j.polski.ZSZ1.pdf

(2638 KB) Pobierz
244525205 UNPDF
SPIS TREÂCI
I Charakterystyka programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
II Podstawa programowa z komentarzem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
III Cele nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Cele ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Cele szczegó∏owe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Procedura realizacji celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
IV TreÊci nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
V Rozk∏ad materia∏u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
VI Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
Przedmiotowy system oceniania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
Kryteria oceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
30
5
 
Projekt ok∏adki:
Karolina Lijklema
Redaktor:
Izabela KraÊnicka-Wilk
Redaktor techniczny:
El˝bieta Czechak
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego przez ministra w∏aÊciwego do spraw
oÊwiaty i wychowania przeznaczony do nauczania j´zyka polskiego
w zasadniczej szkole zawodowej na podstawie recenzji rzeczoznawców:
prof. dr. hab. Edwarda Polaƒskiego, z rekomendacji Towarzystwa Kultury J´zyka,
prof. dr. hab. Andrzeja Janowskiego, z rekomendacji Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu.
Nr dopuszczenia: DKOS-5002-12/03
Copyright © by
Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. z o.o.
Warszawa 2003
ISBN 83-7195-676-2
 
SPIS TREÂCI
PROGRAM NAUCZANIA
I Charakterystyka programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II Podstawa programowa z komentarzem . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III Cele nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cele ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cele szczegó∏owe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Procedura realizacji celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IV TreÊci nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
V Rozk∏ad materia∏u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VI Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przedmiotowy system oceniania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kryteria oceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
13
16
16
16
17
19
25
29
29
30
PRZEWODNIK METODYCZNY
I Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II Przyk∏adowy plan wynikowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III Omówienie wybranych metod aktywizujàcych . . . . . . . . . . . . . .
IV Przyk∏adowe scenariusze lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u pierwszego . . . . . . . . .
1. Co mo˝e byç przyjemnoÊcià, a co pracà? . . . . . . . . . . . . . . .
2. Co to oznacza, ˝e jestem sobà? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. ˚yciowe prze∏omy – moje miejsce na ziemi . . . . . . . . . . . . .
4. Najdawniejsze przepisy na zdobycie szcz´Êcia . . . . . . . . . . .
5. Czym jest szcz´Êcie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Szcz´Êcie na d∏oni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Jak wyglàda∏a Êredniowieczna ksi´ga? . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. W Êredniowiecznym labiryncie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Praca klasowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Co to znaczy: kochaç drugiego cz∏owieka? . . . . . . . . . . . . . .
11. Jak o mi∏oÊci piszà kobiety? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12. „Duchowi memu da∏a w pysk i posz∏a...”, czyli jak post´powaç
z kobietami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. O ˝yciu we fraszkach Jana Sztaudyngera . . . . . . . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u drugiego . . . . . . . . . . .
1. Staro˝ytne rozrywki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. M´skie wychowanie sprzed 200 lat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Na pensji dla panien . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. „Piàtkowà not´ zapisuj´ w dzienniku...”, czyli jak zas∏u˝yç
na dobre oceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
39
40
53
58
58
58
59
60
61
62
63
64
65
65
66
67
67
68
69
69
70
71
72
5
244525205.002.png
5. Z wizytà w dworku szlacheckim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Dom mojej przysz∏oÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Na szlacheckim stole, czyli co jada∏ s´dzia Soplica . . . . . . . . .
8. „Ja nie mam co na siebie w∏o˝yç!”, czyli o modzie . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u trzeciego . . . . . . . . . . .
1. Mityczny stwórca cz∏owieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Czy lekarz powinien byç Prometeuszem? . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Wspó∏czeÊni Judymowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Skàd si´ biorà wolontariusze? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Czy pi´tnastoletni ch∏opak mo˝e byç bohaterem? . . . . . . . . . .
6. Dobro i z∏o w ˝yciu cz∏owieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Kodeks rycerski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Wzorowy rycerz cz∏owiekiem honoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u czwartego . . . . . . . . . .
1. Si∏a ludzkiej wyobraêni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Rozpacz bogini matki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. W mitologicznej krainie syren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. WÊród znaków i symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. W krainie wiedêmina Geralta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Praca klasowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u piàtego . . . . . . . . . . . .
1. Sposoby porozumiewania si´ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. List jako sposób porozumiewania si´ . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. WyÊlij mi SMS! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. W Êwiecie powszechnej informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Komputer – narz´dzie pracy czy myÊlàca maszyna? . . . . . . . .
6. Cz∏owiek – istota rozumna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Literacka wizja przysz∏oÊci w oczach Stanis∏awa Lema . . . . .
8. Praca klasowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u szóstego . . . . . . . . . . .
1. Czy bajki sà dobre tylko dla ma∏ych dzieci? . . . . . . . . . . . . . .
2. „Satyra prawd´ mówi...” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Aforyzmy – si∏a krótkich form literackich . . . . . . . . . . . . . . . .
Przyk∏adowe scenariusze lekcji do rozdzia∏u siódmego . . . . . . . . . .
1. O wieniec laurowy, czyli o historii rywalizacji olimpijskiej . . .
2. Zapasy w antycznej Grecji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Co mo˝na zrobiç z koszy po owocach, czyli skàd si´ wzi´∏a
koszykówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Judo – szko∏a charakteru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Honorowi rycerze Japonii, czyli wywiad z Ostatnim Samurajem.
6. Na szczycie Êwiata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
V Przyk∏adowe testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VI Dodatkowe materia∏y pomocnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
72
73
74
75
76
76
77
77
78
79
80
81
81
82
82
83
84
85
85
86
87
87
88
89
90
91
91
92
93
94
94
95
96
96
96
97
98
99
99
100
102
114
6
244525205.003.png
PROGRAM
NAUCZANIA
244525205.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin