Rodzaje niepełnosprawności.pdf

(156 KB) Pobierz
Microsoft Word - Referat.doc
mgr Renata Bednarczyk
nauczyciel-bibliotekarz
OKUN – Publiczna Biblioteka
Pedagogiczna w Lesznie
Rodzaje niepełnosprawności dzieci i młodzieży
Termin osoba niepełnosprawna funkcjonuje od niedawna. Dotychczasowe pojęcia
określające niepełnosprawnych to: ułomny, niedołężny, upośledzony, inwalida, kaleka czy
jednostka odchylona od normy. Według Deklaracji Praw Osób Niepełnosprawnych pojęcie
osoba niepełnosprawna określa człowieka, który nie może samodzielnie, częściowo lub
całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego lub społecznego na
skutek wrodzonego bądź nabytego upośledzenia sprawności fizycznych czy psychicznych.
Inaczej mówiąc niepełnosprawność oznacza taki stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy,
który powoduje trwałe lub okresowe utrudnienie, ograniczenie bądź uniemożliwienie
samodzielnej egzystencji. Dzieci niepełnosprawne stanowią duży odsetek naszego
społeczeństwa. Badania naukowe dowodzą, że na każde dziesięcioro dzieci przypada troje
z trwałą niepełnosprawnością. Dziecko niepełnosprawne ma trudności w rozwoju, nauce
i w społecznym przystosowaniu spowodowane obniżoną sprawnością psychofizyczną.
Dziecku takiemu potrzebna jest specjalna pomoc.
Ze względu na rodzaj naruszonej sprawności psychofizycznej do uczniów niepełnosprawnych
zaliczamy dzieci i młodzież:
z obniżoną sprawnością sensoryczną spowodowaną brakiem, uszkodzeniem lub
zaburzeniem funkcji analizatorów zmysłowych (dzieci niewidome, niedowidzące, głuche,
niedosłyszące, głuchociemne oraz z zaburzeniami percepcji wzrokowej i słuchowej),
z obniżoną sprawnością intelektualną (dzieci upośledzone umysłowo oraz z inteligencją
niższą od przeciętnej),
z obniżoną sprawnością komunikowania się (dzieci z zaburzeniami mowy, dzieci
autystyczne),
z obniżoną sprawnością funkcjonowania społecznego (dzieci z trudnościami
wychowawczymi,
niedostosowane
społecznie,
niezrównoważone
nerwowo
i emocjonalnie, uzależnione od środków narkotycznych),
z obniżoną sprawnością ruchową (dzieci z dysfunkcją narządu ruchu oraz z zaburzeniami
kinestycznymi),
z obniżoną ogólną sprawnością psychofizyczną spowodowaną chorobami somatycznymi
oraz na tle anomalii wagi i wzrostu,
z obniżoną ogólną sprawnością psychofizyczną spowodowaną zaniedbaniami opiekuńczo-
wychowawczymi.
Wyróżniamy dwie podstawowe grupy dzieci z uszkodzeniem wzroku: niewidome
i niedowidzące. Wśród niewidomych są: niewidome od urodzenia, ociemniałe, szczątkowo
1
widzące. Natomiast wśród niedowidzących wyróżniamy: niedowidzące, słabo widzące oraz
słabo widzące z wadami obuocznego widzenia. Podstawą orzekania o stopniu utraty wzroku
są badania okulistyczne, które polegają na mierzeniu ostrości wzroku. Osoby niedowidzące
są grupą pośrednią między niewidomymi a widzącymi. Według kryterium pedagogicznego za
dziecko niedowidzące uważa się takie, które mimo ograniczeń wzrokowych może przez
dłuższy czas czytać teksty czarnodrukowe przy pomocy szkieł korekcyjnych, lup, lunetek
oraz powiększalników. Między dziećmi niedowidzącymi zachodzą spore różnice w zależności
od ograniczenia widzenia. Niektóre źle widzą z daleka, a dobrze z bliska, inne źle widzą
z bliska, a lepiej z daleka. Odrębną grupę stanowią dzieci mające utrudniania w zajęciach
plastycznych i w orientacji w otoczeniu, ze względu na ślepotę na barwy.
U dzieci niedowidzących procesy percepcji wzrokowej przebiegają wolniej i charakteryzują
się niskim stopniem organizacji. Skutkuje to powstawaniem fragmentarycznych,
niedokładnych i ubogich w treść obrazów wzrokowych. Szczególne trudności w procesie
postrzegania wzrokowego sprawia dzieciom niedowidzącym obserwowanie stosunku między
widzianymi przedmiotami a tłem, na którym one występują. Utrudnione jest również
postrzeganie całości, na którą składają się pewne elementy. Uczniowie niedowidzący zwykle
uzyskują niższe wyniki w zadaniach wymagających koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Wykazują też niższą sprawność niż osoby dobrze widzące w niektórych grach sportowych.
Z opóźnieniem opanowują umiejętności sportowe. Trudność sprawia im czytanie tekstów
wydrukowanych zbyt małą i bladą czcionką oraz przy pisaniu mieszczenie się w liniach
i przestrzeganie zasad kaligrafii. W starszych klasach przeszkodą w rozwiązywaniu zadań
matematycznych czy chemicznych jest konieczność kontroli kilku linii cyfr i znaków.
Trudności sprawia również odczytywanie map, na których znajduje się wiele elementów
graficznych. Uczniowie z wadą wzroku osiągają dobre wyniki w zakresie tych treści
nauczania, które mogą przyswajać sobie słuchowo.
Dziecko niedowidzące może korzystać ze szkoły powszechnej, jeżeli: przejawia dobrą,
funkcjonalną umiejętność korzystania z osłabionego wzroku, nauczyciele chcą podjąć trud
pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, rodzice deklarują pomoc dziecku w nauce.
Doświadczenia wykazują, że wiele dzieci z wadą wzroku kończy z sukcesem powszechne
szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie, a nawet kształci się na wyższych uczelniach.
Inną niesprawnością jest wada słuchu. Ze względu na czas jej występowania i stopień
uszkodzenia słuchu rozróżnia się osoby: głuche, ogłuchłe, z resztkami słuchu i niedosłyszące.
U osób głuchych ubytek słuchu nie pozwala na naturalny rozwój mowy. Ogłuchnięcie
oznacza utratę słuchu, która powstała w okresie rozwoju mowy lub później. Resztki słuchu to
bardzo nikłe pozostałości słuchu. Rozwijanie mowy jest możliwe przy zastosowaniu aparatów
słuchowych. Natomiast niedosłyszenie to częściowa utrata słuchu. Ubytki te pozwalają
opanować mowę w sposób naturalny. Uszkodzenie słuchu może być uwarunkowane
genetycznie albo nabyte w życiu płodowym, w czasie porodu, w okresie niemowlęcym lub
później. Przyczyną wady słuchu mogą być również choroby górnych dróg oddechowych
i podawane leki np. gentamycyna. Rodzaje zaburzeń słuchu zależą od tego, która część
analizatora słuchowego została uszkodzona. Wyróżniamy zaburzenia przewodzenia
i percepcji słuchowej. Obie te nieprawidłowości mogą występować łącznie. Upośledzenie
słuchu pierwszego typu dotyczy części przewodzącej narządu słuchu (ucha zewnętrznego
i środkowego). Słyszenie i rozumienie mowy jest z reguły zachowane, jednak dziecko słyszy
mowę ciszej. Upośledzenie słuchu typu odbiorczego polega na uszkodzeniu ślimaka lub
nerwu słuchowego. Jest to wada trwała i nieodwracalna. Dziecko przeważnie nie słyszy
własnej mowy. Bez aparatu słuchowego nie może rozróżniać dźwięków. Często też występuje
u dzieci głuchota jednostronna. Jest ona trudna do zdiagnozowania, ponieważ nie powoduje
trudności w rozwoju mowy.
2
Następstwem wady słuchu u dzieci i młodzieży jest przede wszystkim opóźniony rozwój
mowy oraz możliwości rozumienia i komunikowana się. Dalsze trudności to opóźnienie
w rozwoju społecznym i emocjonalnym, mała zaradność życiowa czy brak umiejętności
rozwiązywania konfliktów w grupie.
Dziecko z upośledzeniem słuchu może być kierowane do szkoły powszechnej jeżeli: osiąga
dobry poziom rozumienia mowy, posługuje się mową werbalną, ma przynajmniej przeciętny
poziom rozwoju umysłowego, ma przychylną atmosferę w domu rodzinnym a rodzice będą
współpracować ze szkołą.
Populacja dzieci z inteligencją niższą od przeciętnej jest zróżnicowana pod dwoma
względami: właściwości psychicznych i tła opóźnień w rozwoju oraz możliwości ich
wyrównania. Diagnoza kliniczna tej grupy dzieci jest trudna. Często mylone jest lekkie
upośledzenie umysłowe i niższy od przeciętnego poziom inteligencji. Zasadniczą grupę dzieci
o obniżonej inteligencji stanowią uczniowie o względnie trwałym obniżonym poziomie
rozwoju we wszystkich sferach, ale nie poniżej ilorazu inteligencji o wartości 69. Dzieci te
mogą z powodzeniem korzystać ze szkoły powszechnej, ale uzyskają najwyżej przeciętne
wyniki w nauce. Poważne trudności mają one w rozumowaniu i logicznym myśleniu.
Niedobrze interpretują dane spostrzeżeniowe, mają trudności z analizą i syntezą danych oraz
samodzielnym formułowaniem wypowiedzi słownych. Ich słownik jest ubogi, a struktura
gramatyczna zdań wadliwa. Ponadto obniżony jest u nich poziom rozwoju motorycznego
w zakresie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. W zachowaniu
przejawiają niedojrzałość emocjonalną, dlatego dobrze czują się wśród młodszych kolegów.
Wśród omawianej grupy dzieci i młodzieży niepełnosprawnej we wszystkich sferach ich
rozwoju zachodzą duże różnice indywidualne. Niektóre z nich mają trudności w zadaniach
słowno-pojęciowych, a dobrze sobie radzą z zadaniami pamięciowymi i percepcyjnymi.
Różne też jest tempo pracy tych dzieci. Wiele z nich jest spowolnionych zarówno
motorycznie, jak i w przebiegu procesów poznawczych i uczeniu się.
Inną grupę uczniów o obniżonej inteligencji stanowią dzieci z zaniedbaniami
pedagogicznymi. Ich niskie wyniki w nauce spowodowane są brakiem stymulacji
środowiskowej. Od pierwszej grupy dzieci różnią się one lepszym tempem uczenia się. Z tego
powodu w wyniku stymulacji rozwoju intelektualnego teoretycznie mogą one wyrównać
braki i poprawić swój poziom sprawności intelektualnej. Praktyka pokazuje jednak, że dzieje
się inaczej. Opóźnienia szkolne, bark odpowiednich warunków do nauki w domu, narastające
luki w wiadomościach i brak systematycznej pracy umysłowej powodują obniżanie się
poziomu inteligencji. Dzieci te wymagają specjalnej opieki ze strony nauczycieli.
Upośledzenie umysłowe to zaburzenie rozwoju, które spowodowane jest przez wiele
różnych chorób i czynników patogennych uszkadzających centralny układ nerwowy
człowieka. Inaczej mówiąc jest to stan zmniejszenia możliwości rozwojowych, szczególnie
w sferze intelektualnej, spowodowany bardzo wczesnymi i nieodwracalnymi zmianami
patologicznymi w centralnym układzie nerwowym. W Polsce obowiązuje czterostopniowa
klasyfikacja upośledzenia umysłowego:
upośledzenie umysłowe lekkiego stopnia,
upośledzenie umysłowe umiarkowanego stopnia,
upośledzenie umysłowe znacznego stopnia,
upośledzenie umysłowe głębokiego stopnia.
Uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim różnią się w zakresie rozwoju
fizycznego, motorycznego, społecznego, procesów percepcyjnych, poznawczych
i emocjonalnych. Większość dzieci z tej grupy niepełnosprawności nie odbiega pod
względem wyglądu zewnętrznego i rozwoju fizycznego od normalnych rówieśników. Tylko
3
niektóre dotknięte są anomaliami budowy ciała oraz niedorozwojem fizycznym. Jednak
myślenie tych osób jest na niższym ewolucyjnie poziomie rozwoju i charakteryzuje się
myśleniem konkretno-obrazowym. Zasadniczą wadą dzieci upośledzonych umysłowo
w stopniu lekkim jest utrudnione przechodzenie od poznania zmysłowego do racjonalnego,
od niższego poziomu uogólnienia (konkretnego) do wyższego (abstrakcyjnego). Trudności
sprawia im również wskazywanie cech istotnych, podobieństw i różnic oraz wykrywanie
związków przyczynowo-skutkowych. Ponadto dzieci te mają ubogi zasób słów, występują
u nich zaburzenia mowy, układane przez nich zdania mają błędy gramatyczne i stylistyczne.
Zaburzone jest również spostrzeganie. Trudność sprawia im postrzeganie większych całości,
które wymaga jednoczesnego uwzględnienia wielu detali. Wyobraźnia dzieci upośledzonych
jest uboga, co wpływa na niezrozumienie przez nich czytanych treści. Zaburzeniu ulega także
pamięć logiczna, zarówno w zakresie zapamiętywania, jak i odtwarzania. Pamięć
mechaniczna jest zadowalająca. Uwaga dzieci upośledzonych jest chwiejna i rozproszona.
Charakteryzują się one małą podzielnością uwagi. Nie potrafią koncentrować się na danym
przedmiocie.
Dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim może z powodzeniem uczęszczać do
szkoły powszechnej, jeżeli wymagania programowe zostaną dostosowane do jego możliwości
rozwojowych, nauczyciele będą pracować z nim indywidualnie, a w klasie szkolnej będzie
traktowane na równi z dziećmi pełnosprawnymi.
Autyzm to zaburzenia zdolności nawiązywania kontaktu i więzi z innymi ludźmi.
Poważnie ogranicza ono zdolność przystosowania społecznego. Dzieci autystyczne nie
przejawiają mimicznej ekspresji uczuć. Przeżycia przyjemne lub przykre wyrażają poprzez
kiwanie się, klaskanie lub podskakiwanie. Od innych osób nie odbierają zewnętrznych
przejawów uczuć. U dzieci z rozpoznanym autyzmem obserwujemy zaburzenia i opóźnienia
rozwoju mowy, czasami pozostają one przez cały czas nieme i nie kontaktują się słownie
z otoczeniem. W wyjątkowych wypadkach obserwujemy u dzieci autystycznych wybitnie
uzdolnienia lub prawidłowy rozwój fragmentarycznych funkcji intelektu na tle ogólnego
opóźniania. Inne charakterystyczne cechy autyzmu to: brak poczucia tożsamości,
patologiczne zaabsorbowanie wybranymi przedmiotami, niechęć do wszelkich zmian,
niepokój oraz lęki bez widocznej przyczyny, dziwaczne zachowania jako forma
nieodpowiednich reakcji na otoczenie oraz stereotypy ruchowe.
Problemy dziecka z uszkodzonym narządem ruchu wynikają z jego fizycznej
odrębności. Dotyczy ona wyglądu zewnętrznego i sprawności motorycznej. Dysfunkcja
narządu ruchu dotyczy kończyn górnych, dolnych i kręgosłupa. Powoduje ograniczenie lub
zaburzenie sprawności motorycznej na skutek zmian, wrodzonych lub nabytych, układu
kostno-stawowego i mięśniowo-nerwowego. Do zmian wrodzonych narządu ruchu zaliczamy:
niedorozwoje i ubytki kończyn górnych i dolnych, zwichnięcia stawu biodrowego,
ograniczenia funkcji stawów, zniekształcenia kręgosłupa, przepuklinę oponowo-rdzeniową,
kręcz szyi i inne. Nabyte zmiany narządu ruchu są spowodowane: urazami (powikłania po
złamaniu kości czy amputacji), stanami zapalenia (kości, stawów, mięśni), niedotlenieniem
mózgu (mózgowe porażenie dziecięce) oraz zaburzeniami przemiany materii i czynności
hormonów (np. aseptyczna martwica kości). Wśród dzieci z dysfunkcją narządu ruchu
najwięcej jest takich, które mają różnorodne zniekształcenia kończyn dolnych. Wymienić tu
należy kolana koślawe i szpotawe oraz zniekształcenia i wady anatomiczne stóp. Wady te
utrudniają dziecku czynności lokomocyjne, powodują nieprawidłową postawę, obniżają
zdolność koordynacji ruchowej, wykonywania różnych czynności takich jak np. jazda na
rowerze, obsługi niektórych maszyn i urządzeń. Ważne jest również to, że widoczne
zniekształcenia i wady kończyn narażają dziecko na negatywne reakcje innych osób. Dzieci
ze skrzywieniem kręgosłupa gorzej rozwijają się fizycznie, mają niedobory wagi i wzrostu,
4
zaburzenia przemiany materii i alergie. Nie leczone skrzywienie kręgosłupa prowadzi do
zniekształcenia postawy dziecka, ogranicza jego sprawność ruchową i naraża na ból.
Skrzywienie kręgosłupa ma różna postać:
kifoza to wygięcie ku tyłowi części piersiowej kręgosłupa,
lordoza to wygięcie do przodu części lędźwiowej kręgosłupa,
skolioza to boczne skrzywienie kręgosłupa.
Wrodzone zwichnięcie stawu biodrowego powoduje zniekształcenie postawy i chodu dziecka,
dokuczliwe bóle, trudności w staniu i chodzeniu z powodu zmian zwyrodnieniowych
w układzie kostno-stawowym. Dziecko z obustronnym zwichnięciem ma pochyloną do
przodu miednicę, lordozę, wystający brzuch i szerokie biodra. Należy jednak zwrócić uwagę,
że wadę tę można wykryć już w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka i odpowiednia,
wcześnie rozpoczęta rehabilitacja daje dobre efekty.
Mózgowe porażenie dziecięce to stan chorobowy, który jest uszkodzeniem centralnego
układu nerwowego dzieci powodującym trwałe zaburzenia ich czynności ruchowych. Do
uszkodzenia mózgu najczęściej dochodzi w czasie porodu lub wkrótce po nim. Przyczyną
uszkodzenia jest najczęściej niedotlenienie, zmiany krwotoczne, zakażenia, urazy
okołoporodowe i zaburzenia metaboliczne. Zaburzenia ruchowe są bardzo różne. Najczęściej
są to spastyczne niedowłady. Mogą obejmować one wszystkie kończyny bądź tylko
kończyny dolne albo kończyny jednej połowy ciała. Bardzo lekka postać porażenia
mózgowego może objawiać się tylko nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami
zachowania. U niektórych dzieci obserwuje się ponadto wady wzroku lub słuchu oraz
zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej. Dzieci dotknięte tą chorobą często mają
zaburzenia rozwoju mowy. Rozwój ruchowy jest w mniejszym lub większym stopniu
opóźniony. Efekty leczenia mózgowego porażenia dziecięcego zależą głównie od wczesnej
rehabilitacji psychoruchowej. Wiele dzieci z mózgowym porażeniem mimo ograniczeń
ruchowych uczęszcza do szkoły powszechnej i bierze udział w życiu społecznym. Jednak
niektóre z nich nauczane są indywidualnie w domu.
Omówione rodzaje dysfunkcji narządu ruchu w znacznym stopniu wpływają na psychikę
dziecka. Utrudniają mu zaspokajanie wielu potrzeb istotnych dla jego rozwoju. Czasami
powodują negatywne postawy i zachowania się innych osób wobec niego. Dziecko
z dysfunkcją narządu ruchu narażone jest także na dolegliwości bólowe, które związane są
z chorobą i zabiegami leczniczymi i z częstym pobytem w szpitalu. Wiele kłopotów
związanych jest z ograniczeniem możliwości sprawnego poruszania się i wykonywania
czynności motorycznych.
Dzieci przewlekle chore należą do populacji dzieci niepełnosprawnych. Ze względu
na obniżoną sprawność psychofizyczną napotykają one na trudności w rozwoju, w nauce oraz
w społecznym przystosowaniu. Zdecydowana ich większość uczy się w szkołach
ogólnodostępnych i tylko w czasie pobytu w szpitalu lub innej placówce leczniczej objęta jest
nauczaniem specjalnym. Choroba i proces leczenia utrudniają dziecku pełnienie roli ucznia
i członka grupy rówieśniczej. Dziecko przewlekle chore narażone jest na absencję w szkole
z powodu stanów chorobowych i potrzeby procesu leczenia. Na właściwe postępowanie
z dzieckiem długotrwale chorym w procesie nauczania wpływ ma współpraca nauczycieli
i rodziców, wzajemne przekazywanie informacji o zdrowiu dziecka oraz wspólne ustalanie
sposobów wspierania jego rozwoju i pomocy w nauce. W szkole powszechnej możemy
spotkać dzieci z alergią, z padaczką, z cukrzycą, z chorobami układu oddechowego,
z chorobami układu krążenia, z chorobami reumatycznymi i chorobami układu moczowego.
Przedstawię teraz krótkie charakterystyki i objawy wymienionych chorób.
Alergia potocznie zwana jest uczuleniem. Jest to chorobowa reakcja organizmu ludzkiego na
różne substancje chemiczne i naturalne, które nazywane są alergenami. Do najbardziej
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin