;
▪ czytanie i rozpoznawanie słów (sensu i pisowni);
▪ czytanie tekstów kultury, w tym między innymi: literackich, użytkowych, map, tabel, schematów itp.
Analiza i logiczne myślenie, czyli:
▪ rozumienie związków i struktur;
▪ doskonalenie sposobów ich rozumienia (dowodzenie, wnioskowanie, objaśnianie, przekształcanie);
▪ czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów kultury;
▪ klasyfikowanie, porządkowanie według określonego kryterium.
Poziom C
Synteza, rozwiązywanie zadań, czyli:
▪ odtwarzanie poznanych metod, sposobów rozwiązywania zadań w sytuacjach typowych;
▪ stosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Poziom D
Tworzenie, rozwiązywanie problemów, czyli:
▪ rozwiązywanie problemów w sposób twórczy w sytuacjach nietypowych.
2. Zamierzone osiągnięcia ucznia w realizacji treści ścieżek edukacyjnych:
▪ Edukacja prozdrowotna
▪ Edukacja ekologiczna
▪ Edukacja czytelnicza i medialna
▪ Wychowanie do życia w społeczeństwie
– Wychowanie do życia w rodzinie
– Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie
– Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
3. Wymagania: podstawowe i ponadpodstawowe w odniesieniu do standardów wymagań.
Wyraz „rozumie” w rubryce „Zamierzone osiągnięcia – Edukacja polonistyczna” należy traktować jako pojęciowe zaznajomienie ucznia z danym problemem, wyraz „zna” jako znajomość nazwy pojęcia i jego rozumienia, natomiast wyraz „termin” jako znajomość terminu wraz z umiejętnością jego definiowania.[2]
Plan obejmuje całość materiału nauczania z podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Między nami” dla klasy piątej. Nauczyciel powinien określić zakres realizacji w danej klasie materiału zawartego w podręczniku i zeszytach ćwiczeń.
Uwagi o realizacji planu
Materiał nauczania
Zamierzone osiągnięcia
Edukacja polonistyczna
Uczeń:
Ścieżki edukacyjne
KSIĄŻKA DLA NAUCZYCIELA
Jostein Gaarder, Świat Zofii (fragm.), s. 66-68
▪ rozumie pojęcie: filozofia
Edukacja prozdrowotna: wydaje sądy, uzasadnia własne opinie
Poziom B
▪ określa tematykę tekstu
▪ posługuje się fragmentami tekstu na poparcie tezy
▪ redaguje odpowiedzi na pytania otwarte, uzupełniając schemat
▪ formułuje pytania otwarte
▪ uzasadnia własną opinię
PODRĘCZNIK plansza, s.7-8;
Jan Lechoń, Preludium, s. 8-9
▪ zna pojęcie: podmiot liryczny (osoba mówiąca)
▪ rozumie pojęcie: preludium
Edukacja ekologiczna: dostrzega zmiany zachodzące w otaczającym środowisku
▪ odczytuje ilustrację
▪ określa funkcję znaków interpunkcyjnych w tekście poetyckim
▪ wyjaśnia związek tytułu z treścią utworu
▪ charakteryzuje podmiot liryczny
▪ redaguje opis wydarzenia
ZESZYT ĆWICZEŃ Jak opowiedzieć zabawną historię?, s. 29-31
▪ zna pojęcie: opowiadanie
▪ odczytuje ilustracje
▪ układa wydarzenia w porządku chronologicznym
▪ redaguje zakończenie opowiadania
▪ redaguje opowiadanie z zachowaniem trójdzielnej kompozycji w narracji pierwszo- i trzecioosobowej
PODRĘCZNIK
Ziemia we wszechświecie, s.9-12
▪ rozumie pojęcia: astronom, kosmologia
▪ zna odkrycia: Kopernika, Galileusza, Eratostenesa
Edukacja ekologiczna: prowadzi obserwację środowiska
▪ wyróżnia czasowniki wyrażające odczucia związane z określonym tematem
▪ identyfikuje adresatów pytań
▪ wyróżnia wypowiedzi zgodne z treścią tekstu
▪ wykonuje projekt tkaniny dekoracyjnej według instrukcji
▪ opisuje fotografię z zastosowaniem podanego słownictwa
▪ formułuje pytania z użyciem różnorodnych zaimków pytających
Cz. Miłosz, Przypowieść o maku, s.13
...
anetkawierzbicka