zarządzanie 02.11.11.doc

(54 KB) Pobierz

Menadżer  i jego praca

Menadżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procedur zarządzania w szczególności menadżerem jest ktoś kto planuje podstawowe decyzje, organizuje kieruje i kontroluje zasoby ludzkie, finansowe rzeczowe i informacyjne

 

Zadania i usługi wykonywane przez menadżera są specyficzne, różne od tych które wykonują inni członkowie organizacji

Zadania menadżera (wg P.F Druckera)

ustala cele

organizuje prace i strukturę

motywuje i informuje

dokonuje pomiaru

rozwija ludzi

 

Skuteczność menadżera oceniana jest w świetle rezultatów osiągniętych na rzecz organizacji poprzez wykorzystanie dostępnych zasobów a ich działania uzasadnione są od aktualnie zaistniałej sytuacji.

 

Zadania realizowane przez menadżera w praktyce

· Pracują z ludźmi i przez ludzi

· Stanowią kanały komunikacji w organizacji

· Są odpowiedzialni i ponoszą odpowiedzialność

· Doprowadzają do równowago pomiędzy konkurencyjnymi celami

· Muszą myśleć analitycznie i syntetycznie

· Są rozjemcami

· Są politykami

· Są dyplomatami

· Są symbolami

· Podejmują trudne decyzje

 

Wymagania

· Znajomość podstawowych faktów ( nie może opierać się tylko na średnich)

· Właściwa wiedza fachowa

· Stała wrażliwość na to co się dzieje

· Zalety i umiejętności towarzyskie

· Odporność emocjonalna

· Wola działania

· Predyspozycje do twórczego myślenia, gibkość umysłowa

· Ustalone nawyki i umiejętności uczenia się

· Wiedza o samym sobie

 

Role menadżera (wg H. Mintzberga) to zorganizowane zbiory zachowań.

Menadżer pełni role:

1)     Interpersonalne

Ułatwiają kierownikowi utrzymywanie nie zakłóconego funkcjonowania organizacji. Przewidują kontakty z innymi ludźmi, mimo że obowiązki z nimi  związane są często rutynowe. Menadżer nie może ich lekceważyć. Wyodrębnia się trzy role interpersonalne:

· Reprezentanta

· Przywódcy

· Łącznika

2)     Informacyjne

Wymaga przetwarzania informacji, należą do najważniejszych aspektów jego pracy. Menadżerowi potrzebna jest informacja aby mógł podejmować właściwe decyzje, inni członkowie organizacji uzależnieni natomiast są od informacji otrzymywanych od niego lub przekazywanych za jego pośrednictwem:

· Obserwatora

· Propagatora

· Rzecznika

3)     Decyzyjne

Odnoszą się przede wszystkim do decyzji które należy podjąć w oparciu o rzetelną informację. Mintzberg wyróżnił cztery role decyzyjne pełnione przez menadżera:

· Przedsiębiorcy

· Przeciwdziałający zakłóceniom

· Dysponenta zasobów

· Negocjatora

 

Menadżerowie zajmują w praktyce różne stanowiska. Wykonują różne zadania i mają zróżnicowane zakresy odpowiedzialności. Ogólnie można sklasyfikować ich w dwojaki sposób

1.wg zajmowanego przez nich szczebla w organizacji tzn.:

-menadżerowie pierwszej linii

- średniego

- najniższego szczebla

2.wg zakresu działalności organizacji za który są odpowiedzialni

-funkcjonalni

-ogólni

 

Ad.1. Szczeble zarządzania

Ad.2. menadżer ogólny nadzoruje zaś złożoną jednostką np. całą organizacją, filią, samodzielny oddział. Odpowiada on za całą działalność tej jednostki (w obszarach: działalności podstawowej, marketingu, gospodarowania zasobami ludzkimi, itp.)

Menadżer funkcjonalny odpowiada tylko za jeden rodzaj działalności danej organizacji, jak np. działalność podstawowa, marketingu lub finansowej. Pracownicy, którymi kieruje menadżer funkcjonalny zajmują się wspólnym rodzajem zadań.

 

Menadżerzy muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje aby osiągnąć powodzenie w swojej pracy.

 

Robert L. Katz wyróżnił trzy podstawowe umiejętności, które jego zdaniem potrzebne są menadżerom:

  1. techniczne

 

są niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z dobrą organizacją, np.  umiejętności posługiwania się narzędziami, metodami i technologią w określonej specjalności

  1. społeczne

 

(interpersonalne) polegają na umiejętności nawiązywania kontaktu zrozumienia i motywowania zarówno jednostek jak i grup. Menadżerom potrzebne są umiejętności społeczne w stopniu umożliwiającym mu współpracę z innymi członkami organizacji prowadzącymi zespoły robocze

  1. koncepcyjne

zależne od zdolności do myślenia abstrakcyjnego. M powinni posiadać potencjał intelektualny który pozwoli im zrozumieć ogólne funkcjonowanie organizacji i jej otoczenia, koordynację oraz integrowanie ()

Najwyżsi kierownicy

Średni kierownicy

Kierownicy działowi

Umiejętności komunikacyjne

 

 

 

 

 

Umiejętności społeczne

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętności techniczne

 

 

 

 

 

zarządzanie P. Druckera. Nowe wymagania postawią przed menadżerami jutra siedem zadań:

  1. musi zarządzać przez cele ( dekompozycja, przetłumaczenie celów ogólnych w szczegółowe zadania)
  2. musi podejmować większe ryzyko i większym wyprzedzeniem
  3. musi być zdolny do podejmowania decyzji o charakterze strategicznym
  4. musi być zdolny do stworzenia zintegrowanego zespołu w którym każdy potrafi zarządzać, tudzież ocenić swą wydajność i wyniki w odniesieniu do wspólnych celów
  5. musi być zdolny do i jasnego przekazywania informacji
  6. musi widzieć biznes jako całość i z nimi swą funkcję zorganizować
  7. musi umieć uchwycić relacje między swoim produktem i branżą a całym otoczeniem, uchwycić w nich to co ważne i wziąć w rachubę we własnych działaniach i decyzjach.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin