Edukacja zdrowotna-zagadnienia.doc

(73 KB) Pobierz

Edukacja zdrowotna, zagadnienia

1)      Czynniki od których zależy zdrowie społeczne:

- zarobki i status społeczny

-sieci wsparcia społecznego

-Edukacja

-Zatrudnienie i warunki pracy

- środowisko fizyczne

- biologia i wyposażenie genetyczne

- zachowania zdrowotne i umiejętność radzenia sobie

- prawidłowy rozwój w dzieciństwie

- służba zdrowia

2 ) Czynniki chroniące 3 grupy , które niwelują czynniki ryzyka (ryzyko zaburzeń ( po 2 z każdej grupy)

1- indywidualne

-zdolności poznawcze

- optymizm , pogoda ducha

-pozytywny obraz siebie

- procesy motywacyjne

Umiejętności społeczne

 

2-zasoby wynikające z reakcji z najbliższymi

- relacja rodzice –dziecko więź , oparcie, zaangażowanie w sprawy szkolne

-konstruktywni rówieśnicy –akcepytujący normy, z aspiracjami edukacyjnymi prospołeczni

-dobrzy i kompetentni dorośli – oparcie w zaufanej osobie dorosłej np. nauczyciel, ksiądz, trener sportowy.

3 – zasoby środowiska lokalnego

- dobra szkoła –wsparcie ze strony nauczycieli

-zaangażowanie w konstruktywną działalność (kluby młodzieżowe, wspólnoty religijne, wolontariat)

-przyjazne i bezpieczne sąsiedztwo, dostęp do ośrodków rekreacji, poradni, ośrodków interwencji kryzysowej.

3 )  Czym się różni styl życia od trybu życia?

Styl życia- zespół zachowań typowych reakcji i pewnych elementów osobowości (jak jemy, jak się ruszamy, jak śpimy, czy się stresujemy)

Tryb życia- Jest to organizacja codziennego życia (rytm okołodobowy)np. rytm pracy i odpoczynku, czuwanie-sen. Są związane z czynnościami fizjologicznymi  tym z rytmami biologicznymi (dzień –noc)

4 ) Zachowania prozdrowotne-wymień grupy prozdrowotne 2-3

Zachowania związane głównie ze zdrowiem fizycznym.

-higiena osobista i higiena najbliższego naszego otoczenia.

- aktywność fizyczna

-hartowanie się

-sen (długość i jakość )

- racjonalne żywienie

 

 

Zachowania związane głównie ze zdrowiem psychospołecznym.

-korzystanie i dawanie wsparcia społecznego.

-unikanie nadmiaru stresu i umienie radzenia sobie z nim.

Zachowanie prewencyjne

-samobadanie i samokontrola zdrowia

-badanie profilaktyczne (poddawanie się)

-bezpieczne zachowanie w życiu seksualnym

Niepodejmowanie zachowań ryzykownych

-nie palenie tytoniu

-ograniczone spożycie alkoholu

-nienadużywanie leków i innych substancji psychoaktywnych

5 ) Co to jest zdrowie –definicja potoczna i profesjonalna

Zdrowie jest stanem pełnego WCHO

  Definicja potoczna zdrowia – odnosi się do tego jak rozumieją( opisują )zdrowie zwykli ludzie, na

   podstawie doświadczeń z własnego życia oraz ich najbliższego otoczenia.

   Potoczne definiowanie zdrowia zależy od różnych czynników : wiek poziom wykształcenia, status

  społeczno –   ekonomiczny, czy doświadczenia życiowe zdobyte w określonych warunkach

  kulturowych.

  Profesjonalna definicja zdrowiaZdrowie jest stanem pełnego dobrego samopoczucia fizycznego ,

  psychicznego i społecznego, a nie wyłącznie brakiem choroby lub niedomaganiami ( ułomności ) .

6 )Czym się różni rozumienie zdrowia przez dzieci i dorosłych Piaget?

7 ) Co to jest dobrostan i wellness

  Dobrostan –  to synonim dobrego samopoczucia, subiektywna ocena zdrowia, dokonywana

  przez samych ludzi , nie lekarzy. DOBROSTANdefiniuje się jako,, poznawczą i

  emocjonalną ocenę własnego życia. Jest pojęciem szerokim, obejmującym doświadczanie

przyjemnych emocji, niski poziom negatywnych nastrojów i wysoki poziom zadowolenia z

życia.

  Wellnessjest jednym ze współczesnych ujęć zdrowia, związanych z jakością życia, a także

  działaniem na rzecz zdrowia ( dążeniem do wellness), Wellness – tłumaczy się pełnię

  możliwości, czyli optymalny stan , zarówno w wymiarze funkcjonowania w codziennym

życiu jak i odczuwanej życiowej satysfakcji, możliwy do osiągnięcia przez człowieka w danym

momencie życia i warunkach, w których żyje.

8 ) Definicja choroby i jej 3 wymiary

    Definicja choroby chorobę traktujemy jako brak zdrowia, a zdrowie jako brak choroby.

     1.) Obiektywne zmiany patologiczne w organizmie ( desease ) które można potwierdzić

       badaniami lekarskimi, laboratoryjnymi, odpowiada to biomedycznej koncepcji choroby.

      2.) Subiektywne poczucie choroby ( illness ) – indywidualna interpretacja i sposób reagowania na

       objawy choroby, w którym najważniejsze znaczenie ma samopoczucie człowieka; ludzie czują się chorzy,  

        niezdrowi.

    3.) Społeczna tożsamość  choroby ( sickness ) , gdy ludzie są uznani przez innych za niezdrowych

          lub sami tak się określili publicznie. W ten sposób otrzymują etykietę ,, chory’’ i są przez osoby zdrowe

          traktowane odmiennie.

9 ) Co to jest biomedyczny model zdrowia?

10) Co to jest holistyczny model zdrowia(hierarchie systemu całość i część)

11)Wymień elementy zdrowia w/g Mandala (rysunek)

   Styl życia , System opieki medycznej, Środowisko stworzone przez człowieka, Praca. A w

   tym zachowanie człowieka, biologia człowieka, środowisko fizyczne i środowisko psycho-

   społeczno- ekonomiczne.

12)Holistyczny model zdrowia (6 wymiarów po 2 zdania o każdym aspekcie)

      1.) Zdrowie fizyczne – odnosi się do ciała  do biologicznego funkcjonowania

        poszczególnych układów, oznacza prawidłową funkcję układów

      2.) Zdrowie psychiczne – wymienia się dwa jego komponenty – poznawczy – zdrowie

         umysłowe , czyli zdolność do jasnego spójnego myślenia. Aktywny – zdrowie           

         emocjonalne, czyli zdolność do kontrolowania emocji.

       3.)Zdrowie społeczne –  traktuje się je jako niezależność ( autonomia) cechę osób

           dorosłych, akceptowanie odpowiedzialności za siebie i innych.

       4.) Zdrowie duchowesamoświadomość , jakość relacji system wartości, poczucie celu

             życia., zdolność do dawania i brania, okazywanie ciepła, bezwarunkowa miłość,

             doświadczenie wewnętrznego spokoju, zgody z samym sobą.

             Wdrażanie w życie zasad i przekonań religijnych lub moralnych.

             poczucie sensu i celu życia, uznawanie czegoś co istnieje ,, poza naszym umysłem’’

      5.) Zdrowie seksualne- wolność od przymusu , przemocy seksualnej, ochroną przed nią ,

          oraz odpowiednie rozwiązywanie problemów związanych z zyciem seksualnym. jest to

          pozytywne podejście do ludzkiej seksualności, której wynikają zadania dla opieki nad

         zdrowiem seksualnym z seksualnością człowieka wiąże się również zdrowie

          prokreacyjne- stan pełnego dobrostanu w aspekcie fizycznym, psychicznym i

          społecznym.

         6.) Zdrowie publicznezajmuje się różnorodnymi aspektami zdrowia , nie jednostki

              lecz społeczeństwa.Jest to nauka i sztuka zapobiegania chorobom, przedłużania życia

           i promowania zdrowia poprzez organizację zbiorowych wysiłków społeczeństwa –

           opinii Achesona ( Zdrowie publiczne – zdrowie emocjonalne ).

13)Na czym polega model saluto -genezy u Antonowskiego? Kontinuum

  Człowiek jak podaje model saluto – genezy,  w swoim życiu przemieszcza się na

kontinuum  pomiędzy dwoma wyimaginowanymi biegunami:

  - zdrowia ( pełnego, idealnego )

  - choroby ( poważnej zagrażającej życiu ). Pomiędzy krańcami zdrowia i choroby są rożne

    stany pośrednie – względnego zdrowia lub choroby, zaś poziom zdrowia to miejsce w

    danym czasie na linii kontinuum. Miejsce to możemy określić obiektywnie ( badaniami

   lekarskimi ) , bądź subiektywnie ( opinia pacjenta ).Ponieważ miejsce na kontinuum

  , zmienia się, zatem należy zajmować się całą populacją - tzn. ludźmi znajdującymi się w

   danym momencie w każdym miejscu kontinuum.

14)Co to jest - uogólnione zasoby odpornościowe i poczucie koherencji?( w jakim stopniu człowiek sobie radzi znać 3 komponenty np. zaradność… )

  Uogólnione zasoby odpornościowe –  są buforami dla czynników ryzyka, są właściwościami

  jednostki i grupy, jej kultury, jej środowiska, które pozwalają na uniknięcie stresów oraz

  zapobiegnięcie przekształcenia napięcia w stan stresu. Wśród zasobów odpornościowych

  znajdują się;

   - właściwości człowieka, czyli cechy biologiczne ( genetyczne, konstytucjonalne ),

     psychiczne ( w tym: poczucie tożsamości, zdolności, inteligencja , wiedza) oraz

     zdolności interpersonalne;

  - cechy środowiska fizycznego( naturalnego oraz wytworzonego przez człowieka)

  -  cechy społeczno- kulturowe np. wsparcie społeczne, opieka zdrowotna, religia, stabilność

     kulturowa;

  - warunki materialne, pozycja zawodowa.

  Pojęcie ,,uogólniona’’ oznacza,  że czynniki te działają niezależnie od sytuacji. Istotna jest

  umiejętność wykorzystania posiadanych zasobów .

  Poczucie koherencjiglobalna orientacja człowieka, wyrażająca stopień w jakim ma

dominujące , trwale, choć dynamiczne pojęcie, że bodźce napływające w ciągu życia ze

  środowiska wewn. i zewn. mają charakter ustrukturowany, przewidywalny i wytłumaczalny,

  dostępne są zasoby , które pozwolą mu sprostać wymaganiom stawianym przez te bodźce,

  wymagania te są dla niego wyzwaniem wartym wysiłku i zaangażowania.

Poczucie koherencji tworzą trzy , wzajemnie powiązane komponenty:

1.)Zrozumiałość-czyli odbieranie przez człowieka dopływających bodźców jako uporządkowanych, jasnych i spójnych, dzięki czemu człowiek ma poczucie, że może je pojąć, ocenić, zrozumieć oraz przewidzieć.

2.) Zaradność czyli stopień w jakim dostępne zasoby są spostrzegane przez człowieka jako wystarczające , aby sprostać wymaganiom stawianym przez otoczenie.Jest to przekonanie,że w razie potrzeby może skorzystać z tych zasobów zasobów, wie do kogo się zwrócić o pomoc. Znika poczucie bezradności, a wobec różnych wydarzeń człowiek przyjmuje postawę aktywną usiłuje zaradzi rożnym problemom.

3.) Sensowność - to stopień, w jakim człowiek czuje , że życie ma sens oraz, że chociaż część wymagań niesionych przez życie, jest warte wysiłku. To właśnie dzięki wysokiemu poczuciu sensowności, człowiek podejmuje wyzwania, poszukuje w nich sensu i robi wszystko, by rozwiązywać problemy.

15)Mierniki zdrowia – podział w zależności kto dokonuje oceny i od znaku czy pozytywne czy negatywne np. negatywne ile zgonów, chorób

    Miernik zdrowia w zależności w zależności od tego kto dokonuje oceny stanu zdrowia.

   - obiektywne – to takie, które mogą być zmierzone, wyrażone w jednostkach, liczbach. Są  

     to np. wskaźniki medyczne, które dotyczą objawów chorób czy pomiaru różnych funkcji

     organizmu ( ciśnienie tętnicze krwi, poziom cukru we krwi) , antropologiczne ( np. masa

    ciała ) , sprawności fizycznej;

- subiektywne – dokonywane nie przez profesjonalistów lecz zwykłych ludzi. Zainteresowani

   opisują swoje samopoczucie.

     Miernik zdrowia w zależności od ,, znaku’’

- pozytywne – określają prawidłowość oraz sprawność funkcjonowania całego organizmu lub

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin