Zarządzanie marketingowe.doc

(412 KB) Pobierz
1

Wstęp

 

 

              W ciągu ostatnich kilku lat zarządzanie marketingowe, a także planowanie zdążyło się już upowszechnić w polskich przedsiębiorstwach. Jednak jego skuteczność w dalszym ciągu pozostaje na poziomie dosyć niskim. Przykładem mogą być liczne upadłości przedsiębiorstw. Wprawdzie doświadczenia marketingowe na polskim rynku liczą sobie zaledwie kilkanaście lat, a w krajach zachodu prowadzących gospodarkę rynkową blisko wiek, nie zmienia to jednak konieczności takiego samego opanowania jej metod i narzędzi, jeśli przedsiębiorstwo chce sprostać konkurencji.

              Przyczyn upadłości może być wiele, niektórzy twierdzą, że przyczyną likwidacji były po prostu koszty, wyższe niż dochody, a jeszcze inni, że podatki zbyt wysokie. Ale przecież nie podważa to faktu, że podłożem takich sytuacji  najczęściej było i jest załamanie się sprzedaży. Tak więc jeśli przedsiębiorstwa chcą  utrzymać się na rynku, kadra kierownicza musi bardzo dobrze poznać i praktycznie opanować zarządzanie i planowanie marketingowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

Metodyka Tworzenia Planu Marketingowego

 

 

1.     Istota strategii marketingowych

 

                Strategia marketingowa - to sposób wykorzystania potencjału i taktyka funkcjonowania przedsiębiorstwa dla rynku i na rynku, również po to, aby sprostać zmianom zachodzącym w otoczeniu, realizując przy tym własne cele.

Odniesienie sukcesu rynkowego wymaga od przedsiębiorstwa realizacji stra­tegii ofensywnej, polegającej na aktywnym oddziaływaniu na otoczenie w celu zwiększenie przewagi konkurencyjnej i rozszerzeniu pola rynkowego. Strategia pasywna - to tyko zachowanie stabilizacji, obrona stanu nie zapewniająca per­spektyw. W Polsce - jak wynika z badań J. Garnczarczyka - ponad 76% przedsię­biorstw aktywnie walczy o zwiększenie udziału na rynku, co świadczy o stosowa­niu strategii ofensywnych 1.

Zdaniem A. Baruk w strategii tej należy podkreślić w szczególny sposób następujące elementy:

§         strategie w przedsiębiorstwie zmieniają się zależnie od warunków panują­cych w jego otoczeniu, przy czym mogą aktywnie wpływać na zmianę tych uwarunkowań lub podlegać procesom adaptacyjnym, w celu przystosowa­nia się do czynników zewnętrznych, których zmiany mogą przebiegać rów­nolegle z opracowywaniem strategii bądź też mogą być przewidywane z wy­przedzeniem;

§         strategie określają sposób, w jaki można wykorzystać potencjał posiadanych        i przyszłych sił, aby zrealizować wyznaczone cele;

§         strategie wyznaczają z góry kierunek rozwoju firmy, muszą być więc uzupełniane lub korygowane przez środki towarzyszące;

§         celem strategii jest rozbudowa długotrwałych możliwości sukcesu poprzez wykorzystanie przewagi konkurencyjnej2.

 

 

                            We współczesnym przedsiębiorstwie wyróżnia się trzy poziomy strategii (rysunek 1.). Są to następujące szczeble strategiczne:

§         strategia organizacji - odpowiada na pytanie jaką działalnością ma się zaj­mować przedsiębiorstwo i jak ją prowadzić;

§         strategia konkurencyjna - precyzuje jak mogą osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną poszczególne strategiczne jednostki biznesu wyodrębnione          w firmie;

§         strategia funkcjonalna - stanowi interpretację roli danego obszaru funkcjonalnego w realizacji ogólnej strategii przedsiębiorstwa jako całości.

 

Działalność marketingowa - to jedna z funkcji przedsiębiorstwa, dlatego jej strategia jest automatycznie jedną z funkcjonalnych strategii przedsiębiorstwa, ale przy podejmowaniu wszelkich działań, potrzeby nabywców stanowią zasadniczy punkt odniesienia, funkcja marketingu staje się integratorem scalającym wszyst­kie inne obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa. W tej sytuacji marketing wykra­cza poza ramy pojedynczej funkcji realizowanej w danym przedsiębiorstwie, a strategia marketingowa rozpatrywana jest na wyższym poziomie w hierarchii strategii (rysunek 1.), utożsamiając ją ze strategią konkurencyjną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek 1. Hierarchia strategii



Zarząd

Strategia organizacji

SJB3

SJB2

SJB1









 



Strategia konkurencji











Marketing

Finanse

B+R

 

Strategie funkcjonalne

Produkcja

Personel

 

Źródło: A. Baruk, Dynamiczne kształtowanie strategii marketingowej firmy, Toruń 2001

 

Podobne podejście do strategii marketingowej reprezentuje M. Obrębalski3.          Uważa on, że organizacja realizuje właściwie jedną strategię (globalną), która do­tyczy ogólnej działalności, a w ramach jej mogą być formułowane strategie po­szczególnych obszarów działalności i strategie funkcjonalne. Strategia marketin­gowa jest traktowana przez niego jako jedną ze strategii odcinkowych strategii globalnej organizacji, a dotyczy realizacji funkcji marketingowych. Jednak zauważa, że pomimo iż ma zawężony zakres w stosunku do strategii firmy - to tak na, prawdę jej jakość decyduje o sukcesie na rynku, ponieważ przewiduje i spełnia ży­czenia klientów. W efekcie wyróżnienie strategii marketingowej ze struktury strategii ogólnej regionu (gminy, przedsiębiorstwa) jest zabiegiem ważnym, ale jednocześnie trudnym ze względu na wzajemne uwarunkowania i przenikanie się róż­nych aspektów (problemów) strategicznych.

Różnice w pojmowaniu zakresu pojęcia strategii marketingowej wynikają przede wszystkim z faktu, iż przedsiębiorstwa uczestniczące w grze rynkowej wy­kazują różną orientację w podejmowanych przez siebie działaniach. Wyróżnia ona trzy zasadnicze grupy tych podejść4:

§         firmy zorientowane produkcyjnie, które działalność marketingową traktują na równi z innymi funkcjami, nie nadając jej większego znaczenia (często zda­rza się, że wcale nie podejmują większości działań marketingowych, dotyczy to szczególnie prowadzenia analiz rynku, badań marketingowych, plano­wania marketingowego itp.). Przedsiębiorstwa z tej grupy opracowują stra­tegię marketingową na poziomie funkcjonalnym lub też nie opracowują jej wcale;

§         firmy zorientowane sprzedażowo lub produktowo, dla których działania marketingowe nabierają zdecydowanie większego znaczenia, jako warunek konieczny do zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku, przy czym głów­ny nacisk kładą na czynności związane z promocją oraz dystrybucją lub rozwojem produktu (odpowiednio do swojej orientacji). Przedsiębiorstwa z tej grupy opracowują strategię marketingową na poziomie strategii konku­rencyjnej;

§         firmy zorientowane marketingowo, dla których nadrzędnym celem jest zaspo­kajanie w możliwie najdoskonalszy sposób potrzeb nabywców, utrzymując ich w stanie długookresowej lojalności wobec swojego przedsiębiorstwa oraz po­

zyskanie nowych odbiorców i przekształcenie ich w lojalnych partnerów. Przedsiębiorstwa takie utożsamiają strategię marketingową ze strategią rozwo­ju całej organizacji.

              Bez względu jednak na to, na jakim poziomie opracowywana jest strategia

marketingowa, musi ona obejmować cztery podstawowe elementy:

§         zasięg - określa na jakich rynkach przedsiębiorstwo będzie konkurować;

§         dystrybucję zasobów - sposób alokacji zasobów organizacji między różne zastosowania;

§         wyróżniającą kompetencję - dziedzina lub dziedziny, w których firma posiada szczególne atuty, które dają jej przewagę konkurencyjną;

§         synergię - sposób, w jaki różne obszary działania uzupełniają się lub wspomagają5.

 

              Według autorki strategia marketingowa stanowi wynikową trzech podstawo­wych grup czynników, które wywierają zasadniczy wpływ na jej opracowanie, re­lację oraz skuteczność. Do czynników tych należą:

§         czynniki wewnętrzne - czyli rzeczowe, osobowe, finansowe, informacyjne zasoby firmy;

§         czynniki zewnętrzne - czyli uwarunkowania mikro- i makrootoczenia firmy;

§         kultura i klimat organizacyjny - ukształtowane pod wpływem dwóch pierw­szych zbiorów elementów;

 

Według Ph. Kotlera strategia marketingowa, to: logika marketingowa, dzięki której podmiot gospodarczy ma nadzieję osiągnąć swoje marketingowe cele6. A. Sznajder określa strategię marketingową jako: ogólną koncepcję działań marketingowych na wybranym rynku7. Koncepcja ta obejmuje wybór stosowanych działań marketingowych, określenie ich relatywnego znaczenia oraz nasilenia w różnym czasie. T. Domański, P. Kowalski uważają, że strategia marketingowa to program określający sposoby realizacji wybranych celów dzialania8.

We wszystkich określeniach pojęcia strategii marketingowej, autorzy podkreśla­ją znaczenie strategii marketingowej dla osiągnięcia założonych przez przedsiębior­stwo celów, m.in. osiągnięcia przy tym przewagi konkurencyjnej nad konkurentami.

Różne ujęcia strategii marketingowej przedstawia M. Obrębalski. Przytacza pogląd B. D. Hendersona, który traktuje strategię tak, jakby najważniejszy w niej był sposób podziału rynku, na którym przedsiębiorstwo zamierza działać9. Skuteczne strategie marketingowe dzielą ten rynek tak, aby minimalizować siły konkurentów, a zyskać największe własne korzyści. Tak więc uważa on, że wszystkie strategie marketingowe oparte są  na  segmentacji  rynku oraz na koncentracji środków. Przedstawia też pogląd L. Simsona i M. Feimera, którzy oprócz ważności segmen­tacji rynku wskazują również konieczność zaprojektowania odpowiedniej kompo­zycji środków działania marketingowego10.

Według A. Chandlera strategię można zdefiniować jako określenie długookresowych celów i zamierzeń przedsiębiorstwa, a także wybór kierunków działania i alo­kację środków niezbędnych do osiągnięcia tych celów.

I. Penc-Pielrzak uważa, że w przypadku strategii marketingowej będą to zamierzenia i cele marketingowe. Strategię tę często też definiuje się poprzez element)

marketingu mix, a więc jako długookresowy plan działań dotyczących planowaniu          i rozwoju produktu, doboru asortymentu, pozycjonowania produktu na rynku, wybo­ru rynku docelowego, polityki cenowej i dystrybucji oraz komunikowania się z ryn­kiem       i budowania pozytywnego image’u firmy, zorganizowanych w taki sposób, aby usatysfakcjonować klientów i zapewnić przedsiębiorstwu zysk. Autorka uważa,              iż strategia marketingowa składa się z kilku strategii instrumentalnych (strategie produktu, ceny, dystrybucji i promocji). Równocześnie  jest ona  jedną ze strategii funkcjonalnych,  które  wchodzą  w  skład  całkowitej strategii przedsiębiorstwa, dla­tego

I

musi ona współgrać z pozostałymi strategiami, aby zapewnić przedsiębior­stwu spójność działań we wszystkich obszarach. Strategia marketingowa musi także uwzględniać cele               i potrzeby dotyczące środków poszczególnych jednostek; strategicznych biznesu. Na kształt strategii marketingowej pośrednio wpływa rów­nież misja i wizja przedsiębiorstwa, które zapewniają firmie konsekwentny rozwój  i budowanie przewagi konkurencyjnej, dzięki ukierunkowaniu działań i nakreśleniu obrazu jej przyszłej pozycji w otoczeniu11.

 

 

 

 

 

 

 

2.     Istota i zakres planu marketingowego

 

Każda firma, której zamierzeniem jest nie tylko przetrwanie, ale długookreso­wy sukces rynkowy, powinna dokładnie planować swoją działalność na rynku. Można dodać, iż plan marketingowy - to swoista przepustka do przyszłości. Funkcjonowanie bez jasno określonego planu marketingowego ogranicza sku­teczność kierowania sprzedażą, powoduje brak komunikacji z klientami i ich po...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin