Projekt edukacyjny
„ Ortografia trudna ,ale nie nudna”
Głównym celem realizacja hasła:
NAUKA PRZEZ ZABAWĘ.
a także misji szkoły , która brzmi:
"Stosowanie posiadanych umiejętności i wiadomości do rozwiązywania w życiu codziennym sytuacji problemowych, do rozwijania zainteresowań uczniów , by dokonali trafnego wyboru przyszłej drogi kształcenia"
Pozostałe cele realizowane w trakcie projektu to:
· rozpowszechnienie idei poprawnego pisania jako podstawowej kompetencji człowieka kulturalnego,
· wdrażanie do podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój,
· kształcenie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy,
· Tworzymy zgrany zespół,
· włączamy się w życie naszej szkoły,
· znamy i stosujemy formy dobrego zachowania w domu i w szkole,
· w świadomy sposób podchodzimy do swojej oceny zachowania
dbamy o własny rozwój.
· wyłonienie najlepszych ortograficznie klas, a także "Szkolnych Mistrzów Ortografii
1. Założenia wstępne
Projekt zaplanowany jest na 3 lata nauki szkolnej i składa się z III etapów
I etap rok szkolny 2000/2001
Dyktando obejmujące wszystkich uczniów klas IV- VI obecnych w szkole 4.04.2001 .
Etap I wyłania indywidualnych reprezentantów klas.
II etap
Odbywa się analogicznie do pierwszego.
2 . W trakcie realizacji projektu uczniowie samodzielnie lub w grupach opracowują zadania.
· Uczą się wierszyków ortograficznych
· Utrwalają znajomość poznanych zasad na lekcji i poza nią
· Ćwiczą w ramach lekcji oraz dodatkowych zajęć wykorzystanie poznanych zasad w praktyce rozwiązując różne zadania ortograficzne
· Przygotowują dekorację sali do konkursu
· Przygotowują swoja klasową piosenkę
· Przygotowują zawołanie.
3. Podsumowanie projektu
Wielki Turniej Ortograficzny
Biorą w nim udział wszystkie klasy , a także ich reprezentanci.
Klasy rozwiązują zadania grupowe.
Reprezentanci rozwiązują zadania indywidualne.
Przy rozwiązywaniu zadań grupowych klasy mogą się zwrócić o pomoc do swoich reprezentantów.
3 .System oceniania
Oceniana będzie zarówno praca nad przygotowaniem projektu , jak i jego prezentacja udział w turnieju
. Ocena będzie miała charakter punktowy. Będą one wystawiane w dwóch kategoriach
· Jakość pracy w grupie,
· Praca indywidualna
dzięki temu zostanie wyłoniony szkolny mistrz ortografii oraz najlepsza ortograficznie klasa
Ewaluacja I etapu projektu
Będąc nauczycielem języka polskiego z wieloletnim doświadczeniem wiem , że rzeczywiście ortografia jest trudna dla naszych uczniów a dwa przedsięwzięcia w ciągu roku to dla nauczyciela zbyt mało aby to w znaczący sposób poprawiło stosowanie zasad ortograficznych w praktyce .Podsumowanie w formie Turnieju było dla uczniów rzeczywiście wielkim wydarzeniem i przygotowali się do niego znakomicie. Niemniej jednak jako nauczyciel zauważyłam , że takie oddziaływanie jest wyrywkowe i nie przynosi zamierzonych efektów .Do podobnych wniosków doszły pozostałe nauczycielki języka polskiego uczące w naszej szkole.
Wniosek
Zintensyfikować działania poprzez wprowadzenie 5 części w II etapie realizacji projektu. W związku z bardzo dużą ilością atrakcyjnych imprez szkolnych w maju i w czerwcu ( m. in. tygodniowa rewizyta ze szkoły partnerskiej z Niemiec, Wiosenna Liga Przedmiotowa, Plener Rzeźbiarski itp. ) Rezygnujemy z podsumowania w formie wielkiego turnieju.
Efekty pracy uczniów będą przedstawiane na tablicy szkolnej po każdej z 5-ciu części .Najlepsi uczniowie na koniec roku szkolnego otrzymają szarfy „ Szkolny Mistrz Ortografii”
Najlepsza ortograficznie klasa zostanie nagrodzona słodyczami.
Ewaluacja po realizacji II etapu projektu.
Ewaluacji dokonano na posiedzeniu zespołu samokształceniowego humanistów.
Po zrealizowaniu II etapu projektu nauczycielki stwierdziły, że rzeczywiście
podzielenie każdego etapu projektu na 5 części jest działaniem bardziej efektywnym. Dzieciom jednak brakowało Turnieju Ortograficznego, więc zamierzamy do niego wrócić jako do imprezy podsumowującej w III etapie projektu.
Przeprowadzając 4 dyktanda ogólnoszkolnych w trakcie roku szkolnego warto byłoby
przeprowadzić przynajmniej 2 z nich w formie diagnozy ortograficznej
Wnioski
· przygotowanie na wrzesień 2002 diagnozy badającej znajomość zasad ortograficznych w praktyce dla wszystkich klas
· Na podstawie wyników 1diagnozy przygotować 3 testy cząstkowe
· przygotować na koniec maja 2003 diagnozę badającą przyrost umiejętności stosowania zasad ortograficznych w praktyce przez uczniów w ciągu roku szkolnego 2002/2003
· zgłoszenie diagnozy ortograficznej do zaplanowanych diagnoz szkolnych w roku 2002/2003
· podsumowanie realizacji projektu edukacyjnego 3 letniego w formie Turnieju Ortograficznego
· przedstawienie efektów realizacji projektu na radzie pedagogicznej podsumowującej.
Omówienie I etapu diagnozy ortograficznej będącej elementem realizacji trzyletniego projektu edukacyjnego „ Ortografia trudna , ale nie nudna”
Diagnoza ortograficzna sprawdzała w klasach IV I V następujące umiejętności ortograficzne
· pisownię wyrazów z „o,u”
· pisownię wyrazów z „rz,ż”
· pisownię wyrazów z „ch,h”
· pisownię wyrazów z „ę,ą”
· pisownię wyrazów z „nie”
· stosowanie zasad interpunkcji
· pisownię wyrazów rozpoczynających sie wielką lub mała literą
Ponadto w klasie VI sprawdzano
· pisownię przyimków
· pisownię wyrazów zakończonych na „i,ii,ji”
· pisownię cząstki „ęła”
· pisownię cząstki „by”
· pisownię skrótów
W teście można było uzyskać 100 punktów
Aby możliwe było porównanie umiejętności uczniów uzyskane wyniki przeliczono na procenty.
Każda nauczycielka zajmowała się
- przygotowaniem testu diagnozującego
- sprawdzeniem go
- podsumowaniem ( podliczenie punktów , przeliczenie na procenty itp.)
dla danej klasy , zgodnie z podziałem zadań.
Podsumowanie
Zgodnie z danymi przedstawionymi na wykresie wyraźnie widać, ze najlepiej z ortografia dają sobie radę uczniowie klas VI, co uważamy jest efektem naszych oddziaływań. Klasy VI biorą udział w realizacji projektu począwszy od klasy IV .
· Najsłabiej klasy VI napisały zadanie dotyczące skrótów , co można uzasadnić faktem, że jest to dla nich stosunkowo świeży materiał .
· Umiejętność zastosowania podstawowych zasady dotyczących pisowni „o,u”, „rz,ż,” „ch,h” uczniowie klas VI opanowali bardo dobrze o czym świadczy średni wyniki na ponad 80%
· W klasach V należy nadal ćwiczyć pisownię wyrazów z „ę,ą” ,pisownię wyrazów z „nie” ,pisownię przyimków, pisownię wyrazów zakończonych na „i,ii,ji”, pisownię cząstki „ęła ”,pisownię cząstki „by”,
· Szczególny nacisk należy położyć na ćwiczenie interpunkcyjne oraz ćwiczenia doskonalące pisownię skrótów
· Kolejne 2 test maja być tak skonstruowane aby sprawdzały wymienione wyżej umiejetności.
Klasy V
- Tutaj najlepiej wypadła znajomość zasad pisowni wyrazów z „ó,u”
- Najsłabiej natomiast znajomość zasad interpunkcji
- Szczególny nacisk należy położyć na ćwiczenie interpunkcyjne
Kolejne 2 testy mają być tak skonstruowane aby sprawdzały
Podobnie w klasie IV.
Kontynuować podjęte działania w ramach realizacji projektu.
Zadania dla klasy IV rozpisane na cztery etapy należy je przeprowadzać systematycznie w trakcie całego roku szkolnego
KONKURS ORTOGRAFICZNY DLA KLAS IV- etap pierwszy ( diagnoza)
1. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ó.u
Tr...dny, ...dany, dzi...b, ż...łta, skóra, b...ty, p...sty, zb...j, gr...sza, k..bek, dł...gi, m...r, tł...sta, wiewi...rka, czw...rka, dw...ch, pok..j, g...mka, rz...t, sm...tny, J...rek, J...zek, z...pa, wi...zł, Krak...w, chłopc...w, d...ży, lekt..ra, w...jek, Jak...b, d..J, j...ż, wsch...d, pom...ż, bi...ro, k...zka, przyjaci..Jka, orzech...w, olbrzym...w, klas...wka
2.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami rz. ż.
,
Scie...ka, p...ejscie, gospoda..., podró...ny, ka...dy, cesa..., sza...eć,
któ...y, bie...e, odwa...ny, skó...any, ...ołnie...e, stola..., ksią...ka,
uwie...yć, two...yć, ...ec, o...eczenie, gara..., młodzie..., wró...ka, kołnie..., zbo...e, mno...yć, wzdłu..., k...y..., bu...a, wa...ywa, ...aden, ...ucać, śnie...ek, tchó..., twa..., ...eka, o...eł, tale..., mę...czyzna, g...biet.
3.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami h. ch.
Fartu..., ...erbata, ...łody, ...istoria, łańcu..., ...erbatniki, słu...ać,
kłamczu...a, dru..., du..., brzu..., erb, lTIU...a, sU...o, ...ak, ci...o,
...ymn, s...ody, ws...ód, ..Jeb, je...ać, pu...ate, uśmie..., wi...er,
n aty ...miast, ...ata, ...ytry, za...ód, ...ełm, ...odzić, ...ałasować, malu...: ...odowla, ...ór, ...oroba, bo...ater, o...ota, ki...ać, ...łopiec, ...asło.
4. Uzupełnij wyrazy literą ę lub en.
Kal.darz, g...ś, b...zyna, l...k, g...sty, akc...t, ch...tny, mi...kkie, ci...żki, elem...tarz, pi...ć, w...drować, mi...towy, kr...ty, pi...ść, kol.da, m...tny, w...giel, fragm...t, w...dka .
5. Zaadresuj poprawnie kopertę. wpisując swoje imię i nazwisko oraz dokładny adres.
6. Dopisz "nie" łącznie lub rozdzielnie.
...pokoić, mile, . ...smacznie , . biec,
posłuszeństwo, chciałbym, mylić, stary,
dostateczny, wesoło, będę, jedzcie, czynny,
obecny, którzy, zadzwonię, przyjaciel, mile,
oszukuj, zdrowo.
7. Przeczytaj uważnie zdania i wpisz brakujące znaki interpunkcyjne
Myśliwy skierował się do lasu w którym żyło wiele rodzin dzikich królików Nadeszła surowa zima wody zamarzły ptaki i zwierzęta zaledwie mogły znaleźć pożywienie Często odczuwały głód Na środek polany vvyskoczył szary zajączek
apd61