zestawy ćwiczeń gimnastycznych wg.K.Wlaźnik.doc

(72 KB) Pobierz
Zestaw I

Zestaw I

 

Miejsce ćwiczeń: Ogród przedszkolny, teren trawiasty lub sala.


Przybory:  Woreczki w dwóch kolorach, dwie chorągiewki — również w tych samych kolorach.


l. Ustawienie dzieci parami przed prowadzącą i rozdanie woreczków (woreczki rozdają dyżurni).
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem wyprostnym: Dzieci trzymają woreczki w lewej lub prawej ręce i biegają swobodnie, wymijając się zręcznie. Na gwizdek zatrzymują się, kładą woreczki na głowie, idą kilka kroków w przód, siadają skrzyżnie, następnie wstają, zdejmują woreczki z głowy i powtarzają bieg w rozsypce.

Wszystkie czynności należy wykonywać ostrożnie, ażeby woreczek nie spadł na ziemię.

3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: Rzuć podnieś. Dzieci stoją w rozsypce swobodnie, w małym rozkroku, woreczek trzymają oburącz
przed sobą. Na polecenie przenoszą woreczek oburącz za głową (łokcie w górze, cofnięte w tył),puszczają woreczek za plecami, następnie skłaniają się w przód, chwytają woreczek oburącz, podnoszą go w przód w skos i pokazują nauczycielce.

4. Ćwiczenie tułowia — skłony boczne: Siad skrzyżny, woreczek na głowie, ręce złożone na kolanach, plecy proste.
Skłon tułowia w lewo (bardzo wolno) — woreczek spada na ziemię.
Podnieść woreczek lewą ręką, położyć go na głowie i ćwiczenie wykonać
w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci skłaniały się wyraźnie w
bok, a nie w przód.

5. Zabawa na czworakach: Kulawy lis. Włożyć woreczek pod kolano zgiętej lewej nogi i przyjąć pozycję na czworakach. Dzieci posuwają się na rękach podskokami na prawej nodze (tej, która nie trzyma woreczka). Po kilku podskokach siad
skrzyżny i swobodna zabawa woreczkami (niewysoki rzut w górę i próba chwytu). Po chwili zabawy dzieci wkładają woreczek pod prawe kolano i powtarzają chód na czworakach.

6. Ćwiczenie mięśni grzbietu: Leżenie przodem, woreczek pod brodą, trzymany oburącz za rogi. Uniesienie na moment w górę klatki piersiowej i łokci, a następnie powrót do leżenia. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, trzymając cały czas woreczek. (Jeżeli ćwiczenie będzie zbyt trudne dla dzieci słabszych, to w czasie skłonu tułowia w tył
mogą one podeprzeć się łokciami).

7. Zabawa bieżna: Znajdź swój kolor. Dzieci swobodnie biegają w rozsypce, woreczki trzymają w lewej (prawej) ręce. Na hasło: „Stój!" -zatrzymują się w miejscu, tyłem do prowadzącej. Następnie nauczycielka zapowiada: „Biegiem do mnie!" — podnosząc jednocześnie ręce z chorągiewkami w bok. Dzieci biegną w kierunku nauczycielki i ustawiają się w kolejce przed swoim kolorem chorągiewki, podnosząc woreczki
w górę. Nauczycielka sprawdza, czy dzieci dobrze poznały kolor.

8. Rzuty: Celuj w okienko. Wykorzystanie ustawienia z poprzedniej zabawy — w dwóch rzędach przed nauczycielką. Na polecenie prowadzącej dzieci stają twarzami do siebie i oddają obydwa woreczki jednemu szeregowi. Następnie  tworzą szeroką uliczkę, na pięć kroków. Szereg bez woreczków staje tyłem do kolegów, w rozkroku. Dzieci z woreczkami celują prawą i lewą ręką, rzutem dowolnym, w okienko utworzone
przez rozkrok współćwiczących. Zmieniamy role i zabawę prowadzimy dalej. Rzuty należy powtórzyć kilka razy zwracając uwagę, aby były wykonane prawą i lewą ręką. Na zakończenie zabawy każde dziecko otrzymuje swój woreczek.

9. Skręty tułowia i ćwiczenie równowagi: Ustawienie w rozsypce. Dzieci stoją na prawej nodze, lewą, zgiętą w stopę mocno w górę. Woreczek w lewej ręce. Na polecenie nauczycielki wykonują skręt tułowia w lewo i próbują ułożyć woreczek na stopie nogi zgiętej do tyłu. Komu uda się to zrobić — klaszcze w ręce. Ćwiczenie wykonać kilka razy stojąc na lewej i prawej nodze.

10. Ćwiczenie mięśni brzucha: Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanie, ustawione na ziemi skulnie. Woreczek między stopami. Podnoszenie nóg w górę w pion i stawianie na ziemi (odcinek lędźwiowy cały czas przywarty do podłoża, stopy nie wypuszczają woreczka).

11. Podskoki: Przeskocz woreczek. Rozsypka. Woreczki leżą na ziemi, przy każdym stoi dziecko. Na polecenie nauczycielki dzieci przeskakują woreczki obunóż, skaczą w przód i w tył. Dopilnować, aby podskoki były wykonywane miękko, elastycznie, na palcach.

12. Ćwiczenie stóp. Siad skulny podparty. Chwyt woreczka palcami stopy lewej i prawej na zmianę.

13. Ćwiczenie wyprostne: Marsz z woreczkiem na głowie po obwodzie koła. Przechodząc koło pudełka, przeznaczonego na woreczki, każde dziecko wykonuje skłon głową w przód i wrzuca w ten sposób woreczek do pudełka.

14. Marsz parami.


Zestaw II

Miejsce ćwiczeń: Sala zajęć lub sala zabaw.
Przybory: Woreczki w dwóch kolorach.

l. Przygotowanie: Woreczki rozłożone po całej sali (tyle, ile dzieci). Woreczki rozkładają dyżurni. Na polecenie każde dziecko staje przy woreczku.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa: Kto umie słuchać. Dzieci chodzą po sali, rzucają woreczkami w górę i łapią. Na sygnał zatrzymują się i stoją bez ruchu. Woreczki mogą spaść na podłogę, a dzieci czekają, aż drugi sygnał pozwoli im na ruch.

3. Ćwiczenie tułowia: Skłony w przód. Ustawienie parami w rozsypce. Dzieci stoją w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości jednego kroku. Skłon w przód i kilkakrotne przesuwanie woreczka po podłodze w bramce utworzonej w rozkroku (jedno dziecko przesuwa woreczek drugiemu), następnie wyprosi i krótki odpoczynek.

4. Skłony boczne tułowia: Rozkrok, woreczek leży na lewym barku. Skłon tułowia w lewo - woreczek spada na podłogę. Podniesienie woreczka, ułożenie na prawym barku i wykonanie skłonu w prawą stronę. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy, wykonując tyle razy skłon w lewo, co i w prawo.

5. Ćwiczenie mięśni brzucha: Przenieś woreczek za głowę. Siad skulny, woreczek włożyć między stopy i przejść do leżenia tyłem. Przenieść woreczek za głowę i podać do wyciągniętych rąk. Należy zastosować ruch ciągły: stopy podają woreczek do rąk i wracają do leżenia, następnie należy przenieść nogi za głowę i wówczas ręce wkładają woreczek między stopy.

6. Ćwiczenie równowagi: Dzieci w rozsypce, każde trzyma woreczek. Podnieść wysoko kolano, przerzucić woreczek pod kolanem w górę i złapać go w powietrzu. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy, stojąc na lewej i na prawej nodze.

7. Bieg: Kto szybciej. Dzieci ustawione w dwóch szeregach, tyłem do siebie, na środku sali. Przed ich stopami nauczycielka rysuje równoległe linie. Podobne linie są wyznaczone w odległości 3—4 kroków od szeregów. Na sygnał dzieci biegną w kierunku swojej linii (do której stoją twarzą), kładą na niej woreczki i szybko wracają na swoje miejsce. Nauczycielka ocenia dokładność ułożenia woreczków i szybkość wykonania zadania.

8. Ćwiczenie tułowia — skrętoskłony: Dzieci stoją w rozsypce w małym rozkroku, woreczek trzymają oburącz w górze, lekko w przód w skos. Skłaniają się do lewej nogi i kładą woreczek na stopie. Następnie, na sygnał, podrzucają stopą woreczek w górę i łapią go oburącz. Całość ćwiczenia powtarzamy 6 razy: 3 skłony w kierunku
stopy lewej i 3 — w kierunku prawej.
9. Rzuty: Dzieci tworzą koło, nauczycielka kładzie obręcz w środku. Na sygnał dzieci rzucają woreczki do obręczy. Nauczycielka wyróżnia tę grupę dzieci (ten kolor woreczków), która miała najwięcej rzutów celnych. Po woreczki idą dzieci
kolejno wg wywoływanych kolorów — czerwone,

zielone itd. Rzuty powtórzyć kilka razy; celować
lewą i prawą ręką.

10. Ćwiczenie nóg: Stanie w rozsypce. Trzymając woreczek między kolanami wykonać przysiad, klęk podparty i ponownie powstać. Wszystkie czynności powtórzyć 3 razy. Komu uda się wykonać ćwiczenie bez upuszczenia woreczka?

11. Podskoki: Utworzenie dwóch kół wg kolorów woreczków. Woreczki leżą w odstępie jednego kroku. Kolejne przeskoki obunóż przez woreczki. Po obejściu w ten sposób koła siad skulny za woreczkiem, twarzą do środka.
12. Ćwiczenie stóp: Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach. Stopy stoją na podłodze, woreczek leży przy stopach. Dzieci chwytają woreczek palcami lewej stopy, podnoszą w górę, zakładają nogę na nogę (lewa na prawą) i puszczają woreczek. Następnie prawa  stopa chwyta woreczek i przekłada przez lewe kolano. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, chwytając woreczek lewą i prawą stopą na zmianę.
13. Ćwiczenie mięśni grzbietu: Siad skrzyżny, ręce na kolanach, woreczek włożony pod brodę i mocno trzymany. Skłon tułowia w przód (plecy proste jak deseczka), puszczenie woreczka na podłogę i wyprost tułowia. Głowa ustawiona prosto.
Podniesienie woreczka prawą (lewą) ręką i włożenie pod brodę. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy. Następnie położyć woreczek na głowie, wstać, pochodzić i złożyć woreczek na wyznaczonym miejscu.

 

Zestaw III

Miejsce ćwiczeń: Ogród przedszkolny, trawnik, sala.

Przybory: Krążki w 4 kolorach (dla każdego dziecka jeden krążek).

   l. Dyżurni rozkładają krążki w dużej odległości jeden od drugiego. W tym czasie   dzieci siedzą w gromadce i śpiewają wraz z nauczycielką znaną piosenkę.

2. Na polecenie dzieci wstają, szukają dla siebie krążka i siadają na nim skrzyżnie.

3. Zabawa orientacyjno-porządkowa: Ptaki w gniazdach. Dzieci-ptaszki siedzą na krążkach. Na sygnał wybiegają, krążą w różnych kierunkach
naśladując lot ptaków. Na zapowiedź: „Do gniazd!" — ptaki wracają, okrążają gniazda i siadają.

4. Ćwiczenie tułowia- skłony w przód: Pozdrów krążek. Rozsypka. Krążki leżą na ziemi. Każde dziecko przed krążkiem w siadzie klęcznym. Na sygnał dzieci skłaniają się w przód i czołem dotykają krążka,  ręce luźno wzdłuż tułowia, następnie
prostują się do siadu klęcznego. W czasie ćwiczeń nie unosić się z pięt.

5. Ćwiczenie równowagi i rytmu: Stanie jednonóż, krążek położony na kolanie nogi wzniesionej w przód i zgiętej. Nauczycielka wyklaskuje łatwy rytm. Dzieci słuchają i na polecenie wystukują na krążku, palcami wolnej ręki, ten sam rytm, druga ręka przytrzymuje krążek. Dzieci powtarzają ćwiczenie kilka razy stojąc raz na lewej,
raz na prawej nodze.

6. Zabawa bieżna: Poznaj swój kolor. Ustawienie w dużym kole. Przed każdym dzieckiem leży krążek. Na znak prowadzącej, tj. podniesienie w górę krążka (np. zielonego), dzieci stojące przed zielonymi krążkami wybiegają poza koło, okrążają
je i starają się jak najszybciej wrócić na swoje miejsce. Kolory wywołuje się na zmianę. Każda grupa powinna wykonać bieg 2 razy.

7. Ćwiczenie mięśni grzbietu: Przeglądamy się w lusterku.
Leżenie przodem, ręce na krążku ułożone w poduszkę (dłoń na dłoni). Dzieci unoszą krążek, opierając łokcie na ziemi (sprawniejsze mogą także unieść łokcie) przeglądają się w lusterku, uśmiechają się, robią ładne miny. Następnie wracają do pozycji wyjściowej i odpoczywają.

8. Ćwiczenie mięśni brzucha: Rozsypka. Dzieci siedzą w siadzie skulnym podpartym, stopy na krążku. Odsuwać stopami krążek i przesuwać do siebie.

9. Podskoki rozkroczno-zwarte: Pochód pajaców. Ustawienie w czterech kolejkach wg kolorów krążków. Dzieci układają krążki na ziemi w odległości jednego kroku jeden krążek od drugiego i stoją przed nimi w kolejce, następnie przechodzą podskokami rozkroczno-zwartymi w ten sposób, że omijają krążki rozkrokiem, a zeskok wykonują w przerwach między krążkami. Po trzykrotnym wykonaniu

ćwiczenia dzieci podnoszą krążki, stają luźno w rozsypce.

10. Ćwiczenie tułowia — skręty: Siad skrzyżny, przed każdym dzieckiem krążek. Skręt tułowia i dotknięcie lewym (prawym) uchem krążka, a następnie wyprosi

11. Ćwiczenie stopy: Przewracanie naleśników. Siad skulny podparty. Dzieci próbują stopami chwytać krążek (jak potrafią) i przewrócić go na drugą stronę.
12. Marsz po obwodzie koła i złożenie krążków na wyznaczone miejsce.

 

 

Zestaw IV

Ćwiczenia z obręczami- obręcze po jednej dla każdego ćwiczącego, piłka, słupki

l. Część wstępna

• Zbiórka, przywitanie, podanie tematu i celów zajęć.

  • Gra „Wybijanka". Dzieci ustawione w rozsypce, osoba wyznaczona przez
nauczyciela ma piłkę i celuje nią w uczestników zabawy, którzy mogą łapać piłkę, ale gdy ktoś zostanie zbity, siada na ławce. Gra toczy się do momentu, gdy zostaną np. 3 osoby. Zabawę można powtórzyć 2-3 razy.

• Przypomnienie poznanych pojęć gimnastycznych: siad skrzyżny, leżenie tyłem (na plecach), leżenie przodem (na brzuchu), postawa zasadnicza. Wykonywanie różnych ćwiczeń: krążenie ramion na przemian w przód, tył, wymachy prawa ręką do przodu, do tyłu, krążenie obiema rękami w przód, tył... itd.

II. Część główna.

1. Dzieci w rozsypce, każde otrzymuje obręcz.

• Krążenie obręczy na biodrach; ćwiczenie powtórzyć 2-3 razy.

• Dzieci stoją w rozkroku, trzymają obręcze obiema rękami z prawej strony i naśladują czynność napinania łuku, wykonując skłon tułowia w lewo; ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy, potem przeprowadzić je, trzymając obręcze po lewej stronie i wykonując skłon w prawo.

• Obręcz leży na podłodze, ćwiczący wskakuje do środka obunóż i wyskakuje, potem wskakuje na lewej i prawej nodze; ćwiczenia powtórzyć po 4 razy.

• Obręcz leży na podłodze, jedna nogę należy postawić w środku, drugą
na zewnątrz obręczy (rys. 2.); ćwiczący kręci obręczą wokół jednej nogi, jednocześnie podskakując na drugiej; ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy i zmienić nogi.

• Ćwiczący trzyma obręcz obiema rękami i przeskakuję przez nią jak przez skakankę; ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy.

• Ćwiczący trzyma obręcz na wyciągnięcie ręki i opiera ją o podłogę, stara
się wprowadzić ją w ruch wirowy (rys. 3.) raz w lewą, raz w prawą stronę, potem wykonuje to samo drugą ręką; ćwiczenie powtórzyć 3 razy.

• Wszyscy ćwiczący ustawiają się w jednej linii wzdłuż sali, każdy trzyma obręcz w prawej ręce (rys. 4.). Na sygnał prowadzącego dzieci turlają obręcze na druga stronę sali, starając się, by nie upadły na podłogę. To samo ćwiczenie należy wykonać lewą ręką i powtórzyć 4 razy.

2. Dzieci ustawione w parach, każda para ma jedną obręcz.

• Ćwiczący staja bokiem do siebie, wspólnie podnoszą obręcz trzymaną rękami na wysokość tułowia. Na hasło prowadzącego: Zajrzyj do środka, skręcają się w stronę obręczy i zaglądają do środka; ćwiczenie powtórzyć 2-3 razy i zamienić się miejscami.

• jeden ćwiczący siada na piętach i trzyma obręcz na wysokości ramion (równolegle do podłogi), drugi wykonuje skłon w przód starając się dotknąć rękami podłoża (nogi proste w kolanach); ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy i zamienić się rolami.

Leżenie na brzuchu, nogi złączone, palce obciągnięte, obręcz leży na podłodze – ćwiczący trzymają ją wyciągniętymi rękami. Na sygnał prowadzącego dzieci starają się podnieść obręcz, na drugi sygnał - opuścić; ćwiczenie powtórzyć 2-3 razy.

Ćwiczący stają w odległości 3-4 m od siebie i turlają obręcz na przemian prawą i lewą ręką. Prowadzący układa na podłodze wszystkie obręcze w trzech rzędach, ą ćwiczący ustawiają się przy słupkach, na sygnał dzieci kolejno starają się przebiec trasę tak, by
postawić nogę w każdej obręczy. Gdy dana grupa zakończy ćwiczenie, następuje zmiana rzędów.

III. Część końcowa.

• Zbieranie obręczy, marsz w dowolnym kierunku na palcach (wdech) oraz skłony do przodu (wydech); ćwiczenia powtórzyć 5-6 razy.

• Omówienie zajęć, wskazanie osób poprawnie wykonujących ćwiczenia.

 

Zestaw V- ćwiczenia z laskami,  po jednej lasce dla każdego dziecka

l. Część wstępna.

• Zbiórka, przywitanie, podanie tematu i celów zajęć.

• Ćwiczący ustawieni w rozsypce, każdy znajduje sobie miejsce, tak by nie przeszkadzać współćwiczącym. Prowadzący na wyrywki przypomina nazwy poznanych do tej pory pozycji gimnastycznych i przypomina te ćwiczenia.

• Prowadzący po kolei demonstruje nowe ćwiczenia, dzieci starają się je wykonać i zapamiętać:

- podpór w leżeniu przodem - uniesienie tułowia z pozycji leżenia na brzuchu z podparciem na wyprostowanych rękach;

- przysiad podparty (rys. 2.) to pozycja, w której tułów jest pochylony w przód, a ręce wyprostowane i dłonie oparte na podłodze;- klęk jednonóż to pozycja, w której jedna noga znajduje się w klęku, a druga w wykroku oparta stopą o podłoże, obie
nogi są ugięte w kolanach pod kątem prostym;

- siad ugięty - nogi są złączone i ugięte w stawach kolanowych pod kątem prostym, stopy oparte o podłogę, tułów prosty;

- siad skulny (rys. 5.) - nogi są maksymalnie zgięte w stawach biodrowych i kolanowych; tułów i głowa przywierają do nóg, ćwiczący dłońmi obejmuje kolana.
Nauczyciel przypomina wcześniej poznane ćwiczenia gimnastyczne.

II. Część główna.

Dzieci otrzymują laski, ustawiają się w rozsypce, są odwrócone twarzą do prowadzącego.

• Dzieci w wyprostowanych rękach trzymają laskę i naśladują ruchy kierownicą. Biegają w różnych kierunkach, wymijając współćwiczących.

• Dzieci leżą na brzuchu, mają złączone nogi, palce obciągnięte, trzymają laskę w ugiętych rękach. Na sygnał prowadzącego prostują ręce, przez 3-4 sekundy trzymają laskę przed sobą, nie dotykając podłogi, i wracają do poprzedniej pozycji; ćwiczenie należy powtórzyć 4-5 razy.

• Dzieci w pozycji stojącej trzymają przed sobą laskę za końce, starają się przełożyć przez nią jedną nogę, a potem drugą. ) jeśli ćwiczenie się uda, przekładają kolejno nogi w drugą stronę-do tyłu. jeśli okaże się, że jest to jeszcze za trudne, przekładają nogi tylko do przodu; ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy.

• Dzieci trzymają laski z przodu jak w ćwiczeniu wyżej, przenoszą je nad głową za plecy, ą potem wracają do pozycji wyjściowej (rys. 8.). Jeśli ćwiczenie sprawia trudność, należy przekładać laskę tylko do tyłu; powtórzyć 3-4 razy.

• Każde dziecko opiera laskę pionowo o podłogę i trzyma ją na wysokości wyprostowanej ręki, następnie puszcza ją, wykonuje obrót o 360° i chwyta laskę. Każde dziecko wykonuje to ćwiczenie we własnym tempie. Ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy i wykonać je drugą ręką.

• Dzieci są ustawione twarzami do prowadzącego, obiema rękami trzymają laski (za końce) przed sobą, wyciągają ręce w górę, wspinają się na palce (wdech), potem wykonują skłon w przód i opad na pięty (wydech); ćwiczenie można powtórzyć 5-6 razy.

• Dzieci trzymają laskę przed sobą w wyprostowanych rękach, wykonują dziesięć przysiadów (stopy przylegają do podłoża).

• Ćwiczący w siądzie skulnym obiema rękami trzymają laski za końce) pod kolanami, wykonują „kołyskę" (przejście do leżenia tyłem) i wracają do pozycji wyjściowej; ćwiczenie powtórzyć 5-6 razy.

• Dzieci w siadzie ugiętym opierają bose stopy na laskach leżących na podłożu- wyprostowują i unoszą nogi, a następnie je opuszczają; ćwiczenie można powtórzyć 5-6 razy.

• Dziecko stoi w rozkroku, ręce opiera na biodrach, podnosi z podłogi laskę palcami prawej nogi, unosząc kolano na wysokość pasą, i kładzie laskę na podłogę; ćwiczenie powtórzyć 5 razy, a potem wykonać je drugą nogą.

• Dziecko stoi w małym rozkroku, stara się jak najdłużej utrzymać laskę w pozycji pionowej na wyprostowanej dłoni ćwiczenie powtórzyć 3-4 razy i zmienić rękę.

IIl. Część końcowa.

• Marsz dookoła sali, dzieci trzymają laski obiema rękami w górze (wdech), wykonują skłon w przód (wydech), powtarzają ćwiczenie 4-5 razy. Odkładają laski do pojemnika i dalej maszerują.

• Siad skrzyżny. Omówienie zajęć, przypomnienie 3-4 pozycji gimnastycznych.

 

 

Zestaw ćwiczeń VI-  metoda A i M. Kniessów

Temat (zadanie): Ćwiczenia zwinności i koordynacji ruchów.
Cele: Nabywanie umiejętności kierowania ciałem poprzez ćwiczenia ruchowe. Nabywanie umiejętności - łączenie ruchów z muzyką, rytmem
i manipulacją przyborem. Rozwijanie motoryczności ekspresyjnej i naśladowczej.
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.

Przybory: kręgle, wstążki, magnetofon i kasety z nagraniami wesołych utworów dla dzieci
I Część – wstępna

Dzieci otrzymują kręgle.

1. Rytmiczny marsz po obwodzie koła i rytmiczne uderzenia w kręgle

(jeden o drugi) przed sobą cztery kroki marszu, przysiad i uderzenie o podłogę (z pełnym obrotem) potem o swoje ciało (po 4 razy). W marszu przekładanie kręgli i prostowanie ramion (w bok, w górę, przed siebie), a następnie pocieranie przyborem jednym o drugi.

2. Ćwiczenia orientacyjne - porządkowe.

Dzieci poruszając się po sali manipulując przyborami w rytmie podanym przez nauczycielkę, na wyraźny dźwięk zatrzymują się bez ruchu i stawiają kręgle. Poruszają się bez przyboru, omijając ustawione kręgle, na dźwięk umowny powracają do swoich kręgli, poruszają się w podanym rytmie w dowolnie obranym kierunku z luźno ugiętymi

ramionami, przy mijaniu partnera - uderzenie w rytmie o jego przybór.

 

II Część - główna

3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - rytmizujące. Stojąc, wymachy ramion z przyborem i uderzanie przyborami w bok: lewy, prawy, przed sobą, nad głową. Następnie pod kolanami nogi wzniesionej prawej i lewej. Uderzanie na przemian w kolano i piętę.

4. Ćwiczenia tułowia (odtwarzanie ruchem bodźców dźwiękowych).

Chód z wysokim sięganiem, a następnie przechodzenie do przysiadu z nisko opuszczoną głową. W przysiadzie uderzanie w kręgle. Podskok w górę z równoczesnym wzniesieniem ramion, uderzanie kręglami o siebie. W małym rozkroku energiczny skłon tułowia w przód i uderzanie kręglami między stopami, wzniesienie ramion w górę
i uderzenie przyborami nad głową.

5. Ćwiczenia mięśni brzucha.

Leżenie tyłem w podparciu na przedramionach. Kręgle leżą na stopach. Nogi ugięte w kolanach unoszą je i toczą.

6. Ćwiczenia z elementem biegu.

W sali ustawiamy kręgle „w uliczkę" Bieg ósemkowy na palcach między kręglami.

Prowadząca zbiera kręgle na końcu toru do kosza ze wstążkami. Kończąc bieg, dzieci biorą wstążki. Dowolna manipulacja wstążką, (wymachy ramion) bieg z szerokim wymachem i krążenie ramion, tak, aby wstążki nie opadały na ziemię.

1. „Start samolotu". W staniu wolne wznoszenie ramion w górę, manipulując przyborem, powolne opuszczanie,

2. „Koniki" - naśladowanie galopu i trzasku bata lub uderzeń bata (poruszanie się z towarzyszeniem muzyki). W siadzie klęcznym kładziemy przybór na głowie i wolno podnosimy się tak, aby przybór nie spadł.

3. Skoki „Pajacyka" (rozkroczno - zwarte),

4. Improwizacja ruchowa ze wstążką z towarzyszeniem muzyki,

5. Tunel ze wstążek (przechodzenie w kolejności),

6. Manipulowanie przyborem w miejscu - tworzenie wielkiego koła, przybliżanie się do środka i wychodzenie na zewnątrz koła,

7. Ćwiczenie z elementami rzutu, rzut przyborem do celu,

8. Chody po torze, wyznaczonym przez prowadzącą, z uderzaniem
lewą ręką w prawą stopę za sobą i przed sobą naprzemiennie.

III Część.

Ćwiczenia oddechowe (cichy, głośny śmiech)

W marszu złożenie przyborów we wskazanym miejscu. Przy akompaniamencie muzycznym dzieci rozbiegają się (krótko), improwizują muzykę bez przyboru. Zatrzymują się w dowolnej pozycji i czynią ukłon na pożegnanie. W trakcie poruszania się zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie stóp.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin