zwiazki_wyrazowe.doc

(88 KB) Pobierz

4

Temat: Związki wyrazowe.

 

Cele lekcji

Uczeń:

- zna i stosuje  pojęcia: związki wyrazowe współrzędne i podrzędne;

- wskazuje i określa typy związków wyrazowych;

- buduje spójną wypowiedź z wykorzystaniem wyrazów określających.

 

Pomoce: karty pracy; podręcznik Jutro pójdę  w świat  kl. 5, s. 9295.

 

Tok lekcji

1.      Praca w grupach: każda grupa otrzymuje jedno zdanie oraz wzór – karta pracy 1. Zadania dla uczniów:

a)      próba określenia typu tekstu, z jakiego mogą pochodzić zdania (legenda);

b)     wyobrażenie sobie, że jest się reżyserem filmu o Warszu i Sawie – wydobycie ze zdań jak największej liczby informacji, czyli przeprowadzenie analizy wg wzoru;

c)      wnioski: wskazywanie wyrazów, które zadają pytania (są określane, nadrzędne)
i odpowiadają na nie (są określające, podrzędne) oraz wyrazów, między którymi nie ma takiej relacji (podmiot i orzeczenie, określenia łączone przecinkami
lub spójnikami).

2.      Rozmowa o znaczeniu wyrazów określających (bogactwo wyobraźni, dokładny opis itp.).

3.      Podsumowanie tej części pracy – karta pracy 2.

4.      Ćw. 1, s. 92 i ćw. 3, s. 93.

5.      Gra w klasie – karta pracy 3.

Każda grupa otrzymuje ten sam zestaw związków podmiotu z orzeczeniem,
a następnie (po przypomnieniu definicji zdania nierozwiniętego) dodaje jak najwięcej wyrazów określających, z zapisaniem przy nich pytań. Uwaga: Przypominamy uczniom, że tworzymy zdania rozwinięte, ale nie złożone (przypomnienie definicji). Porównanie efektów pracy; wskazanie związków wyrazowych oraz wyrazów współrzędnych i podrzędnych w uzupełnionych zdaniach.

6.      Podsumowanie:  uzupełnienie i wklejenie definicji – karta pracy 4.

7.      Praca domowa nawiązuje do gry z punktu 5: Napisz historyjkę, w której wystąpi smok, rycerz i księżniczka. Ze swojej bajki wypisz po pięć przykładów związków współrzędnych i podrzędnych.

 

 

 

 

 

 

 

Karty pracy na następnej stronie

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 1

 

Wzór:

 

Panna Wodna znużonemu i spragnionemu księciu ścieżkę do chaty rybackiej wskazała.

 

 

Co się stało?                                          Panna Wodna                   wskazała

(podmiot + orzeczenie)

 

 

Co wskazała?                                        wskazała

                                                                                 ścieżkę

 

Ścieżkę dokąd?                                     ścieżkę

                                                                            do chaty

 

 

Do jakiej chaty?                                    do chaty

                                                                             rybackiej

 

 

 

Komu wskazała?                                    wskazała

                                                                                księciu

 

 

Jakiemu księciu?                                księciu

                                                                        znużonemu i spragnionemu

 

 

 

Zdania dla grup:

 

Żona Warsza na kominie glinianym rozpaliła domowe ognisko.

 

 

Dnia pewnego rybak Warsz wypłynął na połów.

 

 

Wtem gość niezwykły zawitał do chaty rybaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 2

 

Uporządkuj w tabeli związki wyrazowe z poniższego zdania. Przy związkach podrzędnych zapisz pytania, na jakie odpowiadają wyrazy określające.

 

 

Słynny królewski kucharz przygotował szybko i sprawnie świetny obiad oraz wyborny
i oryginalny deser.

 

 

 

Związki wyrazowe

współrzędne

podrzędne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kucharz przygotował; obiad i deser; kucharz królewski; kucharz słynny; słynny, królewski;  przygotował obiad; przygotował deser; przygotował sprawnie; przygotował szybki; obiad świetny; deser wyborny; deser oryginalny; wyborny i oryginalny

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy 3

 

 

Księżniczka napisała.

 

Rycerz przybył.

 

Smok ziewnął.

 

 

 

  

 

 

 

 

Karta pracy 4

Uzupełnij definicję przykładami zdań z ramek:

 

 

Zdanie pojedyncze nierozwinięte składa się tylko z orzeczenia lub podmiotu i orzeczenia, np.…..............................................................................................................................................

W zdaniu rozwiniętym występują  określenia, np. ................................................................. ......................................................................................................................................................

Ponieważ niektóre wyrazy w zdaniu wymagają określeń, a inne określają, odpowiadają na pytania, dopełniają informacje, mówimy, że wyrazy łączą się w związki podrzędne, np. .....................................................................................................................................................

Między niektórymi wyrazami nie da się postawić pytań – żaden z wyrazów w związku nie jest określany, mamy wtedy do czynienia ze związkami współrzędnymi, np. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

Kłapie (czym?) paszczą; długi (jaki?) ogon; zionie (czym?) ogniem; rycerz (jaki?) strachliwy

 

Smok zionie.

 

Smok zionie; smok ziewa; rycerz nudzi się; strachliwy i chudziutki

 

Zielony smok zionie strasznym ogniem.

 

 

 

www.wsip.pl

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin