1. Temat – zagadnienie
Mnożenie
2. Cele
KLASA I – mnożenie w zakresie 20
· Wprowadzenie terminu „mnożenie”;
· Rozpisanie tabliczki mnożenia w zakresie 20;
· Ćwiczenie tabliczki mnożenia w zakresie 20 za pomocą gry dydaktycznej „Kubuś Puchatek”;
· Sprawdzenie umiejętności prawidłowego mnożenia w zakresie 20 za pomocą krótkiego sprawdzianu;
KLASA II – mnożenie w zakresie 50, wprowadzenie terminów „czynnik”, „iloczyn”, mnożenie przez 0
· Wprowadzenie terminów „czynnik” i „iloczyn”’
· Powtórzenie tabliczki mnożenia w zakresie 20;
· Rozpisanie tabliczki mnożenia w zakresie 50;
· Ćwiczenie tabliczki mnożenia w zakresie 50 za pomocą gry dydaktycznej „Czarodziej”;
· Mnożenie przez 0;
· Sprawdzenie umiejętności prawidłowego mnożenia w zakresie 50 oraz prawidłowego używania terminów „czynnik” i „iloczyn” za pomocą sprawdzianu;
KLASA III – mnożenie w zakresie 100, posługiwanie się określeniami „czynnik”, „iloczyn”, przemienność mnożenia
· Powtórzenie tabliczki mnożenia w zakresie 50;
· Rozpisanie tabliczki mnożenia w zakresie 100;
· Ćwiczenie tabliczki mnożenia w zakresie 100 oraz prawidłowe używanie terminów „czynnik” i „iloczyn” za pomocą gry dydaktycznej „Harry Potter”;
· Znajomość przemienności mnożenia;
· Sprawdzenie umiejętności prawidłowego posługiwania się terminami „czynnik” i „iloczyn” oraz mnożenia w zakresie 100;
3. Założenia teoretyczne
· Mnożenie – działanie dwuargumentowe będące jednym z czterech podstawowych działań arytmetycznych. Mnożone elementy to czynniki, a jego wynik to iloczyn. Może być ono traktowane jako zapis wielokrotnego dodawania elementu do siebie.
Na przykład:
gdzie liczby 3 i 4 są czynnikami, a 12 to ich iloczyn.
4. Opis osiągnięć ucznia
KLASA I
· Uczeń zna termin „mnożenie”;
· Potrafi rozpisać tabliczkę mnożenia w zakresie 20;
· Ocena jego umiejętności wykazała, że zna tabliczkę mnożenia w zakresie 20;
KLASA II
· Uczeń zna termin „czynnik” i „iloczyn”;
· Potrafi posługiwać się tabliczką mnożenia w zakresie 20;
· Potrafi rozpisać tabliczkę mnożenia w zakresie 50;
· Ocena jego umiejętności wykazała, że potrafi posługiwać się terminami „czynnik” i „iloczyn” oraz zna tabliczkę mnożenia w zakresie 50 i potrafi prawidłowo mnożyć przez 0;
KLASA III
· Uczeń potrafi posługiwać się tabliczką mnożenia w zakresie 50;
· Potrafi rozpisać tabliczkę mnożenia w zakresie 100;
· Ocena jego umiejętności wykazała, że potrafi prawidłowo posługiwać się terminami „czynnik” i „iloczyn” oraz zna tabliczkę mnożenia w zakresie 100;
· Zna przemienność mnożenia i potrafi ją stosować;
5. Scenariusz zajęć
KLASA I – gra dydaktyczna „Kubuś Puchatek”
· Wyjaśnienie dzieciom terminu „mnożenie”;
· Rozpisanie na tablicy tabliczki mnożenia w zakresie 20 za pomocą liczb oraz obrazków;
· Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku tabliczkę mnożenia i czyta po kolei co trzeba zaznaczyć (załącznik nr 1);
· Nauczyciel dzieli uczniów na 4 zespoły i zachęcenie do wspólnej gry pt.: „Kubuś Puchatek”, której celem jest przyswojenie tabliczki mnożenia w zakresie 20;
· Nauczyciel czyta na głos zasady gry i prosi, aby każdy uczeń zanotował w zeszycie najważniejsze punkty (załącznik nr 2);
· Nauczyciel losuje z wielkiego pudełka zadania z tabliczki mnożenia dla uczniów, którzy stanęli na niebieskim polu i mówi: „Oblicz a następnie ułóż……….”, „Oblicz a następnie pokoloruj……….”, „Do podanego wyniku ułóż równanie” (załącznik nr 3);
· Po zakończeniu gry nauczyciel zsumowuje punkty i zapisuje je na tablicy tak, aby każdy mógł je zobaczyć.
· Następnie nauczyciel ogłasza zwycięzcę: „Dzisiejszym zwycięzcą jest………. Wielkie brawa dla zwycięzcy. Pamiętajcie, że jutro zwycięzcom może być każdy z was”
· Podsumowanie lekcji;
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Zasady gry „Kubuś Puchatek”
o Każdy z uczniów otrzymuje swój pionek;
o Wszystkie pionki stoją na polu z napisem „START”;
o Dzieci rzucają kostką do gry w kolejności alfabetycznej;
o Przesuwają pionek o taką ilość oczek jaką wskazała kostka;
o Pola pomalowane na biało oznaczają brak zadania do wykonania, pola czerwone informują o tym, że traci się jedną kolejkę natomiast pola pomalowane na niebiesko informują o tym, że należy rozwiązać zadania z tabliczki mnożenia w zakresie 20 wylosowane ze słoika, w którym Kubuś Puchatek trzyma miód przez nauczyciela. Poprawnie wykonane zadanie pozwala graczowi na otrzymanie dodatkowych punktów.
o Kto pierwszy dotrze do pola z napisem „META”, na którym czeka Kubuś Puchatek i zdobędzie największą ilość punktów wygrywa (dotarcie do mety powoduje wzrost uzyskanych punktów o 5);
Załącznik nr 3
Oblicz a następnie ułóż wynik od najmniejszego do największego – litery wpisz w odpowiedniej kolejności w kratki i odczytaj hasło na głos.
8 * 2 =…..-NIE
4 * 2 =…..-MNO
5 * 3 = …..-ŻE
Oblicz a następnie ułóż wynik od największego do najmniejszego – litery wpisz w odpowiedniej kolejności w kratki i odczytaj hasło na głos.
3 * 3 =…..-ŻYĆ
10 * 2 =…..-PO
2 * 7 =…..-MNO
2 * 9 =…..TRA
3 * 5 =…..-FIĘ
Do podanego winku ułóż równanie:
20=
18=
16=
14=
12=
Do podanego wyniku ułóż równanie:
10=
8=
6=
4=
2=
KLASA II – gra dydaktyczna „Czarodziej”
· Nauczyciel wyjaśnia uczniom termin „czynnik” i „iloczyn”;
· Nauczyciel powtarza z dziećmi tabliczkę mnożenia w zakresie 20 mówiąc: „2 * 5 = ….., następnie 3 * 9 =…..;
· Rozpisanie na tablicy tabliczki mnożenia w zakresie 50 za pomocą liczb oraz obrazków;
· Nauczyciel wydaje polecenie: „Proszę wyciągnąć tabliczki mnożenia, które otrzymaliście. Ja będę głośno czytała a wy bardzo proszę, żebyście zaznaczali do którego etapu należy się nauczyć”.
· Nauczyciel pyta: „Czy ktoś wie jak mnożymy przez 0?”, „Ma ktoś może jakiś pomysł?”;
· Na tablicy nauczyciel wiesza tabliczkę z informacjami jak należy mnożyć przez 0 (załącznik nr 4).
· Nauczyciel mówi do uczniów: „Bardzo proszę podzielić się na zespoły po 4 osoby w każdym zespole”. Następnie nauczyciel wyciąga i rozkłada na ziemie grę dydaktyczną ...
katis