■ Temat: Bez przymiotników - nudno. I świat opisać byłoby trudno (1godzina)
Materiał lekcji:
Podręcznik, cz. I, s. 47-49
Potrzebne materiały:
- gra planszowa „Gramy w przymiotnik” (załącznik 4), kostki i pionki do gry.
Cele edukacyjne
Uczeń:
- charakteryzuje przymiotnik jako część mowy,
- rozpoznaje przymiotnik tworzący wraz z rzeczownikiem związek wyrazowy,
- tworzy przymiotniki odrzeczownikowe,
- dobiera przymiotniki do rzeczowników,
- dopasowuje formę przymiotnika do rzeczownika,
- podaje przymiotniki bliskoznaczne.
Metody, techniki i formy pracy:- ćwiczenia praktyczne,
- praca z tekstem,
- planszowa gra dydaktyczna,
- zabawa w skojarzenia,- praca indywidualna,- praca grupowa.
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowa:
pszczoła • dąb Bartek • piłka • góra • okno • słońce • słoń • mrówka • szklanka • koło • cytryna • dziadek
Uczniowie łączą słowa w pary ze względu na cechy wspólne wymienionych obiektów.
2. Uczniowie zapisują temat lekcji: „Bez przymiotników- nudno. I świat opisać byłoby trudno” oraz utworzone pary słów. Z pomocą nauczyciela uzupełniają schemat, a następnie rysują go w zeszytach.
pszczoła cechy charakteru pracowite
mrówka
góra wielkość duże
słoń
okno materiał szklane
szklanka
słońce kolor żółte
cytryna
piłka kształt okrągłe
koło
dąb Bartek wiek starzy
dziadek
RZECZOWNIKI PRZYMIOTNIKI
Przymiotnik jest określeniem rzeczownika.
3. Nauczyciel dzieli klasę na 4-osobowe zespoły. Rozdaje gry planszowe (załącznik 4), kostki i pionki do gry. Uczniowie w zespołach rozpoczynają grę. Zwycięzcą zostaje ten, kto jako pierwszy dotrze do mety. Gracze rozwiązują problemy z zakresu nauki o języku. Nauczyciel kontroluje przebieg gry, a po jej zakończeniu zbiera karty z odpowiedziami.
4. Uczniowie odczytują tekst Jadwigi Korczakowskiej „Rumianki”. Rysują w zeszytach kwiat rumianku i opisują go, wspomagając się ćw. 4 (s. 47). Nauczyciel wyjaśnia pojecie: związek wyrazowy.
Praca domowa
Wykonaj ćw. 2 i 3 (s. 48) oraz 4 i 6 (s. 49).
Załącznik 4 Gramy w przymiotnik
START
1. Wśród podanych wyrazów wskaż przymiotniki:
miły, pisze, śpiewa, dwa, liczy, jutro, zabawny, okno, kwoka, kulista, drewniany.
2. Na jakie pytania odpowiadają przymiotniki:
grzeczne,
zielona, duży, wysocy?
3. Utwórz przymiotnikiod podanych rzeczowników:
cytryna, słońce, ulica, wełna, rumianek.
4. Zaproponuj po dwa przymiotniki określające poniższe rzeczowniki:
las, jezioro, książka.
5. Wskaż
w zdaniach związek wyrazowy rzeczownika z przymiotnikiem:
Janek kupił rower górski.
Mały chłopiec głośno płakał.
6. Na jakie pytania odpowiadają przymiotniki:
ostatni, kolejna,
następna?
7. Wymień trzy
przymiotniki, które informują o materiale,z jakiego coś zostało wykonane.
8. Rozwiń poniższe zdanie, dodając informacje
na temat wieku dziewczynki. Użyj przymiotników.
Dziewczynka kupiła książkę.
9.Powiedz, które przymiotniki należałoby wpisać w wolne
miejsca.
………………
kolor
……………
policzek
( różowy, różany)
10. Wymyśl trzy przymiotniki wskazującena usposobienie osoby.
11. Do podanych przymiotników podaj wyrazy przeciwstawne:
duży, zły, głośny, gorzki
12. Za pomocą dwóch przymiotników oceń pozytywnie zachowanie
osób.
Chłopcy pomogli koledze w nauce.
13. Utwórz liczbę mnogąod podanych przymiotników:
mały, chłopcy,
dziewczynki,
cichy, poranki,
sąsiedzi
14.Podaj trzy przymiotniki nazywające kolor.
15.Jakie przymiotniki należądo rodziny wyrazów:czerwienić się, czerwień;czernić się, czerń
16. Dopisz wyrazy bliskoznaczne do przymiotnika duży.
17. Odszukaj przymiotnikiw tekścieJ. Korczakowskiej „Rumianki” (podręcznik s. 47).
18. Wymień
trzy przymiotniki nazywające smak.
19. Odpowiedz na pytanie, co nazywa przymiotnik.
20. Premia!
Nie musisz odpowiadać na żadne pytanie.
META
kapulinka