serwisy internetowe. programowanie helion.pdf

(20026 KB) Pobierz
707866404 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Serwisy internetowe.
SPIS TRECI
Programowanie
Autorzy: Marty Hall, Larry Brown
T³umaczenie: Szymon Kobalczyk,
Marek Pa³czyñski, Rafa³ Szpoton
ISBN: 83-7361-155-X
Format: B5, stron: 1254
Przyk³ady na ftp: 1211 kB
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Kompendium wiedzy dla profesjonalnych programistów serwisów internetowych.
Ksi¹¿ka zawiera komplet informacji niezbêdnych twórcom zaawansowanych aplikacji
sieciowych i opisuje: HTML 4, Java Standard Edition 1.3, serwlety, JavaServer Pages
i wiele innych technologii. „Serwisy internetowe. Programowanie” ³¹czy te technologie
pokazuj¹c, jak przy ich pomocy tworzyæ profesjonalne systemy.
HTML 4: Dog³êbny, praktyczny opis struktury dokumentu HTML, jego elementów, ramek
i styli kaskadowych.
Java 2: Podstawy sk³adni, projektowanie zorientowane obiektowo, aplety, tworzenie
animacji, narzêdzie Java PlugIn, tworzenie interfejsu u¿ytkownika (Swing), Java 2D API,
aplikacje wielow¹tkowe, programowanie sieciowe, korzystanie z baz danych i jeszcze
wiêcej.
Technologie serwerowe Javy: Serwlety, JSP, XML, JDBC – fundamentalne technologie
umo¿liwiaj¹ce budowê aplikacji w Javie. Tematy zaawansowane dotycz¹ tworzenia
w³asnych bibliotek znaczników JSP, ³¹czenia serwletów z JSP (MVC), tworzenie puli
po³¹czeñ do baz danych, SAX, DOM i XSLT. Dok³adnie omówiono tak¿e HTTP 1.1.
JavaScript: Dynamiczne tworzenie zawartoci stron WWW, ledzenie zachowania
u¿ytkownika, sprawdzanie poprawnoci danych w formularzach HTML. Do³¹czono
podrêczny skorowidz komend.
Pierwsze wydanie tej ksi¹¿ki jest u¿ywane jako podrêcznik na takich uczelniach jak
MIT, Standford, UC Berkeley, UCLA, Princeton i John Hopkins. Ksi¹¿ka, któr¹ trzymasz
w rêku, zosta³a zaktualizowana i uzupe³niona o najnowsze technologie oraz
towarzysz¹ce im przyk³ady gotowego kodu.
• wiatowy bestseller — aktualne kompendium dla zaawansowanych programistów
serwisów WWW
• Dog³êbny opis HTML 4, CSS, Javy 2, serwletów, JavaServer Pages i XML
• Przyk³ady kodu u¿ywanego przez profesjonalistów
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
707866404.001.png 707866404.002.png 707866404.003.png
Spis treci
O Autorach...................................................................................................................................................21
Wstp..........................................................................................................................................................23
Cz I Jzyk HTML
29
Rozdział 1. Projektowanie stron WWW w HTML 4.0.................................................................................31
1.1. Jzyk HTML...........................................................................................................32
1.2. HTML 4.0 oraz inne standardy HTML.......................................................................33
1.3. Publikacja dokumentu WWW...................................................................................35
Tworzenie dokumentu............................................................................................ 35
Umieszczenie dokumentu w sieci WWW...................................................................35
Sprawdzanie poprawno'( dokumentu...................................................................... 37
1.4. Podstawowa struktura dokumentów HTML...............................................................38
Szablon dokumentu HTML...................................................................................... 39
Deklaracja DOCTYPE..............................................................................................39
1.5. Nagłówek HEAD — ogólne informacje o stronie........................................................41
Obowi8zkowy element nagłówka HEAD.................................................................... 42
Opcjonalne elementy nagłówka HEAD...................................................................... 42
1.6. Sekcja BODY — cz'( główna dokumentu...............................................................47
1.7. Podsumowanie......................................................................................................50
Rozdział 2. Elementy blokowe w HTML 4.0................................................................................................51
2.1. Nagłówki...............................................................................................................52
2.2. Podstawowe bloki tekstu........................................................................................53
Podstawowy akapit................................................................................................54
Akapit zachowuj8cy znaki rozdzielaj8ce.................................................................... 55
Blok cytatu............................................................................................................56
Adresy..................................................................................................................56
2.3. Listy numerowane, wypunktowane i wcite...............................................................57
Listy numerowane .................................................................................................57
Listy wypunktowane...............................................................................................59
Listy definicji.........................................................................................................61
2.4. Tabele ..................................................................................................................62
Podstawowa struktura tabel...................................................................................62
Definiowanie wierszy tabeli.....................................................................................66
Nagłówki kolumn i komórki danych..........................................................................67
Grupowanie zawarto'ci tabeli................................................................................. 70
2.5. Formularze............................................................................................................72
2.6. Pozostałe elementy blokowe...................................................................................73
2.7. Podsumowanie......................................................................................................75
4 Spis tre+ci
Rozdział 3. Elementy tekstowe w HTML 4.0.............................................................................................77
3.1. Fizyczne style znaków.............................................................................................77
3.2. Logiczne style znaków............................................................................................82
3.3. Tworzenie ł8czy hipertekstowych.............................................................................84
3.4. Umieszczanie ilustracji...........................................................................................87
Animowane obrazki GIF..........................................................................................87
Element IMG.........................................................................................................88
3.5. Mapy obrazu interpretowane po stronie klienta......................................................... 91
3.6. Osadzenie innych obiektów w dokumentach............................................................. 94
Osadzanie apletów Javy......................................................................................... 94
Osadzanie plików w formatach audio, wideo i innych przez moduły rozszerzaj8ce........ 96
Osadzanie kontrolek ActiveX................................................................................... 97
Wy'wietlanie ruchomych szyldów............................................................................99
3.7. Sterowanie łamaniem tekstu ................................................................................100
3.8. Podsumowanie....................................................................................................101
Rozdział 4. Ramki......................................................................................................................................103
4.1. Szablon dokumentu ramek...................................................................................104
4.2. Definiowanie układu ramek...................................................................................105
4.3. Definiowanie zawarto'ci komórek ramek................................................................109
Przykłady.............................................................................................................111
4.4. Odwoływanie si do komórek ramek......................................................................112
Predefiniowane nazwy ramek................................................................................115
4.5. Rozwi8zywanie najczstszych problemów z ramkami...............................................115
Tworzenie zakładek do stron z ramkami................................................................. 116
Drukowanie stron z ramkami................................................................................116
Uaktualnianie wielu ramek równocze'nie............................................................... 117
Chronienie dokumentu przed umieszczeniem w ramce............................................ 120
Tworzenie pustych komórek..................................................................................120
4.6. Ramki wewntrzne...............................................................................................121
4.7. Podsumowanie....................................................................................................124
Rozdział 5. Kaskadowe arkusze stylów.................................................................................................125
5.1. Definiowanie reguł stylu........................................................................................126
5.2. Zewntrzne i lokalne arkusze stylów......................................................................128
Zewntrzne arkusze stylów...................................................................................128
Element STYLE i arkusze stylów JavaScript............................................................130
Wewntrzne definicje stylów.................................................................................130
5.2. WskaDniki............................................................................................................131
Elementy HTML...................................................................................................132
Klasy definiowane przez uFytkownika..................................................................... 133
Identyfikatory definiowane przez uFytkownika......................................................... 133
Pseudoklasy odsyłaczy.........................................................................................134
5.4. Ł8czenie kaskadowe. Reguły pierwszeHstwa w arkuszach stylów.............................. 135
5.5. Wła'ciwo'ci kroju pisma.......................................................................................136
5.6. Wła'ciwo'ci pierwszego planu i tła........................................................................141
5.7. Wła'ciwo'ci tekstu..............................................................................................143
5.8. Wła'ciwo'ci prostok8ta ograniczaj8cego................................................................ 147
Marginesy...........................................................................................................148
Obramowanie......................................................................................................148
Dopełnienie.........................................................................................................150
Tryby wy'wietlania prostok8ta ograniczaj8cego....................................................... 150
Spis tre+ci 5
5.9. Obrazki i elementy pływaj8ce................................................................................151
5.10. Wła'ciwo'ci list.................................................................................................153
5.11. Standardowe formaty zapisu warto'ci..................................................................153
Długo'ci.............................................................................................................154
Kolory.................................................................................................................154
5.12. Warstwy............................................................................................................155
Definiowanie warstw przez elementy LAYER i ILAYER..............................................155
Definiowanie warstw przez arkusze stylów.............................................................159
5.13. Podsumowanie..................................................................................................162
Cz II Programowanie w jzyku Java
163
Rozdział 6. Podstawowe informacje o Javie..........................................................................................165
6.1. Cechy charakterystyczne Javy................................................................................166
Java jest jzykiem współpracuj8cym z Internetem i aplikacjami sieciowymi............... 167
Java jest jzykiem przeznaczonym dla róFnych platform........................................... 169
Java jest jzykiem łatwym do nauczenia ................................................................172
Java jest jzykiem obiektowym..............................................................................173
Dziki standardowym bibliotekom Java ma wiele zastosowaH.................................. 173
6.2. Nieprawdziwe informacje na temat Javy.................................................................175
Java jest przeznaczona jedynie do zastosowaH sieciowych...................................... 175
Java jest jzykiem niezaleFnym od platformy..........................................................175
Java jest jzykiem łatwym do nauczenia ................................................................177
Java jest jzykiem obiektowym..............................................................................177
Java jest jzykiem, który moFna stosowa( w kaFdym projekcie informatycznym......... 178
6.3. Wersje Javy.........................................................................................................178
Której wersji powinno si uFywa(?.........................................................................180
Bez wzgldu na to, która wersja zostanie wybrana… .............................................. 180
6.4. Rozpoczcie pracy................................................................................................181
Instalacja Javy.....................................................................................................182
Instalacja przegl8darki obsługuj8cej Jav............................................................... 183
Zapisanie odsyłacza lub instalowanie dokumentacji API Javy................................... 183
Opcjonalne instalowanie zintegrowanego 'rodowiska programistycznego.................. 184
Utworzenie i uruchomienie programu..................................................................... 185
6.5. Przykładowe programy Javy...................................................................................185
Aplikacja „Witaj 'wiecie”......................................................................................186
Argumenty linii poleceH........................................................................................186
Aplet „Witaj 'wiecie” ...........................................................................................187
Parametry apletu ustalane przez uFytkownika......................................................... 188
6.6. Podsumowanie....................................................................................................191
Rozdział 7. Programowanie obiektowe w jzyku Java.........................................................................193
7.1. Zmienne obiektowe..............................................................................................194
7.2. Metody ...............................................................................................................196
7.3. Konstruktory i słowo kluczowe „this”.....................................................................197
Inicjacja statyczna...............................................................................................200
7.4. Destruktory .........................................................................................................200
7.5. Przeci8Fanie........................................................................................................201
7.6. Udostpnianie klas w oddzielnych plikach.............................................................. 204
6 Spis tre+ci
7.7. Program javadoc..................................................................................................209
Znaczniki javadoc................................................................................................210
Argumenty linii poleceH programu javadoc ............................................................. 213
7.8. Dziedziczenie.......................................................................................................215
7.9. Interfejsy i klasy abstrakcyjne...............................................................................219
7.10. Pakiety, 'cieFki dostpu do klas i archiwa JAR.....................................................226
McieFka do klas — CLASSPATH............................................................................229
7.11. Modyfikatory deklaracji.......................................................................................232
Modyfikatory widoczno'ci.....................................................................................232
Inne modyfikatory................................................................................................233
7.12. Podsumowanie..................................................................................................235
Rozdział 8. Podstawowa składnia jzyka Java.....................................................................................237
8.1. Podstawowe informacje na temat składni..............................................................238
8.2. Podstawowe typy danych......................................................................................239
Konwersja typów prostych....................................................................................242
8.3. Operatory, instrukcje warunkowe i ptle.................................................................242
Operatory matematyczne......................................................................................243
Instrukcje warunkowe ..........................................................................................244
Ptle..................................................................................................................249
8.4. Klasa Math .........................................................................................................252
Stałe..................................................................................................................252
Metody ogólnego przeznaczenia............................................................................ 252
Metody trygonometryczne.....................................................................................254
Klasy BigInteger i BigDecimal...............................................................................254
8.5. Wprowadzanie i wy'wietlanie danych..................................................................... 256
Wyprowadzanie danych na standardowe urz8dzenie wyj'ciowe ................................ 256
Wyprowadzanie danych na standardowe wyj'cie informacji o błdach....................... 258
Odczytywanie danych ze standardowego urz8dzenia wej'ciowego............................ 258
8.6. Uruchamianie programów zewntrznych.................................................................258
8.7. Referencje...........................................................................................................264
Przekazywanie argumentów w Javie....................................................................... 266
Operator instanceof.............................................................................................266
8.8. Ci8gi tekstowe.....................................................................................................268
Metody klasy String.............................................................................................268
Konstruktory.......................................................................................................274
8.9. Tablice................................................................................................................274
Dwuetapowa alokacja tablicy................................................................................ 275
Jednoetapowa alokacja tablicy.............................................................................. 276
Tablice wielowymiarowe.......................................................................................277
8.10. Wektory.............................................................................................................278
Konstruktory.......................................................................................................278
Metody...............................................................................................................278
8.11. Przykład — proste drzewo binarne.......................................................................280
8.12. Wyj8tki..............................................................................................................284
Podstawy obsługi wyj8tków...................................................................................285
Wielokrotne klauzule catch................................................................................... 287
Klauzula Finally ...................................................................................................288
Generowanie wyj8tków.........................................................................................288
Niesprawdzane wyj8tki.........................................................................................290
8.13. Podsumowanie..................................................................................................290
Zgłoś jeśli naruszono regulamin