Konspekt lekcji dla uczniów szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
Temat: Którędy do przyjaźni?
Cel główny: Podkreślenie walorów przyjaźni i cech prawdziwego przyjaciela oraz roli przyjaźni w życiu
każdego człowieka. Refleksja nad przykładami źle pojętej przyjaźni.
Cele szczegółowe: Uczeń:
· Wymienia cechy prawdziwego przyjaciela
· Opowiada, jak powstaje przyjaźń i jak ją okazujemy innym
· Uzasadnia, dlaczego warto mieć przyjaciela w życiu
· Wyjaśnia, na czym polega źle rozumiana przyjaźń
Metody i formy pracy: burza mózgów, pogadanka, rozmowa, praca indywidualna, w parach, w grupach,
wiersz połówkowy,
Materiały i środki dydaktyczne: Słownik języka polskiego, test, teksty opowiadań;
fragmenty z książki M. Dańkowskiej „Nastolatki i bon ton”, Warszawa 1993
artykuły o przyjaźni w tygodniku „Droga” nr 25 z 1998r.
Przebieg lekcji, czynności nauczyciela, czynności uczniów
Metody
Powitanie uczniów. Czynności porządkowe.
Wstęp
Nauczyciel podaje temat lekcji i pyta uczniów: Co to jest przyjaźń? Uczniowie podają swoje opinie. Nauczyciel przedstawia definicję ze „Słownika języka polskiego”. Następnie prosi, by uczniowie odpowiedzieli na 3 pytania, które wprowadzą w temat lekcji (kto chce, głośno dzieli się swoimi poglądami):
1. Czy wierzysz w prawdziwą przyjaźń?
2. Kto nie mógłby być twoim przyjacielem?
3. Czy przyjaźń jest ważna w twoim życiu?
Nauczyciel pyta uczniów – Jak zaczyna się przyjaźń?
Młodzież odpowiada (wspólna klasa, praca, mieszkanie blisko siebie, wspólne zajęcia pozalekcyjne i zainteresowania, podobne kłopoty; rozumiemy się, dobrze nam się rozmawia, spędzamy razem czas)
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów – istnieje przyjaźń i warto mieć przyjaciela, ale trzeba podjąć wysiłek, aby być przyjacielem i go zdobyć.
Rozwinięcie
Nauczyciel prosi, by uczniowie podali cechy prawdziwego przyjaciela, (uczeń zapisuje wypowiedzi na tablicy), następnie - w parach - wybierają 5 najważniejszych wg nich cech i podają je na forum klasy.
Następne pytanie do klasy – Jak okazujemy przyjaźń?
Uczniowie odpowiadają (częste spotkania, szczere rozmowy, pomoc w kłopotach, dyskrecja)
Nauczyciel proponuje uczniom test – „Czy umiem się przyjaźnić?”
Następnie pyta uczniów: Czy są rzeczy, których prawdziwy przyjaciel nie powinien zrobić? Jakie? Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel rozdaje teksty kilku krótkich opowiadań pod wspólnym tytułem – „Przyjaźń źle rozumiana” i prosi, by w parach dopisać zakończenie i radę dla bohatera historii. Uczniowie prezentują swoje zakończenia.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.
Zakończenie
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach, która będzie podsumowaniem lekcji, rozdaje teksty i prosi o dopisanie zakończeń ( Syr 6,5-10, 14-16 lub fragment wiersza K. Gibran’a). Uczniowie prezentują swoje prace – odczytują głośno cały tekst, na końcu porównują z oryginałem. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów w ciągu całej lekcji.
Burza mózgów
Pogadanka
Praca na forum klasy i w parach
Test
Praca w parach i na forum klasy
Wiersz połówkowy
Przyjaźń – bliskie, serdeczne stosunki z kimś oparte na wzajemnej życzliwości, szczerości, zaufaniu, możności liczenia na kogoś w każdej okoliczności; życzliwość, serdeczność, okazywana komuś; przyjaźń jest bezinteresowna, dozgonna, niezachwiana, prawdziwa, serdeczna, szczera, wzajemna, zażyła (Słownik języka polskiego, PWN Warszawa 1982)
TEST – zastanów się i odpowiedz na pytania:
1. Czy wiesz, jak ma na imię mama twojej przyjaciółki? Kiedy ma imieniny? -pytanie dla dziewcząt Lub: Jaki samochód mają rodzice przyjaciela? –pytanie do chłopców
2. Czy twój przyjaciel woli jajecznicę czy jajko na miękko?
3. Czy masz cierpliwość wysłuchiwać co parę dni jej tych samych narzekań na tematy domowe?
4. Czy zależy ci na tym, by się dobrze prezentowała, czy pilnujesz, żeby nie była lepsza od ciebie?
5. Czy zdarzyło ci się w ostatnich czasach, że coś jej obiecałaś i zapomniałaś o tym?
6. Jak byś się czuła, gdyby ona wyjechała do innego miasta?
7. Czy kiedy ktoś jej zrobi przykrość, czujesz, że to także ciebie dotknęło?
8. Czy zmieniasz ustalone wspólnie plany bez uprzedzenia, bo ci się odechciało?
9. Czy pamiętasz zapytać ją o sprawy dla niej ważne, o których ona cały czas myśli, nawet jeśli one ciebie nie dotyczą?
10. Gdy zyskasz nowych przyjaciół lekceważysz dawnych, uważając, ze oni i tak wszystko zniosą i wybaczą?
( Syr 6,5-10,14-16)
Jeżeli chcesz mieć przyjaciela,
posiądź go ………………………………………….....,
a niezbyt szybko …………………………………….…
Bywa bowiem przyjaciel, ale tylko
na czas ……………………………………….………..,
nie pozostanie nim
w dzień ………………………………………………...
Bywa przyjaciel, ale tylko jako ………………………………………………………….
Nie wytrwa on w dniu …………………………………
Wierny bowiem przyjaciel …………………………….
Kto go znalazł, …………………………………………
Za wiernego przyjaciela nie ma …..…………………...
ani równej wagi za wielką ………………….………… .
Wierny przyjaciel jest ……………………………….…;
znajdą go ………………………………………………
posiądź go po próbie,
a niezbyt szybko mu zaufaj.
na czas jemu dogodny,
w dzień twego ucisku.
Bywa przyjaciel, ale tylko jako
towarzysz stołu,
Nie wytrwa on w dniu twego ucisku.
Wierny bowiem przyjaciel potężną obroną,
kto go znalazł, skarb znalazł.
Za wiernego przyjaciela nie ma odpłaty,
ani równej wagi za wielką jego wartość.
Wierny przyjaciel jest lekarstwem życia;
znajdą go bojący się Pana.
Kahil Gibran – Przyjaźń
Przyjaciel jest twoim ……………………………......….
………………..On twoją …………………………….…
Odczuwając głód …………………………………….…
i szukasz go, by …………………………………………
Gdy on się zwierza, otwórz przed ………………………………………………………….
Kiedy on milczy, niech twoje serce nie
…………………………………………. ………………
ponieważ w przyjaźni każda myśl,
…………………………………….………………….…
budzi się w …………., a jest dzielona …………………
A kiedy żegnasz przyjaciela ……………………………
Ponieważ jego nieobecność pozwoli ci
………………… co najbardziej w nim ………………
I niech przyjaźń nie będzie ……………………………
jak wzajemnym odkrywaniem …………………………
Przyjaciel jest twoim zaspokojonym pragnieniem. On twoją mocą i schronieniem;
Odczuwając głód uciekasz się do niego
i szukasz go, by zaznać ukojenia.
Gdy on się zwierza, otwórz przed nim swą duszę.
Kiedy on milczy, niech twoje serce nie przestaje go słuchać,
ponieważ w przyjaźni każda myśl, pragnienie, nadzieja
budzi się w ciszy, a jest dzielona w radości.
A kiedy żegnasz przyjaciela nie smuć się,
ponieważ jego nieobecność pozwoli ci zrozumieć, co najbardziej w nim kochasz.
I niech przyjaźń nie będzie niczym innym
jak wzajemnym odkrywaniem skarbów ducha.
Przyjaciel jest twoim ……………………………...
………………..On twoją …………………………
Odczuwając głód …………………………………
i szukasz go, by ……………………………………
Gdy on się zwierza, otwórz przed …………………………………………………….
…………………………………………. …………
…………………………………….………………
budzi się w ………., a jest dzielona ………………
A kiedy żegnasz przyjaciela ………………………
……………… co najbardziej w nim …………….
I niech przyjaźń nie będzie ……………………….
jak wzajemnym odkrywaniem ……………………
Kiedy on milczy, niech twoje serce nie...
jolas_79