Visual C++ 2005 Express Edition Tworzenie aplikacji dla Windows.pdf
(
387 KB
)
Pobierz
Visual C++ 2005 Express Edition. Tworzenie aplikacji dla Windows
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Visual C++ 2005 Express
Edition. Tworzenie aplikacji
dla Windows
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor: Rafa³ Wileczek
ISBN: 83-246-0488-X
Format: B5, stron: 168
Przyk³ady na ftp: 195 kB
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Stwórz aplikacje dla platformy .NET 2.0
• Poznaj œrodowisko programistyczne
Wykorzystaj mo¿liwoœci programowania obiektowego
Po³¹cz aplikacjê z baz¹ danych i sieci¹
œrodowisko programistyczne Visual C++ 2005 Express Edition to uproszczona
i okrojona wersja Visual C++ 2005. Mimo tego jest bardzo przydatnym i wydajnym
narzêdziem dla programisty chc¹cego tworzyæ aplikacje dla platformy .NET. Umo¿liwia
korzystanie z bibliotek .NET Framework u³atwiaj¹cych ¿mudny proces tworzenia
aplikacji. Jest œwietnym narzêdziem nie tylko dla pocz¹tkuj¹cego twórcy aplikacji,
ale tak¿e dla tych programistów, którzy nie potrzebuj¹ zaawansowanych œrodowisk
w wersjach Enterprise. Dodatkowym atutem œrodowiska Visual C++ 2005 Express
Edition jest mo¿liwoœæ pobrania go i u¿ywania za darmo do listopada 2007 roku.
Ksi¹¿ka „Visual C++ 2005 Express Edition. Tworzenie aplikacji dla Windows” to
podrêcznik, dziêki któremu poznasz mo¿liwoœci tego œrodowiska programistycznego
tworz¹c w³asne aplikacje. Dowiesz siê, jak zaprojektowaæ interfejs u¿ytkownika
korzystaj¹c z komponentów zawartych w .NET Framework. Nauczysz siê ³¹czyæ
aplikacje z bazami danych oraz z sieci¹ Internet. Przeczytasz tak¿e o obs³udze plików
graficznych i dŸwiêkowych oraz drukowaniu. Znajdziesz tu równie¿ dodatek, w którym
opisano podstawy programowania w jêzyku C++.
Okreœlanie parametrów nowego projektu w Visual C++ 2005 Express Edition
Kompilacja i uruchamianie aplikacji
Podstawy programowania obiektowego
Tworzenie graficznych interfejsów u¿ytkownika
Po³¹czenia z bazami danych i internetem
Programowanie wielow¹tkowe
Drukowanie grafiki i dokumentów
Rozwiñ swoje umiejêtnoœci programowania
oraz tworzenia profesjonalnych aplikacji dla platformy .NET 2.0
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp .............................................................................................. 5
Co zawiera ta książka? ......................................................................................................6
Dla kogo jest ta książka? ...................................................................................................7
Konwencje i oznaczenia ...................................................................................................7
Rozdział 1. Środowisko Visual C++ 2005 Express Edition — rozpoznanie ............. 9
Platforma .NET ...............................................................................................................10
Tworzenie i konfiguracja projektu ..................................................................................10
Kompilowanie i uruchamianie projektu ..........................................................................17
Rozdział 2. Aplikacja z graficznym interfejsem użytkownika
(Windows Forms Application) — zaczynamy .................................... 23
Projekt i okno główne .....................................................................................................24
Elementy kontrolne .........................................................................................................25
Zdarzenia ........................................................................................................................30
Rozdział 3. Wprowadzenie do programowania obiektowego ............................... 33
Język C++/CLI ...............................................................................................................34
Podstawowe pojęcia związane z programowaniem obiektowym ....................................35
Definicja klasy ................................................................................................................36
Właściwości ....................................................................................................................46
Dziedziczenie ..................................................................................................................49
Podsumowanie ................................................................................................................54
Rozdział 4. Dostęp do danych ........................................................................... 55
Tworzenie bazy danych ..................................................................................................56
Integracja aplikacji z bazą danych ..................................................................................58
Nie tylko Microsoft SQL Server 2005 ............................................................................66
Rozdział 5. Integracja z siecią Internet ............................................................. 71
Własna przeglądarka WWW ...........................................................................................72
Korzystanie z usług sieciowych XML ............................................................................81
Rozdział 6. Obsługa wyjątków .......................................................................... 87
Przechwytywanie wyjątków ...........................................................................................87
Zgłaszanie wyjątków ......................................................................................................89
Obsługa wyjątków na poziomie graficznego interfejsu użytkownika .............................91
Rozdział 7. Wątki ............................................................................................. 93
Wykonywanie operacji w tle ..........................................................................................94
Synchronizacja wątków — semafory Dijkstry ................................................................98
4
Visual C++ 2005 Express Edition. Tworzenie aplikacji dla Windows
Rozdział 8. Multimedia ................................................................................... 105
Grafika ..........................................................................................................................105
Dźwięk ..........................................................................................................................112
Multimedialne all-in-one, czyli Windows Media Player ...............................................114
Rozdział 9. Drukowanie .................................................................................. 119
Komponent PrintDocument, czyli kwintesencja drukowania .......................................119
Drukowanie tekstu ........................................................................................................120
Drukowanie grafiki .......................................................................................................122
Program demonstracyjny ..............................................................................................122
Podsumowanie ............................................................................. 131
Dodatek A Przystosowanie Visual C++ 2005 Express Edition
do tworzenia natywnych aplikacji Windows .................................... 133
Pobieranie i instalacja Windows Server 2003 SP1 Platform SDK ................................133
Wprowadzanie zmian do konfiguracji Visual C++ 2005 Express Edition ....................134
Aplikacja testowa ..........................................................................................................135
Dodatek B Dokumentacja kodu programu ....................................................... 137
Przygotowanie pliku dokumentującego przez środowisko ...........................................137
Komentarze dokumentujące ..........................................................................................138
Konfiguracja i dostosowanie programu NDoc ..............................................................142
Generowanie i przeglądanie dokumentacji ................................................................... 143
Dodatek C Podstawy C++ .............................................................................. 145
Pierwszy program .........................................................................................................145
Zmienne ........................................................................................................................146
Operatory ......................................................................................................................148
Instrukcja warunkowa i instrukcja wyboru ...................................................................150
Pętle ..............................................................................................................................154
Funkcje .........................................................................................................................158
Podsumowanie ..............................................................................................................159
Skorowidz...................................................................................... 161
Rozdział 2.
Aplikacja z graficznym
interfejsem użytkownika
(Windows Forms
Application) — zaczynamy
W rozdziale 1. zapoznałeś się ze środowiskiem Visual C++ 2005 Express Edition
— utworzyliśmy projekt aplikacji okienkowej (
Windows Forms Application
), ale go
nie rozwijaliśmy. W tym rozdziale zajmiemy się podstawami tworzenia graficznego
interfejsu użytkownika z wykorzystaniem komponentów dostarczanych przez platformę
.NET w przestrzeni nazw
Windows.Forms
. Komponenty te pozwalają na utworzenie apli-
kacji o dowolnym zastosowaniu, w pełni funkcjonalnej i — co ważniejsze — o przyja-
znym i znajomym dla współczesnego użytkownika komputerów wyglądzie.
Wbrew temu, co by się mogło wydawać, tworzenie graficznego interfejsu użyt-
kownika jest sztuką i rządzi się ściśle określonymi zasadami. Istnieje wiele opra-
cowań prezentujących teoretyczne i praktyczne aspekty tworzenia interfejsów użyt-
kownika, poparte badaniami psychologów i socjologów, analizujących zachowania,
reakcje i przyzwyczajenia użytkowników. Właśnie przyzwyczajenia użytkowni-
ków mają spore znaczenie podczas projektowania wyglądu aplikacji — nieraz
spotkaliśmy się z pozytywną reakcją (naszą lub naszych znajomych) na wygląd
i obsługę programu, kiedy użytkownik odkrył, że dany program obsługuje się po-
dobnie jak inny, np. popularny edytor tekstów. Istotą współczesnych programów
jest łatwość i intuicyjność obsługi. Tworząc program, nie chcemy, aby użytkow-
nik musiał uczyć się jego obsługi od zera. Bardzo dobrym i pożądanym nawykiem
jest podpatrywanie rozwiązań stosowanych przez „wielkich” — chodzi przede
wszystkim o układ menu i pasków narzędziowych, stosowanie odpowiednich ele-
mentów do informowania użytkownika o stanie aplikacji itp.
24
Visual C++ 2005 Express Edition. Tworzenie aplikacji dla Windows
W tym rozdziale nie będziemy zajmować się teorią tworzenia programów z graficz-
nym interfejsem użytkownika, natomiast spróbujemy napisać program, za pomocą
którego nauczysz się stosować podstawowe elementy kontrolne (przyciski, pola tek-
stowe, etykiety itp.) i programować zdarzenia generowane przez elementy kontrolne.
Projekt i okno główne
Zaczniemy od otwarcia projektu, który wykorzystaliśmy w rozdziale 1. Najpierw
zajmiemy się oknem głównym. Kod okna głównego został wygenerowany przez
kreatora aplikacji jako klasa o niefortunnej nazwie
Form1
i umieszczony w pliku
Form1.h
. My zwykle chcemy, żeby nazwy wszelkich klas, zmiennych, stałych i me-
tod były znaczące, dlatego też przemianujemy nazwę klasy naszego okna na
Okno-
Glowne
. W tym celu:
przejdź do widoku kodu okna głównego i odszukaj w nim nagłówek deklaracji
klasy
Form1
(
public ref class Form1 : public System::Windows::Forms::Form
);
kliknij w ten nagłówek (umieścisz w nim kursor);
w oknie
Properties
, służącym do zmiany właściwości poszczególnych
elementów projektu (po pierwszym użyciu będzie już zawsze widoczne
i jego zawartość będzie się zmieniała w zależności od tego, który w danym
momencie element czy plik będzie wskazany), znajdź właściwość o nazwie
Name
umieszczoną w nawiasach (właściwości domyślnie podzielone są
na kategorie tematyczne, więc czasem łatwiej daną właściwość znaleźć,
domyślając się, do jakiej kategorii należy) i zmień jej wartość na
OknoGlowne
— po zatwierdzeniu zmiany (np. przez naciśnięcie klawisza
Enter
) nazwa
klasy zostanie zmieniona;
w następnym kroku musisz zmienić nazwę pliku — przejdź zatem do okienka
Solution Explorer
i kliknij prawym przyciskiem myszy nazwę pliku
Form1.h
;
z menu kontekstowego wybierz opcję
Rename
i wprowadź nowa nazwę pliku,
w naszym przypadku
OknoGlowne.h
;
W języku C++/CLI nazwa pliku nie musi odpowiadać nazwie klasy publicznej
umieszczonej w tym pliku (pojęcie klasy wyjaśniamy w rozdziale 3.), ale trzymanie
się tej zasady może znacznie poprawić przejrzystość projektu.
pozostaje wskazać plikowi zawierającemu punkt startowy programu (w naszym
przypadku jest to plik o nazwie
Projekt.cpp
znajdujący się w folderze
Source
Files
), w którym pliku znajduje się definicja okna głównego programu i jaka
jest nazwa klasy okna głównego; w tym celu otwórz plik
Projekt.cpp
, klikając
na niego dwukrotnie, i zamień wystąpienie napisu
Form1
na
OknoGlowne
— można to zrobić automatycznie, używając mechanizmu „znajdź i zamień”
dostępnego poprzez menu
Edit
(rysunek 2.1).
Plik z chomika:
bomaszko
Inne pliki z tego folderu:
Microsoft_Press_eBook_Programming_Windows_8_Apps_with_HTML_CSS_and_JavaScript_PDF.pdf
(18385 KB)
Microsoft_Press_eBook_Xamarin_Preview_2_PDF.pdf
(13662 KB)
Microsoft_Press_ebook_Introducing_Windows_Server_2012_R2_PDF (1).pdf
(11475 KB)
Microsoft_Press_ebook_Introducing_Windows_Server_2012_R2_PDF.pdf
(11475 KB)
Microsoft_Press_ebook_Introducing_Windows_ITPro_PDF.pdf
(9529 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Basic _ QBasic ---
_ DOS _---
_ EDYTORY - IDE - GUI
_ EMULATORY - interpretery
_Biblioteki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin