ortografia trudna ale nienudna.doc

(153 KB) Pobierz
Projekt edukacyjny

Projekt edukacyjny

 

„ Ortografia trudna ,ale nie nudna”

 

 

 

Głównym celem realizacja hasła:

NAUKA PRZEZ ZABAWĘ.

a także misji szkoły , która brzmi:

"Stosowanie posiadanych umiejętności i wiadomości do rozwiązywania w życiu codziennym sytuacji problemowych, do rozwijania zainteresowań uczniów , by dokonali trafnego wyboru przyszłej drogi kształcenia"

 

Pozostałe cele  realizowane w trakcie projektu to:

·         rozpowszechnienie idei poprawnego pisania jako podstawowej kompetencji człowieka kulturalnego,

·         wdrażanie do podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój,

·         kształcenie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy,

·         Tworzymy zgrany zespół,

·         włączamy się w życie naszej szkoły,

·         znamy i stosujemy formy dobrego zachowania w domu i w szkole,

·         w świadomy sposób podchodzimy do swojej oceny zachowania

dbamy o własny rozwój.

·         wyłonienie najlepszych ortograficznie klas, a także "Szkolnych Mistrzów Ortografii

 

 

1.     Założenia wstępne

 

Projekt zaplanowany jest na 3 lata nauki szkolnej  i składa się z III etapów

I etap  rok szkolny 2000/2001

Dyktando obejmujące wszystkich uczniów klas IV- VI obecnych w szkole 4.04.2001 .

Etap I wyłania  indywidualnych reprezentantów klas.

II etap

Odbywa się analogicznie do pierwszego.

2 . W trakcie realizacji projektu uczniowie samodzielnie lub w grupach opracowują zadania.

·         Uczą się wierszyków ortograficznych

·         Utrwalają znajomość poznanych zasad na lekcji i poza nią

·         Ćwiczą w ramach lekcji oraz dodatkowych zajęć wykorzystanie poznanych zasad w praktyce rozwiązując różne zadania ortograficzne

·         Przygotowują dekorację sali do konkursu

·         Przygotowują swoja klasową  piosenkę

·         Przygotowują zawołanie.

3. Podsumowanie projektu

Wielki Turniej Ortograficzny

Biorą w nim  udział wszystkie klasy , a także ich reprezentanci.

Klasy rozwiązują zadania grupowe.

Reprezentanci rozwiązują zadania indywidualne.

Przy rozwiązywaniu zadań grupowych klasy mogą się zwrócić o pomoc do swoich reprezentantów.

 

 

3 .System oceniania

Oceniana będzie zarówno praca nad przygotowaniem projektu , jak i jego prezentacja udział w turnieju

. Ocena będzie miała charakter punktowy. Będą one wystawiane w dwóch kategoriach

·        Jakość pracy w grupie,

·        Praca indywidualna

dzięki temu zostanie wyłoniony szkolny mistrz ortografii oraz najlepsza ortograficznie klasa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ewaluacja   I etapu projektu

 

              Będąc nauczycielem języka polskiego z wieloletnim doświadczeniem wiem , że  rzeczywiście ortografia jest trudna dla naszych uczniów a dwa przedsięwzięcia w ciągu roku to dla nauczyciela  zbyt mało aby  to w znaczący sposób   poprawiło stosowanie zasad ortograficznych w praktyce .Podsumowanie w formie  Turnieju  było dla uczniów rzeczywiście wielkim wydarzeniem i przygotowali się do niego znakomicie. Niemniej jednak jako nauczyciel zauważyłam , że takie oddziaływanie jest wyrywkowe i nie przynosi zamierzonych efektów .Do podobnych wniosków doszły pozostałe nauczycielki języka polskiego uczące w naszej szkole.

 

Wniosek

Zintensyfikować działania poprzez wprowadzenie  5  części w II etapie realizacji projektu. W związku z bardzo dużą ilością atrakcyjnych imprez szkolnych  w maju i w czerwcu ( m. in. tygodniowa rewizyta ze szkoły partnerskiej z Niemiec,  Wiosenna Liga Przedmiotowa, Plener Rzeźbiarski itp. ) Rezygnujemy z podsumowania w formie wielkiego turnieju.

Prezentacja i podsumowanie

Efekty pracy uczniów będą przedstawiane na tablicy szkolnej po każdej z 5-ciu części .Najlepsi uczniowie na koniec roku szkolnego otrzymają szarfy „ Szkolny Mistrz Ortografii”

Najlepsza ortograficznie klasa zostanie nagrodzona słodyczami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ewaluacja po realizacji II etapu projektu.

              Ewaluacji dokonano na posiedzeniu zespołu samokształceniowego humanistów.

Po zrealizowaniu II etapu projektu nauczycielki stwierdziły, że rzeczywiście

podzielenie każdego etapu projektu na 5 części jest działaniem bardziej efektywnym. Dzieciom  jednak brakowało Turnieju Ortograficznego, więc zamierzamy do niego wrócić  jako do imprezy podsumowującej w III etapie projektu.

Przeprowadzając 4 dyktanda ogólnoszkolnych w trakcie roku szkolnego warto byłoby

przeprowadzić przynajmniej 2 z nich w formie diagnozy ortograficznej

 

 

Wnioski

·         przygotowanie na wrzesień 2002 diagnozy  badającej znajomość zasad ortograficznych w praktyce dla wszystkich klas

·         Na podstawie wyników 1diagnozy przygotować  3 testy cząstkowe

·         przygotować na koniec maja 2003 diagnozę badającą przyrost umiejętności stosowania zasad ortograficznych  w praktyce  przez uczniów w ciągu roku szkolnego 2002/2003

·         zgłoszenie  diagnozy ortograficznej do zaplanowanych diagnoz szkolnych w roku 2002/2003

·         podsumowanie realizacji projektu edukacyjnego 3 letniego w formie Turnieju Ortograficznego

·         przedstawienie efektów realizacji projektu na radzie pedagogicznej podsumowującej.

 

Omówienie  I etapu diagnozy ortograficznej będącej elementem realizacji trzyletniego projektu edukacyjnego „ Ortografia trudna , ale nie nudna”

 

Diagnoza ortograficzna sprawdzała w klasach IV I V następujące umiejętności ortograficzne

·        pisownię wyrazów z „o,u”

·        pisownię wyrazów z „rz,ż”

·        pisownię wyrazów z „ch,h”

·        pisownię wyrazów z „ę,ą”

·        pisownię wyrazów z „nie”

·        stosowanie zasad interpunkcji

·        pisownię wyrazów  rozpoczynających sie wielką lub mała literą

Ponadto w klasie VI sprawdzano

·        pisownię przyimków

·        pisownię wyrazów zakończonych na „i,ii,ji”

·        pisownię cząstki „ęła”

·        pisownię cząstki  „by”

·        pisownię skrótów

W teście można było uzyskać 100 punktów

Aby możliwe było porównanie umiejętności uczniów uzyskane wyniki przeliczono na procenty.

Każda nauczycielka zajmowała się

-          przygotowaniem testu diagnozującego

-          sprawdzeniem go

-          podsumowaniem ( podliczenie punktów , przeliczenie na procenty itp.)

dla danej klasy , zgodnie z podziałem zadań.

 

 

Podsumowanie

 

              Zgodnie z danymi przedstawionymi na wykresie wyraźnie widać, ze najlepiej z ortografia dają sobie radę uczniowie klas VI, co uważamy jest efektem naszych oddziaływań. Klasy VI  biorą  udział w realizacji  projektu  począwszy od klasy IV .

·        Najsłabiej klasy VI napisały zadanie dotyczące skrótów , co można uzasadnić faktem, że jest to dla nich stosunkowo świeży materiał .

·        Umiejętność zastosowania podstawowych zasady dotyczących  pisowni „o,u”, „rz,ż,” „ch,h” uczniowie klas VI opanowali bardo dobrze  o czym świadczy średni wyniki na ponad 80%

·        W klasach V należy nadal ćwiczyć pisownię wyrazów z „ę,ą” ,pisownię wyrazów z „nie” ,pisownię przyimków, pisownię wyrazów zakończonych na „i,ii,ji”, pisownię cząstki „ęła ”,pisownię cząstki  „by”,

·        Szczególny nacisk należy położyć na ćwiczenie interpunkcyjne oraz ćwiczenia doskonalące pisownię skrótów

·        Kolejne 2 test maja być tak skonstruowane aby sprawdzały  wymienione wyżej umiejetności.

 

Klasy V

-          Tutaj najlepiej wypadła znajomość zasad pisowni wyrazów z „ó,u”

-          Najsłabiej natomiast  znajomość zasad interpunkcji

-          Szczególny nacisk należy położyć na ćwiczenie interpunkcyjne

Kolejne 2 testy  mają być tak skonstruowane aby sprawdzały

·        pisownię wyrazów z „rz,ż”

·        pisownię wyrazów z „ch,h”

·        pisownię wyrazów z „ę,ą”

·        pisownię wyrazów z „nie”

·        stosowanie zasad interpunkcji

 

Podobnie w klasie IV.

 

Wniosek

Kontynuować podjęte działania w ramach realizacji projektu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadania dla klasy IV     rozpisane na  cztery etapy należy je przeprowadzać systematycznie w trakcie całego roku szkolnego

 

 

 

KONKURS ORTOGRAFICZNY DLA KLAS IV- etap pierwszy ( diagnoza)

 

1. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ó.u

 

Tr...dny, ...dany, dzi...b, ż...łta, skóra, b...ty, p...sty, zb...j, gr...sza, k..bek, dł...gi, m...r, tł...sta, wiewi...rka, czw...rka, dw...ch, pok..j, g...mka, rz...t, sm...tny, J...rek, J...zek, z...pa, wi...zł, Krak...w, chłopc...w, d...ży, lekt..ra, w...jek, Jak...b, d..J, j...ż, wsch...d, pom...ż, bi...ro, k...zka, przyjaci..Jka, orzech...w, olbrzym...w, klas...wka

 

2.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami rz. ż.

 

,

Scie...ka, p...ejscie, gospoda..., podró...ny, ka...dy, cesa..., sza...eć,

któ...y, bie...e, odwa...ny, skó...any, ...ołnie...e, stola..., ksią...ka,

uwie...yć, two...yć, ...ec, o...eczenie, gara..., młodzie..., wró...ka, kołnie..., zbo...e, mno...yć, wzdłu..., k...y..., bu...a, wa...ywa, ...aden, ...ucać, śnie...ek, tchó..., twa..., ...eka, o...eł, tale..., mę...czyzna, g...biet.

 

3.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami h. ch.

 

Fartu..., ...erbata, ...łody, ...istoria, łańcu..., ...erbatniki, słu...ać,

kłamczu...a, dru..., du..., brzu...,              erb, lTIU...a, sU...o, ...ak, ci...o,

...ymn, s...ody, ws...ód, ..Jeb, je...ać, pu...ate, uśmie..., wi...er,

n aty ...miast, ...ata, ...ytry, za...ód, ...ełm, ...odzić, ...ałasować, malu...: ...odowla, ...ór, ...oroba, bo...ater, o...ota, ki...ać, ...łopiec, ...asło.

 

4. Uzupełnij wyrazy literą ę lub en.

 

Kal.darz, g...ś, b...zyna, l...k, g...sty, akc...t, ch...tny, mi...kkie, ci...żki, elem...tarz, pi...ć, w...drować, mi...towy, kr...ty, pi...ść, kol.da, m...tny, w...giel, fragm...t, w...dka .

 

5. Zaadresuj poprawnie kopertę. wpisując swoje imię i nazwisko oraz  dokładny adres.

6. Dopisz "nie" łącznie lub rozdzielnie.

 

...pokoić,              mile, . ...smacznie , .              biec,

              posłuszeństwo,              chciałbym,              mylić,              stary,

              dostateczny,              wesoło,              będę,              jedzcie,              czynny,

              obecny,              którzy,              zadzwonię,              przyjaciel,              mile,

              oszukuj,              zdrowo.

 

7. Przeczytaj uważnie zdania i wpisz brakujące znaki interpunkcyjne

 

Myśliwy skierował się do lasu w którym żyło wiele rodzin dzikich królików Nadeszła surowa zima wody zamarzły ptaki i zwierzęta zaledwie mogły znaleźć pożywienie Często odczuwały głód Na środek polany vvyskoczył szary zajączek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin