Menadżer i jego praca
Menadżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procedur zarządzania w szczególności menadżerem jest ktoś kto planuje podstawowe decyzje, organizuje kieruje i kontroluje zasoby ludzkie, finansowe rzeczowe i informacyjne
Zadania i usługi wykonywane przez menadżera są specyficzne, różne od tych które wykonują inni członkowie organizacji
Zadania menadżera (wg P.F Druckera)
ustala cele
organizuje prace i strukturę
motywuje i informuje
dokonuje pomiaru
rozwija ludzi
Skuteczność menadżera oceniana jest w świetle rezultatów osiągniętych na rzecz organizacji poprzez wykorzystanie dostępnych zasobów a ich działania uzasadnione są od aktualnie zaistniałej sytuacji.
Zadania realizowane przez menadżera w praktyce
· Pracują z ludźmi i przez ludzi
· Stanowią kanały komunikacji w organizacji
· Są odpowiedzialni i ponoszą odpowiedzialność
· Doprowadzają do równowago pomiędzy konkurencyjnymi celami
· Muszą myśleć analitycznie i syntetycznie
· Są rozjemcami
· Są politykami
· Są dyplomatami
· Są symbolami
· Podejmują trudne decyzje
Wymagania
· Znajomość podstawowych faktów ( nie może opierać się tylko na średnich)
· Właściwa wiedza fachowa
· Stała wrażliwość na to co się dzieje
· Zalety i umiejętności towarzyskie
· Odporność emocjonalna
· Wola działania
· Predyspozycje do twórczego myślenia, gibkość umysłowa
· Ustalone nawyki i umiejętności uczenia się
· Wiedza o samym sobie
Role menadżera (wg H. Mintzberga) to zorganizowane zbiory zachowań.
Menadżer pełni role:
1) Interpersonalne
Ułatwiają kierownikowi utrzymywanie nie zakłóconego funkcjonowania organizacji. Przewidują kontakty z innymi ludźmi, mimo że obowiązki z nimi związane są często rutynowe. Menadżer nie może ich lekceważyć. Wyodrębnia się trzy role interpersonalne:
· Reprezentanta
· Przywódcy
· Łącznika
2) Informacyjne
Wymaga przetwarzania informacji, należą do najważniejszych aspektów jego pracy. Menadżerowi potrzebna jest informacja aby mógł podejmować właściwe decyzje, inni członkowie organizacji uzależnieni natomiast są od informacji otrzymywanych od niego lub przekazywanych za jego pośrednictwem:
· Obserwatora
· Propagatora
· Rzecznika
3) Decyzyjne
Odnoszą się przede wszystkim do decyzji które należy podjąć w oparciu o rzetelną informację. Mintzberg wyróżnił cztery role decyzyjne pełnione przez menadżera:
· Przedsiębiorcy
· Przeciwdziałający zakłóceniom
· Dysponenta zasobów
· Negocjatora
Menadżerowie zajmują w praktyce różne stanowiska. Wykonują różne zadania i mają zróżnicowane zakresy odpowiedzialności. Ogólnie można sklasyfikować ich w dwojaki sposób
1.wg zajmowanego przez nich szczebla w organizacji tzn.:
-menadżerowie pierwszej linii
- średniego
- najniższego szczebla
2.wg zakresu działalności organizacji za który są odpowiedzialni
-funkcjonalni
-ogólni
Ad.1. Szczeble zarządzania
Ad.2. menadżer ogólny nadzoruje zaś złożoną jednostką np. całą organizacją, filią, samodzielny oddział. Odpowiada on za całą działalność tej jednostki (w obszarach: działalności podstawowej, marketingu, gospodarowania zasobami ludzkimi, itp.)
Menadżer funkcjonalny odpowiada tylko za jeden rodzaj działalności danej organizacji, jak np. działalność podstawowa, marketingu lub finansowej. Pracownicy, którymi kieruje menadżer funkcjonalny zajmują się wspólnym rodzajem zadań.
Menadżerzy muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje aby osiągnąć powodzenie w swojej pracy.
Robert L. Katz wyróżnił trzy podstawowe umiejętności, które jego zdaniem potrzebne są menadżerom:
są niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z dobrą organizacją, np. umiejętności posługiwania się narzędziami, metodami i technologią w określonej specjalności
(interpersonalne) polegają na umiejętności nawiązywania kontaktu zrozumienia i motywowania zarówno jednostek jak i grup. Menadżerom potrzebne są umiejętności społeczne w stopniu umożliwiającym mu współpracę z innymi członkami organizacji prowadzącymi zespoły robocze
zależne od zdolności do myślenia abstrakcyjnego. M powinni posiadać potencjał intelektualny który pozwoli im zrozumieć ogólne funkcjonowanie organizacji i jej otoczenia, koordynację oraz integrowanie (…)
Najwyżsi kierownicy
Średni kierownicy
Kierownicy działowi
Umiejętności komunikacyjne
Umiejętności społeczne
Umiejętności techniczne
zarządzanie P. Druckera. Nowe wymagania postawią przed menadżerami jutra siedem zadań:
kondziu992