■ Temat: A ja właśnie piszę baśń…(1 godzina)
Materiał lekcji:
Podręcznik, cz. II, s. 195–196
Potrzebne materiały:
- wskazówki dla twórców baśni (załącznik 25).
Cele edukacyjne
Uczeń:
- zna cechy baśni,
- planuje pracę nad własną książką,
- redaguje tekst baśni,
- porządkuje wydarzenia według podanego schematu,
- stosuje akapity,
- posługuje się różnorodnymi czasownikami,
- charakteryzuje bohaterów,
- posługuje się rozbudowanymi określeniami,
- ilustruje treść baśni,
- projektuje stronę tytułową,
- dokonuje autokorekty,
- planuje własną pracę.
Metody, techniki i formy pracy:
- rozmowa ukierunkowana,
- praca w bibliotece,
- praca indywidualna.
Przebieg lekcji:
1. Jest to lekcja podsumowująca rozdział podręcznika poświęcony baśniom. Nauczyciel przedstawia uczniom cel lekcji – napisanie baśni na konkurs.
2. Klasa udaje się wraz z nauczycielem do biblioteki. Uczniowie oglądają baśnie różnych autorów. Dzielą się spostrzeżeniami na temat ulubionych baśni, wskazują cechy baśni, charakteryzują bohaterów.
3. Po powrocie do klasy nauczyciel kieruje rozmową uczniów na temat tworzenia książki. Odpowiedzi na poniższe pytania zachęcą uczniów do pracy i pomogą im przygotować siędo pisania baśni:
- O czym opowie baśń?
- Skąd weźmiesz pomysł?
- Z jakich materiałów pomocniczych skorzystasz?
- Co będzie stanowić źródło informacji? Do jakich książek sięgniesz?
- Jak wyobrażasz sobie bohaterów? Ilu ich będzie? (Podaj ich imiona, wygląd i cechy charakterystyczne).
- Jakie zadanie do wykonania będzie miał bohater?
- Kto i co pomoże bohaterowi w pokonaniu przeszkód? (Podaj nazwy zwierząt, roślin, magicznych przedmiotów i innych nieprawdopodobnych postaci).
- Kim będzie narrator? Czy narracja będzie w pierwszej, czy w trzeciej osobie?
- Jak zakończy się twoja opowieść? (Pamiętaj, że zło ma być ukarane, a dobro nagrodzone).
- Jak zaprojektujesz stronę tytułową? (Wymyśl tytuł, pamiętaj o zamieszczeniu imieniai nazwiska autora baśni).
- Jaką szatę graficzną nadasz swojej książce? (Pamiętaj o estetycznych ilustracjachi ozdobnych inicjałach).
4. Nauczyciel rozdaje uczniom rady dla piszących baśń (załącznik 25). Uczniowie planują swoją pracę, notują swoje pomysły na rozdanych kartkach.
Praca domowa
Napisz baśń, korzystając ze wskazówek i notatek z lekcji. Pracuj ze słownikiem ortograficznym i słownikiem wyrazów bliskoznacznych.
Załącznik 25 Wskazówki dla twórcy baśni
Autor
Narrator
Wstęp
Bohaterowie
Ważne wydarzenia
Magiczne przedmioty
Zakończe-nie
Imię, nazwisko zapisane
poprawnie i czysto.
Osoba opowiadająca przebieg zdarzeń przenosi nas w świat marzeń.
Mówiw pierwszej lub trzeciej osobie czasu przeszłego.
Wstęp odsłania problem do rozwiązania.
Efektowny inicjałz motywem roślinnym lub zwierzęcym.
Z główną postacią łatwiej będzie zacząć.
Postacie realne i fantastyczne o
interesujących, różnorodnych charakterach.
W rozwinięciu trzymaj czytelnikaw napięciu.
Ciekawy temati wiele zaskakujących wydarzeń.
Gdy bohater ma kłopoty, podsuń mu magiczne przedmioty.
Problem,z którym bohater się boryka, znika.
Zło przegrywa, dobro wygrywa.
Ilustracje: Ile, jaką techniką wykonane?
Tyle baśni mam w głowie.
Zaraz wszystko opowiem.
Będą tam cuda, dziwy,
Świat całkiem nieprawdziwy.
Król i królewna, i jeszcze
Inne postacie zamieszczę.
I niech się zły czarownik nie pręży,
Bo dobro zawsze zwycięży.
apd61