Stanislaw Polak. Aktywizujace metody naucz.doc

(54 KB) Pobierz
AKTYWIZUJACE METODY NAUCZANIA

AKTYWIZUJACE METODY NAUCZANIA.

 

 

W procesie nauczania - uczenia się nauczyciel spełnia bardzo ważną rolę. Ważne jest również to, aby uczeń aktywnie uczestniczył w lekcji /czuł się jej współtwórcą/. Uczeń na lekcji nie może się nudzić. Cały czas powinien utrzymywać kontakt z grupą. To wszystko zależy od umiejętności doboru metod nauczania przez nauczyciela. Stosowanie aktywizujących metod nauczania wymaga od nauczyciela pomysłowości, zwiększonego zaangażowania w proces nauczania, jak również dodatkowego przygotowania się do lekcji. Aktywizujące metody nauczania zawierają elementy działania, przeżywania i odkrywania. Stosowanie ich w procesie nauczania prowadzi do wzmacniania komunikacji w relacjach: nauczyciel – uczeń i uczeń – uczeń. Metody te rozwijają umiejętności uczniów – uczeń samodzielnie rozwiązuje problemy oraz potrafi zastosować zdobytą wiedzę
w praktyce.

Stosując metody aktywizujące:

nauczyciel powinien

uczeń powinien

§   w sposób jasny dla uczniów określić cel lekcji,

§   w sposób jasny określić zadania uczniów,

§   upewnić się, czy wszyscy uczniowie wszystko  
zrozumieli,

§   zapewnić niezbędne materiały do lekcji,

§   stosować różne formy aktywizacji uczniów,

§   wzmacniać odpowiedzialność i samodyscyplinę 
wśród uczniów,

§   być koordynatorem zajęć, a nie oceniającym,

§   po zakończeniu zajęć dokonać ewaluacji,

§   opierać się na wiedzy i umiejętnościach 
uczniów.

§      rozumieć celowość wykonywanych zadań,

§      znać sposób oceniania ich pracy,

§      mieć zapewniony dostęp do różnych źródeł
i materiałów pomocniczych,

§      wiedzieć, że może liczyć na pomoc nauczyciela  
i kolegów,

§      wiedzieć, że może pracować w odpowiednim 
dla siebie tempie,

§      mieć poczucie, że jest autorem/współautorem 
tego co wykonuje.

 

 

PRZYKŁADY AKTYWIZUJĄCYCH METOD NAUCZANIA

I ICH CHARAKTERYSTYKA

 

METODA

CHARAKTERYSTYKA

PRACA
W GRUPACH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

METODA „ŚNIEGOWEJ KULI”

 

 

 

 

 

 

METODA
„BURZY MÓZGÓW”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DRAMA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TECHNIKA
NIEDOKOŃCZONYCH ZDAŃ

 

 

 

 

 

TECHNIKA
SWOT

 

 

 

 

 

 

 

TECHNIKA
„KARO”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOTOEKSPRESJA

 

 

 

 

MAPA
MENTALNA

 

 

 

 

 

 

 

TECHNIKA
DRZEWA DECYZYJNEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


METODA
PROJEKTU

 

 

 

 

PORTFOLIO

 

 

 

 

 

 

 

 

METODY OPARTE
NA BEZPOŚREDNICH KONTAKTACH SPOŁECZNYCH

 

Metoda ta doskonale nadaje się do prowadzenia pierwszych zajęć, aby uczniowie poznali się nawzajem, aktywnie uczestniczyli w zajęciach, nauczyli się współodpowiedzialności, by w sposób otwarty wyrażali swoje poglądy
i dzielili się doświadczeniami. Podział klasy na grupy /3 – 8 osób/ powinien odbywać się za każdym razem w inny sposób np. poprzez odliczanie 1, 2, 3, 4 np. /jedynki tworzą jedną grupę, dwójki drugą/ lub poprzez losowanie karteczek kolorowych czy też karteczek z rysunkami każdy sposób jest dobry, byle był inny za każdym razem/. Doświadczenie wykazało, że najlepiej pracuje się w grupach sześcioosobowych.

Jak wygląda przebieg zajęć?

-          dokonujemy podziału na grupy według opisanego wyżej sposobu,

-          przedstawiamy uczniom problem /pytanie/,

-          podajemy czas pracy nad problemem,

-          grupa wybiera lidera /nadzoruje grupą, robi notatki, zapisuje wypracowane zadania,

-          przedstawienie wniosków na forum klasy /może to być np. w formie plakatu/,

-          podsumowanie: zapisanie wniosków, omówienie pracy grup
i dokonanie oceny.

Praca w grupach może bardzo usprawnić organizację spotkań, uczynić
z nich bardziej atrakcyjną „szkołę samodzielności oraz szkołę przywództwa
i posłuchu” a także ułatwić indywidualne traktowanie każdego ucznia.

 

Nauczyciel przedstawia zagadnienie, a uczniowie najpierw indywidualnie zastanawiają się nad rozwiązaniem podanego przez nauczyciela zagadnienia /problemu/, następnie omawiają go w parach, potem w czwórkach itd. Ostatecznie o problemie dyskutuje się na forum klasy. Wnioski zapisujemy na tablicy lub papierze. Uczniowie muszą wykazać duże samo zdyscyplinowanie a nauczyciel musi być konsekwentny w utrzymaniu ładu
w klasie.

* * * * *

Metoda ta pozwala czasem na uzyskanie niekonwencjonalnych wyników rozwiązań zagadnienia a nawet zaskakujących. Rozwiązywanie problemu odbywa się w dwóch etapach:

1.       nauczyciel zapisuje w niezmienionej formie na tablicy lub kartce papieru zgłaszane pomysły,
i własne rozwiązania problemu bez oceny.

2.       uczniowie oceniają każdy zgłoszony pomysł, dokonują selekcji
i wybierają najbardziej optymalne rozwiązanie postawionego problemu.

Metoda „Burzy mózgów” wyzwala u uczniów inwencję twórczą i zmusza do samodzielnego myślenia.

* * * * *

Uczniowie daną sytuację wyrażają za pomocą gestów, ruchu ciała
i głosu.

Najbardziej popularne dramy to:

-          wejście w rolę /uczeń wciela się w rolę postaci historycznej lub fikcyjnej/,

-          wywiad z kolegą, który odgrywa rolę jakiejś postaci,

-          inscenizacja improwizowana /uczniowie odgrywają rolę postaci bez uprzedniego przygotowania.
 

* * * * *

Technika ta rozwija umiejętność samodzielnego wypowiadania się
i kojarzenia. Polega na uzupełnianiu przez uczniów niedokończonych zdań wcześniej przygotowanych przez nauczyciela np.

-          Najbardziej jestem szczęśliwy(a) wtedy, gdy ...... .

-          W mojej klasie najbardziej podoba mi się ........... .

-          Najchętniej lubię robić ...................................... .

 

* * * * *

Polega na przeciwstawieniu przez uczniów cech i poglądów.

Do antynomii można zaliczyć:

Moje wady i zalety.

Złe i dobre strony ... .

Szanse i zagrożenia ... .

Dzięki tej technice uczeń kształci umiejętność rozróżniania pozytywnych
i negatywnych zachowań, dostrzegania zagrożeń.

 

* * * * *

Metoda ta uczy dzieci hierarchizacji wartości. Uczniowie otrzymują nieparzystą liczbę kart /np. 5, 7, 9/ w kształcie rombów, na których znajdują się hasła dotyczące omawianego problemu. Zadaniem uczniów jest ułożyć karty w ten sposób, aby karta z najważniejszym – ich zdaniem – została umieszczona najwyżej. Pozostałe karty uczniowie rozkładają według hierarchii ważności tak, aby utworzyć karo. Na samym dole powinna znaleźć się karta z najmniej ważnym stwierdzeniem.

Schemat obrazujący układ kart w metodzie „karo”

Metoda ta nadaje się do podsumowania materiału. Uczniowie otrzymują różnorodne pomoce /ilustracje, przedmioty/. Wybierają z nich tylko te, które – ich zdaniem – najbardziej pasują do omawianego zagadnienia.


* * * * *

Inaczej to „mapa myśli”, czy też „mapa mózgu”. Polega na graficznym przedstawieniu myśli i skojarzeń związanych z danym tematem. Do wizualnego opracowania można użyć rysunków, zdjęć, wycinków z prasy, symboli, słów. Przykłady tematów, do których opracowania można zastosować mapę mentalną:

Kim jestem, kim chciałbym być?

Szkoła moich marzeń.

Mój dom.

* * * * *

Uczy ona podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych i niejednoznacznych. Nadaje się do pracy w grupach, jak i samodzielnej.

Schemat drzewa decyzyjnego:

PROBLEM







 

 

 

WARIANT 1                          WARIANT 2                         WARIANT 3

 



















 

 

 

 

DECYZJA

 

Zadanie jest realizowane według wcześniej przyjętych norm i zasad
w przeciągu określonego czasu. Metodę projektu można zastosować
w pracy grupowej, jak i indywidualnej. Wykonane projekty uczniowie przedstawiają na forum klasy/szkoły. Może to być autoprezentacja, wystawa, plakaty, itp.

* * * * *

Metoda ta polega na tworzeniu teczki dokumentującej pracę uczniów na dany temat /mogą to być najprzeróżniejsze dokumenty: przedmioty, fotografie, notatki, różne pomysły, wywiady z ciekawymi ludźmi itp./.
Do realizacji zadania metodą PORTFOLIO dobrze byłoby włączyć rodziców. Kontakt nauczyciela z rodzicami w tym wypadku ma duże znaczenie rodzice zapoznają się z pracą wykonywaną przez dzieci a jednocześnie będą czuć się współodpowiedzialnymi za proces ich edukacji.

 

* * * * *

- spotkanie, - wywiad, - wycieczka, - obserwacja, - rozmowa nauczająca są to metody dobrze znane nauczycielowi i myślę,
że nie wymagają opisu.
 

 

LITERATURA:

1. Perrot E., Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, Warszawa 1965.

2. Piaget J., Studia z psychologii dziecka, Warszawa 1996.

3....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin