Kolokwium Psychologia Rozwojowa.doc

(92 KB) Pobierz
Okres prenatalny

Okres prenatalny

 

Czyli jak zaczyna się życie

Jak badamy życie przed narodzeniem ?

 

n                    Nieinwazyjne metody badań:

u      Obserwacja zachowań dzieci przedwcześnie narodzonych

u      Aparatura medyczna

«                   Ultrasonografia

Fazy rozwoju prenatalnego

n                    Faza jajowa (od zapłodnienia do 2 tygodnia)

n                    Faza embrionalna ( od 3 do 8 tygodnia)

n                    Faza płodowa (od 9 do 38 tygodnia)

Faza jajowa

n                     W chwili zapłodnienia zostaje połączone 23 chromosomy od matki i 23 od ojca

u       Dziedziczenie np.:

«                    Inteligencji

«                    Wzrost

«                    Choroby genetyczne (trisomia)

n                     Zygota szybko rozwijając się przemieszcza się z jajowodów do macicy.

n                     Po około 6 dniach od zapłodnienia zygota przyczepia się do macicy i zaczyna się proces zagnieżdżania(implantacja)

n                     Zaczyna się proces specjalizacji

Faza embrionalna

n                     Trwa około 5 tygodni

n                     W 3 tygodniu zaczyna się różnicowanie trzech listków zarodkowych:

u       Endoderma-organy wewnętrzne

u       Ektoderma-ukł.nerwowy, skóra,części oka,nosa itp.

u       Mezoderma-mięśnie, kości,narządy płciowe

n                     Około 3 tygodnia wytwarza się serce

n                     Około 5 tygodnia rozwija się głowa i mózg

n                     Pod koniec 8 tygodnia twarz embrionu zaczyna przypominać ludzką

Środowisko rozwoju embrionu

n                    Istnieją trzy podstawowe systemy podtrzymujące życie embrionu:

u      Worek owodniowy

u      Łożysko

u      Pępowina

Faza płodowa

n                    Po zakończeniu 8 tygodnia zaczyna się faza płodowa

n                    Płód:

u      Waży około 5,6 g i ma 50,8 mm

Zmiany zewnętrzne

n                    Zasadniczym zmianom ulega wygląd płodu:

u      Skóra zaczyna być grubsza

u      Około 3 miesiąca twarz nabiera rysów

u      W 4 miesiącu pojawiają się:

«                   Paznokcie

«                   Pojawiają się opuszki na końcu palców

«                   Zaczynają rosnąć włosy na głowie

Zmiany wewnętrzne

n                    Około 3 miesiąca:

u      Nerki zaczynają wydalanie moczu do płynu owodniowego

u      Pojawiają się u chłopców zewnętrzne narządy płciowe

u      Mózg uzyskuje swoją podstawową organizację

Wczesne przejawy zachowania

n                     Aktywność płodu rozpoczyna się około 3 miesiąca. Płód jest zdolny do:

u       Zaciśnięcia pięści

u       Połykania

u       Ruszania palcami nóg

n                     W 4 miesiącu oczy stają się wrażliwe na światło

n                     Od 5 miesiąca może kopać i odwracać się, pojawiają się rytmy snu

n                     Około 7 miesiąca pojawia się odruch ssania

W kierunku niezależności

n                     Podstawowym problemem w przypadku dzieci przedwcześnie urodzonych jest:

u       Niezdolność do trawienia pokarmu

u       Kontrolowanie temperatury ciała

n                     W 8 miesiącu pod skórą pojawia się tłuszcz. Płód zaczyna gromadzić zapasy pożywienia we własnym ciele

n                     Na początku 8 miesiąca matka zaczyna przekazywać swoje przeciwciała.

u       Chronią one dziecko do 6 miesiąca życia po narodzeniu

Zagrożenia okresu prenatalnego

n                    Faza jajowa

n                    Faza embrionalna

n                    Faza płodowa

Faza jajowa:

n                     Zapłodnione jajo może obumrzeć z powodu braku pożywienia zanim zagnieździ się w ścianie macicy

n                     Nieprzygotowanie ścianki macicy na przyjęcie jaja-zaburzona równowaga pomiędzy gruczołem przysadki a jajnikami

n                     Zagnieżdżenie się jaja w ścianie jajowodu

n                     Zagnieżdżenie się jaja w niewłaściwym miejscu ścianki macicy co utrudnia odżywianie

Faza embrionalna:

n                    Poronienie w wyniku:

u      Złego odżywiania

u      Zaburzeń hormonalnych

u      Stresu

n                    Nieprawidłowości rozwojowe

Faza płodowa:

n                    Możliwość poronienia do 5 tyg. Zwłaszcza jeżeli pojawiła się miesiączka

n                    Przedwczesny poród

n                    Poród opóźniony

n                    Komplikacje porodu:

u      Przenoszenie płodu

u      Niekorzystne położenie płodu

u      Zaburzenia hormonalne (np. stres)

 

Teratologia

n                     Odnosi się do badań nad teratogenami wpływającymi na rozwój prenatalny.

n                     Teratogeny – czynniki inne niż genetyczne, które mogą być przyczyną wad wrodzonych embrionu i płodu.

n                     Około 3-5 % dzieci po urodzeniu ma wady wrodzone

n                     Wady mogą być spowodowane przez:

u       Choroby zakaźne

u       Niewłaściwe odżywianie

u       Emocje

u       Wiek matki itp.

Trochę historii

n                     Od zarania dziejów rodziły się dzieci zniekształcone. Postacie mitologiczne mogą być tego przykładem: minotaur, cyklop...

n                     W starożytności porzucano takie dzieci, chociaż niektóre z nich były znane np. Klaudiusz

n                     W średniowieczu urodzenie zdeformowanego dziecka mogło skończyć się śmiercią matki i dziecka

u       Groźne było np. posiadanie trzeciego sutka

n                     W europie nowożytnej wszelkiego rodzaju osoby z deformacjami umieszczano w zakładach psychiatrycznych

Początki badań

n                    W biblii anioł upomina kobietę o imieniu Manoah że:

u      Gdy nosi syna to „nie powinna pić ani wina, ani mocnych napojów, ani jeść nieczystych pokarmów” (Księga sędziów 13:4)

n                    W latach 30 stwierdzono że „promienie X” mogą spowodować małogłowie (mała głowa, mózg i oczy)

Początki badań

n                    W latach 40 odkryto ze kobiety które były chore na różyczkę we wczesnych miesiącach ciąży mogły urodzić dzieci z wrodzonymi wadami oczu, uszu, serca i mózgu

n                    W latach 50 pojawił się lek Talidomid

u      Nadal używany w Afryce

Choroby zakaźne

n                    Wirus różyczki może uszkadzać układ nerwowy płodu powodując do:

u      Ślepoty

u      Głuchoty

u      Opóźnienia umysłowego

u      Uszkodzeń serca, wątroby

Choroby zakaźne

n                     Syfilis – powoduje śmierć dziecka, niedorozwój umysłowy, ślepota i głuchota

n                     Rzeżączka – wrodzona ślepota

n                     Gruźlica, cukrzyca – efekty podobne do niedożywienia

n                     AIDS – zniekształcenia twarzy: szeroko rozstawione oczy, bokserskie czoła, spłaszczone nosy i trudności z otwieraniem oczu

n                     Świnka – we wczesnym okresie ciąży podnosi prawdopodobieństwo poronienia

Odżywianie w czasie ciąży

n                     Dziecko wraz z „całym systemem podtrzymywania życia” około 9 miesiąca waży.....

n                     11,5 – 13,0 kg

n                     Zapasy krwi matki musza wzrosnąć o około 50 % żeby jej organizm poradził sobie z dodatkowym obciążeniem w tlen noworodka.

n                     Niedożywienie powoduje niedorozwój umysłowy dziecka, porażenie umysłowe, krzywiznę, padaczkę. Czasami śmierć.

Wiek rodziców

n                     Optymalny wiek dla rodzenia dziecka dla kobiet to:

n                     25 – 29 lat

n                     Jednak obecne badania pokazują że równie dobrze mogą kobiety rodzić w wieku 30-34 lat.

n                     W wieku 49 lat prawdopodobieństwo urodzenia dziecka z zespołem Downa jest 74 razy większe niż w przypadku kobiety 30 letniej

n                     A co z mężczyznami?

Substancje chemiczne i leki

n                     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin