Scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzonych w klasie III
Temat bloku tematycznego: Nasze przyjaźnie.
Temat dnia: Konkurs. – 26.09.2011 r.
Cele ogólne:
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych;
- uwrażliwienie na problemy osób niepełnosprawnych;
- ocena głównej bohaterki;
- redagowanie zdań na temat Dorotki;
- wyróżnianie czasowników w zdaniu;
- pisownia wyrazów z ó;
- osoby niepełnosprawne wśród nas, ich sukcesy;
- ocena własnych zalet i słabych stron;
- dodawanie liczby jednocyfrowej do pełnej dziesiątki;
- rozróżnianie liczb parzystych i nieparzystych;
- ćwiczenie rozumienia zwrotu „o tyle więcej”.
Cele szczegółowe:
uczeń:
- wykazuje wysoki poziom opanowania ćwiczonych umiejętności;
- dokonuje oceny postaci;
- wyróżnia w zdaniach czasowniki;
- wyjaśnia pisownię wyrazów z ó;
- wie, że osoby niepełnosprawne mogą odnosić sukcesy sportowe, artystyczne itd.;
- potrafi dostrzec swoje słabe i mocne strony;
- rozumie zwrot „ o tyle więcej”;
- rozróżnia liczby parzyste i nieparzyste;
- biegle dodaje w pamięci jedności do pełnych dziesiątek.
Metody pracy:
- drama;
-działań praktycznych;
- słowna.
Formy pracy:
- indywidualna;
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- test;
- wyrazy na kartkach papieru;
- ilustracje „Inaczej to nie znaczy gorzej”.
Czas trwania:
4 x 45min.
Zapis w dzienniku:
Czytanie tekstu „Konkurs”. Ocena głównej bohaterki. Redagowanie zdań na temat Dorotki. Pisownia wyrazów z ó. Osoby niepełnosprawne wśród nas, ich sukcesy. Ocena własnych zalet i słabych stron. Dodawanie liczby jednocyfrowej do pełnej dziesiątki.
Przebieg zajęć:
1. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat słowa „tolerancja”.
2. Przeprowadzenie testu - czy jestem osobą tolerancyjną?
Nauczyciel czyta pytania, uczniowie odpowiadają TAK lub NIE.
3. Z podanych przez nauczyciela wyrazów uczniowie muszą, wyeliminować te, które nie mają związku ze słowem tolerancja.
4. Wyjaśnianie sensu hasła „Inaczej to nie znaczy gorzej” na podstawie ilustracji i doświadczeń dzieci.
5. Czytanie opowiadania B. Gawryluk „Konkurs”.
6. Rozmowa na temat treści opowiadania.
7. Drama –pomagamy Dorotce w szkole, na ulicy itd.
8. Uczniowie zapisują w zeszycie notatkę. Dlaczego możemy podziwiać Dorotkę?
9. Wyjaśnianie pisowni wyrazów z ó.
10. Pokazanie uczniom rysunków z układem dłoni w języku palcowym i układem kropek w piśmie brajla.
11. Pisanie swojego imienia brajlem według instrukcji.
12. Rozmowa na temat jak poznają świat, uczą się, porozumiewają się osoby niepełnosprawne?
13. Próba odróżniania za pomocą dotyku barw ciepłych i zimnych. (z zamkniętymi oczami)
14. Odgadywanie liter zapisywanych alfabetem palcowym.
15. Pokazywanie alfabetem palcowym i jednocześnie wymawianie wybranego wyrazu.
16. Przedstawianie się komuś kto nas nie słyszy – pokazywanie swojego imienia alfabetem palcowym.
17. Ćwiczenia śródlekcyjne.
Uczniowie maszerują w kole, mówią wiersz i ćwiczą zgodnie ze słowami:"Gimnastyka to podstawa,sport dla zdrowia ważna sprawa,ręce w górę, w przód i w bok,skłon do przodu, przysiad, skok” (wyskok w górę).
18. Pokazywanie wyrazów za pomocą języka migowego.
19. Rozmowa swobodna na temat : Po czym możemy poznać osoby niepełnosprawne?
20. Kończenie zdań o osobach niepełnosprawnych – podkreślanie czasowników.
21. Ocena własnych zalet i słabości.
22. Powtórzenie widomości matematycznych.
23. Rozróżnianie liczb parzystych i nieparzystych – ćwiczenia.
24. Ćwiczenie rozumienia zwrotu „o tyle więcej”.
25. Karta pracy.
26. Praca domowa:
27. Ćwiczenia wybrane przez nauczyciela z karty pracy. Nauka pisania swojego imienia brajlem. Pokazywanie swojego imienia alfabetem palcowym.
28. Podsumowanie zajęć:
Co było tematem zajęć? Ćwiczenie alfabetu palcowego.
ArsAmomoli