Mnożenie..docx

(4325 KB) Pobierz

 

1.      Temat – zagadnienie

 

Mnożenie

 

2.      Cele

 

KLASA Imnożenie w zakresie 20

·         Wprowadzenie terminu „mnożenie”;

·         Rozpisanie tabliczki mnożenia w zakresie 20;

·         Ćwiczenie tabliczki mnożenia w zakresie 20 za pomocą gry dydaktycznej „Kubuś Puchatek”;

·         Sprawdzenie umiejętności prawidłowego mnożenia w zakresie 20 za pomocą krótkiego sprawdzianu;

 

KLASA IImnożenie w zakresie 50, wprowadzenie terminów „czynnik”, „iloczyn, mnożenie przez 0

·         Wprowadzenie terminów „czynnik” i „iloczyn”’

·         Powtórzenie tabliczki mnożenia w zakresie 20;

·         Rozpisanie tabliczki mnożenia w zakresie 50;

·         Ćwiczenie tabliczki mnożenia w zakresie 50 za pomocą gry dydaktycznej „Czarodziej”;

·         Mnożenie przez 0;

·         Sprawdzenie umiejętności prawidłowego mnożenia w zakresie 50 oraz prawidłowego używania terminów „czynnik” i „iloczyn” za pomocą sprawdzianu;

 

KLASA IIImnożenie w zakresie 100, posługiwanie się określeniami „czynnik”, „iloczyn”, przemienność mnożenia

·         Powtórzenie tabliczki mnożenia w zakresie 50;

·         Rozpisanie tabliczki mnożenia w zakresie 100;

·         Ćwiczenie tabliczki mnożenia w zakresie 100 oraz prawidłowe używanie terminów „czynnik” i „iloczyn” za pomocą gry dydaktycznej „Harry Potter”;

·         Znajomość przemienności mnożenia;

·         Sprawdzenie umiejętności prawidłowego posługiwania się terminami „czynnik”    i „iloczyn” oraz mnożenia w zakresie 100;

3.      Założenia teoretyczne

 

·         Mnożeniedziałanie dwuargumentowe będące jednym z czterech podstawowych działań arytmetycznych. Mnożone elementy to czynniki, a jego wynik to iloczyn. Może być ono traktowane jako zapis wielokrotnego dodawania elementu do siebie.

Na przykład:

3 \cdot 4 = 4 + 4 + 4 = 12

gdzie liczby 3 i 4 są czynnikami, a 12 to ich iloczyn.

 

4.      Opis osiągnięć ucznia

 

KLASA I

·         Uczeń zna termin „mnożenie”;

·         Potrafi rozpisać tabliczkę mnożenia w zakresie 20;

·         Ocena jego umiejętności wykazała, że zna tabliczkę mnożenia w zakresie 20;

 

KLASA II

·         Uczeń zna termin „czynnik” i „iloczyn”;

·         Potrafi posługiwać się tabliczką mnożenia w zakresie 20;

·         Potrafi rozpisać tabliczkę mnożenia w zakresie 50;

·         Ocena jego umiejętności wykazała, że potrafi posługiwać się terminami „czynnik” i „iloczyn” oraz zna tabliczkę mnożenia w zakresie 50 i potrafi prawidłowo mnożyć przez 0;

 

KLASA III

·         Uczeń potrafi posługiwać się tabliczką mnożenia w zakresie 50;

·         Potrafi rozpisać tabliczkę mnożenia w zakresie 100;

·         Ocena jego umiejętności wykazała, że potrafi prawidłowo posługiwać się terminami „czynnik” i „iloczyn” oraz zna tabliczkę mnożenia w zakresie 100;

·         Zna przemienność mnożenia i potrafi ją stosować;

 

5.      Scenariusz zajęć

 

KLASA I – gra dydaktyczna „Kubuś Puchatek”

·         Wyjaśnienie dzieciom terminu „mnożenie”;

·         Rozpisanie na tablicy tabliczki mnożenia w zakresie 20 za pomocą liczb oraz obrazków;

·         Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku tabliczkę mnożenia i czyta po kolei co trzeba zaznaczyć (załącznik nr 1);

·         Nauczyciel dzieli uczniów na 4 zespoły i zachęcenie do wspólnej gry pt.: „Kubuś Puchatek”, której celem jest przyswojenie tabliczki mnożenia w zakresie 20;

·         Nauczyciel czyta na głos zasady gry i prosi, aby każdy uczeń zanotował w zeszycie najważniejsze punkty (załącznik nr 2);

·         Nauczyciel losuje z wielkiego pudełka zadania z tabliczki mnożenia dla uczniów, którzy stanęli na niebieskim polu i mówi: „Oblicz a następnie ułóż……….”, „Oblicz a następnie pokoloruj……….”, „Do podanego wyniku ułóż równanie” (załącznik nr 3);

·         Po zakończeniu gry nauczyciel zsumowuje punkty i zapisuje je na tablicy tak, aby każdy mógł je zobaczyć.

·         Następnie nauczyciel ogłasza zwycięzcę: „Dzisiejszym zwycięzcą jest………. Wielkie brawa dla zwycięzcy. Pamiętajcie, że jutro zwycięzcom może być każdy z was”

·         Podsumowanie lekcji;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

Załącznik nr 2

 

Zasady gry „Kubuś Puchatek”

o       Każdy z uczniów otrzymuje swój pionek;

o       Wszystkie pionki stoją na polu z napisem „START”;

o       Dzieci rzucają kostką do gry w kolejności alfabetycznej;

o       Przesuwają pionek o taką ilość oczek jaką wskazała kostka;

o       Pola pomalowane na biało oznaczają brak zadania do wykonania, pola czerwone informują o tym, że traci się jedną kolejkę natomiast pola pomalowane na niebiesko informują o tym, że należy rozwiązać zadania z tabliczki mnożenia w zakresie 20 wylosowane ze słoika, w którym Kubuś Puchatek trzyma miód przez nauczyciela. Poprawnie wykonane zadanie pozwala graczowi na otrzymanie dodatkowych punktów.

o       Kto pierwszy dotrze do pola z napisem „META”, na którym czeka Kubuś Puchatek i zdobędzie największą ilość punktów wygrywa (dotarcie do mety powoduje wzrost uzyskanych punktów o 5);

 

 

 

Załącznik nr 3

 

Oblicz a następnie ułóż wynik od najmniejszego do największego – litery wpisz w odpowiedniej kolejności w kratki i odczytaj hasło na głos.

8 * 2 =…..-NIE

4 * 2 =…..-MNO

5 * 3 = …..-ŻE

 

 

 

 

Oblicz a następnie ułóż wynik od największego do najmniejszego – litery wpisz w odpowiedniej kolejności w kratki i odczytaj hasło na głos.

3 * 3 =…..-ŻYĆ

10 * 2 =…..-PO

2 * 7 =…..-MNO

2 * 9 =…..TRA

3 * 5 =…..-FIĘ

 

 

 

 

 

 


skanuj0001

 

 

 

 

 

 

 

 

Do podanego winku ułóż równanie:

 

20=

18=

16=

14=

12=

 

Do podanego wyniku ułóż równanie:

 

10=

8=

6=

4=

2=

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLASA II – gra dydaktyczna „Czarodziej”

·         Nauczyciel wyjaśnia uczniom termin „czynnik” i „iloczyn”;

·         Nauczyciel powtarza z dziećmi tabliczkę mnożenia w zakresie 20 mówiąc: „2 * 5 = ….., następnie 3 * 9 =…..;

·         Rozpisanie na tablicy tabliczki mnożenia w zakresie 50 za pomocą liczb oraz obrazków;

·         Nauczyciel wydaje polecenie: „Proszę wyciągnąć tabliczki mnożenia, które otrzymaliście. Ja będę głośno czytała a wy bardzo proszę, żebyście zaznaczali do którego etapu należy się nauczyć”.

·         Nauczyciel pyta: „Czy ktoś wie jak mnożymy przez 0?”, „Ma ktoś może jakiś pomysł?”;

·         Na tablicy nauczyciel wiesza tabliczkę z informacjami jak należy mnożyć przez 0 (załącznik nr 4).

·         Nauczyciel mówi do uczniów: „Bardzo proszę podzielić się na zespoły po 4 osoby w każdym zespole”. Następnie nauczyciel wyciąga i rozkłada na ziemie grę dydaktyczną ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin