TEMAT: KTO PODPALIŁ LAS?
Poziom: dzieci 4 - 5 letnieCel główny: budzenie poczucia troski o stan zieleni, uświadomienie szkodliwego oddziaływania odpadów na środowisko przyrodniczeCele operacyjne:Dziecko:
· troszczy się o przyrodę
· nie zaśmieca środowiska
· zna sposoby pozbywania się odpadów
· przestrzega zasad bezpieczeństwa
· zgodnie współpracuje w zespoleMetody pracy (wg klasyfikacji W. Okonia):
· podające - opowiadanie do każdej ilustracji, pogadanka
· problemowe - dochodzenie do samodzielnych rozwiązań
· eksponujące - wystawa prac
· praktyczne - prace plastyczne dzieci, segregowanie opakowańFormy pracy (wg podziału M. Nagajowej):
· jednostkowa
· zespołowaŚrodki dydaktyczne:
· 3 ilustracje (polana pełna leśnych zwierząt, polana z rozbawionymi i bardzo śmiejącymi się dziećmi, pożar w lesie - przyczyna pozostawionej butelki)
· opakowania po produktach spożywczych
· arkusze szarego papieru, kredkiPrzebieg zajęć:1. Nauczycielka odsłania kolejne ilustracje, opowiada treść w kilku zdaniach (wg pomysłu własnego).Wypowiedzi dzieci na temat każdej ilustracji - przyczyny i skutki zdarzeń, wyciągnięcie wniosków, wspólne ustalenia (np. przyczyna powstania pożaru w lesie).2. Zabawa „Sprzątanie leśnej polany". Dzieci segregują różnorodne opakowania, umieszczając je w oznaczonych kartonach.3. Praca w zespołach 3 - 4 osobowych, przy stolikach lub na dywanie - wg uznania dzieci. Każda grupa otrzymuje arkusz szarego papieru. Zadaniem dzieci jest narysowanie lasu swoich marzeń.Uzupełnienie:
· dobre rady jak szanować las - list obrazkowy
· wycieczka do lasu - zwrócenie uwagi na stan zanieczyszczenia (dzikie wysypiska) wspólne sprzątanie terenu wokół przedszkola.
biedroneczka6