pedagogika społeczna.doc

(45 KB) Pobierz
Stowarzyszenie

Stowarzyszenie

Wspólnota

1. Przynależność jest dobrowolna.

1. Przynależność jest zdeterminowana urodzeniem.

2. Jest grupą zorganizowaną wedle reguł formalnych.

2. Organizacja jest wynikiem aprobaty społecznej i jest nieformalna.

 

3. Posiada określone cele.

3. Cele są nieartykułowane i nie mają postaci pisanej.

4. Posiada strukturę, organizację wewnętrzną i członków.

4. Struktura, organizacja i członkowie są określani zasadami tradycji i poczuciem przynależności.

5. Kieruje się ustalonymi wzorcami zachowań.

 

5. Rządzą w niej uznane za właściwe wzory zachowań, obowiązuje grupowy konformizm.

6. Posługuje się ustalonymi sankcjami wobec członków.

 

6. Istnieje system kontroli społecznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warunki społeczno-ekonomiczne oraz wychowawcze głównych typów środowisk.

Lp.

Miasto

Wieś tradycyjna

Wieś współczesna

1

Różnorodność zawodowa

Jednorodność zajęć ludności – praca na roli

Różnorodność zawodowa z dominacją zawodów rolniczych

2

Praca rodziców źródłem dochodów rodziny

Rodzinna wspólnota pracy

Rodzinna wspólnota pracy w gospodarstwie rolnym (udział dzieci w wieku szkolnym ograniczony), często dodatkowe lub wyłącznie praca rodziców poza gospodarstwem.

3

Luźna więź rodzinna w gronie krewnych i powinowatych, zanik więzi sąsiedzkich

Silna więź rodzinna w kręgach krewniaczo-sąsiedzkich

Rozluźniona więź rodzinna i sąsiedzka

4

Rodziny dwupokoleniowe, niezbyt liczne

Rodziny trójpokoleniowe, wielodzietne

Zarówno rodziny dwu jak i trójpokoleniowe, wskaźnik dzietności wyższy niż w mieście

5

Różnorodność wzorów wychowawczych

Swoisty tradycjonalizm i sztywność wzorów wychowawczych

Różnorodność wzorów wychowawczych; lecz nie tak szybka jak w mieście ich akceptacja i przyswajalność

6

Różnorodność w zakresie podziału ról i obowiązków w rodzinie

Wyraźnie zaznaczony podział ról i obowiązków wszystkich członków rodziny, zależny od płci, wieku i pozycji w rodzinie

Różnorodność w zakresie podziału ról i obowiązków; decydującą rolę odgrywa typ ekonomicznego funkcjonowania rodziny

7

Praktyczny zanik instytucji głowy rodziny; dominuje model partnerstwa

Patriarchalny typ stosunków w rodzinie, któremu były podporządkowane dorosłe i nawet zamężne, ale jeszcze niesamodzielne ekonomicznie dzieci

Zanik patriarchatu w tradycyjnej formie; w rodzinach rolniczych funkcjonuje rola kierującego gospodarstwem; coraz częściej pełnią ją obecnie kobiety

8

Rozwinięte aspiracje oświatowe; kształcenie jedyną szansą zdobycia zawodu i samodzielności ekonomicznej przez dzieci

Brak aspiracji oświatowych, wiedza przekazywana systemem tradycyjnym z „ojca na syna”

Przekonanie o konieczności zdobywania zawodów przez dzieci, które opuszczą wieś i gospodarstwo; niezbyt silne aspiracje do kształcenia na poziomie szkoły wyższej

9

Znaczący udział instytucji w procesie wychowania

Wychowanie wyłącznie w rodzinie i kręgu sąsiedzko-krewniaczym

Ograniczona rola instytucji wychowawczych, niewielki udział społeczności lokalnej

10

Dostępność dużej liczby instytucji kulturalnych

Życie kulturalne organizowane jest spontanicznie przez mieszkańców wsi

Ograniczona liczba instytucji kulturalnych, znikoma rola inicjatyw społeczności wioskowej; uczestnictwo mieszkańców wsi w kulturze masowej

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin